Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nu läst igenom 80 sidor av det här och tänkte bidra med min gamla häst som nu är död. Han var av okänt ursprung med chokladbrun pälsfärg, fyra höga strumpor, genomgående bläs, vit fläck under magen och grå man och svans. Om jag minns rätt var manen som allra ljusast längst in mot kroppen, nästan vit, och det översta var mörkgrått. Han stod som fux i passet. Vad kan detta vara för färg?
 
Jag har nu läst igenom 80 sidor av det här och tänkte bidra med min gamla häst som nu är död. Han var av okänt ursprung med chokladbrun pälsfärg, fyra höga strumpor, genomgående bläs, vit fläck under magen och grå man och svans. Om jag minns rätt var manen som allra ljusast längst in mot kroppen, nästan vit, och det översta var mörkgrått. Han stod som fux i passet. Vad kan detta vara för färg?
Fux ;)

Jag tror faktiskt inte det är något roligare än så. Många fuxar har grå man och svans
 
Det är väldigt läckert, måste jag ändå påstå. Röd eller mer åt det bruna hållet?
Det är den till vänster på min avatarbild - då hade han fortfarande rätt så orange man, nu är den grå.

Det är dock bara manen som är grå, svansen är fortfarande åt det röda hållet
 
Det är den till vänster på min avatarbild - då hade han fortfarande rätt så orange man, nu är den grå.

Det är dock bara manen som är grå, svansen är fortfarande åt det röda hållet

Spännande det här, hur gammal är han? Min såg jag bara som "äldre", men tror alltid han hade grå man och svans.
 
Jag har dålig koll på hur färger ärvs ner.

Stoet som ska betäckas är svart, hon fick ett svart föl med en svart hingst förra sommaren.
Hon är lite lite rödlätt i manen men står iaf som svart, vet inte vad mer som kan dölja sig?
Hennes far och farfar är svartskäck, farmor kan jag inte se färg på.
Hennes mor och morföräldrar är svarta hela högen.

Tanken är att betäcka henne med en isabellhingst, vars pappa är isabell och moder fux.

Är nyfiken på vad för färger fölet kan få? Jag hoppas inte på ännu en svart :angel:
 
Jag har dålig koll på hur färger ärvs ner.

Stoet som ska betäckas är svart, hon fick ett svart föl med en svart hingst förra sommaren.
Hon är lite lite rödlätt i manen men står iaf som svart, vet inte vad mer som kan dölja sig?
Hennes far och farfar är svartskäck, farmor kan jag inte se färg på.
Hennes mor och morföräldrar är svarta hela högen.

Tanken är att betäcka henne med en isabellhingst, vars pappa är isabell och moder fux.

Är nyfiken på vad för färger fölet kan få? Jag hoppas inte på ännu en svart :angel:

Om stoet har en fuxgen vilket hon mkt väl kan ha så finns chansen för fux, isabell, svart och gulsvart. Har hingsten en agoutigen (dvs genen som bleker svart till brunt överallt på kroppen utom ben, man och svans) så kan den även bli brun eller gulbrun.

Har stoet inte fuxgenoch hingsten ovan har nämnda agouti kan den också bli brun eller gulbrun. Annars svart eller gulsvart

Skäck kan den inte bli
 
Jag har dålig koll på hur färger ärvs ner.

Stoet som ska betäckas är svart, hon fick ett svart föl med en svart hingst förra sommaren.
Hon är lite lite rödlätt i manen men står iaf som svart, vet inte vad mer som kan dölja sig?
Hennes far och farfar är svartskäck, farmor kan jag inte se färg på.
Hennes mor och morföräldrar är svarta hela högen.

Tanken är att betäcka henne med en isabellhingst, vars pappa är isabell och moder fux.

Är nyfiken på vad för färger fölet kan få? Jag hoppas inte på ännu en svart :angel:
Vad är det för ras? Stam?
Ibland finns det någon här som vet mer än du kan hitta på nätet, om individerna i stammen. :)

(homozygot svart är inte så vanligt i de flesta raser, men hos t.ex shetlandsponnyn finns det rätt många såna)
 
Jag satt och tänkte lite och frågar här. En svart häst (sto) som betäcks med en Isabell . Kan fölet bli Isabell? Enligt stammen på svarta hästen finns där mycket fuxar men pappa är brun och morfar är svart . Pappans pappa är fux sen blir det ett gäng fuxar. På mammans( stoets) sida är då svart / bruna och fuxar. Hur vet man att stoet bara lämnar svart o brunt ? Eller fux genen kan slå igenom ?
 
Jag satt och tänkte lite och frågar här. En svart häst (sto) som betäcks med en Isabell . Kan fölet bli Isabell? Enligt stammen på svarta hästen finns där mycket fuxar men pappa är brun och morfar är svart . Pappans pappa är fux sen blir det ett gäng fuxar. På mammans( stoets) sida är då svart / bruna och fuxar. Hur vet man att stoet bara lämnar svart o brunt ? Eller fux genen kan slå igenom ?

Chans för gulsvart, isabell, fux och svart :) eller beror på om isabellen har anlag för A eller inte kom jag på xD men isf kan det bli bruna avkommor samt gulbruna också. Men ja de kan få Isabell avkomma om stoet inte är homozygot för E :)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 145
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 479
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 306
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 234
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp