Bukefalos 28 år!

Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jo det har du. Jag har själv skrivit det, så jag är 100% säker på min sak.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Nej, du har skrivit att det enligt dig bara är att ge fan i att bo på landet om man inte tål lukt. Samtidigt så ska din mamma, enligt dig, av någon anledning minsann inte göra så.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast jag har själv läst svaret i början av tråden så jag vet att du har fel.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men snälla du, det handlar inte om vad som är juridiskt rätt eller riktigt, det handlar om din SYN på det hela. Där du anser att vill DU inte ha grislukt så flyttar du inte till landet, jättelätt. Och anser att det är bara att göra så. Medan du samtidigt raskt överger den när det handlar om din mamma, för där har du en helt annan SYN, där bonden ska ändra sig.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Lite skit några dagar om året tycker jag är ok, men denna bonde

...

Kort sagt, kan jag sätta dit denna bonde på något sätt, så kommer jag göra det!

Så då är det alltså att ringa komunen och höra om han har tillstånd för dessa stukor som gäller!

Fast om jag inte vill känna svinlukt varje dag så flyttar jag ju inte till ett sådant ställe att jag riskerar att göra det ;) Super enkelt!

Och bodde jag på landet där inget sådant fanns och sedan nån skulle bygga det vid tomtgräns så får man väl lösa det då. Antagligen flytta eftersom sambon är allergisk mot det mesta.

Du tycker inte att dessa två inlägg är något motsägelsefulla?
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Nej det tycker jag inte! Man kan inte dra det ur sitt sammanhang, det är bara denna bonde detta påstånde gäller, pga tidigare händelser. Övriga bönder som är trevliga har jag mkt mer tålamod med, oavsett vad det gäller, men det är ömsesidigt oxå. De kommer aldrig och skriker på en, utan vill de nåt så är de trevliga, de går att prata med


Att den bonden som jag inte gillar inte går att prata med vet alla härikring, så det är absolut inte bara nåt som vi har upplevt här.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

*kl*

Ehhh, så det är bara om bonden är otrevlig som dyngan luktar illa ?

Är det en ung, snygg och supertrevlig bonde kanske du rentav tycker att dyngan luktar gott ;)
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Haha nja, men jag stör mig ju inte på lukten då.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag tycker som sagt tidigare i tråden inte att det är värt att lägga nämnvärt med energi på, därav frågade jag här istället för att själv ringa runt o höra.
Jag hade sedan lämnat infon till min mor, för jag skulle inte orkat bry mig om att anmäla överhuvudtaget.

Och som sagt, jag känner ingen lukt, så för min del så finns det inget att klaga på.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Nej det tycker jag inte! Man kan inte dra det ur sitt sammanhang, det är bara denna bonde detta påstånde gäller, pga tidigare händelser. Övriga bönder som är trevliga har jag mkt mer tålamod med, oavsett vad det gäller, men det är ömsesidigt oxå. De kommer aldrig och skriker på en, utan vill de nåt så är de trevliga, de går att prata med


Att den bonden som jag inte gillar inte går att prata med vet alla härikring, så det är absolut inte bara nåt som vi har upplevt här.

Så den här bonden ska få lida för att din mamma är sur för att han inte accepterat erat bud på mark som han äger och ni velat köpa!? Du har aldrig funderat på att det kanske även beror på er/din mamma att stämmningen är så infekterad som den är mot bakrund av önskan om markköp!? Säger inte att bonden är felfri, men det är väl knappast ni heller?

Du skriver att du har mycket mer tålamod med bönder som är trevliga? Så rent generellt brukar du haka upp dig på bönder och saker de gör eller vadå!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Nej det är bara denna bonde som jag hakar upp mig på.

Sedan kan jag tycka att den ena bonde jag köpte hö av är lite snål när han inte kan tänka sig att analysera, (och jag då sköter pengabiten av det hela...) det är ju mkt enklare för honom att skicka in eftersom han använder mkt mer och kan då få löshö från fler balar på en gång. Men det är ju bara att gilla läget, han är inte tillräckligt kunnig för att kunna tillgodogöra sig informationen som en analys ger, och därav så ser han den ju som onödig. Men han säljer väldigt billigt hö, så jag brukar ta en analys av hans o se om det går att använda. I år gick det inte, och det är ju inte mer med det.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Om höet är billigt har du säkert råd att analysera det själv!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Åter igen ett utmärkt ex på en människa som inte har läst vad jag har skrivit :D

Det står inget någonstans om att jag tyckte att bonden skulle betala för analysen! Det jag tyckte var trisst var att han inte kunde tänka sig att ta analysen själv, alltså att jag betalade den och att han tog tussar från sina öppnade balar, istället för att jag skulle ta från mina öppnade balar eftersom att en bal räcker i 1,5 vecka, och därmed så måste hästarna äta höet ganska så länge innan jag kan skicka in en analys.

Det står mkt tydligt om du bara läste lite noggrannare.


Jag brukar nästan alltid betala analysen själv, i år har jag betalat för 3 analyser, varav 1 hö köpte jag, skillnaden är att de andra bönderna fixade det praktiska själva, medans jag bara betalade. Men deras hö är ganska mkt dyrare oxå. Eftersom att priset är så gynnsamt hos den här andra bonden så provar jag alltid hos honom först, går det inte så får jag gå vidare till nästa. Jag har ju rätt höga krav på höet eftersom jag inte vill behöva ge något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Nej det är bara denna bonde som jag hakar upp mig på.

Sedan kan jag tycka att den ena bonde jag köpte hö av är lite snål när han inte kan tänka sig att analysera, (och jag då sköter pengabiten av det hela...) det är ju mkt enklare för honom att skicka in eftersom han använder mkt mer och kan då få löshö från fler balar på en gång. Men det är ju bara att gilla läget, han är inte tillräckligt kunnig för att kunna tillgodogöra sig informationen som en analys ger, och därav så ser han den ju som onödig. Men han säljer väldigt billigt hö, så jag brukar ta en analys av hans o se om det går att använda. I år gick det inte, och det är ju inte mer med det.

Om du inte gillar varan, köp från någon annan. Det är bra onödigt och klanka ner på honom. Hur ska du ha det förresten? Är han snål kan han inte tillgodogöra sig informationen? Eller är det möjligen bara din gissning/tolkning?

Annars tyder det mest på att du är snål som väljer det väldigt billiga höet istället för analyserat.

En gissning är att bonden är smart, ju senare man tar höet dess sämre analysvärden och större mängd hö (jag generaliserar lite det kan variera). En duktig bonde kan dessutom ofta avgöra ungefärliga värden och med ganska god precision. Vet man att värdena är dåliga (och kanske medvetet) så kan han vägra analys för att överhuvudtaget kunna sälja höet ;).

PS, såg nu att du inte köpte, tror det var klokt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Han har själv sagt att han inte har nån anning om sånt med värden och liknande. Han kollar bara på färgen, vilket förvisso var väldigt fint ;)

Men jag förstår inte, jag analyserade, var inte nöjd, analyserade ett annat hö, var inte nöjd igen, men det 3 e höet var ok (inte bra, men ok).

Så jag förstår inte din kritik? jag gillade inte varan, så jag köpte den inte, vad är problemet? Det var ju precis så du ville jag skulle göra? så vart ser du problemet?


Det är väl självklart att man hellre väljer billigt hö än dyrt om båda har samma värden? Jag skulle aldrig fodra med oanalyserat hö någonsin, förutom just de veckorna man kanske är tvungen för att få fram hö att analysera.(men då finns det ju oftast en hel del gräs kvar ute med)

Förrförra året så gav jag analysen till bonden, så att han hade om nån mer ville ha analys, men det gjorde jag inte i år då jag inte var där något mer efter att jag hade fått analysen. (jag brukar komma ihåg värdena i huvudet och behöver därav inte pappret)
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Kritik och kritik, jag tog tillbaks den om valet av hö och snålhet se PS ;). Du är däremot fördömande mot den stackars bonden, tacka sjutton för att han vägrade att ta analys när du förkastat 2 parti hö förra året innan du hittade ett godtagbart och varför överhuvudtaget fundera på att köpa av honom igen? Hans affärsidé (ingen direkt bra i mina ögon men han har sin fulla rätt att göra som han tycker) verkar vara att producera billigt hö, kvalitén blir därefter. Han kanske kommit fram till att han tjänar mest på det viset, alla kräver inte analys. Dessutom är han säker medveten om att du ändå inte kommer att acceptera höet så han gör dig snarast en tjänst genom att vägra analys.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Hans hö var det första jag provade ;)

Och fördömt honom har jag inte gjort, jag bara köper inte hans hö i år (2009-2010), nästa år(2010-2011) får vi se, det beror på vad han får för värden, han brukar få rätt hyffsade värden, ca 7 mj och 5,8-6 i kvot, vilket ju funkar rätt bra när man har fri tillgång.

Men höet förra sommaren blev ju som den blev.

Han vägrade inte att ta analys, inte på det sättet som du säger, jag fick mer än gärna ta en tuss här o där från varje bal, men vi som vet hur man gör analyser vet ju att det inte går att göra så, bladspillet blir jätte stort, och då blir värdena fel.


Jo jag såg att du ändrade, men först efter att jag hade postat, och jag orkade inte ändra :o
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Jag upplever det som du fördömer honom och kommer med mycket hård kritik, att säga att någon är snål är aldrig snällt och enligt dig kan han inte sitt yrke (en höbonde som inte vet hu man tolkar en analys av höet kan inte sitt jobb), det är detta jag syftar på med att fördöma. Det kanske inte är din avsikt, men det är så jag tolkar det.

Och hur sak du ha det, antingen är han villig att ta prover för en analys eller så är han det inte. Att låta dig ta ett i efterhand är inte samma sak som du själv konstaterar.

PS. Jag vet mycket väl hur man gör ett bra urval för analys.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 129
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp