Bukefalos 28 år!

Fakta om olika selar och vagnar!

Roligt att du är nöjd! Om du har möjlighet, skulle du vilja mäta bredden på bakselen till storhästen? Jag tycker den ser lite smal ut.. Och gärna bredden på bröstan också.

Jag har också tänkt att den är lite smal, men inget som stört oss iallafall och vi har kört i alla möjliga sorters terräng och nedförsbackar... :)
Mäter när jag är i stallet, ska bara komma ihåg. :)
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Utan ögla kan funka med fyrhjulade där skaklarna ligger mer stilla. Hoppar en skakel ur då blir det inte bra, men vagnen välter iaf inte direkt. Med tvåhjulat finns alltid en risk att skaklarna hoppar, och då tycker jag det känns osäkert med bara piggar. Öglan blir som en säkerhetsbroms, och drag, ifall baksele/draglinor skulle fallera. Har själv varit med om en rätt otäck olycka där skaklarna hoppade ur (en skruv på skakeln hade släppt så den vred sig, i kombination med kraftig uppförsbacke) så jag är rätt snabb med att svetsa dit öglor på alla vagnar jag har.
 
Jag har också tänkt att den är lite smal, men inget som stört oss iallafall och vi har kört i alla möjliga sorters terräng och nedförsbackar... :)
Mäter när jag är i stallet, ska bara komma ihåg. :)

tack! Jag har mailat DO också, de brukar svara snabbt men står på hemsidan att de har lite längre tider nu under semestern.
 
Utan ögla kan funka med fyrhjulade där skaklarna ligger mer stilla. Hoppar en skakel ur då blir det inte bra, men vagnen välter iaf inte direkt. Med tvåhjulat finns alltid en risk att skaklarna hoppar, och då tycker jag det känns osäkert med bara piggar. Öglan blir som en säkerhetsbroms, och drag, ifall baksele/draglinor skulle fallera. Har själv varit med om en rätt otäck olycka där skaklarna hoppade ur (en skruv på skakeln hade släppt så den vred sig, i kombination med kraftig uppförsbacke) så jag är rätt snabb med att svetsa dit öglor på alla vagnar jag har.


Alltså piggar räcker LÅNGT, vi hade piggar på shettisens rockard, aldrig att den kunde åka ur, och då var vi med om skentur och att han sparkade över skakel osv, vi hade istället ett sjå att få ur skaklarna ur hållarna då... (snabbkopplingar nu) nu bytte vi dem till maratonöglor då piggarna ibland hakade i bröstan - men det berodde snarare på att han är shettis och liten - ont om plats.

Storhästens har som en båge baktill som tar stopp i nedför (fast bakselen tar ju i innan, men som en säkerhet) och som också hindrar ifall den skulle hoppa, men jag har dock inte varit med om att den hoppar så mkt bakåt att den någonsin skulle åka ur hållarna, då är snarare linorna för långa... NHS har ofta bara bakseleöglan bak.
Men visst skulle draglinorna gå av på storhästvagnen så gäller det att snabbt som ögat få loss bakselen. (Snabbkopplingar även där...)
 
Fler selfrågor :)
Jag kollar runt på marknaden både nytt och begagnat. DO och Ideal hittar jag en hel del erfarenheter av men hur är det med Ädelssons (diplomatsele) och de selar som Tidaholmsvagnar säljer? Hiss eller diss?
 
tack! Jag har mailat DO också, de brukar svara snabbt men står på hemsidan att de har lite längre tider nu under semestern.

Jag är ju senil så glömmer hela tiden mäta. Men bakselen är nog inte mer än 5 cm bred. Lite i smalaste laget kanske, men har funkat bra för oss. Du borde väl hunnit få svar från DO nu dock gissar jag. :)
 
Fler selfrågor :)
Jag kollar runt på marknaden både nytt och begagnat. DO och Ideal hittar jag en hel del erfarenheter av men hur är det med Ädelssons (diplomatsele) och de selar som Tidaholmsvagnar säljer? Hiss eller diss?

Har klämt på Tidaholms och gillade den! Bara mött en som köpt den, och hon var nöjd tror jag. De är stora i storlekarna vet jag. :)
 
om man ska ha den billigaste skitselen med en ok brösta, vilken ska man se efter då?

en skitsele går ju att bygga om lite smått tänker jag..
kommer nog aldrig våga sätta mig i en vagn efter hästen men att dra lite däck och harva lite kan hon nog komma att tycka om.

saknar att ha en inkörd häst :arghh:, och stora fux fröken tycker om att bli tömkörd..
 
Fast en loksele känns lite att ta i om man bara ska börja och se om det ens går att köra in..

Loksele är rätt bra att ha om man ska harva, men är det bara som "lättharv", alltså mer att kratta paddock och gårdsplan, tycker jag bröstsele funkar.

om man ska ha den billigaste skitselen med en ok brösta, vilken ska man se efter då?

en skitsele går ju att bygga om lite smått tänker jag..
kommer nog aldrig våga sätta mig i en vagn efter hästen men att dra lite däck och harva lite kan hon nog komma att tycka om.

saknar att ha en inkörd häst :arghh:, och stora fux fröken tycker om att bli tömkörd..

Drive out tycker jag har bra billiga selar. Syntetselar från drygt en tusenlapp ifall du bara ska testa.
 
Jag är ju senil så glömmer hela tiden mäta. Men bakselen är nog inte mer än 5 cm bred. Lite i smalaste laget kanske, men har funkat bra för oss. Du borde väl hunnit få svar från DO nu dock gissar jag. :)

Jo, jag hann få svar, men tack ändå att du tänkte på mig! :)
 
Jag har börjat titta på sele till den hästen jag är spekulant på, som jag bara väntar på att den ska bli besiktigad och att passet ska komma tillbaka från moderstamboken där kåringresultaten måste fyllas i (IC reggad i stamboken NL och Irland, hästen är i danmark, får inte importera utan fysiskt pass i handen..) Jag befarar att den skulle passa bäst i loksele eller ergonomisk brösta. Vad finns det för märken/företag som har ergonomiska bröstor förutom ideal (ca 7400:-), zilco (12 000 men utan snabbkoppling) och kombinationen av komplett vanlig sele och köpa till lös empathybrösta (tex en svart duo + empathy sammanlagt under 6000:-)?
 
Jag har börjat titta på sele till den hästen jag är spekulant på, som jag bara väntar på att den ska bli besiktigad och att passet ska komma tillbaka från moderstamboken där kåringresultaten måste fyllas i (IC reggad i stamboken NL och Irland, hästen är i danmark, får inte importera utan fysiskt pass i handen..) Jag befarar att den skulle passa bäst i loksele eller ergonomisk brösta. Vad finns det för märken/företag som har ergonomiska bröstor förutom ideal (ca 7400:-), zilco (12 000 men utan snabbkoppling) och kombinationen av komplett vanlig sele och köpa till lös empathybrösta (tex en svart duo + empathy sammanlagt under 6000:-)?

Till Shettisen har jag en brun duo och en brun ideal anatomisk brösta till. Innan när selen var svart hade jag Zilco Empathy till. Fransk brösta kan ju också vara ett alternativ. =)
 
om man bara ska ha själva selen, och ordnar draglinor, tömmar och träns själv.

vad för saker behöver man då för vanlig tömkörning/kratta gården och ev i framtiden börja övnings köra med skaklar?.

såg att do hade en brösta för halva priset, kan den kompleteras med en vanlig mycket basic tömkörnings gjord under inkörningen?
 
om man bara ska ha själva selen, och ordnar draglinor, tömmar och träns själv.

vad för saker behöver man då för vanlig tömkörning/kratta gården och ev i framtiden börja övnings köra med skaklar?.

såg att do hade en brösta för halva priset, kan den kompleteras med en vanlig mycket basic tömkörnings gjord under inkörningen?

Ja, under inkörningen med linor räcker en bra lös brösta och tömkörningsgjord. Jag använder inte ens bröstan när jag bara vänjer med linor utan fäster i gjorden. Minsta lilla tyngd på blir det dock att fästa i bröstan.

Den riktiga däckeln behövs när hästen behöver balansera tyngden av en vagn, och blir lättast att ha även innan att fästa skaklarna/släpan i - kan bli meckigt i en tömkörningsgjord. Men det kan gå om skaklarna har öglor och inte piggar.

Baksele behöver du inte på plan barmark med redskap, och har ändå ingen effekt om du bara använder brösta och linor. Men så fort du har något som rullar/glider bakom behöver du en broms i form av baksele. Jag gillar att ha baksele även när jag bara har linor just för linbärarna i bakdelens ringar. Och för att hästen vänjer sig med allt från början.

Så rent praktiskt så klarar du dig ett tag med bara tömkörningsgjord och en bra brösta. Om inte DO's brösta reades ut nu hade det ändå blivit ungefär samma summa som en komplett billigare sele hos DO.
 
Min ridhäst blev inkörd med hööks skitsele som 2.5-åring o har haft den sedan dess, han är nu 11. Vi har inte haft någon vagn på länge men nu har jag dels fått nog av selen som jag aldrig gillat och dels vill jag hitta en vagn till nästa år nånting. Min häst får hjälpa till hemma på gården o jag hade velat ha lite råd om vad för sele som hade passat våra användningsområden bäst. Han körs nog i snitt typ 1 g/månad men vill att det ska bli någon gång till.

Selen ska framförallt funka bra o trava i framför någon lättare typ av 2-hjulig vagn som komplement till ridningen. Här tänker jag att typ billga m lös brösta från DO funkar fint?

Men hemmavid så kan han även dra "tunga" saker så då vill jag hitta en sele som inte är obekväm för honom då. Han hjälper tex till o flytta/dra loss grejer tex när vi rensar bland träden i hagen. Ibland är det för tungt/sitter fast för hårt o då försöker han men stannar istället. Jag vill inte att det ska göra ont/göra skada när han försöker om ni förstår? Här tänker jag loksele?

Famförallt är slåtterbalken på g o börja fungera bättre o bättre o tanken är att hästen ska hålla efter hagarna med den sommartid. Är det loksele som gäller då oxå?

Hur funkar loksele med vagn o fasta skaklar förresten? Måste vi veta vad vi kommer ha för vagn för o välja sele? Eller vilka krav har olika vagnar på selen? Kan man göra någon kombisele m infästningar osv som funkar för alla våra 3 områden? Har en händig sambo (köper alltså ingen ny vagn) o @Buck som fixar lädersaker vid behov :)
 
Min ridhäst blev inkörd med hööks skitsele som 2.5-åring o har haft den sedan dess, han är nu 11. Vi har inte haft någon vagn på länge men nu har jag dels fått nog av selen som jag aldrig gillat och dels vill jag hitta en vagn till nästa år nånting. Min häst får hjälpa till hemma på gården o jag hade velat ha lite råd om vad för sele som hade passat våra användningsområden bäst. Han körs nog i snitt typ 1 g/månad men vill att det ska bli någon gång till.

Selen ska framförallt funka bra o trava i framför någon lättare typ av 2-hjulig vagn som komplement till ridningen. Här tänker jag att typ billga m lös brösta från DO funkar fint?

Men hemmavid så kan han även dra "tunga" saker så då vill jag hitta en sele som inte är obekväm för honom då. Han hjälper tex till o flytta/dra loss grejer tex när vi rensar bland träden i hagen. Ibland är det för tungt/sitter fast för hårt o då försöker han men stannar istället. Jag vill inte att det ska göra ont/göra skada när han försöker om ni förstår? Här tänker jag loksele?

Famförallt är slåtterbalken på g o börja fungera bättre o bättre o tanken är att hästen ska hålla efter hagarna med den sommartid. Är det loksele som gäller då oxå?

Hur funkar loksele med vagn o fasta skaklar förresten? Måste vi veta vad vi kommer ha för vagn för o välja sele? Eller vilka krav har olika vagnar på selen? Kan man göra någon kombisele m infästningar osv som funkar för alla våra 3 områden? Har en händig sambo (köper alltså ingen ny vagn) o @Buck som fixar lädersaker vid behov :)
Lilla okunniga jag tänker att en loksele borde fungera till allt, men hade kanske varit bra att kunna byta ut mot brösta för körning. (Tänker att resten av selen borde kunna vara desamma).
Dvs köp en ordentlig bröstsele + en loka. Och ge mig skitselen:angel:.
 
Senast ändrad:
Men loksele sitter väl alltihop tillsammans tror jag? Iom draglädret. Så inga fasta skaklar utan rekade. Fattade jag det som :o

Har funderat på o plocka loss bröstan på skitselen men vill nog inte ha brösta ändå. Du kan få den mot stigbygelpåsar eller nåt :D
 
På de loksele jag sett så verkar de ju se likadana ut som en skitsele med dragläder och loka istället för fast brösta. Så kan man bara haka av draglädret från däcken så borde man kunna sätta dit en lös brösta istället :) eller?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 575
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 027
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 464
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp