Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Usch, jag beklagar =/ Och, jag vet att det inte hjälper mycket, men du behöver inte gjort ett endaste DUGG fel. Det låter inte som du har det, och fång är ju en så djävlig sjukdom att det kan komma trots att man gjort allt rätt =/
 
Sv: Fångtråd igen!

Hur är man 100% säker på att det är fång? Veterinären var bara 99% säker och sa att hon ville veta sen... :confused: Hon tyckte inte vi behövde åka och röntga. Är Butta också smärtstillande eller gör den nåt annat? Fick metacam utskrivet, som sagt... Hon sa inget om att kyla benen eller så heller... Usch vad jag inte kan nåt alls om fång, känner jag nu... :(
 
Sv: Fångtråd igen!

Butta är smärtstillande och inflammatoriskt. Det är metacam också, men av någon anledning svarar vissa hästar bättre på det ena än det andra. Lite som om du tänker på ipren och alvedon, det ena hjälper bättre för huvudvärk för vissa, det andra hjälper bättre för vissa. Och det kan skilja vilket som fungerar bäst på en och samma person med beroende på smärtan.

Röntga finns det olika åsikter om. Du kan dock om du vill alltid åka och röntga sen oavsett om vet ansåg det nödvändigt eller ej. Men röntgen ska du inte göra förrän om ett tag, när hästen är mindre påverkad.

100% säker kan man eg inte vara förrän man sett hovbenslägesförändringar (och vet de är 'nya' iofs..) - eller sen när 'fångranden' syns. Är vet 99% säker skulle jag inte fundera så mkt på annat än just fång, och behandla det som fång oavsett. SKULLE diagnosen vara fel så är det ju ingen större fara skedd för man behandlat det som fång.

Kyla är bra de första 48 h ungefär.

Vad fick du för råd och rekomendationer av veterinären i övrigt?
 
Sv: Fångtråd igen!

Okej, då är jag med.

Veterinären sa inte så mycket. Han skulle hållas stilla på mjukt underlag, men eftersom vi har ett ettårs-sto som inte kan vara ute ensam, så gick det bra att ha honom i hagen, för hon tyckte inte att han verkade springa runt så mycket. Hon fick vänta på mig en liten stund nämligen, så hon satt väl o kollade på hästarna. I den hagen de går och "vilar magarna" finns det bara lite lite lite gräs, som sagt, så jag hoppas det går bra... men ja jag litar ju på veterinären.

Sen så skulle vi inte göra nåt med honom på en månad. Alltså köra eller så.
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag skulle absolut INTE släppa ut honom i hagen. Skaffa sällskap åt lillstoet istället. Eller bygg en sjukhage i hagen, på sandbädd, om hagen är nära. Det är no-no för en fånghäst att röra sig.

Och du får räkna med att det nog kan bli en längre konvalescens än så. Generellt - det kan variera stort och bli längre - så om det INTE är lägesförändringar så tid tills tillbaka i arbete igen 2 - 3 mån, om lägesförändringar 9 - 12 månader. Sen finns det givetvis avvikelser.
 
Sv: Fångtråd igen!

Då får det bli hage i hagen... Men jag tror att han rör sig mer i den faktiskt... får testa och se...
 
Sv: Fångtråd igen!

KL

När forskare framkallar fång på experimentell väg, hur häver de sedan anfallet?

Någon som vet?
 
Sv: Fångtråd igen!

Här sitter jag med tårar i ögonen då mitt arabsto fick akut fas i går. Hon står nu inne på mjuk bädd och jag väntar på veterinär som ska komma under dagen. Idag kan mitt sto inte ens gå och jag blir såå ledsen att se henne.
Hon är rund om magen, dock har hon alltid gått på samma sommarbete alla år (6 år)men iår fick hon fång av att beta det kraftiga gräset, eller vad det nu var....jag är mycket för att låta hästen vara häst. Gå ute på 15 ha i flock och beta. Nu står hon ensam stilla och får inte äta det gröna gräset. Vad väntar oss????
 
Sv: Fångtråd igen!

KL

När forskare framkallar fång på experimentell väg, hur häver de sedan anfallet?

Någon som vet?

Det är inte alltid de hävs, beror på vad för experiment det är. Det finns en del forskning där hästen helt enkelt avlivas. Annars är det ju att behandla med det som de tror hjälper/borde hjälpa, och hoppas det gör det.

Dvs de har samma läge som vi dödliga har, alla hästar svarar inte.

Men sen finns det som sagt forskning - inom en rad olika områden - där målet är just att se om X kan utlösa fång. Kan det det och man bara ville prova det, så avlivas hästen humant när man sett att X utlöste fång. Låter jätteelakt, men hästen slipper ju lida, och ofta var/är ju de hästarna sas ändå 'dödsdömda', de tar ju inte och köper inte lite Brunte och Brunta från hästägare och testar på.

Jag vet dock inte i vilken omfattning sådan forskning sker i Sverige. Alla sådana djurförsök måste dock ansökas om och få godkänt rent etiskt innan, och nyttan ska sas överväga.
 
Sv: Fångtråd igen!

Vad väntar oss????

En lång rehabilitering som förhoppningsvis slutar bra och som öppnar upp dina ögon ang rundheten ;) .

Min häst fick fång i april förra året. Det har varit ett jobbigt år med motgångar och små medgångar, men nu när det värsta är över *peppar peppar* så kan jag se tillbaka och glädjas åt den nyfunna entusiasmen jag fått ang hålla hästens vikt i schack. Han mår bättre än någonsin, och vi är ute och tränar mer än vi någonsin har gjort. Har funnit hoppningen på gamla dar (han är 17) och snart är det dags för bete (med munkorg).

Så, fång är en hemsk sjukdom, men det var det som öppnade upp mina ögon och fick mig att uppskatta min älskade häst mer än jag någonsin gjort. Nu på 4 månader som jag satt igång honom har vi kommit längre i utbildning än vad vi gjort under 8 år!

Lycka till med din häst. Läs på allt du kan om fång, och bilda dig en egen uppfattning om vad som är bäst för din häst. OM du orkar så kan det vara smart att traggla dig igenom alla fångtrådar, det finns nyttiga funderingar och tips lite här och var. Jag tror jag har bukes fångtrådar att tacka för att min häst mår så bra som han gör idag!
 
Sv: Fångtråd igen!

Här sitter jag med tårar i ögonen då mitt arabsto fick akut fas i går. Hon står nu inne på mjuk bädd och jag väntar på veterinär som ska komma under dagen. Idag kan mitt sto inte ens gå och jag blir såå ledsen att se henne.
Hon är rund om magen, dock har hon alltid gått på samma sommarbete alla år (6 år)men iår fick hon fång av att beta det kraftiga gräset, eller vad det nu var....jag är mycket för att låta hästen vara häst. Gå ute på 15 ha i flock och beta. Nu står hon ensam stilla och får inte äta det gröna gräset. Vad väntar oss????

Först beklagar jag att du 'fick anledning' att skriva i den här tråden, och hoppas din dam snart mår bättre.

Dock, och nu är jag djävulens advokat jag vet, men om det är absolut viktigt för dig att den kan gå ute på 15 ha i flock och beta, så bör du redan nu fundera på HUR viktigt det är. Du kan hitta solskenshistorier där fångisar kommit tillbaka till att 'beta som innan', men du hittar tyvärr mer historier om fångisar som efter tuffa insatser, inkl pengar, och slit kommit tillbaka till fullt fungerande ridhästar, men som för alltid måste hållas nogrann koll på vikten på - och som aldrig någonsin mer kan gå på vad som anses som 'normalt bete'. Inte ens med munkorg.

Och om man själv inte kan acceptera att förändra 'sommarlivet' för hästen, eller inte har rent praktisk möjlighet att erbjuda förändrade förutsättningar, så uttryckt utan omsvep så anser jag att det då är bättre att faktiskt redan direkt fundera på om man ska låta hästen gå, eller kämpa.

För tyvärr så det du har framför dig, även i det allra bästa scenariot, är en lång konvalescens, lång tid på box/mycket liten yta, bantning ner till normalvikt eller helst strax under, och sen en eg 'ständig kamp' för att bibehålla den.

Många fånghästar kan komma tillbaka till gräs i någon form, men få kommer som sagt tillbaka till vanligt bete/fritt bete. Vissa kan gå på 'vanligt' bete med sina kompisar om betet är MAGERT, eller gå på 'vanligt' bete med munkorg. Det är dock en stor risk där med munkorgen, en tappad munkorg i ett hav av gräs är potentiellt livsfarligt för en fångis. Så det kräver tät tillsyn. Däremot så som sagt de flesta som klarar sig igenom konvalescensen och blir återställda kan gå på någon form av magert bete och/eller med munkorg del av dygn. Men 15 ha hage och flockliv utan munkorg, såvida det inte är ett exceptionellt kargt bete - vilket det inte är i och med att hon är rund, gräset kraftigt och hon fick fång - det måste du nog tyvärr för all framtid räkna bort. Skulle hon visa sig vara en av de där supersolskenshistorierna, ta det som bonus, men räkna inte med det.

Det är ju tyvärr baksidan med fång, det tar inte slut den där dagen när man glädjestrålande fått 'ta emot' friskförklaringen. Utan det är i mångt och mycket en livslång 'behandling', i att hålla hästen smal, hålla koll på riskfaktorer (vårgräs, frostgräs, torka, regn efter torka etc), begränsa matintaget (oavsett om det är vinterns grovfoder eller sommarens gräs) vilket innebär ganska tät passning året om.

Så, jag vet jag leker djävulens advokat nu, men det är om omtanke och inte elakhet. Så man inte efter månader av kamp och slit inser att 'vänta nu, hästen kan ju inte gå på bete/fri tillgång/annat som man anser är avgörande'.

Dock, om du läser i fångtrådarna och bantningstrådarna ser du att det värdigt hästliv och en glad och lycklig häst inte är synonymt med fritt bete, utan att många, många hästar/ponnyer är utmärkt nöjda med sitt nya, mer begränsade liv. Naturligtvis passar det inte exakt alla, men majoriteten trivs fint ändå. SÅ det värsta är nog oftast för djurägaren, och djurägarens plånbok.

Men man får ofta göra 'våld på' sådant man innan nästan hållit som heligt, för att undvika att hästen återinsjuknar i fång.

Rapportera gärna hur det gått med din arab! Håller tummar, tassar och hovar härifrån!
 
Sv: Fångtråd igen!

Det är ju tyvärr baksidan med fång, det tar inte slut den där dagen när man glädjestrålande fått 'ta emot' friskförklaringen. Utan det är i mångt och mycket en livslång 'behandling', i att hålla hästen smal, hålla koll på riskfaktorer (vårgräs, frostgräs, torka, regn efter torka etc), begränsa matintaget (oavsett om det är vinterns grovfoder eller sommarens gräs) vilket innebär ganska tät passning året om.

= man oroar sig nästan varje dag 365 dagar / år.
Men jäklar vilken koll man får på hästen!
 
Sv: Fångtråd igen!

Fast det behöver väl inte bara bero på rundheten, men den spelar såklart in. Våran shettis är i jättefint hull, sa veterinären, så det var inte därför han blev dålig... Vilken djungel det är! Jag blir galen. :(
 
Sv: Fångtråd igen!

Alldeles oavsett så är övervikt en klar riskfaktor vad gäller fång, och ökar fångrisken kraftigt.

Dock kan även smala hästar få fång, men risken är extremt mycket större att en överviktig häst får fång. Tyvärr.

SÅ om så vikten inte spelat in i just ett specifikt fall, så från den dagen är all ev framtida övervikt en rejält ökad risk.
 
Sv: Fångtråd igen!

så kan jag se tillbaka och glädjas åt den nyfunna entusiasmen jag fått ang hålla hästens vikt i schack. Han mår bättre än någonsin, och vi är ute och tränar mer än vi någonsin har gjort. Så, fång är en hemsk sjukdom, men det var det som öppnade upp mina ögon och fick mig att uppskatta min älskade häst mer än jag någonsin gjort.

Fint skrivet, och jag känner att jag kan skriva under på det också :)!
 
Sv: Fångtråd igen!

Fast det behöver väl inte bara bero på rundheten, men den spelar såklart in. Våran shettis är i jättefint hull, sa veterinären, så det var inte därför han blev dålig... Vilken djungel det är! Jag blir galen. :(

Nej det behöver inte enbart bero på att hästen är överviktig. I mitt fal t.ex så berodde fånganfallet på en rad olika faktorer som sammanföll samtidigt och tillsammans satte igång fånganfallet :( . MEN, övervikten var en stor bidragande orsak.
 
Sv: Fångtråd igen!

Men hur mycket eller hur lite satsas på riktig forskning kring fång tro? Jag tycker man borde satsa alla forskninganslag som finns! Sjukdomen håller ju på att ta överhanden totalt! Bara under våren har min vet behandlat 7 fånghästar. I glesbygdskommun... Visserligen hästtätt men mest travhästar som ju inte brukar vara så drabbade. Vore intressant att se nån statistik på antalet fångfall/ jämfört med tex andra hältor, mag/tarmlidanden, luftvägsproblem....Nån som vet om det finns?
 
Sv: Fångtråd igen!

Det finns försäkringsmässig statistik, men den är ju inte riktigt helt korrekt alla gånger. Dels gäller det enbart försäkrade hästar, och dels gäller den bara de fall som anmälts till försäkringen.

Det pågår dock som FA sa en omfattande fångforskning och det har blivit en enormt ökad insikt i vad som händer osv. Du får inte glömma att det inte bara är lilla Sverige som forskar, utan det forskas internationellt med. Är ju ingen ide det sitter en forskare i Sverige, en i UK och en i Tyskland t ex och klurar på precis samma sak.

Sen vad gäller anslag, så till mycket stor del VET man ju vad som utlöser fång. Haken är att det inte finns bot (och det tror jag aldrig man kan räkna med), utan 'bara' symptombehandling och förebyggande behandling för att minska risken för ännu mer skador.

Men tack vare den forskning som FINNS, och funnits länge, skulle majoriteten av alla fånganfall kunnat förebyggas. Så ska man satsa pengar på något vore det nog i ärlighetens namn vara på att skrämma upp djurägarna mer, och få dem att förstår hur potentiellt farligt det är med betestjocka hästar, tjocka ponnyer, si och så betessläpp etc. Och få veterinärerna att 'säga till på skarpen' när de ser tjocka hästar.

För, handen på hjärtat så Ls första fånganfall. Jag VISSTE. Jag VISSTE vad som innebar en ökad risk, jag VISSTE vad jag skulle gjort för att minska hullet. Men jag VALDE pga förvisso välgrundade anledningar men ändå, att ta en annan väg.

Det är ju tyvärr ofta så att det är inte förrän fånget är ett faktum som man gör det där som man redan innan eg visste krävdes. För att helt plötsligt är alternativet till att gå under minimiTS, ställa ensam i en liten jordhage eller vad det nu är VÄRRE än att INTE göra det. Innan bedömde man det som värre att gå under minimiTS, ställa i jordhage eller vad det nu var än att hästen var/blev tjock.

Sen, Lillens ANDRA fånganfall, det som troligen berodde på IR + lite yttre påverkan, DÄR behövs mer forskning, och sån sker med ang IR etc. Men det är och förbli ytterst få hästar som får ett fånganfall som inte kunnat undvikas. Egentligen.

Jag hade kunnat undvika att Lillen fick fång förra året. Allt annat är lögn. Han är smal nu - jag kunde gjort honom smal förr. Men jag valde trots det att prioritera en stabil mage och tillräckligt med TS, att han som unghäst skulle få röra sig mycket osv. Naturligtvis gjorde jag 'vad jag kunde', med munkorg, installning del av dag, magrare bete etc för att ändå minska risken för fång. Men jag kunde gjort mer. Helt uppenbart.

Så, problemet är inte till största delen brist på forskning/vetskap - utan brist på RESPEKT för de där riskfaktorerna, som de allra flesta vet. Men en form av 'drabbar inte mig, gått bra förr ju' samt 'ja, men...' gör att de inte får den vikt de 'borde' ha. Förrän efteråt.

Visst finns det de som inte heller efter ett - eller flera - fånganfall tar vetskapen och kunskapen på allvar. Men de allra flesta gör det. Bantningstråden är ett utmärkt exempel på detta, med fångisar som efter de fått fång bantats ner till utmärkt hull. Naturligtvis visste ägarna (mig själv inkluderad) redan innan hästen fick fång att det är en fångrisk ha en tjock häst. Men.. Men när man ställer 'jordhage' mot 'fång', så vips är inte jordhage så himla illa - i jämförelse. Att få in det tänket INNAN fång, där är lösningen.

HUR vet jag inte. Folk som får fortkörningsböter brukar köra 'fint' med, ett tag. De vet dock redan när de kör för fort, innan de fastnat i kontrollen, att man kan få böter av att köra för fort. Men..

Sådär är det ju med det mesta när det gäller människor. Rökning, övervikt, stress, dålig kosthållning, risktagande osv osv osv. Och människor blir inte helt annorlunda bara för de är djurägare också..

Och, de flesta tjocka hästar/ponnyer får INTE fång. Dvs 'det har ju gått bra i femtiofjorton år'. 'Grannens hästar, de..'. Osv osv. Det är mänskligt att undervärdera faran, tänka det händer inte mig, prioritera andra delar av det som ingår i 'välmående, frisk häst'-konceptet etc. Men, MER fångskräck hos hästägarna - och antalet fånganfall skulle dala. För typ-patienten för fång ÄR en överviktig ponny/häst på gräs/bete. Det finns det statistik så det räcker för. På samma vis som det finns statistik över att majoriteten av hobbyridhästarna och ponnyerna ÄR i överhull. Även det där halvblodet som ingen ens tänker tanken fång på alltså, är oftast i överhull jmf med hur en hästs normalhull ska vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd igen!

delvis knapplån

Jag tror inte att det finns så mkt fångforskning i Sverige men att den kanske kommer att öka.
Men utomlands finns det många olika projekt på gång. De har ju inte löst problemet än men vet en hel del om hur man kan förebygga ett fånganfall.

I de flesta studier jag har läst så har man avlivat hästarna (och även kontrollgruppen) efter en viss tid inom studien. Sedan har man tagit vävnadsprover på hovarna för att studera hur lamellerna förändras. Det verkar som det kommer en del studier där man även studerar effekten av ex olika NSAID mediciner och då har hästarna alltså fått leva vidare om de blivit bättre.

Sedan finns det andra studier där man mäter insulinkänslighet osv, alla hästar avlivas inte men en hel del.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 480
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 439
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
16 963
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp