Bukefalos 28 år!

Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

*lånar sista*

Men herregud! Varför lägga energi på att gnälla på om TS har si eller så högt staket till sin hingst. Det är väl jättebra att TS väljer att ha ett extra högt staket som en extra säkerhet om i fall att!

Kanske räcker med bara hängslen men varför inte ha både hängslen och livrem :D Knappast något som skadar!

Jag trodde att vi hade tillräckligt med staket...men igår hände det fruktansvärda som absolut inte får hända. En tjej i stallet trillade av på ridbanan. Trots ordentligt staket runt ridbanan och linor på ett annat ställe kom hästen ut och i full galopp förbi alla de andra hästarna och förbi stallet och ut på en trafikerad 70väg. :eek::eek:

I det läget hade jag velat ha 10 trådar/staket till som hade kunna stoppa hästen...även om det hade kännts som överdrivet 364 dagar om året utom just igår.

Det är DJUR, vi kan aldrig till 100% veta vad de tänker ta sig för!

Så TS: Jag tycker du gör helt rätt i att sätta ett extra högt och kraftigt staket :)
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Invinciblestables: Ja jag kunde inte bry mig mindre, nästan iaf, vi ska få köpa en annan plätt av en annan bonde, men hans åker ligger så jäkla bra till, så visst vore jag glad om vi fick köpa den, men så länge han har intresset så kommer det inte hända, för han gör det ju för att han tycker att det är kul, inte för att tjäna pengar som en "riktig" bonde.


Fast när det gäller markägare handlar det ofta om annat än pengar varför de inte vill sälja sin mark. Ofta är det känslor som styr, och känslor är oftast inte ekonomiskt rationella. T.ex. kan det handla om mark som brukats av släkten i generationer.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Känner du till Boverkets rekomendationer om dyngstackar ???

Din dyngstack kan mycket väl ligga för nära grannens bostadshus... du ska kanske inte kasta sten i glashus - rätt som det är så flyttar det in en familj med allergiska små skitungar i grannhuset som tycker att dina hästar luktar illa och drar till sig flugor och att dyngstacken ligger för nära.

Då sitter du i samma sits som bonden...

Vad gäller ekonomin så är det inte så svårt att gå plus som bonde, det som är svårt är att gå tillräckligt mycket plus för att ha det som enda jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Vad är då det avståndet?

Nu tror jag inte det är nåt problem, för jag vet att stacken inte luktar hos någon av mina "grannar".
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Exakt! :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast när det gäller markägare handlar det ofta om annat än pengar varför de inte vill sälja sin mark. Ofta är det känslor som styr, och känslor är oftast inte ekonomiskt rationella. T.ex. kan det handla om mark som brukats av släkten i generationer.


Mark är ju faktiskt en investering, så visst handlar det om pengar till stor del! Så även om det även är känslor som styr så kan de ju vara ekonomiskt rationella.

Finns väl ingen som helst anledning at man som markägare skall acceptera ett bud på sin egen mark bara för att personen i fråga anser att de gett ett bra bud och att man ändå inte nyttjar marken enligt dem!? Värdeökningen på marken på sikt är ju betydligt större, och har man t.ex. barn så investerar man ju på så vis i deras framtid.

Kicki :laugh:
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Ja värdeökningen kan vara den stora vinsten.
Jag tror t.ex. att min mark mellan Uppsala och Stockholm har sin absolut största avkastning i värdeökningen.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Men hallå bor man på landetb får man väl tåla att det luktar flytgödsel och sånt!!! det hör ju liksom, till, var tror ni annars ni får ert foder ifrån om inte just åkern som dom gödslar för att ni ska kunna ge era djur mat i bra kvalite!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Läs hela tråden är du vänlig.

Tacitus: väntar fortfarande på svar...
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Några bestämmelser om skyddsavstånd mellan bostäder och stall finns inte. Boverket har rekommenderat ett skyddsavstånd om 500 m vid nyetablering av ridanläggning. Socialstyrelsen har i olika sammanhang uttalat att ett skyddsavstånd mellan bostäder och hästhållning om 200 m synes vara rimligt.

Vid bedömningen av om hästhållning skall få bedrivas på en fastighet är inte bara avståndet mellan den ifrågasatta hästhållningen och bebyggelse av betydelse utan även verksamhetens storlek och lokala förhållanden som exempelvis topografi, förhärskande vindriktning och bebyggelsestruktur. Vid bedömningen bör även hänsyn tas till om djurhållningen skall bedrivas inom eller utanför detaljplanelagt område. Omgivningspåverkan från djurhållning har i flera fall ansetts böra accepteras på landsbygden


(Ur en dom i miljööverdomstolen, ur domskälen http://www.notisum.se/rnp/domar/mo/MO006032.htm)

Läs specifikt sista meningen, och betänk att detsamma gäller lantbruksdjurshållning/lantbruk, dvs t ex gödsellukt.

När du bott granne med en svinbonde kan du börja ha åsikter på riktigt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast om jag inte vill känna svinlukt varje dag så flyttar jag ju inte till ett sådant ställe att jag riskerar att göra det ;) Super enkelt!

Och bodde jag på landet där inget sådant fanns och sedan nån skulle bygga det vid tomtgräns så får man väl lösa det då. Antagligen flytta eftersom sambon är allergisk mot det mesta.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Det får du väl fråga henne om.
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast om jag inte vill känna svinlukt varje dag så flyttar jag ju inte till ett sådant ställe att jag riskerar att göra det ;) Super enkelt!

Har du sett programmet Grannfejden? Där fanns just ett sånt exempel! Ett par som köpt hus granne med ett svinstall, som sedan klagade högljutt och hade fått kommunen med sig, och försökte tvinga bonden att investera flera hundra tusen för att få bort lukten......Så superenkelt skulle inte jag våga påstå......
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Det får du väl fråga henne om.

Nej, jag frågar DIG eftersom det var DU som startade en tråd ang din mammas gnäll på att det luktar gödsel från bonden.

Du tycker senare att det är väl bara strunta i att flytta till landet om man vill slippa t ex svinlukt, enkelt. Så vad är skillnaden jmf med din mamma och hennes 'problem'?
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Fast vill du ha ett svar så får du fråga henne.

EmblaAsk: Jag använde ordet JAG när jag skrev, med andra ord gällde det MIG ingen annan, och för MIG är det så enkelt!
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Varför skrev du tråden då? DU anser ju inte att dte är ett problem, så VARFÖR skapar du en lång, grinig tråd om hur stort problemet är, och undrar hur NI kan sätta åt bonden?
 
Sv: Får bonden lägga massor gödseln på åkern?

Om du läser tråden så har du svaret i den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 129
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp