Bukefalos 28 år!

Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag är väääldigt glad över att mitt staket ligger på ca 140 i vanliga fall, på vissa ställen är det bara 50 cm högt staket nämligen, hårdpackad snö som hästarna går på, och de skulle igentligen bara behöva ta ett miniskutt över som det är nu!

Tanken är att jag ska kunna stängsla in en trevlig hingst innanför snörena, Och jag har tänkt att byta till ännu högre staket lite pö om pö så att säga. Detta dels för att min kropp inte klarar av att stängsla in så mkt direkt med trästolp.

Snöslunga står helt klart med på "vill ha-listan" :D
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men vad är det du inte förstår? De röjer plats för att kunna lägga snön som eventuellt kommer. Det går inte att både röja och evakuera samtidigt, om det kommer mer. Kommer det mer snö, måste det finnas plats att ploga undan den. Tror du det tar 45 cm att röja några dm snö eller? Det behövs någon meter, annars blir det ingen snöröjning när det kommit så mycket som i år.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Som hos oss, där en bred väg (två lastbilar kunde mötas) inte gick att mötas två personbilar nu under vintern. Han plogade riktigt dåligt så det blev bara smalare och smalare. Först när det blev tö under en helg körde han ner det mer i diket och flyttade de enorma vallarna så man kunde ta sig fram utan att krocka...

Han kunde ju gjort det från början, istället. :cool:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag är väääldigt glad över att mitt staket ligger på ca 140 i vanliga fall, på vissa ställen är det bara 50 cm högt staket nämligen, hårdpackad snö som hästarna går på, .....

Jag kan garantera dig att du inte kommer att ha några problem med packad snö när hästarna skall gå på sommarbete.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jo i just Östergötland kan man behöva planera för oerhört mycket snö.
I alla fall på vissa ställen.

Visst behövs det, särskilt på lite större vägar, det är inget snack om saken.
Fast i TS fall verkar det ju handla om en liten ynka grusväg där inte ens 2 bilar kan mötas på sommaren. Att man ska behöva bredda en sådan väg 2 meter på vintern tycker jag känns underligt. Jag har mängder med plogade sådana vägar i närområdet och de har då aldrig breddats på vintern. Snarare är de smalare nu.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Haha säger du det ;)

Tycker du då det är lämpligt att ha ett staket på 125 cm när man har hingst?
Jag har inte haft hingst innan så jag vet inte riktigt...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Så på eran väg har ni planerat för att det kommer komma ungefär 3 meter snö till?

Låter inte direkt troligt om du frågar mig.

Men nu undrar jag faktiskt hur du tänker, snö tar plats och massor av sådan också. Detta år har varit extremt, och där vi bör finns en stor plan för tippning av snö från vår gata nämligen en av våra gräsmattor. Tidigare år har den inte nyttjats alls, den snö som har kommit då har fått plats på andra ställen. Detta år är gräsmattan fylld till 75 % av högar med snö som är bortåt 3 m höga, även övriga platser är igenfyllda. Kommer det nu mera snö vilket jag vid gud hoppas att det inte gör, så måste vi ordna med en tipp plats och så enkelt är det.

Att de som plogar kör med lite framförhållning är ju självklart, när det gäller att ploga en väg så finns det vissa regler som de måste följa så det är inte bara att sätta ner skopan eller skrapan och sätta igång. Att man pressar snön så långt ut som möjligt har inte bara med planering för ev kommande snö, det handlar även om sikten för bilisten. Alltså en ren och skär säkerhetsfråga, hur brett man behöver ha på olika ställen hänger alltså samman med vilken typ av väg, hur det ser ut på stället som raksträcka, kurvigt eller genomfart på gård.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Lägga en hög (ser ut som avlång limpa) brukar vara tillåtet över vintern till dess tjälen gått ur så det går att sprida den och plöja ner den.

Menar inte detta som något elakt, men jag tycker det ingår att det luktar lite skit ibland om man bor på landet. Jag tycker det är rent förj----ligt att folk med känsligt luktsinne kan få våra myndigheter att döma en bonde att sluta med djur.
Blir det för jobbigt kan man ju alltid välja att bo i stan istället.

Lotta

Jag instämmer. Här luktar det både svin och svinpiss med jämna mellanrum. Men vi har valt att bo på landet, så vi accepterar det. :)
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Enligt ordföranden i vår vägförening är 3 m på var sida om vägen sk vägområde. Där har markägaren begränsade rättigheter, man få ex inte bygga någonting på denna mark. SÅ för att vara på den säkra sidan sätter du staketet 3 m från vägkanten.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Man kan flytta på den :idea:

Jag har fått handskotta och flytta på massor snö, för mig har det tagit måååånga timmar, men han som har maskin så tar det inte så långt tid.

Det är ju en jäkla skillnad att trycka ut snö över staketet och lägga snö över staketet.

Det är ju det de gjort. Flyttat på snön......
tror knappast du kunde ha handskottat sådana enorma mängder och även o de har maskiner till hjälp så ska snön ändå ta vägen någonstans.

Men en smart affärs ide kanske vore att paketera och sälja:idea:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Håller absolut ibnte med om det fetstilade. I trafiken är det allas ansvar att se till att olyckor inte händer & bonden borde ha vett att sakta ner när han ser en orolig häst.

:

Naturligtvis är det allas vårt ansvar. Därför har vi körkort för bil från 18 år.
En 14 åring klarar utan vidare att köra en bil. Men kompetens och erfarenhet som en 18åring finns inte.Därför anser jag det oansvarigt av föräldrar att släppa ut osnutna 14åringar med hästar i trafiken speciellt med skvattiga kusar.

Om kusen skenar och rusar ut framför en bil så behöver bilisten inte betala mer än sina egna skador + att han eventuellt får leva resten av sitt liv med att ha kört ihjäl en osnuten 14åring och hennes häst.
skulden ligger hos mamma o pappa till osnuten unge.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Haha säger du det ;)

Tycker du då det är lämpligt att ha ett staket på 125 cm när man har hingst?
Jag har inte haft hingst innan så jag vet inte riktigt...

Har du ett BRA staket med BRA el så är 125 mer än tillräckligt för en normalbegåvad hingst.

Min hingst (eller han är vallack sedan ett par månader) på 170 skulle hålla sig inne på 50cm om det var bra el...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Du verkar verkligen hata hästfolk och vara på Bukefalos bara för att spy din galla över dem.
Det är faktiskt riktigt otrevligt.

Att leda sin häst till hagen är dessutom nog inte att vara ute i trafiken.
Med stora arbetsfordon och fordon med tryckluftbromsar så måste man dessutom vara mera aktsam än med vanliga bilar.
Traktorer har egentligen inte i trafiken att göra de skall hålla sig på sina åkrar.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast traktorer har ju lite samma problem som hästar.
Båda kan behöva vistas på vägen för att ta sig till skogen elelr gärdet:D
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Ja och i det läget så får man ju se till att vara försiktig.
Man kan inte kräva att hästar normalt skall klara av allt konstigt som kan komma på en väg.
Utan bara den vanliga normala trafiken.
Om man då råkar att mötas så får väl traktorn vänta tills att hästen har kommit undan på något vis.
Och föraren kan ju lämpligtvis stänga av den så länge.

Hur svårt kan det vara?
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Dessutom, hur hade det sett ut på våra mindre vägar i vinter utan traktorer med plog/snöslunga? :)

LIA
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Man kan inte kräva att hästar normalt skall klara av allt konstigt som kan komma på en väg.
Utan bara den vanliga normala trafiken.
Självklart ska hästar klara av att möta en traktor. På landsbyggden får man dessutom betrakta traktorn som i högsta grad delaktig i den "vanliga normala" trafiken.

LIA
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast enligt våran vägförening så är det 2 meter, och det följer jag.

toughcookie: Jo det tror jag med, men nu är det ju inte bara så att man ska hålla hingsten inne, man ska hålla andras ston ute ur hagen oxå! Och jag vet att många som rider förbi har har noll koll på sina hästar, tyvärr. Och även om hingsten vet att det är 10 000 volt i staketet och att det gör snoront så vet ju inte märren som är ute på tur med sin ryttare det (och ja det är oftast så det ser ut!).

LIA: Jag tycker oxå att en häst ska kunna möta en traktor, men min 5 åring har inte mött någon sen hon var 2, så vi får väl se hur det går nästa gång vi möter en! Skulle det gå illa så skulle jag betala en bonde för att köra fram och tillbaks så att vi kan träna!

Den valacken jag hade då blev aldrig trafiksäker, och för främmande människor var han direkt livsfarlig. Kunde anfalla om nån gick in i hagen och liknande grejjer, jätte snäll mot mig när jag väl fick ordning på honom, helt själv, utan tränares hjälp, men traktorer, mopeder och allmänt stora fordon lyckades jag aldrig med´tyvärr.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men vill märren in så hjälper det inte om staketet så är 2 meter högt såvida du inte har riktigt svetsat järnrörsstaket med väldigt tätt mellan slanorna och som jag fattade det så hade du bara eltråd?

Och är du så rädd för att någon ska ta sig in till hingsten så kanske han inte ska gå så nära vägen iallafall, det kan ju faktiskt vara så att en bil kör i diket och river staketet, det har hänt oss flera gånger.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Att leda sin häst till hagen är dessutom nog inte att vara ute i trafiken.
Med stora arbetsfordon och fordon med tryckluftbromsar så måste man dessutom vara mera aktsam än med vanliga bilar.
Traktorer har egentligen inte i trafiken att göra de skall hålla sig på sina åkrar.


Vi har en granne som har travhästar. Då han haft uppfödning så har han själv tränat dom från dag 1.
Men han har även köpt äldre för att tävla vidare.

Gemensamt för alla dessa, under minst 30 års tid, är att dom kan möta timmerbilar, skördetröskor och traktorer.

Hans filosofi är att hästen skall hållas i rörelse och gå framåt oavsett fordon som möts.

Därför känns det helt ok att möta honom trots att jag har stora traktorn och havrelass bakom. Gubben min tätt efter med tröskan då arbetsdagen är slut.

Annat är då man möter ridtjejer. Deras hästar springer åt alla håll, till och med baklänges eller blir istadiga och fastnar i backen med häcken ut mot vägen.
Sådana har inget på vägarna att göra om man inte kan träna dom rätt.

Det är chauffören, alltså ryttaren som skall ratta hästen. Och kan han det så går t.o.m. en inkörninshäst förbi tröskan..

Det stora felet folk gör är att stanna så fort ett fordon kommer.
Hästskrället har då all möjlighet att fara åt alla håll i stället för att knata på framåt.

Om nu ridhästar skall vara på vägen så får ryttaren hoppa snabbt in i skogen om den hör ett fordon, alternativt lära hästen att den skall gå framåt.

Eller vad sägs om en korkad granne som stoppade 4 polisbilar ute på vägen bara för att hon satt på en idiot till bortskämd ponny??

AM
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 132
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp