Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Men har forskat en del tidigare ang fångframkallande faktorer, i Sverige alltså, så viss forskning har förekommit, men nu vet jag inte. Sverige har ju ofta lite hårdare etiska krav än vissa andra länder, som kanske spelar in? För det studeras nog väldigt mkt mer än forskas tror jag, i Sverige alltså. Och till viss del 'experimenteras' med en del vad gäller metoder och beslag, men det är ju på symptomlindringsbiten och inte 'preventionsbiten'.
 
Sv: Fångtråd igen!

Först beklagar jag att du 'fick anledning' att skriva i den här tråden, och hoppas din dam snart mår bättre.

Dock, och nu är jag djävulens advokat jag vet, men om det är absolut viktigt för dig att den kan gå ute på 15 ha i flock och beta, så bör du redan nu fundera på HUR viktigt det är. Du kan hitta solskenshistorier där fångisar kommit tillbaka till att 'beta som innan', men du hittar tyvärr mer historier om fångisar som efter tuffa insatser, inkl pengar, och slit kommit tillbaka till fullt fungerande ridhästar, men som för alltid måste hållas nogrann koll på vikten på - och som aldrig någonsin mer kan gå på vad som anses som 'normalt bete'. Inte ens med munkorg.

Och om man själv inte kan acceptera att förändra 'sommarlivet' för hästen, eller inte har rent praktisk möjlighet att erbjuda förändrade förutsättningar, så uttryckt utan omsvep så anser jag att det då är bättre att faktiskt redan direkt fundera på om man ska låta hästen gå, eller kämpa.

För tyvärr så det du har framför dig, även i det allra bästa scenariot, är en lång konvalescens, lång tid på box/mycket liten yta, bantning ner till normalvikt eller helst strax under, och sen en eg 'ständig kamp' för att bibehålla den.

Många fånghästar kan komma tillbaka till gräs i någon form, men få kommer som sagt tillbaka till vanligt bete/fritt bete. Vissa kan gå på 'vanligt' bete med sina kompisar om betet är MAGERT, eller gå på 'vanligt' bete med munkorg. Det är dock en stor risk där med munkorgen, en tappad munkorg i ett hav av gräs är potentiellt livsfarligt för en fångis. Så det kräver tät tillsyn. Däremot så som sagt de flesta som klarar sig igenom konvalescensen och blir återställda kan gå på någon form av magert bete och/eller med munkorg del av dygn. Men 15 ha hage och flockliv utan munkorg, såvida det inte är ett exceptionellt kargt bete - vilket det inte är i och med att hon är rund, gräset kraftigt och hon fick fång - det måste du nog tyvärr för all framtid räkna bort. Skulle hon visa sig vara en av de där supersolskenshistorierna, ta det som bonus, men räkna inte med det.

Det är ju tyvärr baksidan med fång, det tar inte slut den där dagen när man glädjestrålande fått 'ta emot' friskförklaringen. Utan det är i mångt och mycket en livslång 'behandling', i att hålla hästen smal, hålla koll på riskfaktorer (vårgräs, frostgräs, torka, regn efter torka etc), begränsa matintaget (oavsett om det är vinterns grovfoder eller sommarens gräs) vilket innebär ganska tät passning året om.

Så, jag vet jag leker djävulens advokat nu, men det är om omtanke och inte elakhet. Så man inte efter månader av kamp och slit inser att 'vänta nu, hästen kan ju inte gå på bete/fri tillgång/annat som man anser är avgörande'.

Dock, om du läser i fångtrådarna och bantningstrådarna ser du att det värdigt hästliv och en glad och lycklig häst inte är synonymt med fritt bete, utan att många, många hästar/ponnyer är utmärkt nöjda med sitt nya, mer begränsade liv. Naturligtvis passar det inte exakt alla, men majoriteten trivs fint ändå. SÅ det värsta är nog oftast för djurägaren, och djurägarens plånbok.

Men man får ofta göra 'våld på' sådant man innan nästan hållit som heligt, för att undvika att hästen återinsjuknar i fång.

Rapportera gärna hur det gått med din arab! Håller tummar, tassar och hovar härifrån!

MYCKET bra inlägg tycker jag!!
Jag sitter här nu med en egen fångis.. Känns jättetufft..
Har just börjat komma igång efter en ligamentskada hon fick i juli förra året. haft massör ute, skrittat igång, börjat rida.. Jättekul, äntligen på gång!!
Så tyckte jag det hände nåt, kändes kortare i steget fram, lite tjock i benen, lite tydligare puls. Hovis var ute dagen efger, tyckte inte att det var nåt. Men jag slängde på munkorg, då hon har lätt att bli rund, och är islandshäst. Tyckte att det inte ritkigt stämde, kände att nåt var fel.
Massören var ute, jag pratade med henne, och hon fick se hästen röra sig. Höll med mig om att steget var ngt kort, men hon gick på, gjorde snäva svängar, men tog inte ut steget helt o hållet. Då insåg jag att jag inte inbillade mig. Ställde hästen på biox, ringer hovis igen. Hon har även växt rejält i hovarna.
Hovis kommer ut, verkar, märker inget. Trycker med visitertång. Konstaterar att hon är ngt ömfotad då hon rör sig på stort grus. men finner ingen anledning. Tycker det är bortkastat att åka tilll klinik.
Men igår var vi där.
Vet såg att hon var lite, lite halt i båda fram. Reagerade liite på böjprov, men det försvann efter några sten. Lite mer halt på böjda spår, men det är fortfarande ytterst, ytterst lite. jag får rida henne i ridhuset, och det känns inget särskilt då. faktum är att hon nog aldrig gått så bra. har ju inte ririt henen så på ett år iof.. Men de ser vet ingen hälta alls, och jag känner inget heller, men har ju inget att referera till heller.
Så vetrinären säger i princip åt mig att åka hem, rida på, hästen är lat och därför lite snubblig o kliver inte på ordentligt.
Okeeej tänkte jag o kände mig urbota korkad o löjlig o rätt så missnöjd. Inte kul att ha en häst man känner ngt inte stämmer med o inte få ngt svar. Jag frågade ju om fårng o så, hon sade hon ABSOLUT INTE fick nån känsla av fång i det här läget, det stämde ju inte alls.
Men eftersom jag var så uppebart envis så röntgade vi iaf framhovarna. Och där fanns förändring. Hö fram 5,7%, vä ngt mindre. Men ingen hovbenssänkning?
Kan det ha förskjutet hovben utan sänkning?
Hon har fått metacam i 14 dagar, men hon sade att jag sa ut o gå med henne. Troligen så började fången redan förra året, då var hon grymt fet, och vilade då hon hade ligamentskadan. Det troligaste är att lägesförändringen kommer från förra året. Hovis säger att det inte syns så snabbt på röntgen.
Har så sjukt dåligt samvete för att jag inget märkt..
Vet sade att hon måste vara nåt sjukt smärttålig som inte visat mer än vad hon gjort. vet var inte alls övertygad om att det var fång jag känt av nu. Så jag ska ut o gå med henne.
Bör jag det? Eller låta henne stå inne?
Hon har stått på box in9 dagar nu. Fick första metacamen igårkväll.
Tips o råd? Fick inget vidare förtroende för den där veterinären.. Hon tyckte bara jag var nojig o löjlig kändes det som.. Troligen kom fången denna gång i månadsskiftet, massören var ute den 2 juni. Då tyckte jag redan hon kändes lite skum..
 
Sv: Fångtråd igen!

För och främst vill jag beklaga - jobbigt :(! Speciellt jobbigt att du fick ett sådant tråkigt bemötande av veterinären...:mad:

Men eftersom jag var så uppebart envis så röntgade vi iaf framhovarna. Och där fanns förändring. Hö fram 5,7%, vä ngt mindre. Men ingen hovbenssänkning?

Är du säker på att det var 5,7% och inte grader?

Kan det ha förskjutet hovben utan sänkning?
Ja, man kan ha rotation utan sänkning.

Hon har fått metacam i 14 dagar, men hon sade att jag sa ut o gå med henne. Vet sade att hon måste vara nåt sjukt smärttålig som inte visat mer än vad hon gjort. vet var inte alls övertygad om att det var fång jag känt av nu. Så jag ska ut o gå med henne.
Bör jag det? Eller låta henne stå inne?

Varför tyckte vet att du skulle ut och gå med en häst som har hovbensrotation och som visar hälta? Varför trodde hon inte att det var fång denna gången?

Tips o råd? Fick inget vidare förtroende för den där veterinären.. Hon tyckte bara jag var nojig o löjlig kändes det som..
Byt klinik! Man ska inte behöva känna sig nojig och löjlig när man kommer in med en häst med fångsymtom samt röntgenbilder som visar hovbensförändringar :mad:!
 
Sv: Fångtråd igen!

Självklart menade jag ju grader!!
Ja, varför trodde hon att honte hade fång.. För att han var så pass opåverkad allmänt, samt att hältan försvann då jag red. Och för att jag sade att min hovis inte hittade några tecken på fång då han verkade henne i söndags..
Hon rev sig i huvudet rätt länge vetrinären, men tycktes ändå inte ändra uppfattning direkt då röntgen påvisade rotation, vilket jag tyckte var konstigt... I mina öron rimmar det dåligt att ge metacam och gå ut o gå..
Just då var jag så glad att de hittat NÅT så jag kunde få en förklaring.. Först nu under dagen det hela börjat sjunka in..
 
Sv: Fångtråd igen!

Ja, fast det har alltid funnits tjocka hästar. Varför har fång ökat så lavinartat de - låt säga 10-12 sista åren. Jag har inget belägg för detta, bara ett antagande men jag tror inte det är sååå galet. Tveksamt att det bara skulle handla om att vi fått ökad medvetenhet, för fång är ju en sjukdom som verkligen MÄRKS. Det är säkert så att det är många samverkande orsaker kring fång, eller det vet vi ju att det är, men det måste bara finnas nån orsak bland dessa som tillkommit under senare år. Tänker jag...Jag vet att vi har andra gödslingsmetoder, andra frösorter, hästar går i arbete i mindre grad, mer kraftfoderblandningar med gud vet vad tillsatt i osv osv... Hösilage och ensilage tex. användes inte i nån högre grad för låt säga 15 år sen - alla fall inte till häst....Alla fall inte häromkring...
Ja, ja, det är ju som du säger, visst skulle man ha börjat banta innan... och visst borde man ha väntat till efter midsommar med betessläpp (om nu det skulle kunna vara en riskminskande åtgärd - vilket man ju inte säkert vet...), eller åxå avstått från bete helt å hållet,och visst borde man... Vi vill våra hästar väl och ibland blir välviljan så fel. I mitt fall, med en ej diagnostiserad IR-häst (jo, jag är tämligen säker, trots att vet envist hävdar att han är för ung, trots att han (vet) samtidigt erkänner att alla symtom verkar stämma väldigt bra...) så hjälper det inte alltid, även om man försöker göra allt rätt.
Jag är arg på den här sjukdomen. Riktigt hatar den! Låter kanske hur larvigt som helst men helt ärligt - sjukt arg! Den ställer till så mycket. Inte bara ett fruktansvärt lidande för hästen som kanske tvingas leva ett onormalt liv utan möjlighet att beta/söka föda, som alltid får gå halvhungring för att man måste banta den- eller övervaka att den inte blir tjock. Fång gör ont i hästen - fysiskt och psykiskt. Fång gör åxå ont i hästägaren. Man lider med hästen, man är ständigt orolig, man offrar en massa saker; tid, pengar. Självklart är det så att det alltid finns nån som tjänar på sjukdomar allmännt sett, inklusive fång förståss... Veterinärer, läkemedelsindustrin för att nämna några. Men nationalekonomsikt sett tror jag vi går back. Hur många har inte fått stanna hemma från jobbet tex. för att vänta in vet, för att övervaka sin fång-sjuka häst. Å andra sidan har vi fått bidra till konsumtionen genom att lägga tusenlappar på veterinärvård och medicin. Detta gäller förståss alla sjukdomar, men ändå kan man ägna det en tanke...
Nä, jag är helt knäck över den här oron. Och som i mitt fall, när jag inte ens kan motionera hästen pga andra skador då är det riktigt rigtigt tufft. Jag har bestämt mig för - eller jag bestämmer mig egentligen just nu i skrivande stund - för att låta min älskade häst få somna in den dagen jag inte längre orkar leva med oron, leva med alla de dilemman som sjukdomen orsakar. Trots allt har vi våra hästar för vår glädjes skull, eller...? Eller har vi hästarna för hästarnas skull... En knäckfråga kanske, som man behöver bli klar över för att bli klar över hur man ska agera. Är jag till för Bobby, eller är han till för mig? Det är den stora frågan - som det inte finns något rakt svar på... Troligen är det både ock... Hur hittar man fram till sitt eget svar?
Ursäkta långt inlägg men var bara tvungen att få avreagera...
 
Sv: Fångtråd igen!

Ja, fast det har alltid funnits tjocka hästar. Varför har fång ökat så lavinartat de - låt säga 10-12 sista åren. Jag har inget belägg för detta, bara ett antagande men jag tror inte det är sååå galet.

Det har ju spånats lite kring förr, och jag är inne på ungefär samma spår som dig. Men mer odlad vall, högre grundhull, andra grässorter på betet osv. Finns ju eg många anledningar, jag tycker dock då är de senaste 20 åren, tycker inte det är mer fång nu än för 10 - 12 år sen? Däremot GÖRS mer idag, så på så sätt blir fallen nog lite mer synliga.

Sen tror jag personligen vi har en 'klimatpåverkan' med, där dessa milda vintrar ställer till det brutalt. Samt att silage har ökat, jag personligen anser inte silage per definition orsakar fång, men det finns en enorm okunskap ang utfodring, hantering osv av silage, och då kan det blir riktigt illa, t ex ett rejät foderbyte var X dag, tveksam hygienisk kvalitet etc. Samma sak ang hygieniskt ang stor rundbal hö/silage i hagen med etc.

Och så faktor X - den där jag inte kan förklara, men där ökad förekomst av t ex IR skulle kunna vara en del. Det finns mer året om tjocka hästar nu tror jag? Ev har vi avlat på fel individer, inkl att vi räddar fler fångisar nu, och de avlas på osv.


Ja, ja, det är ju som du säger, visst skulle man ha börjat banta innan... och visst borde man ha väntat till efter midsommar med betessläpp (om nu det skulle kunna vara en riskminskande åtgärd - vilket man ju inte säkert vet...), eller åxå avstått från bete helt å hållet,och visst borde man... Vi vill våra hästar väl och ibland blir välviljan så fel. I mitt fall, med en ej diagnostiserad IR-häst (jo, jag är tämligen säker, trots att vet envist hävdar att han är för ung, trots att han (vet) samtidigt erkänner att alla symtom verkar stämma väldigt bra...) så hjälper det inte alltid, även om man försöker göra allt rätt.

För ung? Hur gammal är den? Ras? Kan du inte begära provtagning ändå, låt vet tycka vad han/hon tycker?

Och nej, ibland hjälper inte nåt, min fick fö fång helgen efter midsommar. Med ledning av hur han exploderade i vikt och gick från tjock till fet, och fick massa dpeåer, ca 3 v innan fånganfallet kan jag ganska lätt härleda det hela till att han mest troligt blev IR där, och 'sista droppen' för det var nog höga fruktanhalter. Jag bytte ju till sämre och sämre bete, och vad fick han då, mer och mer stressat, avgnagt gräs. Sen kom regnet efter torka, och när solen kom på det sa det pang. (Inte bara för honom, som sagt den där lördagen, så när jag ringde kl 11 var jag fjärde eller femte med fång dittills..).

I vintras lär det varit typ hormonnivåerna eller solvindarna på mars som gjorde att det var mer eller mindre (troligt) IR. Han är inte heller bekräftat IR, men betraktas som ganska tveklöst IR med tanke på historik och ffa symptom.

Hatar fång gör vi nog alla i den här tråden. Jag tar hellre ett benbrott eller en svår senskada än fång, tveklöst. Både för min och hästens skull.
 
Sv: Fångtråd igen!

För ung? Hur gammal är den? Ras? Kan du inte begära provtagning ändå, låt vet tycka vad han/hon tycker?

Jo, dom har gått med på att göra en provtagning om han inte ser annorlunda ut i augusti, dvs långhårig, lite vågig på sina ställen, stenhård fettnacke, går inte att banta trots minimalt med foder (kanske delvis pga att jag inte kan motionera honom pga skada) depåer här och där, kissar mycket, svettas mycket. Han är 13 år...Kallblodstravare...
Det verkar i alla fall som om han klarar att äta enstaka gröna strån i sin nerbetade hage och det känns bra mitt i all oro. Jag säger peppar, peppar för säkerhets skull...;)
 
Sv: Fångtråd igen!

Aha, du pratar om cushings och inte IR. Nu är jag med i matchen igen =)

13 är inte superungt för cushings. Men det är en period på året man får himla mkt felsvar på cushingsprov (dexametasonhämning), kolla så det inte är hösten!!

Det finns hästar så unga som 4 - 5 år som diagnosticerats med cushings, så knasig veterinär. Kan du vända dig till någon annan? Om det inte är olämpligt göra provet nu skulle jag vilja ha det gjort så snabbt som möjligt (alt medicinering insatt, ibland medicinerar man ju på typiska symptom), iom den kraftigt ökade fångrisken cushings medför.
 
Sv: Fångtråd igen!

Vet visst inte riktigt vad jag pratar om. Men antar att det skulle kunna vara cushings eller IR. Rätt lika symtom eller hur...? Inser att jag är dålig på skillnade. Finns visst en tråd om IR så jag kollar där om jag kan bli klokare ;)
 
Sv: Fångtråd igen!

De kan som bonus ha både cushins och vara IR samtidigt. Men pälsdelen är typiskt cushings, och inte IR.

Och IR kan de få som mycket unga, de KAN få cushings då med, men typpatienten för cushings är 15+. Typpatienten för IR debut är ca 7 - 8 år.

Så därför jag blev så förvånad ang IR och för ung (min var tre..), men för cushings är det ett mer motiverat argumant, dock inte vid 13 års ålder ihop med typiska symptom anser jag.

Sen, kollade åt dig, och ACTH-testet för cushings ska INTE tas på höst/vinter då hästar naturligt får förhöjda värden då. På amerikansk sida står augusti - december angivet. Vet att man även i SVerige anser det är osäkert ta på 'hösten' dock. Så, skulle inte vänta.

Dexametasonhämning kan man ju också göra, även där rek det att inte göra vissa perioder/att man får mer felsvar, dexametasonhämningen innebär dessutom en fångrisk.

Så, ta provet NU skulle ju jag säga..
 
Sv: Fångtråd igen!

*kl*
Jag som hade hoppats slippa deltaga i denna tråden:cry:

Min häst har kommit ur den akuta fasen med fång och skulle idag få flytta ut i boxhage. Han var helt sjövild och var nära att braka igenom staketet flera gånger. Till slut fick jag avbryta och ta in honom innan han kom lös och skenade runt i byn.
Hur gör ni andra som har haft häst en längre tid på box och ska släppa ut dem? Det kan väl knappast vara bra för hovarna om han ska fara runt så här och jag vill INTE ha honom lös. Nästa steg är ju att succesivt utöka ytan till en mindre hage. Sjukhagen har väldigt högt och bra trästaket med eltråd innanför men när han ska ut i större hage så blir det med endast eltråd och det stoppar aldrig honom om han är så här vild:crazy:
Så hur har ni andra gjort när era fångisar ska släppas ut? Jag kan väl inte vara den enda med överenergisk sprattelhäst?
 
Sv: Fångtråd igen!

Tja..

lillenfrislpphull12sept.jpg


lillenfrislpphull12sept.jpg


lillenfrislpphull12sept.jpg


Osv...

Jag frågade vet inför utsläppet om man skulle ge lugnande eller hur sjutton man skulle fixa det, men hon tyckte att det är omöjligt att förhindra, bara hoppas och att han (Lillen) troligen skulle klara det om underlaget var mjukt, i och med att han varit symptomfri i 4 v inför utsläppet.

Men jag hade ÅNGEST. Han sansade sig väldigt fort dock, tack och lov.
 
Sv: Fångtråd igen!

Åh, en till häst utan mark-kontakt:crazy:

Jaha jag förmodar att det bara är att bita ihop, släppa ut och hoppas på det bästa då. Det känns ju..tryggt...
 
Sv: Fångtråd igen!

Är det någon tröst så överlevde han det utan minsta men, och som sagt lugnade sig ganska snart. Men jag höll på att få en hjärtattack på kuppen ;)

Jag var ju beredd på det, och hade kedja, spö och hjälm på mig när jag tog ut. Men han gick som ett litet lamm ut, stod still när jag knäppte lös och gick ur hagen.

SEN bröt det lös... Snällt att han väntade tills hans lilla matte var ur vägen iaf. Men redan dagen efter var det mkt lugnare! Efter några dagar lunkade han ut och var lugn därute och lunkade sen in igen.
 
Sv: Fångtråd igen!

Oj, länge. Måste kolla för att säga exakt..

27 juni - 12 september, dvs drygt 3 månader. Sen stod han 5 veckor i liten sjukhage, och sen blev det större hage (typ 20 * 80 kanske? Äh mitt ögonmått suger) men inte fullstor i andra halvan av oktober. Ännu större men inte fullstor (fast där räknas den nog som fullstor för de flesta) i november. Och ut i fullstor hage i mitten på december.

Strikt boxvila, inga promenader. Sista månaden fick han strosa på stallgången (gummimatta) i 10 minuter/dag dock. I övrigt lämnade han inte stallet annat än för klinikbesöken.

Jag är än idag fylld av beundran hur underbart psyke den hästen har! Han inte bara klarade hela den lååånga boxvilan, 3 år gammal, han stod själv inne halva dygnet med, skötte sig perfekt hela tiden och var glad och solig hela tiden. Jag har sagt det förr men säger det igen - utan hans enormt positiva grundtemperament hade han aldrig varit där han är idag. Och jag är innerligt tacksam för det :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd igen!

Ah. Och han var helt symptonfri 4 veckor innan och inget smärtstillande alltså?
På vets order?

(nyfiken på hur folk gjorde/gör med boxvilan)
 
Sv: Fångtråd igen!

Minns inte exakta tider (kan kolla upp om du vill?), så kan diffa någon vecka här och där.

Men han stod på butta en vecka,s en ballade magen ur. Buttan sattes ut, men klinikvet var intenöjd alls med hur han rörde sig utan butta vid rtg ca 10 dagar efter anfalsdebut, även om det var mkt, mkt bättre än innan. Så hon skrev ut quadrisol. Som inte gick få tag på, så vi fick sätta in butta igen. Magen höll.

Sen gjordes det ett antal försök att sätta ut buttan, som alla slutade med ökade symptom (var symptomfri i box och på gummimattan med butta), så vet beordade att det skulle sättas in igen.

Han blev dock inte bra, dvs den akuta fasen klingade inte av. Var på ÅB 1 månad efter första rtg, och då var de rätt bekymrade. Han hade en del symptom på kliniken då. Hovarna gipsades för att hjälpa honom. Han blev märkbart lindrad av det om än inte helt u.a. Men blev piggare och tog ut steget mer det lilla vi gick på kliniken.

Sen strax efter det så fick jag äntligen ordning på frågan om sockerhalt i höet. Höet visade sig vara rena sockerbomben. Bytte till silage med lågt socker och inom en knapp vecka började depåerna minska, vikten gå ner - och fångsymptomen avklingade. Buttan sattes ut utan försämring.

Efter en månad var det dags ta av gipset, och då hade han alltså varit utan butta i en knapp månad. Travade på lätta fötter på löpargången när gipset tagits av, och 'friskförklarades' där, till allas glädje. Vets order sen var då 4 v på box eller senare delen av tiden boxhage (alltså typ 3 * 3 meter), så där kunde han fått gå ut i BOXhage om jag velat, sen 4 veckor i liten sjukahe, 4 veckor i lite större hage, sen utsläpp i stor hage och när man sett han klarade det börja promenera och sätta igång.

Minsta symptom så skulle jag backa 'ett hack' och börja om. Dvs om han reagerade på att gå från sjukhage till lite större hage, tillbaka i sjukhagen och 'börja om' därifrån. Samt att aldrig göra 'flera saker samtidigt'. Dvs INTE sko i samband med att han bytte hage t ex, utan då vänta med hagbytet.

Av det man läst etc av andras erfarenheter så 'min' vet är ganska 'hård' på att INTE acceptera en försämring när butta sätts ut, utan vill då sätta tillbaka det. Rätt eller fel går säkert att dividera i oändlighet, men jag har fullt förtroende för henne - och ffa så ledde hon ju det 'team' som hjälpte till att få honom frisk. Kanske hade han blivit lika bra på ngt annat vis, det vet jag ju inte. Jag kommer dock om det - gud förbjude - skulle behövas igen att följa hennes råd.

Nu fick ju L ett väääldigt atypiskt fånganfall i feb, som hade symptom (om än succesivt avtagande) tills april. Så atypiskt att alla inkl vet missade det. Insåg att det varit fång när fångränderna växte ner en bit :crazy: Han hade ju under denna tid inte fått butta - och vad värre är både gått ute och en period motionerats med..

Rådet i det läget var att låta honom kvarstå i hage iom att han gått där hela tiden, och att när han var symptomfri igen var det ju lite onödigt ta in. Men att sätta igång ytterst försiktigt (iom fånget). 1 månad skritt (minst), följt av att lägga in liiite trav och sakta utöka. Samt minsta tecken på fång så in på box och behandla som ett regelrätt fånganfall, inkl ge butta. Peppar peppar och ta i trä så har jag inte behövt det dock, men jag kommer följa rekommendationen om den dagen kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 480
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 439
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
16 963
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp