Bukefalos 28 år!

Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Tittade också :)ja, det var underligt! Hur vet de att den har silveranlaget, är det det som blekt den så? Borde inte man och svans vara gråare om den har silveranlaget?
Borde den inte vara pärlvit om den har dubbla cr? Och om den har dubbla cr, kan det inte vara det som bleker den, kan man isf vara säker på silveranlaget?

Knepigt detta! ;)
 
Sv: Färgtråd II

ja, man kan testa för silveranlaget
Däremot känner jag mig högst tveksam till detta med dubbla gulanlag och färgbenämningen. Man använder (SKA använda!) samma färgbenämningar på alla raser...
 
Sv: Färgtråd II

ja, har den dubbla gulanlag så är den inte silvergulbrunskäck utan silverpärlvitskäck.

(annonsen var för övrigt borttagen från hästnet)
 
Sv: Färgtråd II

Oftast slänger folk till med "någon häftig benämning" i tron om att det ska ge mer köpare.
Har bl.a. sett en helt solklar brunskäck, den var minsann silverbrunskäck - för att den hade lyckats få vit man och svans ;)


Hittade f.ö. annonsen på fölungen.
Dubbla gulanlag utan tvekan, sen kan silvret vara svårt att veta om det är där eller inte ...
Då mamman är silvergulbrun så är det svårt att veta. Antingen får man vänta tills fölet börjar få avkommor, om den kommer såpass långt. Eller så får man göra ett färgtest.

Tycker han ser väldigt läcker ut oavsett, tyvärr är jag inte ett fan av stammen på fölet så oavsett är det inte en hingst jag kommer välja. Även om jag gärna skulle ha mig en guling ...
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

Det är den enda någonsin som faktiskt annonserats som silvergulbrunskäck med dubbla gulanlag.
Och anledningen till dom dubbla anlagen så är det för att både mamma och pappa har gulanlag.
 
Sv: Färgtråd II

Det är den enda någonsin som faktiskt annonserats som silvergulbrunskäck med dubbla gulanlag.
Och anledningen till dom dubbla anlagen så är det för att både mamma och pappa har gulanlag.

Om du tittar på länken i inlägget jag svarade så är det inte en dubbelgul som annonserades där utan en silvergulbrunskäck 2 åring därav undringen om det verkligen kunde vara den som diskuterades eftersom flera skrivit att den utan tvekan var dubbelgul vilket hästen i den länken inte var.
 
Sv: Färgtråd II

Jag tittade inte på länken som lades in med annonsen utan på länken med Ljosalfur, som jag sett tidigare. Trodde det var samma men det var det inte.

Det är Ljosalfur jag pratar om.
 
Sv: Färgtråd II

KL

Inlägg med otillåtna länkar som annonser och privata hemsidor tas bort. Är man osäker på forumreglerna kan man läsa dem en gång till.

Görel - moderator
 
Sv: Färgtråd II

Såg just en annons på en islänning med färgen silvergulbrunskäck med dubbla gulanlag? Kallas den så på "islandshästspråk"? En gulbrun har ju bara ett gulanlag, inte 2.

Jag hajade också till när jag såg den annonsen, eftersom att en dubbelgul inte är gulbrun/gulsvart/isabell utan bör benämnas som pärlvit/rökvit eller gulvit. Alternativt perlino/smoky black/cremello, eftersom att de svenska namnen inte är helt i bruk ens hos ID-kontrollanter. Vissa säger bara blåögd gräddvit, men det är i min mening bullshit eftersom att det inte säger något om grundfärgen.

Det är förstås mycket möjligt att uppfödaren har testat hästen för både silver och brunt. Kanske blev det då enklast att marknadsföra hästen med ett namn där man HÖR vilka anlag hästen bär på, även om det inte är korrekta termer.

Silverpärlvitskäck är ju kanske lite svårt för gemene man att förstå.

Om fölet ej är testat kan man inte veta vilken grundfärg den har. Man kan inte på fenotypen (det du SER) veta om den har silveranlag eller brunanlag, eftersom att de dubbla gulanlagen bleker grundfärgen väldigt mycket. Så baserat på vad det blotta ögat ser kan fölet lika gärna ha röd grund, dvs vara gulvitskäck. Då ska inte ens silveranlaget synas, utan ligga dolt.

Inte heller på isländska hade det varit lätt att benämna hästens färg med rätt termer.
 
Sv: Färgtråd II

Det räcker ju dock att en av föräldrarna är testad och saknar rött anlag så vet de med säkerhet att den inte är röd som grund.
 
Sv: Färgtråd II

Ja min pärlvita var reggad som albino med stjärn och vita tecken bak :rofl:

På äldre dagar blev hon nästan kritvit, visade sig vara skimmel också :)
 
Sv: Färgtråd II

Ja min pärlvita var reggad som albino med stjärn och vita tecken bak :rofl:
Hmm, intressant! Albino = utan pigment och ändå kan man SE stjärnen och de vita tecknen bak....
typotux_017.gif
 
Sv: Färgtråd II

Jag är erbjuden en cremelloskäck ridponnyhingst som är till salu i England. Fader är palominoskäck och moder palomino. Han har blå ögon och man kan skymta skäcktäckningen. Hur kan man lägga in bild här?
 
Sv: Färgtråd II

Hmm, intressant! Albino = utan pigment och ändå kan man SE stjärnen och de vita tecknen bak....
typotux_017.gif

Albino är de inte. De dubbelgula har pigment, de har bara två gulanlag och blir väldigt bleka. Albino finns inte hos häst.

Och gällande fölet som diskuterats innan så tyder ju hans mörkare färg i man och svans att han skulle vara silver också. Ja, jag vet att det säger emot varandra, men just silver och gul brukar "krocka" och silvergula (med ett gult anlag) får ju inte silverfärgad man och svans utan betydligt mörkare.

Se t.ex denna, som är silvergulsvart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 752
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 569
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 320
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp