Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Nu är jag inte bra på detta med hovar.
Men den veterinär som var hemma hos mig i julas och inte helt säkert ville ställa diagnosen fång menade att det kunde vara ngt annat. Detta trots att hon rörde sig som en fånghäst och allt annat men han gav just benbrott som exempel på ngt annat alternativ. (är osäker på om man säger benbrott eller bara spricka i benet?).
Nu var det ju inte det för hennes del.
Ett fullblod som brukar få NSAID bara för att den har fått tappsko o skoddes dagen innan bör man knappast leta fång hos i första stadiet.
Den kan t.ex ha fått en böld av tappskon som sattes på några dagar innan.
Det är att avvakta o låta den stå på mjukt underlag o inte ta ut den i gången för att kolla. Man ser i boxen om puls o svullnad försvinner.
Den behöver troligen skos igen för att bli symptomfri.

Den har enligt utsago fel på strålbenen, men är inte utredd.
 
Sv: Fångtråd del 3

Ett fullblod som brukar få NSAID bara för att den har fått tappsko o skoddes dagen innan bör man knappast leta fång hos i första stadiet.
Den kan t.ex ha fått en böld av tappskon som sattes på några dagar innan.
Det är att avvakta o låta den stå på mjukt underlag o inte ta ut den i gången för att kolla. Man ser i boxen om puls o svullnad försvinner.
Den behöver troligen skos igen för att bli symptomfri.

Den har enligt utsago fel på strålbenen, men är inte utredd.

Nu ber jag dig lägga ner.

Jag är hjärtinnerligt less på dina jävla antydningar, som ofta tangerar rena lögner.

Hästen har i de fall där den gått med tappsko en hel natt/dag ute i hagen och av det blivit tvärthalt vid två eller om det är tre tillfällen fått metacam i ca 3 dygn, ihop med boxvila, i de fall skon inte kunnat fås på direkt. Dessa 2 - 3 gånger är en mycket låg procent av totala antalet tappskor.

Om han tappar sko och det upptäcks snart efter, behövs varken boxvila eller metacam, och han blir heller inte halt. Utan står då barfota i boxen, och går ute med toffla tills skon kan slås på.

Det finns inga tecken på böld tyvärr, och det förklarar inte varför hästen har såpass ont i båda fram.

Hästen påstås inte ha fel på strålbenen men är inte utredd. Hästen antas ha känslig strålben/känslighet från strålbensområdet då den är känslig för stråltryck. Den är utredd hos veterinär den enda gång den varit halt, då synted bara ett kortat steg BF vid long på mkt hårt underlag. Man ansåg då att den mest troligt var underlagskänslig just för hårda underlag. Den fick ringskor och har varit fräsch ever since (förutom nu). Däremot med tanke på att den reagerar på stråltryck och just att den blir så halt om den går en hel natt/dag med tappsko, och då reagerar för tryck över strålbensområdet gör att man misstänker att han har känslighet från strålbenen. Då en strålbensröntgen inte ger någon hjälp - är bilderna rena kan han ÄNDÅ ha besvär därifrån, är bilderna inte rena säger det inte mer än just att bilderna inte är rena, och det antagligen är därför som han reagerar som han gör på stråltryck. Rek då skulle bli precis det som redan göra - ringskor osv.

Så, sålänge hästen är frisk och fräsch med ringskor är det inget värde i en röntgen. Annat än om matte prompt vill veta hur det ser ut, men röntgenresultatet påverkar ingenting åt något håll.

Hästen är efter han fick ringskor flera gånger hälsokontrollerad på klinik, och har gått igenom u.a. samtliga gånger. Han har också varit u.a. i ridningen.

Så, jag ber dig - lägg ner. Jag mår tillräckligt jävla dåligt som det är.
 
Sv: Fångtråd del 3

Om han fick i sig något märkligt för en vecka sedan, så kan han ju faktiskt ha ätit det igen. Den ena gången blev det kanske nässelutslag "bara", men den andra gången blev det kanske fång. Effekten av "förgiftning" nummer ett kanske satt i kroppen tillräckligt för att han skulle utveckla fång om han åt det olämpliga igen? Bara teorier...:)

Usch, jag hoppas fortfarande att det är skoningen, och att det inte är fång:(!

Jo, fast knasigt han inte fick nässelutslag etc då. Kan ju dock ha ätit en mindre mängd av vad det nu var, som inte var tillräcklig för att ge nässelutslag, men som ihop med andra faktorer (där skoning och transport kan ha varit en faktor) blev för mkt? Jag vet inte, jag har grubblat halva natten, men det är lika obegripligt ändå. Men veterinären var ju inne på just det att flera små faktorer som var för sig inte skulle gett fång, sammantaget kan bli en otrevlig kompott.

Och så det där med att ett fånganfall faktiskt (och det visste jag ju eg bara inte tänkt på det så) startar ett god stund INNAN man övht kan se minsta symptom från utsidan, och om man då gör något (t ex skor) 'mitt i där' så är det inte lika förbryllande varför få fång precis vid skoning.

Men nä, jag vet inte helt enkelt, jag hade ju förr trott HUNDEN skulle få fång innan Disse fick det liksom.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag beklagar verkligen, men håller tummarna att det trots allt inte är fång även om det verkar vara det mest troliga. :(
 
Sv: Fångtråd del 3

Vet varit här nu. Hon hyser inga som helst tveksamheter ang diagnosen. Fång. :cry:

Han går som en fånghäst, han vänder som en fånghäst, han avlastar som en fånghäst. Inte heller hon får minsta lilla reaktion hur hårt hon än trycker med visitertången vid sömhålen, det finns ingen värme/annat kring sömhålen, sulan sviktar inte, han är inte hårt nedverkad etc.

Tejpa/linda paddar på fossingarna, helst EFOS eller liknande men annars typ vad man får tag på. Tejpa och vetrap över. Röntga om sisådär 10 dagar om han är i transportabelt skick osv - jag kan ju den där svängen tyvärr =/

Fy vad trist för dig. Beklagar. Min lilla fångis hade bara fångkänning i måndags. Redan på tisdagen va hon nästan symtomfri. Behövde inte sätta in nån medicin alls denna gång. Hon får stå inne några dar till som sällskap till min 3-åring som fått en hovböld. Jag räknar med att släppa henne i sjukhage till helgen. Lycka till med din fångis.
 
Sv: Fångtråd del 3

Dagens GLADA nyhet:

Lillen travade glatt på lätta, lätta fötter i löpargången på återbesöket idag! :bump: :bow:

Veterinären och hovslagaren log ikapp, men mest av alla sken Lillen - SPRINGA, jihoo ;)

Så, om några dagar (iom att han åkt transport, fått gipset avtaget samt verkats) så får han komma ut i sjukhage. I 3 - 4 veckor, sen större/stor hage i 1 månad, sedan kan han gå i vanlig hage och börja promenera och sättas igång. Ska skos inför det med.

464 kg vägde han. (och apropå vikt och hull och sånt såg veterinären också den tydliga skillnaden på fettdepåerna, och ansåg att det säkerligen var sockret i höet som höll 'igång' fånganfallet iom att det vände när jag bytte till silaget).

Så ofantligt skönt. Jag hade ju bra känsla inför dagens besök, men stora frågan var ju hur han skulle reagera när gipset togs av liksom. Visst, det är ju fortfarande ett liv på diet, med sockernoja, risken för återfall osv - men vi är liksom ur den här krisen nu, och kan fokusera på att förhindra återfall istället för att häva det som är =)

Pratade med både vet och klinikhovis om Disse, och fick efter lite trixande köpa med mig paddar till fötterna hem. Nån 'skumplast' med klister på, och så nån kletig vävlinda. Så nu har jag packat in små fossingarna på fbl, och så hoppas vi det sitter. Kunde tydligen vara lite si och så, men hoppas. Disse blev omedelbart mycket lättad kan jag ju lugnt säga. Bara vänta och se nu.. *magont*
 
Sv: Fångtråd del 3

Nä men så himla roligt :bump::bump: Det måste ju kännas underbart att ni äntligen kommit förbi den jobbiga tröskeln, som ni har tragglat på länge!!
 
Sv: Fångtråd del 3

Ja, fast det tar nog ett litet tag innan jag så att säga 'verkligen' komemr glädja mig. Jag är glad - jätteglad. Men det överskuggas lite för mycket av Disses problem just nu. Äntligen igenom eländet - varsågod att börja om liksom..

Så, det blev en enorm lättnad och jag är jätteglad för Lillens skull, men för min egen skull blev det just nu 'bara' en sak mindre att oroa sig för. Hade Disse inte stått där han står hade jag antagligen frihjulat på gräsmattan och köpt tårta liksom över beskedet angående Lillen, men nu blev det 'Phu, en sak mindre och så SKÖNT för hästen'..

Men, i sinom tid kommer det. Och HAN kommer bli själaglad över att få vädra friskluft och känna jord under fötterna. Antagligen väldigt överdrivet glad, men det var tydligen ingen jättesuperfara om han brallade och for lite första dagarna. Helst inte såklart, men som vet sa 'han är tre år, vad ska man begära', och sålänge det lugnar sig ganska snart borde det inte vara totalkatastrof enligt vet iom att det inte finns förändringar.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jo jag förstår det, absolut! Men som du har kämpat med Lillen!! :bow:

Det är så himla konstigt, tragiskt, ledsamt, förvirrande och knepigt att även Disse fått problem... :(
 
Sv: Fångtråd del 3

Så himla kul att höra :D! Fantastisk vändning:bump:!

Det var ju egentligen så det blev med shettisen också när jag börja laka ur hö till henne. Helt plötsligt sa det bara poff, och så blev hon ganska snabbt symtomfri efter att ha gått på butta länge, länge utan att vi hittade vad som felades för att bryta anfallet.

Själv är jag allmänt irriterad, för det har SPÖREGNET hela dagen, och jag menar verkligen att det har ÖST ner. Belles boxhage såg ut som rena lervällingen, och dessutom hade de små "sötnosarna" knäckt en bräde mellan hagarna:mad:. Det var bara att plocka in och stå och laga staket i fortsatt ösregn - BLÄ:mad:! Så nu får jag stå och ösa lera och lägga in torv i stället. Shettisens hage klarar sig fint, men sedan är hon ju så mycket mindre och lättare också, så hon sliter inte alls på hagen på samma sätt. Får se om de ens kan komma ut imorgon bitti. Beror på vädret helt enkelt...
 
Sv: Fångtråd del 3

Ska, med förutsättning att Eko fått hem lucernhacket som utlovat, åka och köpa imorgon. Belle ska få 1,2 kg/dag. Hur mycket ska/kan jag börja med på direkten, och hur mycket höjer jag sedan?
 
Sv: Fångtråd del 3

Ska, med förutsättning att Eko fått hem lucernhacket som utlovat, åka och köpa imorgon. Belle ska få 1,2 kg/dag. Hur mycket ska/kan jag börja med på direkten, och hur mycket höjer jag sedan?

De ringde igår och mitt hack hade äntligen kommit, så var och köpte 2 säckar idag. Eg hade jag ju velat ha det när han stod på hö Lillen. Men det kommer nog till användning ändå. Dels strössla boxhagen med, och om Disse behöver kraftfoder t ex (om han nu äter det).

Har Belle ätit lucern nu innan?

Förstår precis ang boxhagar, det bekymrar mig lite att Lillen ska stå i boxhage nu när höstregnen är påväg in, det blir lervälling här då, spec på liten yta =/
 
Sv: Fångtråd del 3

Ja, hon har ätit Kvarnbyfoders lucernpellets förut, bl.a. fick hon en liten mängd/dag för bara ett par månader sedan att blanda jäst och mineraler i.

Usch, ja, lera är INTE kul! Idag har det inte regnat och blåst rejält, men inte hade hagen torkat ändå. De fick stå inne och sedan fick jag ställa mig och skotta vatten och lera när jag kom hem nu för en stund sedan. Hade en säck torvmull kvar och den hällde jag ut. Blev en del bättre, men behövs nog en säck till. Får väl skaffa det också imorgon... Cloettas hage klarar sig fint men, som sagt, hon är ju liten och står mycket mer stilla (gör hon i boxen också så hennes box är alltid mycket prydligare). Hoppas på att få släppa dem på den lite större ytan snart så att det blir mer att slita på! Inte lätt att hålla 4x4 m torrt och fint när regnet formligen öser ner...
 
Sv: Fångtråd del 3

Tänkte om hon åt lucern nu. Men generellt skulle jag inte vara speciellt orolig att äka ganska snabbt. Men det är jag.
 
Sv: Fångtråd del 3

kl

Har ni någon erfarenhet av att fånghästar fått andra problem efter att den blivit "frisk"-förklarad??

Funderar då min nordis som fick fång i april, och nu skulle sättas igång, han går inte riktigt som han ska med v.bak, han sätter den hoven längre in mot magen än vad han gjort tidigare. Det är h.fram som var värst fångdrabbad. Överbelastad v.bak (diagonalt mot h.f) som sedan satt sig som en rörelsestörning?

Innan alla kommenterar om jag har ringt vet, så har jag gjort det, men han var på semester fram till 7/9. Litar inte på någon veterinär just nu förutom honom så jag vill inte anlita någon annan.
Så därför tänkte jag bolla lite tankar med kloka bukefalister i väntan på att det ska bli måndag :D
 
Sv: Fångtråd del 3

Jaha, då var hagen helt okej i morse, men för en liten stund sedan öppnade sig himlen ÅTER och nu är det lervälling IGEN :mad:! Har stått och lekt 10-åring och grävt dräneringskanal så att vattnet kan rinna ut. Kanske kan leda ut en hel del på så sätt och sedan ströa med mer. Förresten, är det någon skillnad på torvMULL och torvSTRÖ? Jag har torvmull, men enligt säcken kan den även användas i stallar, alltså borde det vara samma användningsområde som torvströ. Är det någon skillnad, eller är det bara att man märker vissa säckar med det ena och vissa säckar med det andra?

Tur att de hann vara ute från kl 6.30 till nästan kl 16 idag i alla fall innan regnet kom med full styrka...

Tog ett par bilder på en "dränkt" häst också. Hur ser hullet ut? På vissa bilder tycker jag nästan att hon börjar se lite kantig ut, eller inte?

P8280004.jpg


P8280003.jpg


P8280005.jpg
 
Sv: Fångtråd del 3

Funderar då min nordis som fick fång i april, och nu skulle sättas igång, han går inte riktigt som han ska med v.bak, han sätter den hoven längre in mot magen än vad han gjort tidigare. Det är h.fram som var värst fångdrabbad. Överbelastad v.bak (diagonalt mot h.f) som sedan satt sig som en rörelsestörning?

Hade han mkt förändringar i hovarna?
Min ponny hade måttliga rotationer och lindrig rotation i december. Veterinären tyckte i maj månad inte att det var dags att sätta igång henne. Hovis tyckte för ett par månader sedan att jag skulle vänta ett tag till.
Om jag hade följt ett par andra veterinärers råd hade jag börjat rida henne innan sommaren.
Min första tanke är alltså att han inte är riktigt bra än för ridning. Men det behöver inte vara så.

KL

Jag har skrittat på min ponny ett par ggr den senaste veckan. Jag tänkte börja vänja henne mkt försiktigt så jag har bara ridit sista biten hem.
 
Sv: Fångtråd del 3

Nej, min hovis är också av det försiktiga slaget så jag har ju inte börjat sätta igång Belle heller. Men jag hoppas få klartecken snart, om allt går som det ska i fortsättningen också :)!
 
Sv: Fångtråd del 3

ANg hullet så tyckte jag det var lite knepigt. Framdelen ser runt ut, bakdelen ser inte mager ut men slankare, men jag får också en liten känsla av kantighet, men det är endera bilderna/vinklarna, eller möjligen börjar tappa litegrann på överlinjen? Kollar man bogen och där halsen börjar ser det ju ut att finnas lite 'extra' fortfarande, och kollar man på 'låren' osv ser det ju kanonfint ut.

Hur mkt protein är det hon får, och hur mkt väger hon? Minns jag fel om du haft lite problem då höet är proteinfattigt och du ett tag nu 'bara' kunnat ge det eller hur var det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 176
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
14 026
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 505
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 753
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp