Fakta om olika selar och vagnar!

Att dra vagn med själva lokorna är inget problem. Utan om man har 2hjulig vagn bör man ha höga fästen för skacklarna vilket lokselens däckel inte brukar ha. Detta går dock att fixa. Eller köpa en lös silett däckel för körningen med vagn. Draglinorna sätter man i lokans dragning.
Högre fästen behövs för att balansen i vagnen.
 
Jag undrar dock av de med mer koll än jag på körning om det är nån nackdel att köra typ harv /sladd som har skacklar,som ett U med rörlig koppling till harven, med silettdäckeln? Jag skulle sätta skacklarna som på vanlig loksele och uppehållsremmen till däckeln i remmen med silettfunktionen.
 
Loksele fungerar till all din körning, det finns många som inte har annat än loksele i all körning då hästen inte har plats för annat. Du behöver inte ha en lös brösta till, den funktionen får du ändå om du har draglinor till lokorna, fästa i ringen. Bukgjorden är så pass löst spänd på en loksele att den inte hindrar bogens rörelse.
Med höga skakelinfästningar så kan du använda samma däckel (förutsatt att det är bågdäckel) till både redskap, två- och fyrhjulig vagn. Om du vet med dig att du ska köra i mycket ojämn terräng med rockarden förespråkar jag en bra silettdäckel (giggfunktion) så att hästen avlastas, men på vanlig grusväg räcker det med bågdäckel.
Att dra u-skaklar med silettdäckel fungerar precis som att dra en tvåhjulig vagn, men det förutsätter att du har draglinor och svängel fastsatt i skaklarna, så skaklarna bara är för broms och styrning.
 
Loksele fungerar till all din körning, det finns många som inte har annat än loksele i all körning då hästen inte har plats för annat. Du behöver inte ha en lös brösta till, den funktionen får du ändå om du har draglinor till lokorna, fästa i ringen. Bukgjorden är så pass löst spänd på en loksele att den inte hindrar bogens rörelse.
Med höga skakelinfästningar så kan du använda samma däckel (förutsatt att det är bågdäckel) till både redskap, två- och fyrhjulig vagn. Om du vet med dig att du ska köra i mycket ojämn terräng med rockarden förespråkar jag en bra silettdäckel (giggfunktion) så att hästen avlastas, men på vanlig grusväg räcker det med bågdäckel.
Att dra u-skaklar med silettdäckel fungerar precis som att dra en tvåhjulig vagn, men det förutsätter att du har draglinor och svängel fastsatt i skaklarna, så skaklarna bara är för broms och styrning.

Tack för utförligt svar!!! Med vagn är det plan grus o asfaltsväg som gäller. Ev någon runda ner till byn men det är inga branta backar o tala om.

Då kommer problemet med loksele, har ingen aning om hur man provar ut en sådan. Ven kan man ta hjälp av tro? Har en hel del elitkuskar här (bor i Flyinge) men de använder väl inte loksele? Eller? Hmm. O var köper man sådana till rimlig peng?
 
Tack för utförligt svar!!! Med vagn är det plan grus o asfaltsväg som gäller. Ev någon runda ner till byn men det är inga branta backar o tala om.

Då kommer problemet med loksele, har ingen aning om hur man provar ut en sådan. Ven kan man ta hjälp av tro? Har en hel del elitkuskar här (bor i Flyinge) men de använder väl inte loksele? Eller? Hmm. O var köper man sådana till rimlig peng?

Det finns en hel del lokselar till salu på annonssidorna. Satsa på en med bågdäckel, de andra mjuka är inget att ha. Om du inte köper en lös silettdäckel, och kör med lösa lokor. Du lär absolut hitta någon i flyinge som kan hjälpa dig! Om inte så hojta bara till, jag bor norr om Skurup :)
 
Just ja, det du skrev om backar. Oavsett loksele eller bröstsele behöver du baksele när du drar något som rullar. Det är svårt att hitta lokselar kompletta med baksele, men det är lätt att köpa till.
 
Vad trött jag blir :banghead: har äntligen fått tummen ur å beställt hem snabbkopplingar till draglädren.
MEN :cautious: hur ska jag kunna fästa de i de här :(
10612713_10206306616323069_4838309217739381118_n.jpg

11891230_10206306618043112_7460641391957857021_n.jpg


I dagsläget får jag använda mig av buntband för att lädren inte ska glida in på svängeln, funkar men är ju inte optimalt direkt
11846651_10206306614443022_6280007039067051959_n.jpg

11836696_10206306615483048_6671233324999226063_n.jpg


Hur gör jag nu bukeproffs :up::D
 
Under vagnsletandet har jag sett dessa kuskkilar men inte blivit helt klok på funktionen. Upplys mig gärna :-)
 
Vad trött jag blir :banghead: har äntligen fått tummen ur å beställt hem snabbkopplingar till draglädren.
MEN :cautious: hur ska jag kunna fästa de i de här :(
10612713_10206306616323069_4838309217739381118_n.jpg

11891230_10206306618043112_7460641391957857021_n.jpg


I dagsläget får jag använda mig av buntband för att lädren inte ska glida in på svängeln, funkar men är ju inte optimalt direkt
11846651_10206306614443022_6280007039067051959_n.jpg

11836696_10206306615483048_6671233324999226063_n.jpg


Hur gör jag nu bukeproffs :up::D

Du behöver en adapter som du slår draglinan runt (som svängeln nu fast utan buntband ;) ) och sen fäster snabbkopplingen mellan adaptern och svängeln.
 
Under vagnsletandet har jag sett dessa kuskkilar men inte blivit helt klok på funktionen. Upplys mig gärna :-)

Man får en mycket bättre position i en kuskkil. Man har mer tryck och balans i benen, och det avlastar ryggen rejält. Mer ergonomiskt. Jag har alltid kört utan, men när jag väl testade så är jag fast!
 
Här kommer jag in i diskussionen och skäms lite. Har kört hästar i rockard i flera år och fick lära mig för länge sedan att det bara är att koppla skaklarna i lokselen.
Har inte kört på länge och nu har min rockard en svängel varpå jag alltid undrat vad den är till för. (kör med loksele). Förstår ju nu att det är behagligare för hästen.
Ska rekonda min rockard och behöver lite tips.
Tänkte svetsa dit fästen för baksele, hur sitter dem på era vagnar?
hur långt ut från vagnen bör svängeln sitta? Och hur ser era fästen ut till draglinorna? Har då aldrig använt draglinor så vill gärna se en bild med någon som har rockard plus draglinor =)
 
Här kommer jag in i diskussionen och skäms lite. Har kört hästar i rockard i flera år och fick lära mig för länge sedan att det bara är att koppla skaklarna i lokselen.
Har inte kört på länge och nu har min rockard en svängel varpå jag alltid undrat vad den är till för. (kör med loksele). Förstår ju nu att det är behagligare för hästen.
Ska rekonda min rockard och behöver lite tips.
Tänkte svetsa dit fästen för baksele, hur sitter dem på era vagnar?
hur långt ut från vagnen bör svängeln sitta? Och hur ser era fästen ut till draglinorna? Har då aldrig använt draglinor så vill gärna se en bild med någon som har rockard plus draglinor =)

Jag ska ta bilder och mäta i eftermiddag på min, har inte de måtten i huvudet.
 
Häng på draglinor och sätt bakselen i dragringen som tidigare, om du kopplar rockarden med seltungor och selstickor. Har du hög skakelögla behöver du fästa bakselen i skakeln.
 
Jag måste köpa en ny bakgjord då den är ryttaren efter 3år i "vila" så tänkte göra öglor på skaklarna. Han körs med bjällerkrage året om pga synen så blir mycket i dragringen eftersom jag använder remmar att fästa rockärmen med då jag upplever större rörlighet med vagnen plus att man slipper oljudet som blir seltungor. Måste svetsa dit ett "stop" till svängen då den bara har ett stop på utsidan.
 
Kan jag få hjälp/tips/idéer (igen)?

Jag har nyligen köpt mig en begagnad maratonvagn och börjat leka med. So far, so good. Roligt.
Lite för roligt.

Planen på sikt är att kunna köra med par. Hästar har jag som ska gå att sätta ihop i par framöver (tre körda fjordingar, kommer att fungera i två olika konstellationer: ett sto, en valack, en hingst). Så hästar av relativt lika storlek har jag.

Parsele som fungerar på två av hästarna (något liten till stoet) har jag och det är inte så jobbigt om selarna blir för små/hästarna växer och blir lite större. Ingen jättesvår sak att räkna ut vad jag behöver byta ut av selarna, eller köpa nytt (eller så kommer jag att återkomma senare om det).

Men vagn, då?
Den maratonvagn jag har är en TH vilket innebär att tillverkningen slutat. Alltså inte bästa idén att fixa till parsvänglar och stång till den.
Dessutom en trevlig idé att ha två vagna och slippa krångla med att koppla av och på stång och skaklar hela tiden. Lat är jag nämligen också.

Så: jag vill ha en maratonvagn för parkörning.
Ekonomin är inte obegränsad men jag inser att uppemot 30 får jag räkna med att göra mig av med.

Är det bättre att köpa en begagnad av välrenommerat märke än en ny av lite mer okänt märke?
vilka för- och nackdelar finns det med de olika märkena?
Erfarenheter av för- och nackdelar med olika fabrikat och deras parfunktion?
 
Jag behöver en bättre brösta till min nya ponny. Han får precist plats med en vanlig som kommer fungera OK nu att dra mycket lätta saker vid inkörningen. Hade tänkt att köpa lokor till honom, men insåg att det inte kommer fungera med höjden på svängeln. Hans bröstaläge/bringa/vaddetnuheter är ca 5 cm högre än svängeln fäste. Har haft zilcos empathy till ponny innan och det har fungerat super. Men nu funderar jag lite på franskt coller då ponnyn inte bara har lågt ansatt hals, den är grov också. Men jag har aldrig sett en fransk brösta "in action" så jag har lite svårt att få ihop hur trycket fördelas på ett bra sätt. Vill någon förklara för mig?
 
Funderar mycket starkt på att köra in mitt swb då hon inte får rida ngt mer och jag tror körningen kan vara bra för stt bygga upp musklerna och få henne mer hållbar och förhoppningsvis smärtfri.
Men vad hade ni valt för vagn till en rygghäst 167cm i mkh som mest kommer köras på ojämn underlag, dvs runt åker, hage och markvägar.
Och vad för sele?

Rent spontant så tänker jag försöka hitta ngt bättre budget begagnat och en vagn man sitter högt upp i med större hjul. men har ingen som helst koll egentligen..
"Körde in" mina ponnyer och hade 2 flakvagnar, men den ena var för stor för min lilla b ponny och den andra var lagom liten för shettisen men bestod av skaklarna från den stora och typ en planka att sitta på då jag aldrig blev klar att göra klart den. Och det är det enda jag kört.. någonsin..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 415
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 950
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 390
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp