Fantiserar om hund (igen)

Har jag haft otur eller har mentaliteten på pudlar överlag blivit en katastrof? Har träffat kanske 15 pudlar den sista tiden varav 1 (!) har varit bra mentalt. Den pudeln tävlar elitspår så den är ju ganska speciell... Men resten har verkligen varit riktigt tråkiga att ha och göra med. Ängsliga för det mesta, rädda för folk, ljud, andra hundar och typ noll arbetslust. Det har varit kanske de sista 5 åren som de jag har träffat har blivit riktigt dåliga. Tidigare så förutsatte jag i alla fall inte att de skulle vara så försiktiga...
 
Fråga till er andra: jag har också tyckt att cavalieren verkar vara en rolig och lättsam ras, men efter att ha läst härinne har jag fått intrycket att den har VÄLDIGT omfattande hälsoproblem?

Jag har en cavalier som är sjuk i syringomyeli och i cavaliervärlden tycker jag bara att jag hör fler och fler som drabbas. Egentligen är det nog tyvärr så att fler och fler fall uppdagas, nu när många vet att sjukdomen existerar. Sen är det ju hjärtproblem på det. Blir aldrig mer nån cavalier här, även om de är fantastiska små hundar.
 
Jag har en cavalier som är sjuk i syringomyeli och i cavaliervärlden tycker jag bara att jag hör fler och fler som drabbas. Egentligen är det nog tyvärr så att fler och fler fall uppdagas, nu när många vet att sjukdomen existerar. Sen är det ju hjärtproblem på det. Blir aldrig mer nån cavalier här, även om de är fantastiska små hundar.
Ja, den sjukdomen har jag ju sett förknippad med cavalieren. Jag beklagar verkligen för dig!

Edit: usch, läser det här: Forskare tror att cirka 90 % av cavaliererna lider av CM och förutspår att cirka 30-70 % med tiden kommer att utveckla SM

CM = missbildningen i hjärnan
SM = syringomyeli

http://dognews.se/2011/09/19/syringomyelia-2/
 
Har jag haft otur eller har mentaliteten på pudlar överlag blivit en katastrof? Har träffat kanske 15 pudlar den sista tiden varav 1 (!) har varit bra mentalt. Den pudeln tävlar elitspår så den är ju ganska speciell... Men resten har verkligen varit riktigt tråkiga att ha och göra med. Ängsliga för det mesta, rädda för folk, ljud, andra hundar och typ noll arbetslust. Det har varit kanske de sista 5 åren som de jag har träffat har blivit riktigt dåliga. Tidigare så förutsatte jag i alla fall inte att de skulle vara så försiktiga...

Hm, jag har uppfattat att de var svajiga mentalt i en rejäl dipp för kanske 10-15 år sedan men att det blivit mycket bättre igen!? Jag har ingen insyn i pudelvärlden dock, så kanske har jag missuppfattat förbättringen...
 
När jag var ungefär i din situation (barnen var något äldre) blev det en liten löwchenpojke. Vi tänkte ungefär som du - en hund som gick att jobba lite med, men som ändå skulle gå att hantera för barnen, en bra förstahund i barnfamilj. Löwchen blev då efter många om och men vårt val och det blev rätt för oss.

Vår Ramses fick ett långt liv. Många förändringar skedde under hans livstid - barnen växte upp och blev stora, han blev stallhund, han gick på dagis i flera omgångar varvat med att vara hemmahund, han var tillfälligt omplacerad, kom hem igen och mycket mycket mer - och han tog allt med gott humör. Han var pigg upp i åren, och även om han blev lite döv de sista åren och mot slutet av sitt liv fick en läckande hjärtklaff hade han ett bra och aktivt liv in i det sista. Han fick somna in två dagar innan han skulle ha fyllt 14 år.

Jag rekommenderar löwchen till alla som vill ha en frisk och sund, okomplicerad, rolig och lättsam hund som det går att göra mycket med, men som inte kräver en massa.
 
Vi har också en dvärgschnauzer. Underbar barnhund. Robust och tålig. Vi har även schäfrar och dvärgen orkar och gör allt de stora hundarna gör.
Dvärgen tyr sig gärna till barnen. Sover hos sonen, hakar på dem när de är ute och grejar på gården osv:)
 
Hur känsliga är ni för skall? Är det viktigt att hunden är tyst eller kan ni stå ut med att hunden ger lite ljud ifrån sig?
Tja, givetvis måste en hund låta ibland, men just en ras som har mycket skäll (eller än värre; gnäll) i sig vill jag inte ha. Vi bor dock bra; ingen omkring kommer att reta sig på något/några skall då och då (en granne har kennel och de hundarna är i mitt tycke totalt odrägliga; skäller som galningar varje gång vi rör oss i närheten av deras tomt).

Jag kan leva med att en hund låter ibland, ett "voff" eller två om/när de hör att någon kommer känns normalt. Men jag tycker nog att en ras som har mycket skällighet (eller gnällighet) i sig vore lite för jobbigt; jag kommer få lägga en hel del tid på att försöka lära av hunden att skälla då.
 
Jag tycker Cavaliern är en utmärkt familjehund med ett milt och trevligt temperament. Tyvärr har den ju hälsoproblem, främst hjärtproblem, som gör att jag skulle tveka.
Dvärgschnautzer skulle jag aldrig välja, populär hund i mina trakter men jag har ärligt talat aldrig träffat någon trevlig. Beror ju såklart på vad man gillar för temperament men jag aldrig träffat någon som inte bjäbbar och skäller mot alla hundar de möter.
Om man är lite intresserad av agility är ju sheltien en trevlig ras. Ofta ganska lättuppfostrad, lätt att lära in inkallning etc., men stora nackdelen är ju att de ofta är väldigt skälliga...
Papillion kommer jag också att tänka på, också ganska lättuppfostrad och lättlärd ras, dock rätt liten då.

Tack för input! Sheltie la jag själv upp som alternativ igår kväll faktiskt! Papillion känns lite väl liten.
 
Papillon verkar vara en synnerligen trevlig liten ras, men den är ju väldigt liten. En lite större, men "lätt" hund verkar kromfhorländern vara, och den rasen har jag själv varit nyfiken på. @Madick har en sådan som jag nu följer med spänning! :)

Pumi verkar också skojig, lättlärd och energisk, men kanske för "på"?

Skällighet, precis som rädslor, verkar vara arvsfaktorer. Kanske kan man undvika det genom att välja valp från hundar som inte skäller så mycket?

Hur är det annars med cockerspaniel? Lite pälsvård krävs ju, men annars är det ju en otroligt söt hundras som verkar trevlig?
Pumi är ju en drömhund för mig om jag bara skulle ha hund åt mig själv och ha mer tid. Den känns lite för aktiv/krävande och kanske också lite för mycket av en "enmanshund" utifrån det jag läst.
 
Jag hade tittat på en mellanpudel!

Jooo.... jag är bara inte så himla förtjust i pudel själv av någon anledning. Jag har några i släkten som har pudel (mellan och haft stor), deras hundar har varit trevliga, lättlärda osv, men... näe, det är något jag inte riktigt faller för hos pudeln....
 
Rakad pudel, modell dvärg eller mellan? Bedlingtonterrier? Blir ju inte mycket till fällning om de är lockiga, eller mycket pälsvård om man snaggar hunden med jämna mellanrum.

Spaniels fäller alltid, dygnet runt, året runt. Vapnet mot elendet är en furminator men det gör ju i vilket fall som helst att det krävs daglig pälsvård för att få hunden fällningsfri. Man kan strunta i borstning utan att det gör så mycket, men då blir det ju endel hår i tvättmaskinen och tovig hund (armhålor, övredelen av bakbenen, vid öronen).

Skulle föreslå att titta på Schipperke.

Bedlingtonterrier - det är väl en typisk terrier? Mina föräldrar har ju haft terriers i många år nu och det är jätteroliga hundar, men alldeles för mycket "ska-bara" och "kommer-sen" och ja, alltför påhittiga för min smak när det gäller att ha hund själv.

Schipperke - ja, läste lite om dem, men nej, det står att de är vaktiga och skäller.
 
Ja, den sjukdomen har jag ju sett förknippad med cavalieren. Jag beklagar verkligen för dig!

Edit: usch, läser det här: Forskare tror att cirka 90 % av cavaliererna lider av CM och förutspår att cirka 30-70 % med tiden kommer att utveckla SM

CM = missbildningen i hjärnan
SM = syringomyeli

http://dognews.se/2011/09/19/syringomyelia-2/
Fy.... ja, då låter det inte som cavalier är en vettig ras att skaffa! Så synd...
 
När jag var ungefär i din situation (barnen var något äldre) blev det en liten löwchenpojke. Vi tänkte ungefär som du - en hund som gick att jobba lite med, men som ändå skulle gå att hantera för barnen, en bra förstahund i barnfamilj. Löwchen blev då efter många om och men vårt val och det blev rätt för oss.

Vår Ramses fick ett långt liv. Många förändringar skedde under hans livstid - barnen växte upp och blev stora, han blev stallhund, han gick på dagis i flera omgångar varvat med att vara hemmahund, han var tillfälligt omplacerad, kom hem igen och mycket mycket mer - och han tog allt med gott humör. Han var pigg upp i åren, och även om han blev lite döv de sista åren och mot slutet av sitt liv fick en läckande hjärtklaff hade han ett bra och aktivt liv in i det sista. Han fick somna in två dagar innan han skulle ha fyllt 14 år.

Jag rekommenderar löwchen till alla som vill ha en frisk och sund, okomplicerad, rolig och lättsam hund som det går att göra mycket med, men som inte kräver en massa.

:) Låter ju som en väldigt trevlig ras som skulle passa för oss! Tack för tipset.
 
Och jag har bedlington och tycker absolut att det är en av, om inte den förigaste terriern. Har haft cairn med, och det var helt annorlunda.

Min bedlington är gärna med, älskar att träna och är sådär lagom. Vill men måste inte. Här hemma är barnen 4 och 1 så set passar utmärkt. Och den äldre kan hålla själv när jag är med. Här tränar vi mest rallylydnad, lite spår och sök, och har tänkt testa agility när han blir äldre, bara 9 månader nu.

Så bedlington tror jag absolut funkar, om du vill. Men i sällskapshund av mellan storlek tycker jag det finns många raser att välja på.
 
Bedlingtonterrier - det är väl en typisk terrier? Mina föräldrar har ju haft terriers i många år nu och det är jätteroliga hundar, men alldeles för mycket "ska-bara" och "kommer-sen" och ja, alltför påhittiga för min smak när det gäller att ha hund själv.

Schipperke - ja, läste lite om dem, men nej, det står att de är vaktiga och skäller.

Jag har haft 2 schipperker och min mamma har 1 och har haft 1 till tidigare. Min senaste hane var vaktig men han var en omplacering som haft det tufft de första åren. De andra 3 har inte varit viktiga och skälliga.
 
Jag har haft 2 schipperker och min mamma har 1 och har haft 1 till tidigare. Min senaste hane var vaktig men han var en omplacering som haft det tufft de första åren. De andra 3 har inte varit viktiga och skälliga.
Tack för input!

Jag kan bara konstatera att det verkar väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om en ras och dess egenskaper utifrån vad man läser på SKK: s sida där de sammanfattar lite om vad som är typiskt för rasen....

(Själv har jag bara träffat en schipperke på "närmare håll" och det är för oerhört många år sedan som en granne där jag växte upp hade en. Den verkade vara en tuff, kavat och rolig hund.).

Kanske är priffe helt på spåret med att det absolut mest handlar om individ mer än om ras.
 
Och jag har bedlington och tycker absolut att det är en av, om inte den förigaste terriern. Har haft cairn med, och det var helt annorlunda.

Min bedlington är gärna med, älskar att träna och är sådär lagom. Vill men måste inte. Här hemma är barnen 4 och 1 så set passar utmärkt. Och den äldre kan hålla själv när jag är med. Här tränar vi mest rallylydnad, lite spår och sök, och har tänkt testa agility när han blir äldre, bara 9 månader nu.

Så bedlington tror jag absolut funkar, om du vill. Men i sällskapshund av mellan storlek tycker jag det finns många raser att välja på.
Okej, tack för input!

Bedlington är ju himla praktiskt vad gäller päls, det är ju helt klart! Och jag gillar deras utseende. Jag har ju också erfarenhet av cairn (och border och boston (men sistnämnda går ju inte egentligen att räkna som terrier) och tycker det var/är jätteroliga hundar. MEN jag vill absolut ha en mer förig hund. Definitionsmässigt är ju "den förigaste terriern" frågan om den är som den "oförigaste vallhunden" eller som den "förigaste retrievern"? Det är svårt att veta vad du/någon anser med "förig" menar jag.

Jag tänker på en hästuppfödare jag köpte häst av för många år sedan som i hela sitt liv fött upp afghanhundar. Jag frågade lite om dem (tycker de är oerhört vackra, men har hört att de är väldigt speciella) och hon sa "ja, jag har ju inget att jämföra med, jag tycker ju de är som hundar ska vara, har aldrig haft någon annan ras". Ett antal år senare skaffade hon faktiskt en dvärgschnauzer!
 
Okej, tack för input!

Bedlington är ju himla praktiskt vad gäller päls, det är ju helt klart! Och jag gillar deras utseende. Jag har ju också erfarenhet av cairn (och border och boston (men sistnämnda går ju inte egentligen att räkna som terrier) och tycker det var/är jätteroliga hundar. MEN jag vill absolut ha en mer förig hund. Definitionsmässigt är ju "den förigaste terriern" frågan om den är som den "oförigaste vallhunden" eller som den "förigaste retrievern"? Det är svårt att veta vad du/någon anser med "förig" menar jag.

Olle, som min heter är alltid med lös och lyssnar bra oavsett situation. När vi är och tränar på klubben är han på! Älskar att kampa, och belönas helst med leksaker för att det är så himla kul att leka tycker han. Men godis fungerar givetvis också. Han håller fokus bra, går ofta självmant fot ute på promenader och kommer och kollar läget. Har även en bearded collie, och även han är förig. Bedlingtonen har en vidare cirkel runt mig när vi är ute, men kommer alltid och kollar läget och givetvis om jag ber honom.

Vi brukar träna ett gäng bedlingtonägare här i stan och generellt verkar hanarna lite mer på än tikarna. Men alla gillar att träna och är riktigt duktiga :)
 
Jag kan bara konstatera att det verkar väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om en ras och dess egenskaper utifrån vad man läser på SKK: s sida där de sammanfattar lite om vad som är typiskt för rasen....

Verkligen! Försök träffa raser du är intresserad av om du har chansen...

Och stryk skälltie med tanke på vad du är ute efter. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 471
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 354
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 767
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp