Får barnkläder kosta pengar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Inte bara på Buke utan även i min bekanskapskrets har jag märkt att det råder delade meningar om hur mycket man lägger på kläder/skor till sina barn.

Vissa köper nästan ingenting nytt utan ärver det mesta från andra, en del köper mycket "märkeskläder", några handlar det mesta på de stora kedjorna...

Vi själva kör med alla varianter, mina barn har både arvegods och märkeskläder i garderoben. Dock är jag inte någon människa som letar barnkläder i secondhand eller på nätet, däremot har jag sålt en hel del till andra.

Hur gör nì? Får man köpa märkeskläder till barn eller är det bortkastade pengar?
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Klart att man får köpa märkeskläder om man känner för det, om man inte tycker att man har annat att lägga pengarna på. :angel: Själv tycker jag väl kanske att det är lite onödigt så länge barnet inte frågar efter. Bra kvalite kan man köpa utan att det är märkesplagg.
Tids nog kommer den dagen då det är viktigt för barnet att ha de rätta märkena, och då har dom fått det.
Har heller aldrig köpt second hand, däremot brukar jag sälja .....:)
Mina barn har också fått ärva kläder, och gör så faktiskt än i dag fast de två älsta är tonåringar. Då de är ganska små till växten får de ibland kläder och skor av sina kompisar, och de blir inte direkt ledsna när de får ett par dieseljeans eller pumaskor osv.:d
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

JAg gör nog både och. Nu är ju min son bara 1 år men det är väl samma sak. När han var nyfödd låna jag från kompisar å nu köper jag billigt från en bekant, ibland får jag.
Får jag lust någongång köper jag lite nya om typ kappahl har lite erbjudanden.
Ska väl sälja också men det är väl lite tidigt för det man vet ju aldrig om det kommer fler....
Jag tycker det är bra att man kan ärva,kläder är ju rätt så dyra.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Jag har köpt lite kläder av "bekanta" på nätet, köpt en del dyrare kläder på typ Pop och Lingon&Blåbär, men det anser jag är kvalitets grejer som verkligen tål att användas...
Och så en hel del på de vanliga ställena... Mycket har jag köpt när det har varit rea, tex sommarkläder på hösten osv. Har fungerat riktigt bra faktiskt! Och så förstås en hel del ärvt... :D
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Jag har aldrig köpt något begagnat. Vi har fått en del begagnat men det mesta är nyköpt. Det kommer mest från kedjor som Lindex eller Guppi. Väldigt lite är märkeskläder. Jag är inte så förtjust i märken utan vill helst att de inte ska synas om det nu skulle vara något. Och då blir det inte så många köpta :D
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Jag ser ingen poäng med att köpa dyra barnkläder när barnen växer ur grejorna på nolltid.

Vi har haft tur och ärvt mycket (ofta riktigt gammalt vilket var bättre), fått av snällt bukefolk :love: och köpt ett beg "flyttlass" superbilligt.

Jätteskönt att ha många plagg och inte behöva vara så rädd om dem, särskilt när man har tvättid med minst tio dagars mellanrum :crazy:

Nu kan vi köpa en del enstaka plagg eller skor nytt eller beg ändå för att ettan och tvåan är födda på varsitt halvår så allt finns inte automatiskt. Och tvåan är så jättesöt i färger som var ovanliga i ettans lilla efterlämnade garderob (hade gett bort det mesta av det minsta för det skulle ju inte bli fler :angel: ) så vi har unnat oss lyxen att köpa sånt till honom. (mest på tradera)

Men användarvänlighet/funktion och material och färg är det jag prioriterar, inte att det ska vara ett visst märke i sig.

Jag gillar inte det extremt könsbundna uppdelandet i de flesta kedjorna och minstingen passar bra i brunt/grönt/naturfärger så det är mer handplockning av sånt som är svårt att motstå :o

Jag tror inte heller att högt pris och coolt märke = kvalitet.

De allra bästa barnplaggen som våra haft kommer från GK:s i Ullared :o Gamla PoP-bodys och minimundus velourbrallor står också högt i kurs.

Och en ärvd Ralph Lauren T-shirt som jag inte hade en aning om var ett dyrt märke förrän tvåans pappa upplyste mig om det :crazy: hade Vidar haft som målartröja för den var så formlös och snedvriden och motivet urblekt :D


Men allra coolast är Eskil i sin pappas originalkläder från 1975 :love: :cool:
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Jag köper inget begagnat till mina barn. Däremot har de ärvt ett och annat klädesplagg från sina kusiner. Jag köper rätt mycket kläder från Pop, även lite billigare kläder från HM och Lindex. Jag gör egentligen av med alldeles för mycket pengar på kläder och skor till barnen :o .
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Har inte behövt köpa särskilt mycket barnkläder, inga överhuvudtaget det första året, när man har överdrivet nog av ärvda och kläder som man fått i present går man ju inte ut och köper fler...tycker jag i alla fall...visst kan det var kul att handla kläder åt de små, men när det inte behövs är det ingenting som vår ekonomi tål, och definitivt ingenting som prioriteras. Jag har upptäckt att lindex kläder ser bättre ut omgång två än H&Ms. Självklart får folk lägga ned pengar på vad de vill men jag kan inte låta bli att tycka att det är närmast löjligt att köpa "onödigt dyra" kläder.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Jag har lite av varje.
Dels har jag tacksamt tagit emot alla begagnade kläder vi fått från släkt och vänner! Kanonbra att ha när man är hemma och kan se ut hur som helst.
Dels köper jag VÄLDIGT gärna Lingon & Blåbär till mina barn, för att jag tycker det är bra kvalité till ändå okej priser. Och det är ju inte bara rosa med spetsar, volanger och ryschpysch :devil:, som gör mig GALEN! Där finns både unisex och lit emer känsuppdelat UTAN att det för den skull är rosa med spetsar eller blåt med bilar, drakar, döskallar eller eldsflammor...
Utöer detta så köper jag lite hos de stora drakarna, när jag behöver fylla på, men enbart OM jag hittar kläder som inte är enligt det jag nämnde ovan - vilket inte är så ofta :crazy:

Tilläggas bör kanske att jag ju har tre stycken, så det jag köper till den största har minst två liv till, om de håller så länge! DÅ känns det ju lönt att lägga lite mer pengar på kvalitetskläder!
 
Senast ändrad:
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

break_a_leg skrev:
Får man köpa märkeskläder till barn eller är det bortkastade pengar?

Till vår bebis (som kommer när som helst) har vi bara billiga eller ärvda kläder. Varken jag eller maken lägger särskilt mycket pengar på kläder. Jag kan ta på mig i stort sett vad som helst. Mina pengar går till helt andra saker. Så jag hoppas att barnet ska fungera likadant. Men när hän blir äldre får man väl anpassa sig lite efter hur hän blir. Om hän blir en väldigt modemedveten och klädintresserad typ får man väl se det som häns hobby, och "ställa upp".
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Så gör jag.

Jag är helt ointresserad av kläder, och har kört billigt och begagnat medan ungen var liten. Nu är han stor och mycket mån om sitt yttre, och då blir kläderna lite som en hobby, faktiskt. Jag ställer upp i viss mån, och sen smörjer han sin far- och morföräldrar en del.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Vi har fått en hel del, dels begagnat och dels av tex min mamma som inte kan motstå att köpa fina bebiskläder, främst KappaAhls hillar hon. Min mamma är inte märkesbög alls, varken till sig själv eller andra. Hon är snarare "hellre många billiga än få dyra". Däremot köpte svärmor en Gants jacka till vår bebis. Helt onödigt tycker jag som tänker att om hon köpt en jacka på en kedja hade hon säkert fått fler plagg därtill för samma pris. Men sådan är hon, "hellre en dyr än många billiga". Jag själv har mest köpt begagnat, gärna retrokläder från 70-talet. Har dock köpt en del bra att ha, tex pyjamas och bodys men nog bara på REA/med rabattkupong. Jag tycker bebisar sliter så lite på kläderna att det gärna får vara begagnat och har både gett vidare och sålt vidare det som hunnit bli för smått (men sparat en hel del utifall det blir en nr 2).
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Nu är jag ingen förälder, men kan ju säga vad jag tycker från ett förskollärarperspektiv... Självklart måste barnens kläder fortfarande vara i så bra skick, om de ärvs, att de fyller sin funktion. Man vill ju, t. ex., inte se gummistövlar med hål eller galonbyxor som man inte kan fästa under stöveln eftersom resårbanden gått av. Inte heller är det kul när barnen kommer med för små ytterkläder som man nästan inte får på. MEN, det är inte heller bra när barn dyker upp i kläder så dyra att föräldrarna är livrädda för att något ska komma bort, eller att man ska göra "fel" med plagget (hänga in något i torkskåpet som inte tål det, t. ex.). Vi hade en mamma som höll på att gå i taket när sonens overall inte hängde på hans plats när hon kom och hämtade. Hon höll på att bli hysterisk innan hon fattade att overallen hängde i torkskåpet, och faktiskt inte hade kommit bort. Nu är visserligen den här mamman lite speciell på många sätt, men många föräldrar reagerar på liknande vis om de köpt något dyrt till sina barn. Det ÄR inte helt lätt att hålla reda på kläder till 13 småbarn. I vinter har vi säkert haft 26 par vantar, 15 mössor, 13 overaller och 26 par stövlar (gummi- och vinterstövlar) att hålla koll på. Man kanske ska tänka på som förälder att kläder, både dyra och billiga, KAN komma bort på förskolan... Även om vi gör vårt bästa för att det inte ska hända!
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

JA barnkläder får kosta... men barnkläder får även vara billiga... själv blandar jag fint allt möjligt.... dyrt med billigt.... älskar shoppa roliga barnkläder!

jag köper allt från billigt som h&m, kappahl, lindex till mellandyrt som po.p och till ännu dyrare som katvig, idat, molo och Liten (svea star).... love it! dessutom säljer jag kläderna efteråt och får i regel mer än 50% av inköpspriset så om man ser det så kostar det inte så mkt ....
 
Senast ändrad:
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Till vår son har vi nog mest ärvda kläder från kusinerna. En del nytt har han fått också, dels i present från släktingar och sådant vi själva köpt. Vi har inte så mycket pengar att röra oss med överlag, så jag tycker att det är perfekt att han kan få kusinernas urvuxna kläder, även om det är kul att köpa lite nytt någon gång också.

Märkeskläder har han fått lite av släktingar, men det är inget jag skulle köpa själv med den ekonomi vi har nu.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Jag köper inga dyra kläder.
Dels för att jag inte vill känna att jag vill att barnen ska behöva "vara rädda" om kläderna, och dels för att de ändå växer ur det så snabbt.
Köper av de stora kedjorna, billigt och snyggt håller typ tills barnen växt ur det :) .
Ärver en hel del kläder också, endel har bra märken, men inte verkar de ha hållt bättre än vad mina billiga har gjort heller för den delen :) !
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Vi har nog haft alla möjliga varianter på kläder till barnen, har ibland även köpt seconhand (mest jeans).
Vi har köpt mycket på Ullared då vi har ganska nära dit och dom har ofta bra och rejäla kläder.
Mina stora har inte haft så mycket ärvda kläder ( en kille och en tjej ) men den minsta har fått ärva kläder av storasyrran.
Fram till dom var i skolåldern så var det inte så mycket märkeskläder men nu har det blivit mer o mer. ( dom får idag själva lägga en del av sina månadspengar på kläder)

Jag tycker att det är vansinnigt att köpa dyra kläder till mindre barn, dels därför att dom växer fort och dels därför att dom sliter ut kläder på ett annat sätt än större barn.

Vi brukar ta en dag på hösten och en på våren då vi åker till Ullared och köper baskläder (typ regnkläder, jackor, strumpor, jeans, badkläder mm )för just den säsongen, sedan handlas det lite då och då på tex HM, KappAhl, JC, GinaTricot och i sportaffärer.

Ridkläder till döttrarna (150 cl och 120 cl )köps nästan bara på Ullared då det är mycket billigare och på rean på Hööks.

Varför ska man köpa tex dyra märkeskläder till mindre barn :confused:
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

indian-charlie skrev:
Varför ska man köpa tex dyra märkeskläder till mindre barn :confused:

Varför ska man köpa det till STÖRRE barn ???

Småbarn kan man ju klä som man vill för de bryr sig ju inte - även om jag får lite "barbiedocka-känsla" när jag ser en del dyrt klädda småbarn.

Men när de är större - jag tror man gör dem en större tjänst genom att låta dem så tidigt som möjligt få reda på vad saker kostar och ta ansvar för "sin ekonomi" själva.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

bettysmatte skrev:
Nu är jag ingen förälder, men kan ju säga vad jag tycker från ett förskollärarperspektiv... !

Jag tycker det är JÄTTEBRA när förskollärarna talar om vad de vill ha och när något börjar bli urvuxet - just tex galonbyxor har man kanske ett par som jämt hänger på dagis så man provar dem inte själv.

Fast mina "fröknar" är för snälla - de säger bara att vilka kläder som helst går så bra så :p

Men jag försöker tänka på att den stora ska kunna klä sig helt själv och den lilla ha enkla och praktiska ytterplagg antingen för sova i vagn eller leka i skog så han har en hel garderob på dagis :o

Men självklart ska kläderna få användas så det syns :eek: Jag blir lite mörkrädd ibland när de ursäktar sig för ngn mikroskopisk fläck eller så - herregud ! Såna blir de på en sekund när de är hemma :angel:
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

När du ändå är inne på dagiskläder...Många föräldrar tycker att märka kläder är jobbigt - MEN - det underlättar oerhört för personalen med märkta kläder. Nu för tiden så finns det ju dessutom färdiga lappar i kläderna att skriva på, man behöver alltså inte sy om man vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: Buzzter
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 516
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 013
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp