Bukefalos 28 år!

Hyra stallplats 30 min fr stan?

Farmors

Trådstartare
Hej!
Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken service/faciliteter skulle ni kräva då? Och vad skulle ni betala om följande ingick:
  • In-utsläpp
  • Täckesbyte
  • Tre fodringar
  • Mockning mot betalning (möjlighet till "full" skötsel, ej passning av vet. eller hovslagare)
  • Sommarbete
  • Höst-vinter-vår-bete i tre olika hagar på tot 2,5 ha. Max fyra hästar som delar.
  • Möjlighet till lösdrift
  • Uppvärmd sadelkammare
  • Spolspilta
  • Belyst ridbana
  • Bra ridvägar i skog och mark i direkt anslutning till gården.
  • Grovfoder och strö köps på gården.

Närmsta stad är Uppsala (2,8 mil). Är det överhuvudtaget möjligt att hyra ut boxplatser så långt från stan? Finns inga bussförbindelser att tala om. Gården ligger på landsbygden och närmaste ort är 1,2 mil bort.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Ja det skulle jag kunna om det var fullservice så jag inte måste åka ut varje dag.

Betalar 3k för samma som ovan med mockning alla dagar + nybyggt superfint ridhus på gården, även foder o strö ingår i hyran.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Jag står i ett liknade stall, fast vi kan få hjälp med mockningen de dagar vi inte kan komma, det ingår i hyran. Har inte heller så jätte bra rid vägar, samt en enda stor hage på nästan 6ha. Betalar 2000:- och då ingår grovfoder, havre och spån. Ligger 21 km från stan.

Har en i stallet som sa att det var värt att åka lite längre om det är bra väg till stallet.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

En halvtimma borde motsvara ca 3 mil om det är blandad landsväg och motorväg . Vet du hur långt stockholmarna pendlar till sina hästar ?;)

Skämt åsido : man måste ju själv känna efter vad man kan leva med och vad som är rimligt . Gör en plus och minus lista . Glöm inte bensinen och dagar du är sjuk, om det inte är fullservice .
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Ja det skulle jag kunna om det var fullservice så jag inte måste åka ut varje dag.

Betalar 3k för samma som ovan med mockning alla dagar + nybyggt superfint ridhus på gården, även foder o strö ingår i hyran.

Hej Bison!
Härligt med fint ridhus :love:.
Ingår även kraftfoder då? Vilket strö används? Är mängden hö begränsad?
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Jag står i ett liknade stall, fast vi kan få hjälp med mockningen de dagar vi inte kan komma, det ingår i hyran. Har inte heller så jätte bra rid vägar, samt en enda stor hage på nästan 6ha. Betalar 2000:- och då ingår grovfoder, havre och spån. Ligger 21 km från stan.

Har en i stallet som sa att det var värt att åka lite längre om det är bra väg till stallet.

Så sant. Är det bra väg till stallet så kan det vara värt det. De sista fyra km till min gård är det rätt dålig väg, den är kurvig och ojämn. I övrigt motorväg och helt ok landsväg.
Om jag ska få några inhysningar till mitt stall (när det är klart, när det nu blir) så måste jag erbjuda fullservice. Och vara billig. Jag får räkna på det. Tur att jag gillar excel :).
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

En halvtimma borde motsvara ca 3 mil om det är blandad landsväg och motorväg . Vet du hur långt stockholmarna pendlar till sina hästar ?;)

Skämt åsido : man måste ju själv känna efter vad man kan leva med och vad som är rimligt . Gör en plus och minus lista . Glöm inte bensinen och dagar du är sjuk, om det inte är fullservice .

Hej Mackan!
Nej, tyvärr vet jag inte hur långt stockholmarna åker till sina hästar ;), helt klart en kunskapslucka hos mig. Kanske jag kan få en stockholmare att åka någon timma längre och hamna på min gård.
Jag gör lite research inför stallrenoveringen på min gård. Jag vill i första hand bara ha en pålla och funderar därför på hur jag ska skaffa sällskap till henne. Jag tror det lutar åt att ha en lösdrift (men givetvis boxar i stallet med) och fullservice.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Hästarna står på halm. Hö eller hösilage är valfritt o ingen begränsning. Ingår havre, musli, betfor o mineraler.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Och då är det som jag skrev , oavsett vilket län , och vad som avses normalt , ngt du själv endast kan bedöma vad som känns rimligt för dig ;)
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Ungefär så bor min häst nu. :) Drygt 3,5 mil. Mestadels motorväg så resan tar ca 30 minuter. Ligger strax utanför Göteborg.
Kallhyra är 1500:- och då ingår box, utsläpp, täckesbyte, ridhus, paddock, fodringar, sommarbete (men då ingår ingen service alls eftersom betet är "istället för" så att säga), spolspilta, ridvägar som är sisådär. Hö finns att köpa på gården. Gör man inte det så får man själv lägga upp sitt hö. Kraftfoder finns att köpa men bara ett visst märke (man lägger själv upp sin hästs mat).
Insläpp ingår ej, men kan köpas till. Likaså mockning (dock inte alla månadens dagar utan "vid behov".)

Slutnotan för min häst brukar landa på ca 3000:- beroende på hur skitaktig hon varit (=antal spånbalar som gått åt) liksom hur mycket hö och kraftfoder hon fått.

Du borde inte ha några problem alls att få folk till ditt ställe. :) Det finns buss till vårt stall men bara till "stora vägen". Sedan får man gå ca 20 minuter enkel väg. Bil är absolut att föredra.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Jag kör ca 15 minuter till stallet nu varje dag.Jag skulle kunna köra 30 minuter också om det var ett bra ställe.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

För mig som stockholmare så är 28km till ett stall rättså nära. Allt beror ju på hur mkt kunder det finns, vad för andra stall det finns att välja på osv.

Jag har i dagsläget 54km (enkel resväg) till stallet där jag har min häst, är lite långt att köra varje dag är min åsikt. Men går då det ingår mockning och inget foder behöver förberedas så jag behöver inte åka ut varje dag, annars hade jag nog inte velat stå så långt bort. Stor nackdel är när det händer hästen något och man behöver åka oftare, det blir hemskt besvärligt. Att jag kan tänka mig att åka så långt är för att få bra hagar, mer hagtid, stadiga välfungerande rutiner och slippa åka ut varje dag för hyffsat pris. Tyvärr kostar det ju sedan i bensinpengar. Men stall som är i "mitt närområde", dvs inom 3mil tar för samma service omkring 6500kr/månad istället för 4200kr/månad som jag har nu.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Hade ganska exakt 3 mil till hästen när jag bodde i Stockholm och med handen på hjärtat, Nej jag skulle inte vilja ha det så igen. Har helt enkelt inte lust att lägga så pass mycket tid och bensinpengar på att frakta mig varje dag.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Jag tycker att 15-20 är väl långt. Men då har jag vant mig vid max fem min.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Hade ganska exakt 3 mil till hästen när jag bodde i Stockholm och med handen på hjärtat, Nej jag skulle inte vilja ha det så igen. Har helt enkelt inte lust att lägga så pass mycket tid och bensinpengar på att frakta mig varje dag.

Så hade jag också när jag bodde nära city (sthlm) och nej, det är inget jag skulle ge mig på igen, inte om man vill rida dagligen iaf. bensinen/dieseln är ju så hískeligt dyr idag så det är liksom inte värt det i slutändan ändå.

Till TS.
Du kanske skulle satsa på att ta emot t ex föl/unghästar på lösdrift, eller möjligtvis konvalecentstall? Fullservice då naturligtvis så att ägarna slipper komma ut så ofta :)
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

54 km? Då hamnar du ju nästan i Uppsala åt ena hållet eller västerås åt andra. :crazy:
Och ändå får du betala så mycket som 4200 kr? :eek:

Jag vet fullservicestall med ridhus för det priset som ligger ca 2,5-3 mil från citykärnan...
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

För mig som stockholmare så är 28km till ett stall rättså nära. Allt beror ju på hur mkt kunder det finns, vad för andra stall det finns att välja på osv.

Jag har i dagsläget 54km (enkel resväg) till stallet där jag har min häst, är lite långt att köra varje dag är min åsikt. Men går då det ingår mockning och inget foder behöver förberedas så jag behöver inte åka ut varje dag, annars hade jag nog inte velat stå så långt bort. Stor nackdel är när det händer hästen något och man behöver åka oftare, det blir hemskt besvärligt. Att jag kan tänka mig att åka så långt är för att få bra hagar, mer hagtid, stadiga välfungerande rutiner och slippa åka ut varje dag för hyffsat pris. Tyvärr kostar det ju sedan i bensinpengar. Men stall som är i "mitt närområde", dvs inom 3mil tar för samma service omkring 6500kr/månad istället för 4200kr/månad som jag har nu.

Men varför inte ta det dyrare stallet och spara tid och pengar?
För en billig bil kostar 30kr/mil de flesta bilar kostar mer.
Så på bara en dag har du sparat 2,4*2= 4,8*30kr= 144kr så om du inte åker extremt sällan till stallet så spar du eller åtminstone går +- noll i pengar men spar i tid.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Jag har stått uppstallad i ett sånt stall som du beskriver med samma faciliteter osv. Betalade 2400kr/månad och då ingick även fri tillgång på hösilage och 5 spån/månad. Samt mycket mer bete/hektar.
5 km från ort och ca 2,8 km från två större städer.

Dock så bodde jag i staden.

Ingick även mockning 3-4 ggr per vecka. Det var helt okej och inte anledningen att jag flyttade därifrån.

Förutsättningen för mig var då att jag hade en äldre häst som ändå inte gick mer än varanna dag och stora hagar med lång utevistelse.:laugh:
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

54 km? Då hamnar du ju nästan i Uppsala åt ena hållet eller västerås åt andra. :crazy:
Och ändå får du betala så mycket som 4200 kr? :eek:

Jag vet fullservicestall med ridhus för det priset som ligger ca 2,5-3 mil från citykärnan...

5,4mil yes, för Skärholmen-Vagnhärad/gnesta. Nu bor ju inte jag i city :p Och stockholm är ju stort, så allt beror ju på vart man mäter ifrån.
För mig är västerås 116km bort och uppsala 81km bort (enligt hitta lite grovt). Jag är alltid nyfiken på andra stallalternaitv så vill du så får du gärna pm:a vad det är för stall du anser är bra på nära avstånd för vettiga priser :)

Men som sagt, då är det inte alls tänkt att jag ska åka varje dag till stallet jag står i nu, det skulle jag som jag redan skivit innan inte tycka är okej. Har stått där i snart 1,5år och så länge hästarna inte är i träning regelbundet så bryr jag mig mer om deras livskvalité än att det ska vara lätt för mig att ta mig dit regelbundet.
Finns ju alltid andra faktorer så som hagarna i sig, hagtider, hur stallet skötts osv som kan göra att extra mil är värt det, absolut när man inte behöver åka ut varje dag.

Delar av problemet är ju att det inte är attraktivt att köra genom vissa delar utav stan pga trafik/vägar, så allt norrut är ju helt borta till exempel (jag anser inte att det är kul att köra genom stan med alla tidsbegränsningar pga trafikstopp det innebär iallafall), och österut är ekerö vilket ju innebär sin problematik och extra kostand. Västerut för mig är svårt att ta sig med dåliga vägar eller södra länken med trafikstoppningar igen. Bara för att det är närmare i mil är det inte alltid lättare att ta sig till är min erfarenhet.
 
Sv: Hyra stallplats 30 min fr stan?

Men varför inte ta det dyrare stallet och spara tid och pengar?
För en billig bil kostar 30kr/mil de flesta bilar kostar mer.
Så på bara en dag har du sparat 2,4*2= 4,8*30kr= 144kr så om du inte åker extremt sällan till stallet så spar du eller åtminstone går +- noll i pengar men spar i tid.

Känns som att jag stjäl tråden nu...
Ifrån mitt tidigare inlägg: "så jag behöver inte åka ut varje dag, annars hade jag nog inte velat stå så långt bort." Ska försöka hålla mig kort: min/a häst/ar har varit skadade i över 1,5års tid och planeras fortsätta vara det minst ett halvår framöver så åker jag ut kanske 2-3 gånger i veckan om inget uppstår.

Funderar på hur du räknar att bilen kostar 30kr/milen? Min bil drar i snitt 0,8l/mil och då kör jag inte särskilt bensinsålt alls :p Med bensinpris på strax under 15kr/l blir det om man är grov ändå under halva din uträknade kostnad?
Undrar om du räknar in övriga bilkostnader i det hela? Jag skulle behöva bil även om jag inte hade häst så jag tänker inte så i min uträkning.

Bara för räknandets skull så räknar jag så här:
Jag skulle tjäna 5mil ToR på stall på 3mils avstånd = 5*15= 75kr/per gång jag åker ut till stallet.
Om vi räknar att jag åker ut 12gånger månad 12*75=900kr
Jag skulle alltså behöva finna en stallplats på 3mils avstånd med samma service som jag får idag (och helst lika bra livskvalité med ju!) för under 5100kr för att tjäna något på det.

Tidsmässigt är det enligt grov hitta.se sökning 26 vs 33min.
Enligt mig då jag kört de vägarna i flera år så säger jag snarare 30+min (7+ rödljus! landsväg och bebygelse) vs 40-45min (2 rödljus, E4:an) och då kör jag ändå över hastighetsbegränsning närmast jämt på båda alternativen.
Visst, de där 20min per gång man åker ju kan man ju göra något roligare än sitta i bilen och bränna bensin med, men det är rätt liten skillnad när man redan sedan innan är van att sitta nästan så länge i bilen är min åsikt.
 

Liknande trådar

E
Anläggning Hej! Som det står skrivet i ett tidigare inlägg så är vi just nu intresserade av att ta över en gård. Eftersom gården fortfarande...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
20 977
J
Hästmänniskan Skulle behöva lite hjälp och riktlinjer i mina funderingar. Jag och sambon funderar på att hyra en gård, med stall, och då skulle det...
2
Svar
33
· Visningar
3 273
Senast: Ramona91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp