Bukefalos 28 år!

Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Klarade din häst det bra så var väl anfallet troligen över när du skodde.
Bra för er tydligen.

Fast det är inte (uppenbarligen) avgörande.

Vi spikade MASSOR av gånger i stackars Ls fossingar nu i vintras, när han var halt (vilket nu visar sig det var fång). Och jodå, han protesterade mot det. Vi visste ju dock inte det var fång, och han är besvärlig såtillvida att han beter sig likadant OM dte gör ont som om han TROR det ska göra ont.

Hursom, vi spikade brutalt mycket. Han blev bra. Trots att..

SÅ återigen, givetvis ska man INTE spika i fångfossingar under akuta fasen så, samtidigt så det citerat ovan behöver inte stämma heller. Generellt alltså, för bm:s häst var ju anfallet över.

Men det där som är så djävulskt med fång tycker jag, att det utefter 'personliga erfarenheter' är extremt svårt att säga ett dugg, utom för just den individen. Så att en, eller fem, blev bra barfota, säger inte mer än att de fem blev bra barfota. Precis som att en, eller fem, blev bra med XX-sko säger inte mer än att de fem blev av med det.

Min D t ex han hatade beslagen kliniken tyckte han skulle ha, men blev bättre med andra beslag.

Iaf hovslagaren på 'min' klinik anpassar åtgärd/beslag till stor dels efter hästen och hur hovarna ser ut. Kort tå osv för alla, men sen så en häst med platt sula och en häst med väldigt välvd sula, får sen olika behandling. Bla just för understödet via sulan för hovbenet osv.
 
Sv: Fångtråd igen!

Fast det får även oskodda fånghästar - hovbölder är en vanlig komplikation. Det har vi diskuterat förut. Har för mig att just raggsocks häst fick det, till exempel? Rätta mig om jag har fel!

Min fick hovbölder som komplikation efter fånget, och dessa kom innan jag skodde honom.
 
Sv: Fångtråd igen!

L hade inga som helst hovbölder vare sig före eller efter fånget, skodd som oskodd. Enda han haft var en liten rackare i kanten på strålen här för några månader sen, i övrigt inga.

Dock, jag har genom alla år varit rätt förskonad mot hovbölder överlag, på samtliga hästar under åren. Haft ett par bara. Så vet inte om jag haft tur bara, eller har 'icke hovböldsbefrämjande bakterier i marken' eller nåt?

(Däremot haft låggradiga problem med bärrandsröta, men inte heller dte har gett bölder)
 
Sv: Fångtråd igen!

KL
Är det någon här som testat sin hästs insulinnivåer eller kanske ACTH testa för cushing?(den som inte framkallar fång)

De veterinärer som jag pratat med om tester är rätt så ovilliga att göra det och tycker inte det tjänar mycket till, vilket retar mig lite.
Är det så osäker behandling ändå om man vet eller??
Vad man läser så kan man ju behandla både höga insulinhalter och cushing. Är det orimligt dyrt med medicinering eller vad handlar oviljan om från veterinärerna?
 
Sv: Fångtråd igen!

Min är testad o var neg. gällande C.i det testet o fick inget för sitt insulin, utan bara rek. att motionera o få småmål. Det viktigaste av allt var att banta.
Cushing behandlas ju. Den var då stillastående iom fång.

Den hade i övrigt heller inget cushingsymptom.

Jag känner min häst så väl efter att ha campat ihop i över 18 år o den mår skitbra. Glad o busig o orkar prestera..villigt:love:
 
Sv: Fångtråd igen!

Men har man en supersmal häst som ändå får fång så är man rätt maktlös.
Nej inga cushingsymtom här heller i och för sig mer än smalhet och känsliga ögon.

Jag undrar mest varför veterinärerna inte vill testa? Är det så onödigt som de säger?
Han jag pratade med igår sa att vad hjälper det att du får reda på att höga insulinhalter är problemet?
Han sa att man kommit fram till vissa saker i sig som gör skadorna på hovarna med att i bakrunden så kan det vara en kombination med ett 10-tal olika sjukdommar ändå som ger symtomen fång. Problemet är för svårlöst ändå menade han på.

En känslig häst som blir sjuk vad man än gör har en svaghet i kroppen som gör att det inte kommer att gå att lösa i längden.
tyckte han.

Det finns ju enkel betes/foderfång som feta hästar får men alla andra mystiska fånganfall är svårare.
 
Sv: Fångtråd igen!

KL
Är det någon här som testat sin hästs insulinnivåer eller kanske ACTH testa för cushing?(den som inte framkallar fång)

De veterinärer som jag pratat med om tester är rätt så ovilliga att göra det och tycker inte det tjänar mycket till, vilket retar mig lite.
Är det så osäker behandling ändå om man vet eller??
Vad man läser så kan man ju behandla både höga insulinhalter och cushing. Är det orimligt dyrt med medicinering eller vad handlar oviljan om från veterinärerna?

Lillens insulinnivåer är testade två ggr, det 'enkla' blodprovet där man tar fastevärden för insulin och glukos. Han kommer även glukosbelastas (det har dock gått troll i eländet, måste inte jag avboka måste veterinären) snart. Dvs man tar fastevärden, injicerar glukos och sen tar täta upprepade blodprov för att se hur högt värdena sticker och ffa hur snabbt de normaliseras. Detta för att de ger ett mycket säkrare svar ang IR eller ej än de enkla proven.

De två enkla proven har hållit sig precis under gränsvärde, är av 2 olika vet bedömda olika dock, men båda är överens om att tills vidare behandla honom som IR då han (iaf fram till nu) sett ut som och 'betett sig' som en typisk IR-häst.

Veterinäroviljan handlar nog mest om okunskap tror jag? Sen, man kan behandla insulinnivåer ja, men där är ännu färre veterinärer som känner till. Behandling ersätter dock aldrig bantning, ökad motion (om det går, har de fång t ex så är det ju knepigare) och neddraget socker. Så på ett sätt så visst kan man anse prov som inte så nödvändigt, för det mesta kan man göra utan prov och se om det hjälper. JAG ser dock, och mina veterinärer med, en vinst i att veta också. Om hästen är t ex IR så påverkar ju det en hel del vad gäller gräs, hur smal den måste hållas osv.

Cushings har vi inte testat för, men det har diskuterats när han var som sämst, även om han saknar många symptom och eg är på tok för ung.
 
Sv: Fångtråd igen!

Jag har ju bara åkt tilll Strömsholm o där vill man göra alla slags tester. Gjorde minst 4 sist. kommer inte ihåg vad alla var för.:o Ngt skulle skickas till Tyskland.

Rinniga ögon har min haft förr, men ej nu. Jag kopplar ihop det numera med IR.
Trodde att det var flugorna, men så enkelt är det nog inte.
Ögonen o cirkulationen i benen-fötterna hänger ju ihop med diabetes.

Det kan nog vara svårt att behandla mot IR då man har svårt att kontrollmäta hela tiden.
Jag har ju heller ingen erfarenhet av att ha en smal häst... mer än numera då:angel: men det har ju kopplats till tidigare fetma i komb med avställd pga skada..

Motion, enbart bra hö- ej silage o långa foderbyten är det enda som jag kan komma på.
Min är förresten så smal numera att jag måste tillskottfodra med en del betfor, lusern, soja o även ngt kg havre- vilket har funkat väl. Får dock mindre när den vilar. Nu går den på bete o behöver inget extra.
Den tränas dock hela tiden o går mest på nattbete, vilket den troligen kommer att göra hela sommaren. Snart kommer bromsen o då kan den inte vara ute på dagarna.
 
Sv: Fångtråd igen!

Raggsock - angående att det kan bero på 10 olika saker fång. Så tror jag det oftast är. Samtidigt så tror jag ju att ju fler faktorer man KAN påverka, dessto mer får man ner risken? Dvs har hästen höga insulinnivåer och har si och så och är ditt och datt. Så då har man fem faktorer som var för sig och ffa tillsammans kan utlösa fång 'bara ändå'. Om man då t ex får ner insulinnivån, så har man ju minskat antalet faktorer till 4 st, och det kanske inte hindrar att hästen får fång alls, men det borde minska risken och således antalet anfall.

Så tycker den veterinären tänker lite konstigt, eller snarare resonerar konstigt kring värdet av att göra vad som går åt så många anledningar som möjligt. Så stå på dig, prova byt veterinär/klinik?
 
Sv: Fångtråd igen!

Nu allra senast för tänderna- blött silage är surt o fastnar.
Har iofs aldrig gett blött mer än av misstag o då fick min häst fång:mad:

Det är skitsvårt att få samma typ av grässlag o som är skördat samtidigt från samma vall.
Är skittrött på att öppna en ny sändning o den ena gången består av alsikeklöver eller ngt helt annat grässlag - FAST vi har gjort upp att jag vill ha timotejblandning.
Ja fånghästägare är jäkligt "gnälliga":devil:

Det är väl inget nytt att var bal har sin egen biomicroflora:crazy:
 
Sv: Fångtråd igen!

Usch, låter som du haft otur med din producent. Men det ställer absolut höga krav på producenten - och även hästägaren (även om producenten sköter sig perfekt måste man ju som hästägare vara nogrann med, inte menat du inte är det).

Men då är jag med, det var ur fånghänseende du menade undvik silage, inte IR-mässigt.
 
Sv: Fångtråd igen!

Har din häst varit smal hela tiden även vid förra fånganfallet (antar att det är den som har haft fång tidigare?).
Jag tror precis som ngn annan att oviljan beror på okunskap eller kanske snarae osäkerhet hos veterinärerna vad de ska göra med provresultatet. Dels är det svårt att testa för IR eftersom det är så komplicerat att fastställa insulinresistens och sedan finns det nog inte ngn riktigt bra behadnling. Jag har förstått det som att de får ngt som liknar vår metformin behandling som väl (utan att slå upp det) handlar om att öka insulinkänsligheten. Nu fungerar ju inte männsikor och hästar på exakt sama sätt heller när det g'äller insulinet så det går kanske inte riktigt att översätta.

Men jag har nog förstått det som att höga insulinhalter är en inte alltför ovanlig anledning till att ett fånganfall utlöses. Det sänker troligen tröskelvärdet för andra fångframkallande faktorer som tex för stort intag av NSC.

Det finns ju IR hästar som är smala men det är nog ovanligt.

Egentligen så splear det kanske inte så stor roll att testa. Men samtidigt så vill man ju gärna veta. Fodret är ju jätteviktigt för dessa hästar men det är det ju för alla fånghästar. Men speciellt kanske för en smal, IR, fånghäst.

Jag hade nog letat upp en veterinär som är insatt i problematiken kring IR, EMS.
 
Sv: Fångtråd igen!

De får metforminbehandlin. Precis samma som människor alltså, inte bara liknande, man använder humanpreparat. Dock är det ju det där med effekten. Ibland behandlar man med sköldkörtelhormon med, men tror metformin är det 'nyaste'.

Bara liten spinoff för nyfikna =)
 
Sv: Fångtråd igen!

Hej
Ja, han har varit smal hela tiden. Förra anfallet var 4 år sedan och jag har gjort allt dessa år och har haft en pigg och glad häst som bara fått någon enstaka småkänningar som gått över direkt under dessa 4 år. Även friröntgad från tidigare rotation.

Han har under dessa 4 år fått beta mycket lite och fått hösilage året om. Han jag köper hösilag av nu har haft stabila värden flera år och jag dubbelanalyserar själv. Han gödslar lite och har bevattning på fälten (ovanligt) vilket gör att han inte får stressade gräs heller i skörden.
Bättra grovfoder kan jag inte ha. Han har under dessa år även fått minimalt med lusern och linfrökaka vid behov.

Två år nu har han haft en skada och gått på rehab i hage/ligamenskada/olycka, och jag har de två åren varit nervös för fång för att han inte har kunnat ridas utan bara promeneras. De två åren klarade han och nu när vi i år sätter igång honom och allt går bra och han är suuuuperpigg så får han fång ändå.......Han är visserligen 19 år också men det är ingen ålder på en islandshäst.

En annan teori;
Denna gången kan han fått tag i kabbeleka, kanske har utlöst fång, växte i en del av vinterhagen bland några träd.
 
Sv: Fångtråd igen!

ställer frågan här också då min lilla minishettis fick fångkänning förra veckan och har stått på box sedan dess men nu rör han sig helt obehindrat och varken värme eller puls har kunnat kännas av varken mig eller hovis. Så jag tänkte att han nästa vecka kunde få komma ut lite med munkorg på.

Så är det någon som vet hur Börjes gräsreducerare är?

tänker på den som är en grimma med munkorg.

Har provat greenguard tidigare på honom och den överlistade han på nanosekund.
 
Sv: Fångtråd igen!

ANg åldern, så jag har dels två ggr själv, och även flera exempel i bekantskapskretsen, drabbats av att 'gamla' hästar fått fång, trots att allt är exakt som alla andra år. Kblstoet var 18 eller 19 (dvs ingen ålder där heller), ponnyn var 28.

Min teori har länge varit att det är matsmältningen som försämras med åldern som ger den ökade risken, och kanske också har jag funderat på nu, om hormonnivåer etc ändras? (Ingen av de har dock haft symptom på IR vad gäller depåer etc. Den ena var i utmärkt lågt hull och full kondition, den andra var smällfet men han var alltid smällfet verkligen vad man än gjorde, mest troligt någon metabolisk störning). Båda gick dock på gräs när de fick fång (olika år men nästan samma dag, scary), men båda var extremt väl invanda på gräs, och hade dessutom betat frostgräs och hela baletten (man visste inte hur farligt det var då) utan att få besvär.

Så, jag tror faktiskt åldern kan, även om han inte är 'gammal' så, vara iaf en bidragande faktor. Ger du något magtarmunderstödjande? Om inte skulle jag ge jäst t ex, som förebyggande. (Nu hade ingen av de jag nämnde minsta darr på magen i samband med fånget, men den äldsta hade ½ år innan haft sin första kolik ever på alla år, och den yngre hade ett år innan haft sin första kolik ever. Och gamla hästar får ju ofta sämre mage, den vi hade som blev 33 radade upp oförklarliga koliker sina sista tre år, vilket härleddes till dåliga tänder och naturligt försämrad matsmältning etc. Han fick dock aldrig någonsin fång, dock en svårfödd rackare, alltid varit, och antagligen därför att han aldrig hade 'de andra bidragande' faktorerna).

Bara en tanke.
 
Sv: Fångtråd igen!

ställer frågan här också då min lilla minishettis fick fångkänning förra veckan och har stått på box sedan dess men nu rör han sig helt obehindrat och varken värme eller puls har kunnat kännas av varken mig eller hovis. Så jag tänkte att han nästa vecka kunde få komma ut lite med munkorg på.

Så är det någon som vet hur Börjes gräsreducerare är?

tänker på den som är en grimma med munkorg.

Har provat greenguard tidigare på honom och den överlistade han på nanosekund.

Skjut inte budbäraren.. Men jag skulle övht inte ta risken med gräs så tidigt. Heller inte rörelse i hage så tidigt. Utan visst sjukhage, gräsfri.

Men inte gräs så.

Varför funderar du på börjes btw? Vet tyvärr inte hur den är, men jag rekommenderar globus, den med HÅRD botten. Så slipper du byta ut hela tiden för bottenhålet nöts upp. (Annas, greenguard tycker jag de får i sig för mkt med, men smitmässigt så min stora shettis har en gg i strl FULL..omöjligt smita ur ;)). Men, skulle vänta med gräs, ett bra tag.
 
Sv: Fångtråd igen!

En av anledningarna till att jag inte har hösilage är att jag faktiskt, och det beror såklart på min okunnighet, har svårt för att identifiera vad som är vad i balarna. Allt blir en konstig färg till exempel...:crazy: Torrhö är för mig så himla mycket enklare, även om jag överlag är väldigt korkad på grässorter...;)
 
Sv: Fångtråd igen!

Skjut inte budbäraren.. Men jag skulle övht inte ta risken med gräs så tidigt. Heller inte rörelse i hage så tidigt. Utan visst sjukhage, gräsfri.

Men inte gräs så.

Varför funderar du på börjes btw? Vet tyvärr inte hur den är, men jag rekommenderar globus, den med HÅRD botten. Så slipper du byta ut hela tiden för bottenhålet nöts upp. (Annas, greenguard tycker jag de får i sig för mkt med, men smitmässigt så min stora shettis har en gg i strl FULL..omöjligt smita ur ;)). Men, skulle vänta med gräs, ett bra tag.

Varför jag funderar på börjes var för att jag bor nära och jag såg den där då jag var där och om den är bra så varför inte?

Enligt min hovis som är av den hårda sorten dvs han vill ha hästarna på sträng boxvila länge så litar jag på hans omdömme att detta typ var så tidigt att inte många skulle ha märkt det ens och att vi därför kan börja tidigare med både rörelser och begränsat med gräs. Han kommer dock bara att få gå i vinterhagen som han tydligen klarar av att gå i från förra gången där finns dock gräs. Det var 2 år sedan han fick fångkänning och då stod han på box 6 veckor men tyvärr funkade inte någon typ av green guard på honom för han tog av sig alla modeller jag provade. Men det funkade att han honom några timmar i hagen och succesivt utöka den vistelsen.

Ska tillägga att ingen värme eller puls har kunnat kännas alls inte ens när jag började ana något. Och det enda man kunnat se var att han gått ytterst lite stelt däremot så har han legat ner mer än han brukat. Men samtidigt har han haft en massiv pälsfällning och han har haft det varmt under pälsen.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 599
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 749
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 481
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 209
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp