Bukefalos 28 år!

Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Var det under stallperioden nu i vår?

Min blev ju förgiftad för några år sen o jag var givetvis livrädd även för fång- som faktiskt uteblev. Rena jäkla tur tror jag.

Har nu o även då undrat om det var medveten förgiftning. Det låg rosa vatten i golvkrubborna som fanns i hagen. Vattenbaljan som var svart var det svårt att kolla i. Har nu hört med en annan granne som fått sitt regnvatten missfärgat av den som jag skulle kunna tänka mig.

Kan vita golvkrubbor färga av sig till rosa? Har svårt att tro det.

Smakade faktiskt på vattnet häromdagen när de gick i den hagen för att hästen stog i vindskyddet o sen gick in igen- dèja vú- som den gör om den mår dåligt. Vattnet var dessutom orört i flera dagar:eek:

I andra hagar har det fått fyllas på dagligen- nojig ja, men befogat i mina ögon.
 
Sv: Fångtråd igen!

Han går alltid på lösdrift men ja, det växer några kabbeleka i hagen och jag visste inte tidigare att det var giftiga. Jag har aldrig sett att hästarna bryr sig om dem. Det är lite sankt i den delen mellan de träden så de går inte gärna där heller.

Även för två månader sedan var han lite halt men nu undrar jag om inte det var en fångkänning då med då det blivit en rand på alla hovarna som nu vuxit ned några cm.

Jag har även en normalrund islandshäst som är frisk ;-)
 
Sv: Fångtråd igen!

Han har periodvis fått bl a probimin och även lite proviva (lite för sött) Jag håller nu på att försöka få honom att ta lusern med jäst i men det är inte poppis ;-)

Vilka tarmbakterier är mest prisvärda att köpa, någon som vet?
 
Sv: Fångtråd igen!

har bevattning på fälten (ovanligt) vilket gör att han inte får stressade gräs heller i skörden.

Ah, det har "min" höbonde också! Hade faktiskt inte tänkt på att det kanske kan ha en gynnsam effekt. Jag är för övrigt supernöjd med höet jag köper. Det är en timotej- och ängsvingelblandning. Höet tas in löst, skulltorkas och balas på beställning. Har köpt hö där nu sedan juli förra året och råkat på EN dålig bal på hela den tiden. Höet som jag hämtade i helgen luktar fortfarande nyskördat :)!
 
Sv: Fångtråd igen!

Raggsock - angående att det kan bero på 10 olika saker fång. Så tror jag det oftast är. Samtidigt så tror jag ju att ju fler faktorer man KAN påverka, dessto mer får man ner risken? Dvs har hästen höga insulinnivåer och har si och så och är ditt och datt. Så då har man fem faktorer som var för sig och ffa tillsammans kan utlösa fång 'bara ändå'. Om man då t ex får ner insulinnivån, så har man ju minskat antalet faktorer till 4 st, och det kanske inte hindrar att hästen får fång alls, men det borde minska risken och således antalet anfall.

Så tycker den veterinären tänker lite konstigt, eller snarare resonerar konstigt kring värdet av att göra vad som går åt så många anledningar som möjligt. Så stå på dig, prova byt veterinär/klinik?

Jag bara pratade med en på distriktet nu. Om jag behöver så kontaktar jag djursjukhuset som tidigare behandlat honom bra. :-)
Just nu vill jag inte flytta på honom förrän han känns helt stabil igen (hoppas jag snart han gör)

Jag har ju märkt att motion har hållit honom frisk under åren. Om jag har märkt att han blivit lite känslig i fötterna så har jag ökat motionen eller longerat en gång extra så har det vänt. Givetvis inte under hans riktiga fånganfall.

Jag har under dessa år behandlat honom som insulinresistent häst. Det tror jag är det bästa för någon häst som haft fång. Det är ju alltid känsligare.

Detta är tyvärr 3e gången har har fång men har 4 år mellan anfallen :confused:
Hade inte jag skött honom som han vore en porslinshäst så hade det varit fler.
 
Sv: Fångtråd igen!

kl

Ang hovbölder och fång.
Tänkte bara berätta att min fånghäst inte haft någon hovböld, varesig med skor eller barfota.
 
Sv: Fångtråd igen!

Det hänger mycket på hur mycket skador som skett i hoven om det blir hovböld eller inte. Finns där för mycket sårvätska som inte kan absorberas av kroppen så samlar den sig och kryper ut till slut i sulkanten eller kronranden.
Ju svårare fånganfall och rotation alltså större risk för böld, som är en mycket vanlig komplikation eller följdsjukdom.
 
Sv: Fångtråd igen!

Det finns många infallsvinklar? Fång är komplicerat? Jag kan komma på många skäl att ha mer än en fångtråd faktiskt även om det traditionellt sett inte varit så på hästvård.
 
Sv: Fångtråd igen!

Varför är det nu 4-5 olika fångtrådar???? Känns onödigt att dela upp det.

Är väl för moderator släppt på det tidigare strikta kravet att det ska vara en, och många inte hittar den här innan de postar.

Jag valde medvetet att lägga min 'Är fång skamligt..'-tråd separat, då de som jag skulle vilja svarade är sådana som ju som sagt anser att deras häst inte har fång, dvs knappast läser/skriver i en fångtråd.
 
Sv: Fångtråd igen!

Det hänger mycket på hur mycket skador som skett i hoven om det blir hovböld eller inte. Finns där för mycket sårvätska som inte kan absorberas av kroppen så samlar den sig och kryper ut till slut i sulkanten eller kronranden.
Ju svårare fånganfall och rotation alltså större risk för böld, som är en mycket vanlig komplikation eller följdsjukdom.

Alltid lär man sig något nytt
 
Sv: Fångtråd igen!

*KL*

Härhemma går det inget vidare. Eller jo. Det gjorde det. Med Ps som nu är pulsfri & ingen värme i hovarna & piggare & glad i sin lilla hage.
Dock rymde den andra B-ponnyn (D) ut. Hon tog sig in i stallet, välte två tunnor & åt ca 1kg korn + ett par (vet inte hur mkt!) liter krafft Aktiv. Hon åt dessutom upp ngt kg lusern (uppblött) så nu har hon puls & värme i hov.

Hon har inte haft ngn puls eller liknande tidigare. Är detta ett foderframkallat fånganfall?

Jäkla ponniesar!
(och innan nån tycker att det är nödvändigt att berätta det: Ja jag VET att man SKA ha dörr till foderkammaren, men då vi bygger ny sadelkammare (med foderdel i) så har vi haft fodertunnor preliminärt i stallet , de är dessutom aldrig inne i stallet då vi har lösdrift)
 
Sv: Fångtråd igen!

KL

En kanske korkad fråga, men....

Om hästen har s k fångnacke, är nacken fortfarande stenhård när hästen böjer sig ner, eller inte?

hälsningar

devere
 
Sv: Fångtråd igen!

Detta står i länken, Eleanor Kellon veterinär som jobbar med IR och Cushing och så också fång står bakom.
Det gäller buttan igen. Det är en svår balansgång med den medicinen verkar det som?

Phenylbutazone (Bute) and flunixin meglumine (Banamine) are the mainstays in anti inflammatory drugs. A newcomer is firocoxib (Equioxx) which carries a lower risk of gastrointestinal ulceration with short term use. These drugs are reasonable to use for the first 3 to 5 days of an acute laminitis bout but should not be used for longer than this. These drugs are in the class called “nonsteroidal anti inflammatories”. They are well documented to interfere with healing of bone and soft tissue – to the point that many human surgeons now instruct their patients not to use this class of drugs after a surgery.
**Remember, the goal of laminitis treatment is not to get rid of the pain – it's to stop ongoing damage and heal the hoof. This takes time. Anti-inflammatories are given to prevent excessive inflammation which can cause even more damage. This does improve pain but that is not their primary benefit. While healing is going on, the tissues are weak. The horse is a large animal and can easily damage fragile laminae, especially if pain is being blocked. With acutely damaged feet, the best place for a horse to be is lying down on a soft comfortable surface. When he feels better, he'll get up.**

Dr. Eleanor Kellon, VMD
 
Sv: Fångtråd igen!

Nu är det fortfarande inte riktigt förenligt med djurskyddet att ligga av smärta ngn längre period. MEN, det man inte ska glömma är att det på humansidan finns ALTERNATIV. På häst är de tyvärr mycket, mycket få =/ Alltså att ge som smärtlindring/antiinflammatoriskt.

Det är synnerligen besvärligt, man tänker inte mycket på det 'till vardags', men efter att fbl fick magsår av butta, så insåg jag vidden av problemet. Det finns väldigt lite annat att tillgå än NSAID, och det som finns är inget du delegerar till djurägare.

Sen finns det mycket väldokumenterade fall av hästar som stått månadsvis på NSAID utan minsta besvär med. Likväl som det finns de som mitt fbl, en normal kur räcker för att ge biverkningar. Så jag tycker varken man ska ta för lättvindligt på det, eller vara för rädd för det för att inte använda det när alternativet (exvis långvarig smärta) är sämre.

För det finns välstuderat på människor med, och i viss mån djur, vilka långtgående effekter konstant smärta under längre period har med, icke att förglömma.

Så det finns många sidor av det där myntet.
 
Sv: Fångtråd igen!

Ett litet tillägg när det gäller smärtstillande;

enligt Adams "Lameness in horses" finns det hästar som stått åratal på smärtstillande. Kommer tyvärr inte ihåg om det är vid kronisk fång eller strålbenshälta.

Jag lämnar inga synpunkter på detta utan ville bara tala om vad som står i en bok som åtminstone förr användes på veterinärutbildningen.

Däremot har jag hört att FB kalkar ur skelettet, emedan nyare NSAID har ett annat verkningssätt och hjälper kroppen att bygga upp, sant eller ej?

devere
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 524
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 735
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 048
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp