Bukefalos 28 år!

Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

*kl*
Behöver lite tips och råd om foder till en tunn fånghäst. Är en kompis Islandshäst som i vintras fick ett fånganfall. Hästen har sedan tidigare spatt, är testad negativt för Cushings. Går nu ute dygnet runt med "fång-kompisen" + munkorg på rel. magert bete, samma hage som dom gått på somrarna de senaste 4-5 åren. Nu de senaste veckorna har hästen fallit ur fullständigt. Dom frågade mig om foderrekommendationer, och jag känner att jag inte har 100 koll på vad en fånghäst bör äta upptill gräset. Jag rekommenderade lusern + olja, rätt? Dom pratade om att fånghästarna inte bör äta extra protein, då fångfoder ofta är låga i protein, men vad jag minns påverkar det inte?
Några andra tips på bra foder? Hästen är rätt så kinkig med vad han äter... Min tanke är att om han äter det, kanske stalla in ett par timmar om dagen med lusernhack och olja, vågar man sätta en utläkt fångis på fri tillgång en kort stund/dag? Han hetsäter inte, inte ens i hagen idag när han stod utan munkorg...
 
Sv: Fångtråd igen!

Det där med att de inte ska ha proteinrikt foder, såsom lucern, är nog en kvarleva av att man "förr" trodde att protein var boven bakom fånganfall, vilket inte är fallet.

Att låta den beta mer... som fånghästägare lider man av kronisk fångest, så JAG skulle inte göra det. Hellre skulle jag stödfodrat den, ta in den på natten till exempel och ge kvälls och morgonfodring.
 
Sv: Fångtråd igen!

Tror jag uttryckte mig lite luddigt. Hästen betar idag korta stunder (ett par timmar/dag tror jag) utan munkorg, men det finns inga planer på att utöka detta.
Min fråga om fri tillgång var riktad mot lusernhack/pellets + olja under några timmar om dagen?
 
Sv: Fångtråd igen!

Lusern och olja är bra fångfoder, även linfrökaka som har bra fetter och protein. Men börja sakta med nya foder.
Man bör undvika stärkelserikt foder och sött.

Gräs går inte. Inget gräs alls så nära ett anfall tycker jag.

Jag har en islandshäst som hållt sig frisk i 4 år sedan sitt förra fånganfall. Han gick nu kvar i lerig vinterhage med enstaka strån gräs. Fodras med hösilage. Han är smal och fick ändå fång igen i torsdags. Lindrigt denna gången så med rätt verkning och paddade boots så kunde han röra sig ok igen direkt, stor skillnad direkt efter verkningen och paddarna faktiskt, och är ganska bekväm i sjukhagen redan bara efter 4 dagar. Men vem vet vad som händer?
Han få alltid hö året om och stödfodras med lite lusern. Han har svårt att hålla hull och ändå fångkänslig man kan bli gråhårig för mindre.

Det är en svår kombination. Smal häst och fång :-(
Vissa hästar har fel i ämnesomsättningen som är svåra att diagnostisera och till slut är det svårt vad man än gör att hålla dem friska tyvärr, särskillt om inte fettma eller foder är det som är fel.
Det är ju det som är lätt att åtgärda annars. Man tänker ofta att en fånghäst är en fet häst med för mycket mat , men det gäller inte alla.

Hoppas att inte det gäller hästen du nämner.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd igen!

Läste mitt eget inlägg o kom på- varför får en del skodda fånghästar hovbölder?
Kan det bero på ingreppet av sömmen o extrabelastningen av att stå mest på hovväggen?

Fast det får även oskodda fånghästar - hovbölder är en vanlig komplikation. Det har vi diskuterat förut. Har för mig att just raggsocks häst fick det, till exempel? Rätta mig om jag har fel!
 
Sv: Fångtråd igen!

Är strålen upphöjd med en sko så kan hovbenet tyvärr sjunka mer.

Fast inte med en heartbarsko, antar jag? Där ges ju stöd för strålen. Och för att förtydliga så var min häst först barfota med gipsbandage i 10 dagar. Hon var på klinik den 19 feb och fick skor i början av mars. Då visade hon inga som helst tecken på att det gjorde ont att spika på skor.

Alla metoder är bra utom de dåliga...;)
 
Sv: Fångtråd igen!

Fast inte med en heartbarsko, antar jag? Där ges ju stöd för strålen. Och för att förtydliga så var min häst först barfota med gipsbandage i 10 dagar. Hon var på klinik den 19 feb och fick skor i början av mars. Då visade hon inga som helst tecken på att det gjorde ont att spika på skor.

Alla metoder är bra utom de dåliga...;)

Det är väl den goda tanken med heartbar, att den ska ge stöd för strålen och så också hovbenet. Nackdelen är att den är stum och hård vilket kan göra att hästen inte sätter ner hoven rätt med bakre delen först. Dessutom har du kvar övrig belastning på bärrand och lammellerna eftersom den belastar ytterst på hoven i övrigt.

Klarade din häst det bra så var väl anfallet troligen över när du skodde.
Bra för er tydligen.
 
Sv: Fångtråd igen!

Nu är jag inte hovslagare, så jag tänker inte ge mig in i en massa förklaringar som jag ändå inte behärskar. Visst, alla järnskor är "hårda" och "stumma", men kan man inte också se det som om hästen får stöd av detta, ungefär som när man gipsar ett brutet ben? Eller är jag helt ute och cyklar? Vad har du för belägg för att hästen inte skulle sätta ner hoven rätt pga skon:confused:?

Nej, min häst skoddes inte i det akuta skedet.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd igen!

Min fångshettis som var mager äter, sedan ca ett år tillbaks, 1 kg Spillers "Happy Hoof" varje dag. Det har hon blivit väldigt fin på! Hon är superkräsen men älskar sitt "Happy Hoof" :).
 
Sv: Fångtråd igen!

Fast inte med en heartbarsko, antar jag? Där ges ju stöd för strålen. Och för att förtydliga så var min häst först barfota med gipsbandage i 10 dagar. Hon var på klinik den 19 feb och fick skor i början av mars. Då visade hon inga som helst tecken på att det gjorde ont att spika på skor.

Alla metoder är bra utom de dåliga...;)
Fast den får ju samma stöd barfota eller bättre om den har friska strålar förstås.
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag kan tyvärr inte diskutera det vidare eftersom jag inte har den utbildning som krävs för att göra det. Det enda jag kan gå på är vad jag fått förklarat för mig av min hovslagare samt vad jag läst från, t.ex., Pollitt.
 
Sv: Fångtråd igen!

knapplån

Jag kan inte tillräckligt om verkning och olika slags hovbeslag men trots det så är jag ganska övertygad om att fånghästar är olika. Det som passar jättebra för en häst passar kanske inte lika bra för nästa. Och det gäller säkert inte bara sko/inte sko/ verkning på ena sättet/eller det andra utan även mkt annat som har med rehabiliteringen att göra.

Jag tycker om jag ska spetsa till det lite att om man envist hävdar att den endast bara ska gå till på ett enda sätt dvs det som är det enda rätta för alla hästar då ska man kanske fundera på om det inte är dags att vidga sina vyer lite.

Men jag har kanske läst för många artiklar där det ofta går ut på att hitta just den vård/behandling som gäller just en specifik häst och dess ägare.
 
Sv: Fångtråd igen!

Tja varför leta efter en bra metod när man kan experimentera sig fram- på vems bekostnad?

Heartbar är ngt man använde förr o som tydligen lever kvar här o där.

KL
Har BettysM´s hovis gått fortbildningsblocken eller lever han kvar i det han lärde sig i skolan o som kanske har funkat RELATIVT väl?
 
Sv: Fångtråd igen!

han har alltså fått butta i snart 3 mnd??? det är inte alls bra att ge så länge. då har du heller ingen som helst koll på hur dålig han är.

om det vore min häst så skulle jag sluta med smärtstillande bums och sen utvärdera om han var i såpass skick att han kunde gå ut i en mindre hage med mjukt underlag, om inte ha honom på box tills han blir bättre.

en häst som får smärtstillande måste hållas i ro. att promenera en fånghäst på butta är förkastligt. om den däremot inte får någon medicin och själv visar att den vill gå så kan det vara bra med små korta promenader. utan hopp och bus......

sen att han är sulöm på hårt underlag är eg inget konstigt alls och behöver inte innebära att han har ett pågående fånganfall. hästar som är vana vid att ha skor blir sulömma barfota. men som sagt innan du öht kan utvärdera din hästs tillstånd så måste du sluta ge den butta.



Han har fått finadyne 14 dagar då vet konstaterade fång. Sedan uppehåll ca 2 veckor, åkte till Strömsholm. Fick recept som jag kunde ta ut om jag kände att det behövdes.

Upplevde honom som sämre någon vecka senare, rådgjorde med vet att börja med fenylbutazon. 14 dagar.

Vet ute i början av Maj, då hade han varit utan ca en vecka, tyckte att jag skulle börja igen. Så nu har han ätit 1½ påse i snart fyra veckor.
Vet kommer i morgon och då ska vi ta nytt blodsockerprov.

Senaste gången tog vi också ett prov, men då hade han ätit en timme innan så det provet var inte helt tillförlitligt om jag ska lyssna på Strömsholms-vet som menade att han ej får äta 6 timmar innan prov.

Så i morgon ska vi ta ett nytt prov... Då tar också medicinen slut och jag ska fråga hur vi ska fortsätta...

Det är dags för hovis att komma ut igen också. Första gången så verkade hovis på strömsholm. Andra gången min egen hovis, men bara "kapning" av tån.

Jag vet inte hur länge jag orkar hålla på längre för det känns som att allt jag gör med honom ändå inte är det rätta... Ingenting verkar göra honom bättre...

Jag börjar överväga att låta honom få somna in då jag inte orkar se honom lida längre och jag vet inte om det är snällt emot honom att plåga honom igenom den långa rehabiliteringsperiod det ändå är... Han kommer aldrig kunna leva som en "vanlig" häst.

Det här är hans ANDRA fånganfall vad jag vet, han kan ha haft fler som jag inte vet om innan jag köpte honom...

Så i morgon får jag antagligen ta beslutet efter att vet. varit ute... Han har inte fått några promenader senaste veckan utan varit i boxen 24/7... :(
Fy fan vad jag hatar det här....
 
Sv: Fångtråd igen!

Jobbigt!

Det är en lång konvalescens vi utsätter dem för. Jag har full förståelse för den hästägare som vill ge upp.

Prata igenom det med veterinären i morgon och hör vad h*n tycker. Förhoppningsvis kan du få lite hjälp med hur du ska göra.
 
Sv: Fångtråd igen!

Skulle tro att det är en fångkänning min häst fått och inte utvecklad, dagen efter första dosen butta hade han ingen puls och var sval igen. Ska dock få stå i box veckan ut och sedan får han gå ut i lilla fånghagen så får vi se hur det går. Hoppas, hoppas!!
 
Sv: Fångtråd igen!

Heartbar är ngt man använde förr o som tydligen lever kvar här o där.

KL
Har BettysM´s hovis gått fortbildningsblocken eller lever han kvar i det han lärde sig i skolan o som kanske har funkat RELATIVT väl?

Men SNÄLLA axel...:crazy: Nu blir jag rent utav besviken. Har du helt glömt att jag använder mig av en fortbildad hovslagare som även skor på djursjukhus... Sitter och skakar på huvudet här. Jag förväntar mig verkligen inte att du ska komma ihåg varenda detalj om mig, men det finns trevligare sätt att fråga på än att komma med oförskämda felaktiga påståenden :mad:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 567
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 741
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 169
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp