Bukefalos 28 år!

Fakta om olika selar och vagnar!

@Cita Om man hobbykör med arbete inne i skogen,över stock och sten, behöver hästarna sin syn. Men om du hobbykör på vägar med vagn så är det ju upp till vad hästen trivs med. Jag personligen använder inte skygglappar då jag bara kör enbet (än så länge) och hästarna inte har behov av skygglappar. Om du inte vill ha skygglapparna på kan du ju själv ta bort dem (eller lämna in till sadelmakare). Eller så tränar du på att köra med och ser hur ponnyn gillar´t. :)
 
Senast ändrad:
Idag har jag tagit mig i kragen och byggt om den nya vagnen. Det tar helt klart emot att sätta vinkelslipen i en ny vagn.. Men, nu är den nästan klar! Spårvidden är breddad från 118cm till max132cm (ställbart), stänkskärmarna är flyttade, skaklarna är breddade från ursprunget 75cm till 103cm, ställbart det också. Och allt är lackat. I morgon ska jag göra klart det sista, ordna teleskopförlängda skaklar med ögla fram som blir rätt vinklad mot ponnyn. Sen är den vagnen klar! Och tur är det, upptäckte idag att det är något fel på bromsarna på åkvagnen. Alltid har man något att göra..
 
vilken skillnad det är att köra med en riktig sele, nöjdare häst och nöjdare kusk :D

10940412_10205267577707753_2328417105461517370_n.jpg
 
Nu är vagnen klar!
Jag har breddat skaklarna (ställbart), gjort skaklarna ställbara i längd och ändrat vinkeln vid däckeln. Ska eventuellt göra en ögla, det känns ändå lite säkrare än pigg. Sen har jag breddat hjulaxeln så spårvidden är 130cm istället för 118cm. Ställbart det också, såklart ;) Och så har jag flyttat stänkskärmarna. Tror dessutom att jag lyckats att balansera in den bra. Är överlag nöjd med den nu, men jag måste hitta en lösning så inte kuskbocken flyttar sig.




1797410_10153147835812380_6208718759768993907_n.jpg
 
Nu är vagnen klar!
Jag har breddat skaklarna (ställbart), gjort skaklarna ställbara i längd och ändrat vinkeln vid däckeln. Ska eventuellt göra en ögla, det känns ändå lite säkrare än pigg. Sen har jag breddat hjulaxeln så spårvidden är 130cm istället för 118cm. Ställbart det också, såklart ;) Och så har jag flyttat stänkskärmarna. Tror dessutom att jag lyckats att balansera in den bra. Är överlag nöjd med den nu, men jag måste hitta en lösning så inte kuskbocken flyttar sig.




1797410_10153147835812380_6208718759768993907_n.jpg

Men fantastiskt fint jobb! :)

Jag har tänkt bredda min Cavaletti, men velar på hur jag ska gå tillväga med axeln.
Hur gjorde du med det? Det vore toppen om du kunde visa ngn närmare bild på just det :D
 
Men fantastiskt fint jobb! :)

Jag har tänkt bredda min Cavaletti, men velar på hur jag ska gå tillväga med axeln.
Hur gjorde du med det? Det vore toppen om du kunde visa ngn närmare bild på just det :D


Tack!!
Är det en vanlig eller Sport
Edition? Det är betydligt enklare med en sport edition, men det går med en vanlig också, blir ett större jobb bara eftersom den inte är byggd på separat axel.
 
Jag har en Sport ☺

Nu har jag tagit lite bilder. på själva breddningen.

Här är själva hjulaxeln. Den är kapad precis mitt på, sen har jag köpt fyrkantsprofil med innermått en mm större än hjulaxelns yttermått. Har satt M10bultar genomgående. Breddningen är 14cm, sen är det ett överlapp på 12cm per sida. Det ger en liten extra vikt med något kilo, men det påverkar inte vagnen. Axeln sitter bara fast i byglarna till bladfjädrarna, så för att den inte ska kunna flytta sig i sidled svetsade jag dit en pigg på vardera yttersida om bygeln.

17286_10153150783552380_7391601418593250926_n.jpg


Stänkskärnarna satt redan så snett i konstruktion så jag behövde bara flytta dem bak. Det gjorde jag genom att bara flytta ut det ett snäpp, så blev det perfekt bredd till hjulet. Alltså, bara borra ett nytt hål med samma avstånd som befintligt.

22603_10153150783547380_728368012792460964_n.jpg


Ramen som gick runt hjulen, själva "hjulhuset" kapade jag bara av. Den hade ingen bärande funktion alls.
 
Nu har jag tagit lite bilder. på själva breddningen.

Här är själva hjulaxeln. Den är kapad precis mitt på, sen har jag köpt fyrkantsprofil med innermått en mm större än hjulaxelns yttermått. Har satt M10bultar genomgående. Breddningen är 14cm, sen är det ett överlapp på 12cm per sida. Det ger en liten extra vikt med något kilo, men det påverkar inte vagnen. Axeln sitter bara fast i byglarna till bladfjädrarna, så för att den inte ska kunna flytta sig i sidled svetsade jag dit en pigg på vardera yttersida om bygeln.

17286_10153150783552380_7391601418593250926_n.jpg


Stänkskärnarna satt redan så snett i konstruktion så jag behövde bara flytta dem bak. Det gjorde jag genom att bara flytta ut det ett snäpp, så blev det perfekt bredd till hjulet. Alltså, bara borra ett nytt hål med samma avstånd som befintligt.

22603_10153150783547380_728368012792460964_n.jpg


Ramen som gick runt hjulen, själva "hjulhuset" kapade jag bara av. Den hade ingen bärande funktion alls.


Tusen tack för bilder och förklaring!!

Himla fiffigt och enkelt dessutom, blev ju superbra! Här ska handlas fyrkantsprofil och byggas om
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Är det samma rör på cavaletti SE som Oxer SE så kan jag mäta?

Jag har en fundering på att köpa lokor till min ponny. Hon fungerar bra i sin bröstsele, så den får vara kvar när vi ska köra lättare vagn. Men till den tyngre vagnen, och annat tyngre drag så hade jag velat ha lokor. Egentligen är det inte "tillräckligt" tungt för att lokor ska vara ett måste, men ponnyn är känslig.

Men hur var det nu - kan man köra med bara lokor lösa med dragläder till draglinor? Tänker mig som att man bara byter ut bröstan mot lokor? Tänker mig att man ska få ut det bästa av två selar då..
 
Jag har blivit erbjuden att byta till mig en maratonvagn som ska passa till shetland.
Har luskat lite i bekantskapskretsen angående värde och så, men jag känner att jag vill ha mer input - om inte annat så för att mina bekanta hade vitt skilda åsikter om några saker.
Jag har inte bestämt mig än för om jag vill ha den och är inte heller riktigt enig om värdet på den.
(det handlar dock inte om att köpa något annat istället - det tillåter inte ekonomin - utan det är denna eller ingen alls)

Vagnen ska enbart användas till parkörning på hemmaplan (ingen tävling) och jag hade egentligen inte alls några planer på att skaffa en sådan förrän denna kom på tal. Min tanke är att den kanske är bekvämare att köra i än mina två gamla trävagnar som är rätt obekväma om sanningen ska fram... Jag tänker att fjädringen och den stoppade sitsen nog gör sitt till. Och hoppas att det kanske blir ännu roligare att köra om man har en bättre vagn.

Så, vad bör jag tänka på om jag skaffar en begagnad maratonvagn? Vad påverkar dess värde?
Det sitter gummihjul på den. Fördelar och nackdelar jämfört med luftgummihjul? Kan man leva med bara gummihjul när man kör på hemmaplan? Grusvägar och skogsvägar. Eller är det bara ett stort nono? Hur mycket slitage tål gummihjulen? Brukar det gå att byta till lufthjul om man skulle vilja det? (väldigt generell fråga, vet inte vad det är för fabrikat på vagnen)

Ge mig fler tips!
 
Ska börja köra min islandshäst så tänkte börja med att införskaffa ett billigt bröstsele (eller annat bra sele som ska passa till att dra rockard). Eftersom jag inte vet om detta är något min pålle skulle tycka är kul så vill jag börja med något billigt, har bl.a kikat på drive outs billigare selar och nylonselet från selar.se och globus bröstsele. Någon som har erfarenhet av dessa selar? Vad tycker ni? Villket billigt sele har ni upplevt som bäst/mest prisvärd?:)
Såg att det diskuterats om ''skit selar'' tidigare i tråden, upplever ni dessa jag nämnt som ''skit selar'' och isf finns det några andra i typ samma pris klass som är okej? :confused: max 3000kr
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Ska börja köra min islandshäst så tänkte börja med att införskaffa ett billigt bröstsele (eller annat bra sele som ska passa till att dra rockard). Eftersom jag inte vet om detta är något min pålle skulle tycka är kul så vill jag börja med något billigt, har bl.a kikat på drive outs billigare selar och nylonselet från selar.se och globus bröstsele. Någon som har erfarenhet av dessa selar? Vad tycker ni? Villket billigt sele har ni upplevt som bäst/mest prisvärd?:)
Såg att det diskuterats om ''skit selar'' tidigare i tråden, upplever ni dessa jag nämnt som ''skit selar'' och isf finns det några andra i typ samma pris klass som är okej? :confused: max 3000kr

Skitselar är i allmänhet bröstselar med fast brösta, typ hööks.
Jag tycker att Drive Outs billigare selar är mycket prisvärda! Har haft deras Start och var mycket nöjd.
 
Hej!

Jag köpte precis en syntetsele som ursprungligen kom från Driveout. Deras billigaste tror jag (pris typ 1700, jag fick den för 700). Jag tänker bara ha den till inkörning, eftersom läderselen vi använt hittils varit för smal över ryggen.

Det är en skitful sele i nylon, men den passar bättre över ryggen på min tjej. Lyckas vi köra in henne blir det en dyrare sele, samt vagn då. Driveout rekommenderade mig Start och jag har hört bra saker om den.

/Lavinia, nöjd med fulsele som inte behöver smörjas efter varje användning :-). Det har varit en av orsakerna till min låga motivation för inkörningen.

Ska börja köra min islandshäst så tänkte börja med att införskaffa ett billigt bröstsele (eller annat bra sele som ska passa till att dra rockard). Eftersom jag inte vet om detta är något min pålle skulle tycka är kul så vill jag börja med något billigt, har bl.a kikat på drive outs billigare selar och nylonselet från selar.se och globus bröstsele. Någon som har erfarenhet av dessa selar? Vad tycker ni? Villket billigt sele har ni upplevt som bäst/mest prisvärd?:)
Såg att det diskuterats om ''skit selar'' tidigare i tråden, upplever ni dessa jag nämnt som ''skit selar'' och isf finns det några andra i typ samma pris klass som är okej? :confused: max 3000kr
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Hej!

Jag köpte precis en syntetsele som ursprungligen kom från Driveout. Deras billigaste tror jag (pris typ 1700, jag fick den för 700). Jag tänker bara ha den till inkörning, eftersom läderselen vi använt hittils varit för smal över ryggen.

Det är en skitful sele i nylon, men den passar bättre över ryggen på min tjej. Lyckas vi köra in henne blir det en dyrare sele, samt vagn då. Driveout rekommenderade mig Start och jag har hört bra saker om den.

/Lavinia, nöjd med fulsele som inte behöver smörjas efter varje användning :-). Det har varit en av orsakerna till min låga motivation för inkörningen.

Bättre fulsele än skitsele! ;)
Jag har sålt min ena maratonsele, mina hästar delar på en nu. Ska köpa en loksele till när jag vet hur pass ponnyn kan fungera efter fången. En av anledningarna till att jag tog mig i kragen och sålde den ena var att slippa putsa två selar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 256
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 709
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 046
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 479
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp