Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg precis en annons . Angloarab som var skäck? Kan de vara så ? Har aldrig sett en arab som varit skäck inte heller eng fullblod?
 
Fux för att den alltid lämnar ett fuxanlag, inte att alla avkommor blir fux. Brun handlar väl om att den inte har fuxanlag och därmed aldrig kan lämna fux. En homozygot brun med en homozygot fux blir i så fall en brun som bär fuxanlag.

Fast en brun homozygot kan ju fortfarande ha ett fux anlag, alltså ett litet e. I genotypen ser den ut såhär; AAeE, kan också se ut såhär; AAEE men är brun eftersom A styr över E. Så den bruna Homozygoten kan fortfarande lämna en fux om den inte är Homozygot för svart färg samtidigt.
 
Såg precis en annons . Angloarab som var skäck? Kan de vara så ? Har aldrig sett en arab som varit skäck inte heller eng fullblod?

Araber kan ha extrem sabino som gör att man tror de är skäckar så det är ju rimligt att det finns hos angloaraber också.

IMG_9494.JPG.opt381x258o0%2C0s381x258.JPG


Det vi kallar anglo har inte samma definition i andra länder, tex föder Janow Podlaski upp vad som kallas angloaraber som är "riktiga" skäckar.
 
Araber kan ha extrem sabino som gör att man tror de är skäckar så det är ju rimligt att det finns hos angloaraber också.

IMG_9494.JPG.opt381x258o0%2C0s381x258.JPG


Det vi kallar anglo har inte samma definition i andra länder, tex föder Janow Podlaski upp vad som kallas angloaraber som är "riktiga" skäckar.
Den omnämnda hade paint i sig på nära håll.
 
Fast en brun homozygot kan ju fortfarande ha ett fux anlag, alltså ett litet e. I genotypen ser den ut såhär; AAeE, kan också se ut såhär; AAEE men är brun eftersom A styr över E. Så den bruna Homozygoten kan fortfarande lämna en fux om den inte är Homozygot för svart färg samtidigt.

Fast en brun homozygot tänker jag är AAEE, alltså lämnar bara bruna avkommor. AAEe skulle jag bara säga är homozygot för aguti.
 
Kollade upp den och den var reggad som anglokorsning. Finns tydligen olika uppdelningar i angloförbundet beroende på procentsats och den här var i klass 3 beroende på inkorsning. Typ så.
Aha tyckte de va skumt . Vet att i USA avlat man ju skäck på araberna men färgen är inte godkänd
 
Aha tyckte de va skumt . Vet att i USA avlat man ju skäck på araberna men färgen är inte godkänd

Skäck är inte en godkänd färg på arab i något WAHO-anslutet land och finns inte inom rasen. Är det en "riktig" skäck är det inte en arab. Hemma i mitt album har jag en bild på en fullblodsarab som har ännu mer vitt än den på bilden jag la in men det är fortfarande en maxad sabino.
 
Skäck är inte en godkänd färg på arab i något WAHO-anslutet land och finns inte inom rasen. Är det en "riktig" skäck är det inte en arab. Hemma i mitt album har jag en bild på en fullblodsarab som har ännu mer vitt än den på bilden jag la in men det är fortfarande en maxad sabino.
Hur är de med gula araber? Går det att få en gul renrasig arab eller är det inte godkänt ?
 
Är helt kass på det här med färg och fundera lite. Vad för färg eller anlag från hingstens sida skulle det krävas för att få en avkomma som är skäck om mamman är svartskäck (dessvärre utan info om vad som finns bakom). Går det att beräkna?
 
Då vet du ju inte ens om ditt sto är homozygot (dubbla skäckanlag) eller heterozygot (ett anlag) för skäckteckning. Har hon haft föl innan ?
 
Är helt kass på det här med färg och fundera lite. Vad för färg eller anlag från hingstens sida skulle det krävas för att få en avkomma som är skäck om mamman är svartskäck (dessvärre utan info om vad som finns bakom). Går det att beräkna?
Vilken färg som helst... (förutsatt att det är en "vanlig" skäck, typ shetlandsponnyskäck)
Se skäckanlaget som ett täcke som läggs uppepå grundfärgen. Finns anlaget så syns det alltid.
Stoet har ett eller eventuellt två skäckanlag (vilken ras pratar vi om? homozygot skäck är gaska ovanligt i de flesta raser) att lämna vidare till avkomman och om vi utgår ifrån att hon har ett skäckanlag är det 50% chans att det blir skäck med en hingst som inte är skäck, oavsett vilken annan färg han har.
 
Vilken färg som helst... (förutsatt att det är en "vanlig" skäck, typ shetlandsponnyskäck)
Se skäckanlaget som ett täcke som läggs uppepå grundfärgen. Finns anlaget så syns det alltid.
Stoet har ett eller eventuellt två skäckanlag (vilken ras pratar vi om? homozygot skäck är gaska ovanligt i de flesta raser) att lämna vidare till avkomman och om vi utgår ifrån att hon har ett skäckanlag är det 50% chans att det blir skäck med en hingst som inte är skäck, oavsett vilken annan färg han har.

Ah, spännande! Det är en "vanlig" skäck vad jag vet. Alltså stor fält med vit/svart (4 vita ben). Så jag skulle i princip kunna välja vilken hingst som helst med vilken färg som helst och då ha 50/50 chans för skäck. Det är en korsning med tinker/connemara/fullblod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 389
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 136
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp