Bukefalos 28 år!

Fakta om olika selar och vagnar!

Någon här som har ädelssons standard sele? Ska beställa en sån till min maxad b-ponny (han har inte kommit hem till mig ännu), korsning shettis/welsh, ganska grov.
Frågan är om ponny storleken blir för stor?
Medan shettis storleken såg väldigt liten ut.

Det skiljer juh en hel del mellan shettis o ponny på framförallt däckelomfånget (nästan 50 cm!).

O jag måste beställa via internet för jag bor för långt bort :(
 
Jag har fått lite blodad tand på att köra par med mina småponnysar och funderar litegrann på att försöka spara ihop pengar till en bättre vagn att köra med än den jag har nu. (och det handlar nog då om nåt begagnat, såvida jag inte vinner på lotto...)
Ibland är det ju så att man råkar springa på en vagn som är precis det man söker och att tillfället är för bra för att låta rinna iväg. Och då försöker man lösa det ekonomiska också.
Men för att ha lite mer "på fötterna" när jag kollar efter vagn, så har jag några funderingar som jag hoppas att någon orkar svara på.

Hur viktigt är det med "rätt storlek" på en 4-hjulig vagn som ska dras av ett shetlandsponnypar?
Om det står i annonsen att vagnen är för kanske C-D-ponnyer, vad är det då som gör den för stor för mina små? Hur ska man resonera?

Sen - vilken typ av vagn är det jag söker, när jag vill ha en vagn där högsta prio är att den är bekväm att köra på våra grus- och skogsvägar (förhållandevis jämna, men...), i alla gångarter? Den får gärna ha plats för passagerare, en eller flera.
 
Jag har en selfråga som jag inte riktigt hittar svaret på.
Jag håller på att köra in min treåring (Kigermustang), jag har många år i travsporten och målet med inkörningen är att kunna motionera henne på tämligen slät väg då jag (av flera olika anledningar) inte kan rida in henne och rida henne regelbundet nu, hon är en lättfödd arbetsmyra som behöver göra något. Det var bakgrunden :).

Jag har en rockard av travmodell för remsele, den har linor och trissor men ingen svängel. Jag har hela tiden tänkt att ha travsele men däckeln på min gamla (30 +) remsele är dålig så det är nyare sele, eller däckel som gäller. Det är inte helt lätt att få tag på vettiga standarddäcklar med lite bredd. Jag har därför fastnat lite för driveouts syntetsele. Min (kanske helt idiotiska) fråga är om jag kan använda den däckeln och remma fast den som en travsele? Eller funkar det inte alls? Den har skalmöglor och man kanske kan sätta dit en bukgjord med fästen för skalmläder. Skulle detta funka eller är det helt galet?
Mina skäl att ha en sådan typ av sele är att jag dels gillar den breda, rejäla däckeln och att jag, om jag köper den, redan har en ok körsele om jag längre fram vill skaffa en bättre körrockard. Byta vagn till en dyrare körrockard är inte aktuellt just nu, då kör jag hellre in henne i travsele och skaffar allt senare när jag vet ifall jag vill fortsätta med körning eller inte.
Som sagt, jag vill ha era åsikter, annars forsätter jag på travselespåret :)
 
Rockarden har en liten ögla på var skalm men den ser liten ut och sitter lite långt bak tycker jag.
IMG_0572_zpsej5ejxe6.jpg

Det här är däckeln jag tänker på.
http://www.driveout.se/public/img/user/syntet_7.jpg

Naturligtvis kommer jag köra med lös brösta, fäst i den gula remmen på bilden. Den löper genom trissor längs med skalmen.
 
...fortsätter svara mig själv :D
Är det kanske bättre att svetsa på en ögla ungefär i böjen på skalmen (där man ser att det är lite slitet) och en mindre ögla lite längre bak (hur långt bak?) för baksele? Den lilla befintliga öglan duger väl inte till varken skakelrem eller baksele?
Det kanske blir en travsele ändå, men de är ju ofta så smala...
 
...fortsätter svara mig själv :D
Är det kanske bättre att svetsa på en ögla ungefär i böjen på skalmen (där man ser att det är lite slitet) och en mindre ögla lite längre bak (hur långt bak?) för baksele? Den lilla befintliga öglan duger väl inte till varken skakelrem eller baksele?
Det kanske blir en travsele ändå, men de är ju ofta så smala...

Jag tror inte att du, utan att bygga om däckeln, kan använda den på samma sätt som en remsele. Kanske skulle man kunna ta bort snabbkopplingen och fästa remmar istället som man sen fäster i den dubbla bukgjorden? Jag har för dålig koll på travutrustning för att kunna ge ett bra svar.

Är det inte l'ättast att svetsa fast nya öglor för fästet som redan finns på däckeln, och sen öglor på bakselen, och använda bröstan som följer med? Bör ju gå att ordna något fäste från brösta till dina linor? Då får du ju komforten av en bröstsele och rockard med hög infästning. Eller har jag missuppfattat något?
 
Jag tror inte att du, utan att bygga om däckeln, kan använda den på samma sätt som en remsele. Kanske skulle man kunna ta bort snabbkopplingen och fästa remmar istället som man sen fäster i den dubbla bukgjorden? Jag har för dålig koll på travutrustning för att kunna ge ett bra svar.

Är det inte l'ättast att svetsa fast nya öglor för fästet som redan finns på däckeln, och sen öglor på bakselen, och använda bröstan som följer med? Bör ju gå att ordna något fäste från brösta till dina linor? Då får du ju komforten av en bröstsele och rockard med hög infästning. Eller har jag missuppfattat något?
Det är rätt uppfattat. Jag funderade på om det gick att använda en silettdäckel till en travsele istället för en travdäckel. Att man använde snabbfästet som ett skalmläder (öglan som finns för skalmen på travselar här) och sen kanske byta ut däckelgjorden mot en bukgjord för trav med fäste för remmar. Jag kan för lite om körselar för att veta och det är svårt att se hur det ser ut på bilder.

I det här inlägget finns en remmad sele, remmen med ett spänne på sitter i en ögla på bukgjordens spänne, lindas runt skakeln och fäster tillbaka i sitt eget spänne.

Att svetsa på öglor funkar ju, jag är bara räd att skaklarna ska hoppa och röra sig för mycket när de inte är fastsurrade (travskadad :D).
 
Ok nu fattar jag helt plötsligt, det tog tid...
Nej jag ska inte använda en sådan däckel som travdäckel :D
Det blir öglor eller ny travdäckel.
 
Fler frågor :D
Ideal Equestrian? Är det en bra sele? Jag har läst blandat här på Buke men många trådar var gamla.
 
Fler frågor :D
Ideal Equestrian? Är det en bra sele? Jag har läst blandat här på Buke men många trådar var gamla.

Jag har haft en Ideal maraton lux, och den var riktigt bra i läder och sömmar. Men jag har lite svårt för deras däckel, både bukgjord och däckelgjord sitter i samma platta, vilket gör att silettfunktionen förloras. Så det beror lite på vad man kör på för underlag. Men nu när jag tittar efter en till sele så väljer jag iaf en annan däckel.
 
Jag har haft en Ideal maraton lux, och den var riktigt bra i läder och sömmar. Men jag har lite svårt för deras däckel, både bukgjord och däckelgjord sitter i samma platta, vilket gör att silettfunktionen förloras. Så det beror lite på vad man kör på för underlag. Men nu när jag tittar efter en till sele så väljer jag iaf en annan däckel.
Ok, har ev. en begagnad sådan om jag vill ha den. Kanske ska titta efter annat. Är det någon funktionell skillnad på en maratonsele och en bröstsele?
 
Jag har en Ideal maraton. Jag gillar den skarpt, förutom att jag, precis som @Mli , hade velat ha en silettgjord istället för den ihopsatta. Jag tänkte köpa en annan gjord när jag hittar en (har inte letat aktivt, det är inte kris på något sätt). Med facit i hand skulle jag överväga att köpa en av Ideals normala bröstselar (ev är det den som heter Lux), maratonvarianten är mycket grov, draglinorna är lätt groteska de borde hålla för att dra ett par fullastade maratonvagnar per styck =).
 
Jag har en Ideal maraton. Jag gillar den skarpt, förutom att jag, precis som @Mli , hade velat ha en silettgjord istället för den ihopsatta. Jag tänkte köpa en annan gjord när jag hittar en (har inte letat aktivt, det är inte kris på något sätt). Med facit i hand skulle jag överväga att köpa en av Ideals normala bröstselar (ev är det den som heter Lux), maratonvarianten är mycket grov, draglinorna är lätt groteska de borde hålla för att dra ett par fullastade maratonvagnar per styck =).
Är det svårt att åtgärda, byta gjord? Gjordplatta?
 
Är det svårt att åtgärda, byta gjord? Gjordplatta?

Nej, det går att köpa andra maggjordar, bara som trassel sa att man får se till så remmarna inte är för breda. Maraton Lux som jag hade bytte jag maggjord med min DO Maraton XL, och det funkade.
 
Ja det är lite att fundera på. Har som sagt, ev en idealsele på gång till ok pris, utan huvudlag eller tömmar. Men är lite inne på syntetselar (lättvikt och lättskött) men de som verkar vara bra hoppar snabbt upp i pris. Åh Sen det där med rak eller svängd brösta....eller överanalyserar jag nu? :S
 
Frågar här också, lite upprepning från en äldre separat tråd.

Nu som har DO Duo, hur är den i måtten på baksele och draglinor? Jag tycker det ser rätt så tunt ut. Men jag kan vara lite hemmablind, jämför nu allt med min ardenners DO maraton XL.. Nu som har Duon, är ni nöjda?
Min plan är att köpa den och senare vid behov lösa lokor, så har jag en loksele med silettdäckel för en mycket fördelaktig peng.
 
Frågar här också, lite upprepning från en äldre separat tråd.

Nu som har DO Duo, hur är den i måtten på baksele och draglinor? Jag tycker det ser rätt så tunt ut. Men jag kan vara lite hemmablind, jämför nu allt med min ardenners DO maraton XL.. Nu som har Duon, är ni nöjda?
Min plan är att köpa den och senare vid behov lösa lokor, så har jag en loksele med silettdäckel för en mycket fördelaktig peng.


Jag har DO duo både till storhästen och shettisen. Finns säkert grövre till storhästen, men tycker den funkar bra, vi är väldigt nöjda!
 
Rockarden har en liten ögla på var skalm men den ser liten ut och sitter lite långt bak tycker jag.
IMG_0572_zpsej5ejxe6.jpg

Det här är däckeln jag tänker på.
http://www.driveout.se/public/img/user/syntet_7.jpg

Naturligtvis kommer jag köra med lös brösta, fäst i den gula remmen på bilden. Den löper genom trissor längs med skalmen.

Rent krasst behöver du ingen ögla till skakelhållarna. Vår storhästvagn har bara som en pigg bakom och ingenting framför, väldigt smidigt när man spänner för/ifrån. Du skulle kunna svetsa en pigg lite längre fram om du vill vara säker på att de inte glider ur så lätt, men om hästen drar med linor så är ju skaklarna bara till för att svänga egentligen och behöver således bara ligga i hållarna.
 
Jag har DO duo både till storhästen och shettisen. Finns säkert grövre till storhästen, men tycker den funkar bra, vi är väldigt nöjda!

Roligt att du är nöjd! Om du har möjlighet, skulle du vilja mäta bredden på bakselen till storhästen? Jag tycker den ser lite smal ut.. Och gärna bredden på bröstan också.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 233
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 610
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 039
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 473
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp