Bukefalos 28 år!

Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Nej jag är främst orolig över ifall någon av dessa ston med ryttare tar sig in, och ryttaren sitter kvar på stoet medans hingsten kanske försöker bestiga, man vet ju aldrig, saker händer ju.... Och jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete! En betäckt märr är ju inte hela världen, men om det sitter en människa på så är det ju väldigt osäkert om den överlever överhuvudtaget.


Så det är inte lös hingst jag är rädd för, även om jag givetvis inte vill ha honom lös.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast jag tycker inte att Kimmis ska behöva försvara sitt staketbygge till hingsten.

Hon tänker ju helt rätt här.

Finns massor med konstiga ryttare som tycker det är kul med att reta hingstar och rider förbi med brunstiga märrar som gärna vill backa upp mot "karln"

AM
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Om nu ridhästar skall vara på vägen så får ryttaren hoppa snabbt in i skogen om den hör ett fordon, alternativt lära hästen att den skall gå framåt.

Men den hänsynen att vänta medan ryttaren baxar undan hästen tycker jag att man skall visa.
Jag kör buss där det finns mycket hästar och jag vet att pysande tryckluftsbromsar är svåra saker.
Och nog kan jag ta hänsyn till hästarna i det läget.

Jag pratar om hänsyn inte att man skall hålla sig borta.
Busslinjerna t.ex. går ju där de går och jag kan inte åka någon annanstans någon annan gång men hänsyn kan jag ju ta.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag har hingst och skulle aldrig drömma om att ställa honom i en hage längs med vägen.
Han står i mycket mera skyddade hagar där ingen har någon anledning att vara nära.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men den hänsynen att vänta medan ryttaren baxar undan hästen tycker jag att man skall visa.
Jag kör buss där det finns mycket hästar och jag vet att pysande tryckluftsbromsar är svåra saker.
Och nog kan jag ta hänsyn till hästarna i det läget.

Jag pratar om hänsyn inte att man skall hålla sig borta.
Busslinjerna t.ex. går ju där de går och jag kan inte åka någon annanstans någon annan gång men hänsyn kan jag ju ta.

Inte alla gånger så enkelt med dubbelkärra och uppförsbacke..plus tröskan bakom..:crazy:

AM
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag har tagit med mig det tänket från travet. När vi kom med häst och vagn fick hästarna under inga omständigheter kasta sig. Stor säkerhetsrisk.
Gör likadant med ridhästarna. FRAMÅT är den ända sanna vägen:D
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Instämmer. Hänsyn ska man visa samtliga trafikanter som vistas på vägarna oavsett hur de vistas.
Men samtidigt ÄR många ryttare och deras hästar faktiskt lite väl larviga ibland.:p
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Som gammal travartjej :D Och Ridtjej :D Så upplever jag ändå en skillnad

Hästarna som lär sig gå för vagn ,lär sig ju alltid gå först med drivningen bakifrån ,till skillnad mot ridhästen som tyvärr har en trygghet hmmmm eller inte trygghet av piloten på ryggen .

När jag sist körde in min unghäst (eftersom jag fortfarande saknade körningen ) så vet jag att kompisen som var med mig tyckte jag var så mycket kaxigare bak i vagnen när jag körde kontra när jag red och mötte otäcka saker :D ???

Och i vagnen har ju pållarna lite svårare att vända och det är tuta och köra som gäller helt enkelt och som sagt där lär sig pållarna att själva möta allt farligt och får lösa det själva framför vagnen och det ger hästarna en egen trygghet .

Eller nåt .
Mia
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Man väljer inte sina föräldrar! Gud ska veta att jag hade valt en familj där man ställde upp för varann istället i så fall, där man kan kommunicera istället för att bara skrika på varann.

Isf. ska du ju inte peppa din mamma med att slå bensin på elden tycker jag. Tycker inte att ni alltigenom ser situationen från två håll, både vad gäller marken som ni önskat köpa eller att era hästar tuggade i sig grannens träd!

Blir alltid lika störd då jag läser om folk som anser att de ska få köpa mark av en och surnar ihop då man inte vill sälja. Varför ska man behöva sälja något som man äger bara för att någon annan anser att de behöver det bättre!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Man kan flytta på den :idea:

Jag har fått handskotta och flytta på massor snö, för mig har det tagit måååånga timmar, men han som har maskin så tar det inte så långt tid.

Det är ju en jäkla skillnad att trycka ut snö över staketet och lägga snö över staketet.

Och vem ska betala för det? Om du betalar så kan de säkert frakta bort snön, inga problem!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag betalar redan för snöröjningen vet du ;)

Invinciblestables: Ja jag kunde inte bry mig mindre, nästan iaf, vi ska få köpa en annan plätt av en annan bonde, men hans åker ligger så jäkla bra till, så visst vore jag glad om vi fick köpa den, men så länge han har intresset så kommer det inte hända, för han gör det ju för att han tycker att det är kul, inte för att tjäna pengar som en "riktig" bonde.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Att leda sin häst till hagen är dessutom nog inte att vara ute i trafiken.
Med stora arbetsfordon och fordon med tryckluftbromsar så måste man dessutom vara mera aktsam än med vanliga bilar.
Traktorer har egentligen inte i trafiken att göra de skall hålla sig på sina åkrar.
Och hur tror du att hästfolket ska få hem halm och hö?:rofl:
Näru!
Naturligtvis ska man ta hänsyn till djuren men den som hanterar en häst har ansvar för djuret just då.
Och att släppa iväg en osnuten 14åring på femtio kg att ensam hantera ett djur som väger 400Kg är i mina ögon oansvarigt.
Statestiken på landets akutkliniker talar sitt eget språk.
jag har på mig skyddsskor med stålhätta när jag hanterar kalvar.
Men folk släpper in sina ungar med gympadojjor till skodda hästar.

Har ingenting emot vare sig hästar eller hästfolk.
Men jag anser att man ska följa de trafikregler som finns.
Hästekipage har INTE specialregler vad det gäller hänsyn och företräde.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Hästekipage har INTE specialregler vad det gäller hänsyn och företräde.

Jo specilaregler finns faktiskt - gamla lagar som ger hästen rätt mot bilisten. Det är inte som för hundägaren strikt ägaransvar för häst. Det finns gott om bevis på att bilisten räknas som vållande om en olycka häst - bilist inträffar (även om bilen varit parkerad). Sen ska man inte glömma att hsäten betraktas som ett fordon och därför inte får färdas på GC-väg t ex.

Många bilister är helt omedvetna om detta och vad jag vet tas det inte heller upp på körskolorna.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Brukar man sin åkermark så brukar man tjäna pengar på det, det kanske inte handlar om tillräckliga summor för att leva på det - men som månskensbonde har man för det mesta intäkter på marken, om inte annat så har man gårdstöd (ca 1500-2500 per hektar och år beroende på var i landet m.m.)

Vilket faktiskt är högre intäkter än vad de flesta skogsägare har på sin mark, så dra inte automatiskt slutsatsen att det inte är pengar att hämta även som månskensbonde med annat jobb vid sidan av.

Nä, lägg ner gnället på bonden - vad skulle du säga om det flyttade in en granne som tyckte att dina hästar luktar illa och att dyngstacken drar till sig flugor och därför propsar på att dyngstacken flyttas 300 meter :grin:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men snälla du, har du läst tråden?

Min gödelstack luktar inte på min veranda, och den är 10 meter ifrån, så då luktar det inte hos grannarnas hus heller.

Jag tror iaf inte han tjänar på det, tror du verkligen det täcker upp dieselkostnaden? Jag tvivlar på det faktiskt!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Och hur tror du att hästfolket ska få hem halm och hö?
Lämpligen med lastbil och en förare utbildad på stora och tunga fordon i trafiken.
Inte någon unge med en skrivbordsprodukt till traktorkort.

Statestiken på landets akutkliniker talar sitt eget språk.
Nej faktiskt inte.
Studsmattan är farligare.
Och vanligt jordbruk.

Och så stavas det statistik.

Har ingenting emot vare sig hästar eller hästfolk.
Det verkar då sannerligen som om du hade det.

Men jag anser att man ska följa de trafikregler som finns.
Hästekipage har INTE specialregler vad det gäller hänsyn och företräde.
Jo de har egna trafikregler.
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvarF.html

Motorfordon räknas i princip alltid som ansvariga till skada.
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19751410.htm

Och här är någon som Motionerar om att det skall bli lika.
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=1997/98&bet=L603&dok_id=GL02L603
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag tror iaf inte han tjänar på det, tror du verkligen det täcker upp dieselkostnaden? Jag tvivlar på det faktiskt!

Klart att det går ihop, brukar man marken så har man ju stödrätter. Samt att det ju finns avsättning för det som odlas om man inte behöver det själv.

Kicki :laugh:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Och även om pengarna bokstavligen skulle plöjas ner är det ju bondens ensak. Slösa pengar på att harva en gräsplätt elelr köpa svindyra jeansen. Var och en gör som den vill.;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 133
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp