Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Vet varit här nu. Hon hyser inga som helst tveksamheter ang diagnosen. Fång. :cry:

Han går som en fånghäst, han vänder som en fånghäst, han avlastar som en fånghäst. Inte heller hon får minsta lilla reaktion hur hårt hon än trycker med visitertången vid sömhålen, det finns ingen värme/annat kring sömhålen, sulan sviktar inte, han är inte hårt nedverkad etc.

Tejpa/linda paddar på fossingarna, helst EFOS eller liknande men annars typ vad man får tag på. Tejpa och vetrap över. Röntga om sisådär 10 dagar om han är i transportabelt skick osv - jag kan ju den där svängen tyvärr =/
 
Sv: Fångtråd del 3

NSAID gör att du inte kan lokalisera ngn direkt smärta.
Har den så ont trots NSAID kan det vara annat.

Dags att kolla upp strålbenen kanske.
 
Sv: Fångtråd del 3

NSAID gör att du inte kan lokalisera ngn direkt smärta.
Har den så ont trots NSAID kan det vara annat.

Dags att kolla upp strålbenen kanske.

Nu är jag inte bra på detta med hovar.
Men den veterinär som var hemma hos mig i julas och inte helt säkert ville ställa diagnosen fång menade att det kunde vara ngt annat. Detta trots att hon rörde sig som en fånghäst och allt annat men han gav just benbrott som exempel på ngt annat alternativ. (är osäker på om man säger benbrott eller bara spricka i benet?).
Nu var det ju inte det för hennes del.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag misstänker att min häst, stort halvblod (1,75) fick sin fång pga ngn växtdel trol rötter som gav magstörningen. Hon är en sån som äter allt!! Hon fick två dagar innan de första symptomen gå i en hage hon inte gått i på helan vintern. Anfallet kom veckan innan påsk dvs april en vecka efter att snön försvunnit. Inga andra förändringar hade gjorts hon hade ätit samma hö i flera månader, inget kraftfoder. Hon var i och för sig överviktig. Men inte extremt tjock med fettdepåer, hon hade varit betydligt rundare under sommaren. Min häst reagerade inte heller med att bli dålig i magen utan magen betedde sig som vanligt. Jag lider med dig och hoppas att fbl:s smärtor går över snabbt.
 
Sv: Fångtråd del 3

KL

En hel del av det gröna i min halm (som finns i vissa balar) visade sig vara tistlar. Långa, hårda stjälkar, blad med taggar på och en och en annan "fluggig" överblommad blomma. Jag plockar ut det stora, men självklart ligger det några små bladbitar kvar. Men inte är väl tistlar farliga för hästar:crazy:? Tycker mig ha läst om en hel del hästar här på buke som gillar tistlar. Som sagt, det blir liten mängd kvar när jag plockar, men man undrar ju ändå (såklart :grin:!).
 
Sv: Fångtråd del 3

vad jag har förstått är tistlar rätt smakliga ur hästögon, de äter dem rätt gärna. De är varken farliga eller skadliga.
 
Sv: Fångtråd del 3

Åh vad härligt att höra en solskenshistoria:) Ger en alltid extra hopp! Roligt att det gått så och att hon kan gå i hagen med sin kompis en stund varje dag. Är helt klart det mina saknar mest, varandra.
 
Sv: Fångtråd del 3

Nej vad hemskt. Åh vad jag hoppades att det var något med skoningen när jag börja läsa i kapp mig.

Beklagar verkligen, vilken J...A sjukdom detta är. Lider verkligen med dig!
 
Sv: Fångtråd del 3

Är det alltså så att det nya vuxit fast

Stort grattis i så fall - vilken resa :bow:

Tack! Det har varit en jäklig resa, helt klart. Hon hade puls så länge på sitt sämre framben. Sen en dag var den bara borta för att inte ha kommit tillbaka alls, oavsett om hon sprungit, stått i solen etc. Jag är såååå glad över att vi tog det lugnt trots att hon kanske verkade bra tidigare. Vi har gått på puls och värme i hoven när vi avgjort hennes tillstånd. Nu kyler jag fortfarande hennes dåliga framben med isdamask 30 min varje morgon(hon hade bara symptom på ena fram trots att sänkningarna var lika allvarliga på bägge hovarna), men det är bara för att vara säker och för att jag inte riktigt vågar sluta ännu.

Tänk alla gånger jag tänkt att nu blir det nog inte bättre...

Jag vet inte riktigt vad du menar med att det nya vuxit fast. Hela hovbenet hade ju släppt på bägge fram och sänkningarna var allvarliga. Det är få hästar som klarar sig med dem, vågar jag säga nu. Det har nästan helt vuxit ut en ny hov men sänkningarna är kvar. Hon visar inte att hon har några som helst problem med dem. Jag vet inte hur mkt skorna hjälper henne. Hovisarna har hela tiden varit förundrade över att det inte synts något utanpå hennes hovar. Hon har alltså hela tiden vuxit i normaltakt och med trakter och tå som vanligt. Det har varit en mindra rand på bägge fram men de ser ut som vanliga foderränder. Däremot fick hon en spricka fram på sin sämre hov i samband med fånganfallet och det är med hjälp av den jag kan se hur långt ner den nya hoven kommit.

Vi kommer att röntga igen när den nya hoven kommit ner hela vägen, kanske om max två skoperioder. Jag förväntar mig inte att sänkningarna är bättre men jag kan ju hoppas. Som vanligt säger man olika; en del säger att sänkningar aldrig kan bli bättre medan andra säger att de kan gå tillbaka.

Hon är vår promenadhäst och hon kommer inte att sättas igång för fullt ändå utan vi är jätteglada om hon bara kan gå promenader i skogen och leva som en vanlig haghäst, men med försiktighet kring ny fång...
 
Sv: Fångtråd del 3

Åh vad härligt att höra en solskenshistoria:) Ger en alltid extra hopp! Roligt att det gått så och att hon kan gå i hagen med sin kompis en stund varje dag. Är helt klart det mina saknar mest, varandra.

Tack! Det är verkligen en solskenshistoria! Mot alla odds ungefär lyckades vi. Sen kan vi aldrig veta hur framtiden ser ut men hon har varit stabilt bra nu så länge. Hon är faktiskt bra! :)
 
Sv: Fångtråd del 3

Klarar vi det med dem sänkningarna så är det väl klart att ni klarar er också! Min veterinär gav aldrig upp och han har hela tiden sagt att det viktigaste är hur min häst mår och rör sig. Hade han bara tittat på röntgen hade det sett mörkt ut. Jag har ju varit petig och orolig som vanligt och ojjat mig över puls, röntgenbilder mm. Han har också varit väldigt bra med ordinationen av smärtlindring och hur vi så långsamt fasade ut den. Det var aldrig tal om att ta bort den för att se hur det skulle gå, utan han hade verkligen en långsiktig plan. Jag är också glad över att jag fortsatte och fortfarande gör med specialskoningen.

Ibland undrar man hur man orkade. Tänk när hon stod i torvhagen på vintern. Övertäcka med pressenningar på nätterna, skotta när det kom snö; ja man glömmer bort.

Pepp till dig! Jag förstår att du kämpar!
 
Sv: Fångtråd del 3

NSAID gör att du inte kan lokalisera ngn direkt smärta.
Har den så ont trots NSAID kan det vara annat.

Dags att kolla upp strålbenen kanske.

Strålbenen skulle ge ett annat belastningsmönster iofs. Alltså rent generellt, nu har ju inte alla hästar 'läst boken' och gör som de borde.

Ang NSAID generellt så om jag ska jämföra Disse och Lillen, så svarade Lillen betydligt sämre/långsammare på NSAID när han fick det i början pga fång.

Sen finns ju alltid möjligheten att han inte svara så bra på butta, jmf med hur Lillen svarade (eller inte svarade snarare) på metacam.

Men som sagt, Lillen tog 1 - 2 dygn på sig att svara 'fullt ut' på sin butta. Jag är på jobbet nu och varit sen i eftermiddags, så kan tyvärr inte säga något om hur herrn ser ut just nu, nu har han ju fått fler doser butta. Mamma rapporterade att han stod upp båda gångerna hon var ner (= bra), hade ätit och bajsat men att hon tyckte han verkade lite 'ledsen'. Men mer kan jag inte säga förrän jag sett honom själv imorgon.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag misstänker att min häst, stort halvblod (1,75) fick sin fång pga ngn växtdel trol rötter som gav magstörningen. Hon är en sån som äter allt!! Hon fick två dagar innan de första symptomen gå i en hage hon inte gått i på helan vintern. Anfallet kom veckan innan påsk dvs april en vecka efter att snön försvunnit. Inga andra förändringar hade gjorts hon hade ätit samma hö i flera månader, inget kraftfoder. Hon var i och för sig överviktig. Men inte extremt tjock med fettdepåer, hon hade varit betydligt rundare under sommaren. Min häst reagerade inte heller med att bli dålig i magen utan magen betedde sig som vanligt. Jag lider med dig och hoppas att fbl:s smärtor går över snabbt.

Jag har tänkt på det där. För en knapp vecka sedan hade han nässelutslag och en mycket mild kolikkänning. Eller vad som verkade som en mild kolikkänning i alla fall. Magen bubblade och lät, han hade avföring och den såg normal ut, men han kikade en hel del på magen, och var irriterad när jag tog på den. Det gav sig på bara någon timme efter jag tog in, nässelutslagen la sig på något dygn. Jag antog just han ätit något mindre bra, men var lite brydd över vad så att säga. Det är ju ingen betesbrist, och en hage de går i vintertid, dvs de brukar äta den 'ren' och han har inte reagerat.

Samtidigt så känns en vecka innan som väl lång tid.

Men också tänkt tanken att han ätit något, dock känns det konstigt det att magen varit jättefin, men antar den inte behöver balla ur helt? (Han har dock rätt lättstörd mage, så lite nervöst nu med buttan). Även veterinären nämnde möjligheten att han ätit något mindre bra.

Och även sak som fick mig att delvis börja (MOTVILLIGT) acceptera att det nog är fång och att jag måste släppa 'halmstrået' är det att en fångprocess börjar INNAN man ser minsta tecken på utsidan av hästen. Och att om man har sån jäkla otur att man t ex skor hästen just i den perioden, så kan det vara en av flera bidragande orsaker. Dvs absolut att först misstänka skoningen om en häst blir halt i samband med skoning, men att man också måste se det från andra hållet, och ta in möjligheten att det var ett fånganfall på G, utan symptom än - och just då råkade man sko.

Jag VILL INTE *stampar i golvet som en fyraåring* att det ska vara fång, jag pressade veterinären ganska hårt om att kunde det inte vara skoningen etc. Men jag måste nog 'släppa' det och försöka acceptera och ta in att det är fång. Det otänkbara =/

Veterinären var ju milt sagt grundlig, hon kollade till och med efter hovbensbrott, även fast det som hon själv sa 'ju vore VÄLDIGT konstigt om han skulle gått och brutit båda hovbenen samtidigt'. Jag tror hon lika gärna som jag och hovslagaren ville att det INTE skulle vara fång.
 
Sv: Fångtråd del 3

KL

En hel del av det gröna i min halm (som finns i vissa balar) visade sig vara tistlar. Långa, hårda stjälkar, blad med taggar på och en och en annan "fluggig" överblommad blomma. Jag plockar ut det stora, men självklart ligger det några små bladbitar kvar. Men inte är väl tistlar farliga för hästar:crazy:? Tycker mig ha läst om en hel del hästar här på buke som gillar tistlar. Som sagt, det blir liten mängd kvar när jag plockar, men man undrar ju ändå (såklart :grin:!).

Mina älskar tistlarna när de blommar. Sen när de är vissna sorterar de ut dem dock, är nog ganska osmakliga. Men aldrig hört (eller märkt) det skulle vara farligt dock?
 
Sv: Fångtråd del 3

Om han fick i sig något märkligt för en vecka sedan, så kan han ju faktiskt ha ätit det igen. Den ena gången blev det kanske nässelutslag "bara", men den andra gången blev det kanske fång. Effekten av "förgiftning" nummer ett kanske satt i kroppen tillräckligt för att han skulle utveckla fång om han åt det olämpliga igen? Bara teorier...:)

Usch, jag hoppas fortfarande att det är skoningen, och att det inte är fång:(!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 170
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 725
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 597
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp