Bukefalos 28 år!

Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

*Delvis KL*

Jag vet inte hur det är idag, men iaf för 5 - 6 år sen var det inte alls ovanligt i UK att hästar stod på ½ - 1 påse butta dagligdags (och reds etc) för just strålbenshälta, spatt, artros osv.

Dvs lite samma sätt som det är inom humanvården, kan man inte laga får man lindra. I hundvärlden är det ju inte ovanligt med samma sak heller för t ex artroshundar.

Nu brukar ju förvisso biverkningar hänga samman med dos också, samtidigt så just med NSAID så retar det ju ändå dagligen magen även i mindre dos.

Jag minns jag reagerade på det där när jag för 15 år sen eller nåt började läsa engelska hästtidningar. Minns jag förfasades då, då det var så olikt hur vi i Sverige resonerade/resonerar kring häst. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det idag, jag är tudelad. Men hur mycket av det som är 'gammal hävd' och bara för det gäller häst som vi sas använder på ett annat sätt en t ex en sällskapshund, det vet jag inte. Jag skulle inte ha problem ha en artroshund på låg dos NSAID dagligen i X år sålänge hunden mådde bra och blev smärtfri av det. Samma sak på häst känns dock inte riktigt lika, men jag kan inte riktigt motivera varför.

Hela smärtstillardebatten blir intressant om man hela tiden byter ut ordet häst mot människa. Det går inte jämföra rakt av, människor kan förstå konsekvenser och ordinationer om att ta det lugnt på ett annat sätt. Men ingen tänker ju tanken att inte smärtlindra folk. Och inom hmansjukvården har man förvisso gått ifrån att bara dölja symptom (t ex kortisoninjektioner i tennisarmbåge, utan att ta reda på varför det blivit tennisarmbåge), men samtidigt gått mot ett ÖKAT smärtstillande. Både efter operationer etc, och vid skador. Helt enkelt då kronisk (= icke akut) smärta visat sig ha väldigt stora effekter. Så även en patient som inte klagar på smärtgraden, ökas ofta dosen på för att nå full smärtfrihet.

Då känns det lite avigt att gå tillbaka till att 'hästen reser sig när det gör mindre ont', när vi talar om ett flyktdjur med en extrem instinkt att inte bli lejonmat. Dvs när en häst lägger sig av smärta upplever den en smärtgrad som skulle få de flesta människor att vråla efter morfin.
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag är absolut för smärtlindring, som en kompis sa; Du måste få bort smärtan för smärtan dödar i sig.

Sedan vet jag inte hur mycket smärtlindring resp antiinflammatoriskt som är i NSAID-preparaten. Vi talar ju inte nervblockad direkt eller opiater/morfin.

Någon som vet hur mycket smärtstillande funktion resp antiinflammatorisk m.m. som NSAID-preparat verkligen har? Kanske har de mer antiinflammatorisk och därigenom upplevs mindre smärta?

hälsningar

devere
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag har hört butta jämföras med alvedon, och hört det jämföras med voltaren. Haken med det är ju att frågar du 10 människor hur smärtlindrande alvedon resp voltaren är kan du få 10 svar. Jag t ex svarar inte ett enda dugg på voltaren. Jag kan lika gärna äta sockerpiller. Medan en kompis vägrar ta voltaren för hon blir snurrig av det, dock hjälper det mot ALL smärta.

Och min egen, helt ovetenskapliga erfarenhet, är att det är lika på hästar. Vissa kan ha rejält ont, och bli symptomfria (och därmed smärtfria får man anta?) på ½ dos butta, andra med rejält ont skulle man lika gärna kunna ge sockerpiller, för de tycks inte få hjälp smärtmässigt iaf alls?

(Sen är ju frågan hur det är med den antiinflammatoriska effekten, är ju svårare säga så mkt om)
 
Sv: Fångtråd igen!

kan bara ta min svärmors shettis som ex på långvarig behandling med butta, han hade ett rejält fånganfall, behandlades med betesgång osv totalt vidrigt eg men , iaf han hade sedan dess ca 2004 gått på butta till o från så fort han stapplat och nu i höstas så hade hon en inhysing som stoppade i honom butta medan de var bortresta. Sedan fick han butta igen och igen och till slut kraschade mage, fötter och allt annat och han fick nödslaktas, undrar vad det var för vet som skrev ut så kopiöst med butta och en påse tre gånger om dan? min åt två kartonger sedan fick han aldrig mer, för han var inte smärtpåverkad någon gång efter.
 
Sv: Fångtråd igen!

Lillen stod på butta i ungefär två månader, med några korta uppehåll (för att se om han var symptomfri utan). Hans mage fick spel efter första veckan, det sattes ut men fick sättas in igen då det inte gick få tag på alternativet. Då klarade magen det (tror för lite TS spelade in första ggn med, men kan ju inte vara säker), och inga problem med magen innan.

Tur dock det var INNAN fbl fick magsår av en kur butta..

Ang skriva ut så 100-pack är flera hundra billigare än 20-pack, så vissa vet skriver ut 100 p 'direkt' om man beräknar det kan endera bli en långvarig behandling, eller krävas fler kurer. Andra skriver ut flera 20 pack. Så kanske berott på det?

Sen, shettisar (och andra ponnyer) är ju extra känsliga för iaf buttans biverkningar. Typiskt, då dessa är överrepresenterade ang fång.

Jag var nojig vid minsta magpåverkan ang butta innan, och lär ju inte vara bättre nästa gång jag måste ge, iom fbl magsår... (Gissa vem som kommer ge magsårsmedicin förebyggande..) Samtidigt kommer jag inte tveka ge det när det behövs. Fast jag hoppas slippa =)

Tillägg - det som var läskigt med fbl tycker jag var att magen var perfekt, perfekt, perfekt och PANG kom det diarre. Dvs det fanns ingen 'förvarning' utanpå, utan han mådde bra, bra och sen på kvällen mådde bra, på morgonen inte ätit något och diarre. Buttan sattes omedelbart ut, och magen stabiliserades på ett dygn. Men ätandet kom inte riktigt igång, och några dagar senare kom 'konstiga koliken'. Han fick magsårsmedicin, och mådde omedelbart bättre, fick 1 v, det sattes ut och efter några dagar började han backa av maten igen, och några dygn efter det kom matvägran och 'konstiga koliken'.. Det var då de gjorde gastroskopin...
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd igen!

kl

Jag är så glad! Ännu ett stort steg har tagits ifrån sjukdom och elände!
Vi har äntligen varit iväg och löshoppat!!

Ni skulle sett honom, han älskar att löshoppa :love: . Därför brukar jag köra en enkel variant med två hinder på långsidan, en hink med gott i efteråt och sen en medhjälpare.
Hästen taktade och skuttade när vi började närma oss långsidan och satte sen en jäkla fart över hindrerna. Om han ätit upp hinkskramlet innan vi tog honom satte han iväg själv i full kareta och hoppade en vända till :love:

Dessutom tror jag att hans viktnedgång var bra för hopptekniken :o, nu flög han över allt, och det såg så lätt ut. :D
 
Sv: Fångtråd igen!

Det är oftast långvarigt o frekvent "missbruk" av NSAID som man ska vara restriktiv med.
Just med fånghästar måste man se över hovvården o fodret- anledningen till varför anfallet inte går över. Släppa den på bete:eek: då har man inte tagit bort orsaken.:crazy:

Just därför ger man buttan bara tills den är bekväm i boxen.
Får den vara där blir den även bekväm på hårt underlag- när den fått läka. Det finns ingen anledning att ta ut den var dag för att kolla- varav Strömsholm har satt sina 5v-intervaller..
Hellre vila ngt "för" länge än för lite..
 
Sv: Fångtråd igen!

Underbart :love:! Har du inga bilder?


Jag hade ju fullt upp med att få honom att inte gena mot hindrerna så jag hade inte en tanke på att ta kort :D . Sambon filmade två vändor, men jag lyckas inte få ut filmerna på internet, och han har åkt iväg *suck*. Men på söndag kanske jag kan lägga ut en film på min racenisse.

Men en bild från longeringen kan jag bjuda på
DSC01362.jpg



två blev det visst...
DSC01352.jpg


Magen ser såå stor ut när han inte arbetar :crazy: , men jag kan garantera att jag känner revbenen bara jag lägger handen lätt emot.
 
Sv: Fångtråd igen!

Kl*
Några frågor: Varför ska man ta bort saltsten när de har fång? Och på hur lång tid ska den vara borttagen?
Vilka mineraler är bra att ge till en fånghäst som inte får ngt kraftfoder alls?
 
Sv: Fångtråd igen!

Saltstenen bör tas bort under det akuta stadiet när hästen har ont. Detta för att förhindra att vätskesamling i benen och därmed ökat tryck på hovens lameller.

Mineralerna beror på resten av fodret. det är viktigt att den får de mineraler den behöver.
 
Sv: Fångtråd igen!

Knapplån: Så ledsen. Tror att min häst fått fång igen. Ovillig att resa sig idag på morronen (han ligger ofta när jag k0mmer men kliver annars upp dierket.) Klart smärtpåvekad ffa vänster bak när han steg upp. Vi tog av honom skorna igår efter vet inrådan (han är ju konvalecent pga annan skada och ska vila hela sommaren) Kan detta vara en orsak, antingen till att fången utlöstes nu, eller att det faktiskt är nåt annat som har att göra med att han är utan skor? Han gick i hagen utan skor hela dan igår och var helt som vanligt. Går - åxå på vet inrådan - på bete med enstaka grönt grässtår och nerbetat till jorden. Jag var tveksam men valde detta elternativ eftersom hans andra skada har dålig prognos (artros i ett framknä) och det kan ev bli så att vi måste ta bort honom om han inte blir bättre. Och jag ville verkligen låta honom få vara häst och gå på "bete" hans -troligen - sista sommar...Gud vilka samvetkval man får... Genast inställer sig alla tankarna som bara gör ont värre - i en själv; om jag bara inte hade... om jag ändå hade tänkt på att.... osv osv. En hel timme innan jag kan få tag i veterinär.... Behövde bara skriva av mig....
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag lider verkligen med dig och tror att du tar de rätta besluten.

Som diskussionen är ovan kan NSAID ge den en bra sista sommar.

Jag håller Tummen.

*Kramar*

Kom på att flera ridskolehästar konstant gick på butta i åratal när jag var ung.
De kanske gick en lektion/ dag.
 
Sv: Fångtråd igen!

Tack!
Ja jag ska verkligen be att få ställa honom på smärtstillande en tid oavsett vad det är. Han får på inga villkor gå och ha ont....
Ursäkta alla felstavningarna i förra inlägget. Gick lite för fort...
 
Sv: Fångtråd igen!

JA attityden var typ jaja klarar han inte det så tar vi bort honom, han gjorde ju eg inte det, han stod på ett ställe det det var blött och mjukt och stå och där stod han en lååång tid för han hade så ont. Inte klokt,sen fick han gå på gräsmattan och beta. Snacka om att förlänga lidandet.
 
Sv: Fångtråd igen!

Det var faktiskt inte fång!:) Däremot nåt annat som gjorde att han knappt kunde ta sig upp från liggande eller gå på bakbenen i morse. Men innan vet hann komma hade han gått igång sig och det var helt klart inte längre det minsta "fång-likt". Han är ju behandlad i ett knä men jag har hela tiden haft en känsla av att det sitter nåt baktill. Har behandlat (chiropraktor) för SI-led men vet är inte inne på den linjen. Nu ska jag börja en ny utredning. Kanske det är nåt annat som är behandlingsbart! Kanske han inte har så ont av knäet egenligen! Hoppfull!:)
 
Sv: Fångtråd igen!

Knapplån

Är det någon som har hittat uppgifter på hur bestående skador blodkärl mm tar i hovarna varje gång en häst får fång?
Har sökt uppgifter på hur det sätter ner långsiktig hållbarhet vid mer än ett fånganfall men kan inte hitta sådana uppgifter på nätet?
 
Sv: Fångtråd igen!

*KL*

Jaha.. Nu har fodershettisen fått fång... Jag som varit så himla försiktig med allt. Han är inte överviktig och har haft munkorg de tre timmarna de varit ute på betet. Fick lite gräs i några veckor innan de fick gå ut o beta. Vet. trodde det var fång iallafall. Hon var 99% säker och behandlade honom som fånghäst. Däremot fick vi ingen Butta. Metacam skrev hon ut. Metacam var såklart slut på apoteket... men ska komma in imorgon.

Så himla ledsen och mår illa... Fattar inte vad jag gjort för fel.. :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 524
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 735
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 048
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp