Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då vet du ju inte ens om ditt sto är homozygot (dubbla skäckanlag) eller heterozygot (ett anlag) för skäckteckning. Har hon haft föl innan ?

Ingen aning dessvärre, ska ha haft föl med har inte kunnat få tag i nån som helst info om avkomman. Det är tinker i henne om det har någon relevans (tinker/fullblod/connemara).
 
Ingen aning dessvärre, ska ha haft föl med har inte kunnat få tag i nån som helst info om avkomman. Det är tinker i henne om det har någon relevans (tinker/fullblod/connemara).
För att vara homozygot krävs att båda föräldrarna är skäckar och då är det ändå bara 25% chans att hon är homozygot (50% om någon av föräldrarna är homozygot)
 
Jag är inte toppen på färganlag och i ärlighetens namn inte helt intresserad av det heller, en häst är en häst ;) Men jag blev nyfiken på vad en kommande fölis kan tänkas få för färg.

Hingsten är isabell och är:
e. fux
eu. fux
ee. mörkbrun
eee. brun
eue. brun
eeu. mörkbrun
euu. fux

u. gulbrun
ue. gulbrun
uu. skimmel
uue. brun
uuu. ???
uee. mörkbrun
ueu. gulbrun

Stoet är brunt och är:
u. (??)
uu. (fux)
ue. (svart)
uue. (fux)
uuu. (fux)
uee. (fux)
ueu. (svart)

e. (mörkbrun)
eu. (mörkbrun)
ee. (mörkbrun)
eue. (svart)
euu. (brun)
eee. (mörkbrun)
eeu. (svart)

Vad är sannolikt? :)
 
Jag är inte toppen på färganlag och i ärlighetens namn inte helt intresserad av det heller, en häst är en häst ;) Men jag blev nyfiken på vad en kommande fölis kan tänkas få för färg.

Hingsten är isabell och är:
e. fux
eu. fux
ee. mörkbrun
eee. brun
eue. brun
eeu. mörkbrun
euu. fux

u. gulbrun
ue. gulbrun
uu. skimmel
uue. brun
uuu. ???
uee. mörkbrun
ueu. gulbrun

Stoet är brunt och är:
u. (??)
uu. (fux)
ue. (svart)
uue. (fux)
uuu. (fux)
uee. (fux)
ueu. (svart)

e. (mörkbrun)
eu. (mörkbrun)
ee. (mörkbrun)
eue. (svart)
euu. (brun)
eee. (mörkbrun)
eeu. (svart)

Vad är sannolikt? :)

Ingen? ;)
 
Jag är inte toppen på färganlag och i ärlighetens namn inte helt intresserad av det heller, en häst är en häst ;) Men jag blev nyfiken på vad en kommande fölis kan tänkas få för färg.

Hingsten är isabell och är:
e. fux
eu. fux
ee. mörkbrun
eee. brun
eue. brun
eeu. mörkbrun
euu. fux

u. gulbrun
ue. gulbrun
uu. skimmel
uue. brun
uuu. ???
uee. mörkbrun
ueu. gulbrun

Stoet är brunt och är:
u. (??)
uu. (fux)
ue. (svart)
uue. (fux)
uuu. (fux)
uee. (fux)
ueu. (svart)

e. (mörkbrun)
eu. (mörkbrun)
ee. (mörkbrun)
eue. (svart)
euu. (brun)
eee. (mörkbrun)
eeu. (svart)

Vad är sannolikt? :)

Sugen på Zafferano ;)
 
Haha, ja lite ;) Fast inte förrän nästa år och jag har ju tid att fundera. Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar gulanlaget eller inte ;)

Har ett sto till som är brun (men synligt att det finns gulbrunt i henne) ue. Bernstein. Kan hon nedärva gulanlag trots att hon själv är brun? (Hon är av förklarliga skäl inte aktuell för betäckning med Zafferano :P)
 
Haha, ja lite ;) Fast inte förrän nästa år och jag har ju tid att fundera. Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar gulanlaget eller inte ;)

Har ett sto till som är brun (men synligt att det finns gulbrunt i henne) ue. Bernstein. Kan hon nedärva gulanlag trots att hon själv är brun? (Hon är av förklarliga skäl inte aktuell för betäckning med Zafferano :P)
Antingen bär hon gult och då är hon gulbrun, kan vara lurigt att se, eller så är hon brun och då bär hon inte gult alls.
 
Antingen bär hon gult och då är hon gulbrun, kan vara lurigt att se, eller så är hon brun och då bär hon inte gult alls.

Hon är reggad som brun och är ljust, rödbrun men med en ål som jag inte begriper var den kom ifrån :D Hon blir väldigt ljus under vissa årstider men jag skulle nog ändå säga att hon är en klar bruning :)
 
Hon är reggad som brun och är ljust, rödbrun men med en ål som jag inte begriper var den kom ifrån :D Hon blir väldigt ljus under vissa årstider men jag skulle nog ändå säga att hon är en klar bruning :)

Här ser man ålen ;)
1239586_632521916769976_1606325630_n.jpg
 
Nä, antingen är hästen black, det kan den bara vara om minst en förälder är det eller så är det en låtsasål, typ :)

Vad innebär det mer specifikt om den är på låtsas? ;) Mamman är e. Bernstein och har liknande färg som sin dotter. Osäker på om hon också hade en ål, minns inte riktigt ;)
 
Jag är inte toppen på färganlag och i ärlighetens namn inte helt intresserad av det heller, en häst är en häst ;) Men jag blev nyfiken på vad en kommande fölis kan tänkas få för färg.

Hingsten är isabell och är:
e. fux
eu. fux
ee. mörkbrun
eee. brun
eue. brun
eeu. mörkbrun
euu. fux

u. gulbrun
ue. gulbrun
uu. skimmel
uue. brun
uuu. ???
uee. mörkbrun
ueu. gulbrun

Stoet är brunt och är:
u. (??)
uu. (fux)
ue. (svart)
uue. (fux)
uuu. (fux)
uee. (fux)
ueu. (svart)

e. (mörkbrun)
eu. (mörkbrun)
ee. (mörkbrun)
eue. (svart)
euu. (brun)
eee. (mörkbrun)
eeu. (svart)

Vad är sannolikt? :)

Den har 50% för att bära gulanlag.
Antagligen kan det bli både isabell eller gulbrun. Skulle gissa att även gulsvart är teoretiskt möjligt lite beroende på hur generna verkligen ser ut hos sto/hingst.
De andra 50% blir inte gula utan fux eller brun - och möjligen då också svart.
 
Ål har inget med gulbrun att göra alls.

Jag skulle inte tro att den där hästen bär gulanlag. Den är alldeles för röd i tonen. Alla bruna hästar har mörka öronspetsar (med referens till huvudbilden)

Och nej, en brun häst kan inte nedärva gulanlag eftersom den inte har något.

Bra! Det bekräftar bara min egen uppfattning - att hästen är brunbrun ;) Fast jag har haft flera bruna hästar som inte har mörka öronspetsar?
 
Den har 50% för att bära gulanlag.
Antagligen kan det bli både isabell eller gulbrun. Skulle gissa att även gulsvart är teoretiskt möjligt lite beroende på hur generna verkligen ser ut hos sto/hingst.
De andra 50% blir inte gula utan fux eller brun - och möjligen då också svart.

Tack för svar! Hade varit intressant att veta sannolikheten men jag kan inte räkna på sånt, mina kunskaper brister och jag orkar inte sätta mig in i det ordentligt. Jag är halvblodsnörd och har aldrig direkt brytt mig (mer än för brun, fux, svart, skimmel) men nu blev jag fundersam eftersom jag tycker att Zafferano ser trevlig ut och jag skulle vilja ha Napoleonblod på mitt ena sto. Kanske OT men finns det fler hingstar med Napoleonblod att tillgå idag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 856
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 336
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 120
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp