Får barnkläder kosta pengar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Silverkedjan skrev:
Varför ska man köpa det till STÖRRE barn ???

Småbarn kan man ju klä som man vill för de bryr sig ju inte - även om jag får lite "barbiedocka-känsla" när jag ser en del dyrt klädda småbarn.

Men när de är större - jag tror man gör dem en större tjänst genom att låta dem så tidigt som möjligt få reda på vad saker kostar och ta ansvar för "sin ekonomi" själva.

Citerar mig själv;
dom får idag själva lägga en del av sina månadspengar på kläder.
Just bara för att dom ska vara medvetna om att det är dyrt med märkeskläder. Om jag i vanliga fall hade betalat ca 300 kr för ett par jeans och dom vill tex köpa ett par som kostar 600 på JC ja då får dom de pengar som jag normalt skulle betala resten får dom stå för själva.

Jag ser inget fel i att köpa en del märkeskläder så länge det duger med vanliga också, men det ska vara i den åldern då dom kan vara rädda om sina kläder.
Vissa märkeskläder håller faktiskt bättre men som sagt inte alla.
Sonen köpte en Marvin tröja för 600 kr som efter 2 tvättar började tappa färg, vi gick tillbaka med den och vi fick pengarna tillbaka.
Annars så tycker jag att tex Marvintröjorna håller formen bättre än en vanlig från tex KappAhl.
Jag tycker faktiskt att det är bra att barnen även lär sig om kvalite´då det i bland är bättre att köpa något som man vet håller.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

varför ska man INTE göra det? folk får väl göra som dom vill? Dömmer du de som har dyra kläder på barnen? Jag dömmer då inte de som har ärvda eller "billiga" kläder.... (själv så mixar och matchar jag och råkar älska roliga halvdyra kläder... ) ja menar barnen tar väl inte skada av det ena eller andra så länge kläderna fyller sin funktion?

tillägg: menar nu kläder till riktigt små barn... tonåringar osv är en annan femma ;)
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

filiduttan skrev:
varför ska man INTE göra det? folk får väl göra som dom vill? Dömmer du de som har dyra kläder på barnen? Jag dömmer då inte de som har ärvda eller "billiga" kläder.... (själv så mixar och matchar jag och råkar älska roliga halvdyra kläder... ) ja menar barnen tar väl inte skada av det ena eller andra så länge kläderna fyller sin funktion?

tillägg: menar nu kläder till riktigt små barn... tonåringar osv är en annan femma ;)


Var detta till mig :confused: :(
Jag har INTE sagt något om att man INTE får göra som man vill ?????
Jag har inte sagt ett ljud om att dömma folk oavsett vad dom har för kläder :(
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

break_a_leg skrev:
När du ändå är inne på dagiskläder...Många föräldrar tycker att märka kläder är jobbigt - MEN - det underlättar oerhört för personalen med märkta kläder. Nu för tiden så finns det ju dessutom färdiga lappar i kläderna att skriva på, man behöver alltså inte sy om man vill.

JAAAA, visst är det underbart när man hittar ett av 25 stycken par svarta tumvantar och kan läsa inuti vems det är!! Har också märkt att de flesta kläder har den här lilla lappen där man kan skriva namn - jättesmart. Hoppas att fler och fler upptäcker det...;)
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

det var bara en reflektion över detta: "Jag tycker att det är vansinnigt att köpa dyra kläder till mindre barn, dels därför att dom växer fort och dels därför att dom sliter ut kläder på ett annat sätt än större barn."

inte elakt menat, men undrade varför det är vansinnigt?
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

filiduttan skrev:
det var bara en reflektion över detta: "Jag tycker att det är vansinnigt att köpa dyra kläder till mindre barn, dels därför att dom växer fort och dels därför att dom sliter ut kläder på ett annat sätt än större barn."

inte elakt menat, men undrade varför det är vansinnigt?

Därför att jag tycker det är onödiga pengar just bara därför att dom växer fort när dom är små, det är roligare att kunna köpa dyrare kläder när dom kan ha dom ett tag.

Det är väl en sak om man köper något då och då men jag tänkte mer på dom som uteslutande köper dyra kläder till sina små barn.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

knapplån:

Man kan ju också reflektera över VAD som är dyra kläder?
Är det automatiskt "dyrt" bara för att det kostar mer än liknande plagg på Lindex? Är det dyrt när det kostar mer än 500 kr? Var drar ni gränsen?

Jag köper ju, som sagt, en hel del L&B-kläder för att jag tycker det är bra kvalité och passform (och inga extremflickiga kläder). Det kostar LITE mer än på t.ex Lindex, men jag tycker fortfarande inte att det är dyrt!
Däremot köpte jag en klänning till Selma när hon var liten, till när jag och maken skulle gifta oss. Den kostade typ 6-700 kr på REA (halva priset - på) :eek:. Jag ansåg då att NÅN gång får man kosta på sig nåt sånt, men det är ju definitivt en engångsföreteelse. Och till ordinarie pris hade jag ALDRIG köpt den... DET var för mig ett "dyrt" plagg.

Min svägerska har köpt overaller till sina barn för dryga tusenlappen/st. För OSS hade det varit onödigt mycket - jag köper hellre en halvdan för 300 + använder begagnade. Då har jag några att byta med när vi går runt här hemma och skrotar. :p Men svägerskans barn går på Ur och Skur-dagis och behöver rejäla doningar för att kunna hålla sig varma och torra när de är ute hela dagarna. För DEM var det bara kostsamt, men inte dyrt....

(skilj gärna på "dyrt" och "kostar mycket pengar", för övrigt ;))
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Jag tycker att det är dyrt när man köper tex en klänning som kostar ca 300-400 till en tjej på 1 år, eller som du skrev en overall för 1000 kr när det finns dom som är lika bra och bara kostar 300-500 kr.
Att man köper dyra kläder för någon speciell händelse tycker inte jag spelar så stor roll.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Mina kommer få hela sitt klädkonto på sin egen budget så fort de är mogna för det. Vilket jag hoppas är så fort de har åsikter om att de vill ha dyra kläder, typ.

Filiduttan - jag tycker det är lite ansvarslöst att köpa FÖR dyra kläder till barn.

Vad ger man för signaler då? Att materiella ting och utseende är värt att prioritera framför tex tid och upplevelser ?
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Silverkedjan skrev:
Vad ger man för signaler då? Att materiella ting och utseende är värt att prioritera framför tex tid och upplevelser ?
Det finns ju folk som inte behöver prioritera utan har allt...
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Nej, inte JAG, jag köper inga dyra märkeskläder själv till mitt barn (är bara bebis), se tidigare inlägg. Men tycker att din generalisering att dyra kläder = mindre tid etc med barnet, kan vara väl så hårddragen.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Man signalerar ju vad man tycker är VIKTIGT.

Jag hoppas jag kan förmedla till mina barn att det inte är kläder och yta.

Även om jag har RÅD att köpa (om jag prioriterade annorlunda) svindyra barnkläder så skulle jag inte göra det då jag inte kan se något annat än nackdelar med dessa plagg.

OK att betala för FUNKTION i tex bra uteplagg för hård utelek i tufft väder.

Men att betala för "statusmärken" - nej en sådan svag förebild vill jag inte vara för mina barn :cool:
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Jag har ärvt en del kläder, köpt en del på nätet och lånat en del. Men nu är de ärvda kläderna slut så jag köper istället. Det blir billiga kläde från hm och lindex, varför köpa dyrare och inte få lika många och dessutom..... jag gillar kläderna med bilar på eller musse, snobben och nalle puh! Dyrare kläder är ofta fulare och vem gillar randiga kläder?? Det är så jag tycker i alla fall.

Jag gör likadnat när de gäller videofilmer till barn, de får sällan dvd utan jag köper utreade videoband till dem. Precis som med kläderna så gråter jagb inte om något går sönder då det är ganska lätt att köpa ett nytt....
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Ärvt och second hand. Ngt köpt ibland, skor eller ngt finare. Är alldeles för "snål" för att köpa nytt, när de är små, när det finns så mkt fint begagnat för en bråkdel av nypriset. Min snart 9årige son börjar däremot intressera sig för "tuffa" kläder och där börjar jag få då köpa sådant som är inne. Men ff får jag fylla på med beg då han är en klädslukare och byxor har en tendens att gå hädan efter 4-6 månader.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Man gör ju vad man har råd till. Eller lust.

Jag väljer dock köpa lite billigare kläder typ Lindex i sköna material som sitter bra och håller för lek. Tycker sonen är urtjusig i ett par manchesterjeans men det är nog inte så skönt när byxorna hänger på trekvart efter att han rasat runt en stund...så det blir mjukisbyxor med trikå vid foten.
Han verkar ju inte bry sig iallfall (fast han ser stolt ut när han har snickarbyxor på sig, eller så är det alla fickor han tycker är kul...).

Jag köper aldrig dyrare kläder till mig själv heller, tycker inte att ett känt märke alltid är en garanti för att det faktist är bra. Ibland får man betala väldigt mycket extra för en liten lapp med ett namn på...Därför tycker jag inte heller det är viktigt att min son har t ex kläder från Gucci på sig. Dessutom tänker jag på att kläderna ska vara lätta ta på av både för min sambo o mig samt för dagispersonalen.
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

jag tycker det är underbart trevligt att andra köper fina märkeskläder. Förhoppninsvis säljs det sedan på blocket eller klädbytardagar och då kan JAG köpa dem för en bråkdel av priset:rofl:. Så köp på tjejer!:angel: :bump:
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

Silverkedjan skrev:
Man signalerar ju vad man tycker är VIKTIGT.

Jag hoppas jag kan förmedla till mina barn att det inte är kläder och yta.

Även om jag har RÅD att köpa (om jag prioriterade annorlunda) svindyra barnkläder så skulle jag inte göra det då jag inte kan se något annat än nackdelar med dessa plagg.

OK att betala för FUNKTION i tex bra uteplagg för hård utelek i tufft väder.

Men att betala för "statusmärken" - nej en sådan svag förebild vill jag inte vara för mina barn :cool:
Jag håller med dig, uppvuxen med en far som aldrig haft ett märkesplagg för han "vill inte betala för att vara en reklampelare", han köpte aldrig coca cola och har aldrig gått på McDonalds. Så nog har jag fått det i modersmjölken och fadersförebilden alltid. :p
 
Sv: Får barnkläder kosta pengar?

oz_joj skrev:
Jag håller med dig, uppvuxen med en far som aldrig haft ett märkesplagg för han "vill inte betala för att vara en reklampelare", han köpte aldrig coca cola och har aldrig gått på McDonalds. Så nog har jag fått det i modersmjölken och fadersförebilden alltid. :p
Det är ju solklart :idea: ditt barn kommer bli precis som din far! För alla barn revolterar ju mot sina föräldrar, eller hur ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: Buzzter
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 516
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 013
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp