Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Vad är det för klöver på betet? Alsikeklöverna frodas ju så här års och kan ge förgiftningssymtom som påminner om fång/orsaka fång jag är osäker på vilket (är inte superpåläst).
 
Sv: Fångtråd del 3

Vad är det för klöver på betet? Alsikeklöverna frodas ju så här års och kan ge förgiftningssymtom som påminner om fång/orsaka fång jag är osäker på vilket (är inte superpåläst).

Betet han går på nu är lite vitklöver bara. Tidigare hela sommaren gått på rödklöver. Ingen alsike vad jag sett (kollar med jämna mellanrum av ren noja, kan ju dock ha missat, det är hav av rörklöver).

Inga övriga symptom på förgiftning, ingen fotosensibilitet, inga tecken på leverpåverkan etc.

Men tanken slog mig med, inte alsike, men förgiftningsutlöst fång. Fast då borde väl magen ballat ur med?
 
Sv: Fångtråd del 3

Men tanken slog mig med, inte alsike, men förgiftningsutlöst fång. Fast då borde väl magen ballat ur med?

Det är nog inte helt säkert att magen behöver bli påverkad. Förgiftningar kan framkalla fång ganska så snabbt,

Har du helt gett upp tanken på att det kan vara ngt annat? Det verkar som fångsymptom när man läser din beskrivning. Men jag minns när min ponny var så sjuk och tex låg ner mkt, "vägde" på frambenen (flyttade vikten), hade svårt att vända osv. Nu var detta mitt i juldagarna i julas, julen med bara helgdagar och utan vardagar. Jag hade ständig telefonkontakt med veterinärerna men den veterinär som efter några dagar kom ut och såg henne kunde ändå inte helt säkert avgöra om det var fång eller inte. Han menade att det tex kunde vara ngt annat i hoven.
 
Sv: Fångtråd del 3

Nejdå, inte alls gett upp annat, hoppas febrilt på att han ska vara bättre imorgon och att det INTE är fång.

Men eftersom fång inte kan uteslutas har jag ju funderat på 10 000 kronorsfrågan - hur i hela friden har HAN fått fång NU? Och då har tanken på förgiftningsfång slagit mig. Alltså inget jag tror han har, men jag har tänkt tanken, för att försöka hitta en vettig anledning till hur/varför han övht skulle kunna få fång nu.

I övrigt ber jag snällt till hovguden att han ska ge mig en mycket bättre häst i 'present' imorgon bitti och försöker med mantrat 'det är osannolikt att det är fång, det är osannolikt att det är fång'. Oddsen för att det är fång är ju i klass med att vinna på lotto liksom. Men fångesten lyssnar inte riiiktigt än på det örat utan fortsätter ha en 'reservplan 2 B' för om det är det, och fundera på 'hur i hela helvetet det då gick till'. Typ..
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag hade tänkt exakt likadant i din situation och det är klart att tanken på förgiftning ligger ganska nära. Men jag tror att alla hästar jag ser är insulinresistenta och kommer att få fång inom en snar framtid.

Men det är ju bra att han verkar må bättre nu. Vi får hoppas att det är ngt annat!
 
Sv: Fångtråd del 3

Inte ett enda yttre tecken på förgiftning, så jag har det väldigt långt ner på listan just nu i alla fall. Förutom att han har skitont i fötterna, så tycks han må prima. Han var rätt 'tagen' imorse och mådde piss, syntes på ögonen. Samtidigt är det inte så konstigt om man stått och haft ont X timmar..

Men i övrigt så verkar han må prima. Fin slemhinnefärg, bra kapilläråterfyllnad, klara ögonvitor, inga 'utslag' eller liknande (nässelutslag eller liknande), inga symptom på magont/annat, bra avföring både vad gäller färg, konsistens och mängd (han har en rätt lättstörd mage rent generellt, lätt bli lös av stress t ex), normal färg och lukt på urinen, kissar utan besvär och normal mängd, bra tarmljud och jämna på båda sidor, normal andningsfrekvens. Pulsen kollade jag bara tidigare under dagen, då hade han när han kom in förhöjd puls (smärtpuls?) men den gick ner när han blev bekvämare. DÅlig aptit när han kom in (ont?) men sen varit fullt normal.

Jag har gått igenom det stackars livet på alla sätt jag kan komma på, men hittar ingenting förutom hovarna. Nu betyder det givetvis inte att det är till 110% säkert att allt är lika bra på insidan, men jag kan inte hitta ett enda tecken på förgiftning eller magtarmstörning eller liknande som syns utanpå så.

Däremot så OM han har fång, så 'måste' han fasiken ha ätit ngt olämpligt tycker jag. Lite knasigt han inte reagerat på annat vis dock, han har vid ett par tillfällen fått nässelutslag när han (uppenbarligen) fått i sig ngt mindre lämpligt.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag hade tänkt exakt likadant i din situation och det är klart att tanken på förgiftning ligger ganska nära. Men jag tror att alla hästar jag ser är insulinresistenta och kommer att få fång inom en snar framtid.

Men det är ju bra att han verkar må bättre nu. Vi får hoppas att det är ngt annat!

Man ska inte skratta, men jag gjorde det ändå. Jag stod och dumstirrade på honom i detalj, för att se om det fanns någon liten fettdepå någonstans, med IR som baktanke. Fast IR får inte ens nojiga jag ihop med honom, faktiskt. Fång - ja kanske. IR - nää. (Bara för jag sa så får jag väl äta upp det..)
 
Sv: Fångtråd del 3

Verkligen jättetråkigt att fullblodet blivit dålig. Hoppas att ni kan hitta vad som är problemet och att det inte är fång. Jag själv vet om iaf två åt det tunnare hållet fullblod som fått fång och där kliniken inte alls kunde förstå varför. Det känns som att ingen "går säker" längre.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Fångtråd del 3

*eget KL*

Låter fortfarande bli att stå och skifta vikt, men har fortfarande puls och värme även om den minskat lite. Stapplar illa på gummimattan.

Veterinären informerades om utveckling, samma veterinär som igår, och tror 'tyvärr det är fång'. Jag hade uppenbarligen lyckats rätt bra med mitt mantra, för när hon sa 'jag tror nog ändå att det är..' så hann jag känna lättnaden komma, helt 'säker' på att hon skulle säga 'skoningen'. Fast det gjorde hon inte.

Men de tänker skicka ut den gamla rutinerade veterinären idag för att kolla, och förhoppningsvis kunna avgöra. Undrar hur ilsk de blir på jobbet idag när/om jag första dagen efter 4 v semester ringer och tycker 'bara skojade, jag kommer inte, sjuk häst'. Eller kommer inte, kan komma i sinom tid men kanske inte riktigt när jag ska.. Det är tyvärr inte poppis med 'vård av sjuka djur' på jobbet - alls.. Men vet skulle ringa mig efter telefontiden och säga närmare tid. Men är ju som det är med det och DV, får de ett akutfall så tja..

Men fan, hoppas hoppas veterinären idag säger INTE fång..
 
Sv: Fångtråd del 3

Verkligen jättetråkigt att fullblodet blivit dålig. Hoppas att ni kan hitta vad som är problemet och att det inte är fång. Jag själv vet om iaf två åt det tunnare hållet fullblod som fått fång och där kliniken inte alls kunde förstå varför. Det känns som att ingen "går säker" längre.

Håller tummarna för er!

Nej, ingen går ju säker från det jävelskapet. Det som är 'stora hoppet' här är ju att det kom i direkt anslutning till skoningen. Hade det varit någon annna gång, mitt i en skoperiod t ex, hade det ju varit mer 'klart' vad det var. Men får se vad vet idag säger.. Teoretiskt iaf så finns ju tyvärr den grymma möjligheten att han fått fång i samma veva som skoningen, slumpen kan ju vara just grym.

Men jag hoppas än, men blir mer och mer bekymrad för hur man vet om det är fång eller ej. Om vet idag säger fång, man behandlar som fång, han blir bättre, man röntgar och inga förändringar och hästen tycker 'ha, jag mår jättebra jag', så hur vet man då om det är fång eller var skoningen liksom? Det jag börjar få magsår över. (Iofs samma sak om vet idag tycker 'skoningen', han får butta och box osv tills symptomfri, men rtg för säkerhets skull och inga förändringar, hästen mår jättebra, hur vet man om fång eller bara skoningen? Känns som 10 000 kronorsfrågan.

Man får nog sålänge det inte kan uteslutas fång behandla det som fång iaf närmsta månaden, tills man kan se om dte finns några tecken på fång på hovarna (nu behöver det ju inte bli det, men..)
 
Sv: Fångtråd del 3

Det känns lite dumt att skriva om hur glad jag är över min häst när ni andra kämpar på så. Kanske kan det iaf ge lite hopp.

Min häst går ute dygnet runt nu och har gjort i en månad. Hon mår bättre än vad hon nånsin gjort. :)Hon är verkligen slimmad men det verkar göra henne gott. Hon rör sig kanonbra och hon är pigg o glad. Munkorgen funkar jättebra och vi har inte haft några skav av den. Hon äter hö två gånger om dan och därimellan lusern, och slipper då munkorgen. Hon har egen "kortklippt" hage men kan nu gå en timme om dagen med min andra häst. Hon har normalstor hage och kan röra sig som hon vill.

Jag tror nästan ingen trodde att det skulle kunna gå så här bra och ibland tror jag att det ska braka ihop när som helst. Hon har kraftiga sänkningar bägge fram, utan rotationer. Vi skor henne fortfarande med heartbar på framtassarna och vi kommer som det ser ut nu fortsätta göra det hela tiden. Innan hade hon ju tåöppna heartbar men nu skor vi med "hela". Hon är kort och fin i tårna naturligt och det blev kanske lite väl snabb överrullning tidigare. Det syns konstigt nog fortfarande ingenting alls utanpå hovarna och inte heller kan man se något när hon verkas. Det fattas nu 1 cm tills det har vuxit ut en helt ny hov igen.

Det är knappt man förstår vilken resa man har gjort sedan december. Man får vara glad för varje dag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fångtråd del 3

Klart du får vara glad, och iaf för egen del så jag 'störs' inte alls av att folk skriver bubblande glada inlägg om hur bra det går/hur bra deras fångisar mår - tvärtom, det ger ju ljus i tunneln. Har t ex ni klarat det, så vore det ju själva f*n om inte Lillen skulle klara det liksom! (jag VET det inte riktigt fungerar så, men ibland struntar jag i vad jag vet och tolkar som jag själv vill ;))

Och jag vet ju hur mörkt det såg ut för er, så SUPERGRATTIS!

Jag har, törs väl knappt säga det nu, rätt gott hopp om Lillknatten (och har helt slutat kolla puls, otroligt). Nu kan ju gipset vara hela grejen och det rasar när det tas av, men han är ju av butta sen ett bra tag, han är odräglig, pigg och glad. Jag har till och med gått och planerat för var han ska få sin lilla boxhage osv. (Var väl det Murphy hörde och tyckte 'jadå, släpp ut den lilla du, så kan du ta in den stora.. mouahaha.. )

Har Disse fång däremot får jag tokångest på riktigt. Det känns som han har snudd på sämsta tänkbara hovar för det, och ffa var det ju det där med den ev kombinationen av fång och att han INTE tål stråltryck, en rejäl mismatch..
 
Sv: Fångtråd del 3

Gammelponnyn, som dock inte var i min vård när han fick fång iofs, men han fick fång i början på juni 1998. Mycket smygande fång, även vet missade det länge.

Stoet fick fång på samma gård, i samma hage på samma DAG till och med, men ett år senare. (5 juni 99). Samma smygande symptom, fick strida med vet om att det VAR fång, men när jag påminde om ponnyn gick hon med på det och vi behandlade för fång.

Stod den sommaren i jordhage, på sensommaren fick hon börja beta lite, och sen på hösten så gick hon på gräs igen.

Nästa vår gick hon i jordhage dagtid, och fick beta 4-5 timmar på natten. Ingen fång. Men den hösten (dvs 1½ år efter första anfallet) fick hon fång, oktober 2000. Och ett igen i januari 2001 (som ingen kan förklara).

Samtliga fånganfall mycket milda, aningens tassig bara, ingen puls, värme eller liknande. Efter fånganfallet där i oktober reagerade hon vid ridning på hårda underlag. Röntgades i samband med anfallet i januari och hade mkt lindriga rotationer (minns inte om hon hade en mkt lindrig sänkning på ena fram med, har för mig det man kan ha fel).

Lillen fick fång helgen efter midsommar i år, 28 juni.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 206
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
15 349
Senast: Shpongle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 136
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp