Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Men min hjärna nojar ändå

Den gör ju det HELA tiden när man är mitt uppe i fångeländet...:crazy:

Nu har jag shettisen att oroa mig över för jag (dumt nog?) kände på hennes ben när jag kom hem igår kväll. Jag var borta hela dagen från kl 6.30 till 21:00 (jobb + personalmöte) och såg bara hästarna vid utsläpp på morgonen. Helt normal då. Lika pigg som vanligt. Men jag tyckte att hon var varm i hovarna och hade PULS på kvällen :eek:! Hade uppfört sig helt normalt vid insläpp 1,5 h tidigare dock. Jag var ute igen vid ca kl 22, med förevändningen att jag skulle packa hönät till idag:grin:, och kände också på benen. Fortfarande varma hovar, och fortfarande lite puls (även om jag tyckte att det var mindre). Bråkade med haflingern som kom för nära hennes boxvägg, for runt och sparkade i väggen, och det brukar ju vara ett friskhetstecken:)! I morse tyckte jag fortfarande att hon hade lite, lite för mycket puls och hovarna var lite varma, men det var även haflingerns inomhus. Så fort de kom ut började hovarna svalna igen. Shettisen hade lika bråttom ut som vanligt, och småtravade vid sidan, så hon verkade inte ha ont alls...

Känner mig lite som ett frågetecken, som man så ofta gör med denna högst irriterande sjukdom :mad:! Har funderat på om det är mer socker i mitt nya hö och kanske jag skulle höja Happy Hoof och ge henne lite mer halm (äter dock dåligt av halm) och samtidigt sänka hömängden. Det blir nog till att analysera sockerhalten, för det är ju billigare att VETA om det är mycket socker i höet än att byta ut höet mot dyr mat helt i onödan. Hästar kan ju trots allt leva på endast Happy Hoof, men FY vad dyrt det skulle bli :crazy:!
 
Sv: Fångtråd del 3

Hur kan du vara säker på att det är båda fram. den kan ju se knackig ut för att det är ett av frambenen.
 
Sv: Fångtråd del 3

Varför skulle en hel sula göra mindre tryck?
Har du ett tryck av en sko, så blir ju en sula emellan ingen skillnad?
Om du nu har nya skor på kusen kan anläggningsytan vara större och du kan få detta fenomen.
Men det behöver ju inte vara detta.

Men du kan ju alltid kolla bredden på skon, undersidan om anläggningsytan är lika på de olika sko sorterna.
 
Sv: Fångtråd del 3

Samma sorts sko som innan, bara utan kappa jmf med tåsidokappor. Men skon lika bred osv så samma anläggningsyta.

Hovis varit här nu. Och tja.. herrn står utan skor fram med kortad tå i sin box och inte vet vi.

Han pulsar och är varm BF, värst VF. Hovis tyckte han var lite mjuk vid kronranden men svårt säga när man inte har 'normalläge' att jämföra med. Reagerade ingenting när hovis slog på sömmen, reagerade ingenting när hovis drog ur sömmarna söm för söm.

På VF sitter alla sömmar rätt, på HF fanns det en söm som var 'tveksam' och en söm som satt lite för långt in. Kruxet är bara att hästskrället inte reagerade ens med att vinkla ena örat när hovis klämde och kände, varken när hovis stoppade igenom en söm i hålet och 'vickade' den, när han klämde med visitertången rakt över eller ngt annat. Inget blod, inget var, inget sånt.

Klämt igenom hela hovarna med visitertången och reagerar lite strax framför strålbensspetsen, å andra sidan sviktar sulan lite när man klämmer där så vad är hönan och vad är ägget.

Så det enda som kunde uteslutas var sömstick a la blod, men varken sömtryck eller fång går att utesluta. Det som talar emot fång är att det är ett fbl i normalvikt och just att han skoddes igår. Det som talar emot sömtryck är att det är båda fram och att han inte reagerar ett smack vid sömhålen varken med söm i eller sen. ALla övriga symptom kan tala för både sömtryck och fång.

Så, vi beslöt oss för att fångverka (tån kortad intill lamellranden) och ha honom på box. Stora frågan är ju (jag ska ringa vet och höra vad h*n tycker) om man fullt ut ska behandla det som fång för säkerhets skull och sätta in behandling. Det skadar ju ingenstans, baksidan med det är att vad det än är kommer NSAID göra det bättre, och hur vet man då sen om det var fång eller ej? Att avvakta ger ju bättre chans att få ett svar om det var sömtryck (då borde han bli bättre snabbt) eller om det är fång (blir inte bättre/sämre). Baksidan med det är att är det fång och man avvaktar så försämrar man prognos.

Jag vill mest gräva ner mig någonstans och grina, som jag önskade att det skulle dragits av skorna och kunna konstateras att 'här är problemet, utan tvekan'..
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 3

Du får väl höra vad veterinären säger.
Om det hade varit en häst som har haft fång eller en mer typisk fånghäst så hade jag velat sätta in medicinering direkt.

Men alla hästar runt omkring oss får ju inte fång. Vi får väl hoppas att det är ngt annat.
 
Sv: Fångtråd del 3

Ja precis! Det hade blitt 5-6 mil hit också. För min del blir det också ofta så. Åkte till Kalmar för att få vettigt hö t.ex.:eek: (11 mil!!!)

Däremot är jag tacksam att ha ATG så nära (3-4 mil)

AW - jag hoppas verkligen på det bästa för fullblodet. Men har tyvärr inga råd eller tips till vad du kan göra eller vad di ska tro. Men det är ju mildest talat förj...ligt om ett svårfödd fullblod ska kunna få fång.

Men om den har legat i riskzonen har jag förstått det som att verkning+skoning faktisk kan utlösa fång. Men han har väl knappast legat i riskzonen??
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 3

Vet svarade inte, men ringer väl tillbaka. Vet dock inte om vet kan bli så mkt klokare iofs, men h*n får ju bedöma om det ska sättas in behandling eller ej.

Det som ställer till det dock, behandling. Om man behandlar nu - hur i hela världen avgöra man om X dagar när hästen tycker den mår prima om det var sömstick elelr är fång. Är ju milt sagt en viss skillnad i konvalescens. Samtidigt känns det ju inte riktigt vettigt att 'förbyggande' behandla som fång hela vägen. Men om det så är fång, så om man klarar sig från rotationer, hur i hela världen vet man om X tid om det är fång eller ej? Det känns som en moment22-fråga. Har ju aldrig varit tvungen att fundera över den, men nu har den ju slagit mig, att hur sjutton bekräftar eller dementerar men fång utan lägesförändring av hovbenet i sådana här fall?
 
Sv: Fångtråd del 3

Eftersom han stapplar fruktansvärt, på båda. Pulsar i BF (och nu varm BF med) samt står och växelvis lyfter på frambenen för att avlasta.

fast det kan han ju göra för att han försöker avlasta den onda hoven, med påföljd att även det andra blir ömt.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag tror inte heller att veterinären kan avgöra vad det är.
Men h*n får väl bedöma vad som ska göras. Jag undrar också om det är klokt att ge ngn medicin. Man kan ju inte ge det till hästar hela tiden.

Men
Om det nu är fång som inte ger några förändringar av hovbenet så kan väl hästen sättas igång ganska snart? En del fånganfall går tydligen tillbaka mkt snabbt så att det inte blir några spår kvar i hovarna.
Jag har nog förstått det så i alla fall.

Men sedan finns ju alltid osäkerheten kvar förstås. :cry:

Jag har nog inte ngt vettigt svar egentligen. Hoppas att du blir ngt klokare när du har pratat med veterinären - och att det inte är fång.
 
Sv: Fångtråd del 3

Fast det jag läst, och det som 'min' klinik verkar följa med, är minst 2 - 3 månader innan arbete/fri rörelse efter fånganfall utan lägesförändring?

Lillen har ju inga lägesförändringar, och när han kom in på sitt första besök, då hade han stått 10 dagar på box redan, så var ju ordern 4 veckor boxvila, sen ÅB. Om allt sett bra ut då så hade han då skotts och fått komma ut i minihage 1 månad, sen få börja promenera och få större hage etc. Men ändå 'långt' till ens promenader och fri hage?

Dvs hade allt gått perfekt (det gjorde det ju inte) så hade det varit 1½ månad på box, 1 månad i minihage och 1 månad i lite större hage och under den tiden börja promenera (sen vet jag inte).

Samtidigt, mitt kblsto med fång (ingen tvekan) hon fick ju pga dåliga råd av vet en helt bakvänd konvalescens. Ut i paddock direkt, skor ganska direkt, och sattes igång tidigt. Och det gick ju förvisso bra, men..

Han ligger igen nu, och reste sig inte när jag gick in. Iofs är han ganska trygg med att jag går in även om han ligger, men brukar kela en stund och sen kräla sig upp. Så, man är nog tvungen oavsett att sätta in behandling misstänker jag, av rena djurskyddsskäl. Men hoppas få tag på veterinären snart.
 
Sv: Fångtråd del 3

Usch, vilken mardröm rent ut sagt :(! Som om du inte har nog med bekymmer ändå:(!

Fångvänder han förresten, eller är han för halt för att ens testa?

Håller tummarna så de vitnar att det INTE är fång!
 
Sv: Fångtråd del 3

Han fångvänder. Fast det säger ju inte mer än att de (han) har skitont i framtassarna. Är ju det som är det jävliga, att eg alla tecken på fång - värme, puls, stappligheten, vändningssättet - är eg inte tecken på just fång, utan aj aj aj i hovarna. Dock är det ju få andra saker som ger just aj aj aj i BÅDA framhovarna.


Veterinären tyckte att 'om det inte varit för han skotts igår hade jag ju inte tvekat en sekund att säga att det är ett kraftigt fånganfall'. Men då man dels inte kan utesluta fång, och dels (och framförallt) att han har så himla ont, så behandla.

Han har ju alla symptom på fång så, men de är ju eg inte mer än alla symptom på skitont i (fram)hovarna.

Han får butta nu, och övrig 'behandling' tillsvidare som om det är fång. Dvs boxvila på tjock bädd, tårna var ju redan kortade av hovis, och han ska ha 'fångdiet'. Exakt vad vet menade med fångdiet frågade jag inte men jag antar hon menade inte gräs och inte kraftfoder. Han får fritt silage och så får han bara lucernet. Jäst får jag inte i honom dessvärre.

Fått butta nu på e.m. ska kolla puls och värme och hur han avlastar, samt kolla hur han rör sig, och så ska jag rapportera hur det ser ut imorgon på telefontiden.

När han gick ut på stallgången bara nu i em för att kunna undersöka ordentligt, så han stapplade VÄRRE än innan då. Vet inte om han reagerar på att fått tårna kortade så mkt och vara barfota, men tycker inte han borde reagera så hårt iom att han står på box, men vem vet. Men nu-nu känns det som man kommer längre bort från sömtryck, då borde han ju ha blivit bättre och inte sämre =/
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 3

Milt sagt ja, jag är gråtfärdig mest hela tiden, och alldeles handlingsförlamad, stirrar dumt på TVn eller skärmen typ, trots att det finns massa saker jag kunde göra. Det får inte vara fång, det kan fan inte vara fång.

Om det (vilket gud må förbjuda) ÄR fång så antar jag att den herrn är ett typexempel på där det är mucho bra med stöd, med tanke på platta fötter och tunn sula? =/

Om det är fång övergår det dock fullkomligt mitt förstånd hur i hela friden det 'gått till'? Min magkänsla - som jag hoppas är influerad av fångest bara - säger att det här är inte sömtryck. Samtidigt så jag kan bara inte begripa hur/varför han i hela friden skulle ha fått fång pang poff i september? Han har hela sommaren (och förra med) gått på frodigt klöverbete, han är skott med kort tå osv, han är i fint hull, magen är bra osv. Det är inte betesbrist så han borde inte ätit någon skum växt - och om han ätit ngn skum växt borde magen vara kajko. Jag förstår inte.

Jag funderade på att tejpa på hårdplastsulor om försämringen nu i em är pga att vi bråkat med fötterna, han är barfota osv (det är ju en häst som normalt INTE kan vara barfota). Samtidigt så vet jag inte om en hårdplastsula hjälper eller stjälper om det är fång så jag törs inte.

Och idag är sista dagen på min semester, är jättesugen på att åka jobba långnatt imorgon, verkligen. Lämna honom efter lunch och komma hem på fm dagen efter (och då kan jag i princip bara säga hej och sen måste jag åka med ponnyn). Jättesugen, verkligen =/
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 3

Kan du få in fullblodet med ponnyn på kliniken för en röntgen? iofs kanske du inte kan köra 2 hästar, men du kanske kan byta tid?
 
Sv: Fångtråd del 3

Kan du få in fullblodet med ponnyn på kliniken för en röntgen? iofs kanske du inte kan köra 2 hästar, men du kanske kan byta tid?

Får inte köra 2 hästar nej, tyvärr.
Kan ju teoretiskt köra ner fbl på ponnyns tid på torsdag. Teoretiskt eftersom dels är fbl inte riktigt transporterbar (om det är fång) som han är just nu (men kan ju ändrats till torsdag) men framförallt för att ponnyns gips ska av. Han skulle ju varit in på ÅB idag, men fick ju flytta det iom fbl (jag övervägde seriöst köra ner fbl på ponnyns tid idag, men var det där med transporten om det är fång).

Och torsdag var som jag begrep det av växeltanten enda chansen få hovslagaren samtidigt. Så om jag inte kör ner ponnyn på torsdag, är nästa möjlighet tidigast tisdag veckan efter (vet inte om det finns hovsl där då, men om), och då är det en hel vecka 'över tiden' för gipset? Vilket jag inte har en aning om hur illa/inte illa det är, men antar det finns en anledning att de sa 'en månad' om gipset?

Så, jag har tänkt tanken att köra ner fbl om han är i transportabelt skick på torsdag, men det riskerar ju då att bli på bekostnad av ponnyns välmående och det är ju inte så sjysst? Frågan är hur det ser ut på de andra klinikerna på fredag, om man kan få komma in där då med fbl t ex?
 
Sv: Fångtråd del 3

kl

Måste börja ge tokosel till IR/fångisen,är det någon risk tror ni? Inte innehåller det något olämpligt?

Nojjig? Ja.:crazy: men ni vet ju hur det är..

Och Alexandra: Jag håller tummarna för att det inte är fång:(
 
Sv: Fångtråd del 3

Tror inte det är någon fara med Tokosel alls. Min L får det , hittade inget socker på innehållsförteckningen och kändes alltså mkt säkrare ge tokosel än höja mineralerna för att täcka selenbehovet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 221
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 695
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 322
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp