Får- nybörjarfrågor

Jag har inte får/lamm själv, men är slaktare så har sett några tusen!
Och tyvärr verkar de saknas en del kunskap inom framförallt foder bland de som har kanske 5-10st bara för sällskap.

Japp, det är det värsta jag vet, folk som stirrar på sin igenväxta mark och säger "jag tänkte kanske skaffa några får". Dom tror allvarligt att får lever på tuvtåtel och sly och blir väldigt förvånade och förbannade när de får slaktavräkningen och lammen väger 9 kilo slaktade. Fast det är ju inte deras hållning det är fel på utan fel djur, blöt sommar och så vidare. Få läser på om vad får faktiskt behöver för att växa bra. Folk inser inte att man inte kan ha djuren på samma mark år efter år för parasiternas skull, fast man slentrianmässigt avmaskar sin häst "för det ska man ju". Nej hu vad jag kan gå igång på sånt. Att "ha några får" och att vara lammproducent är två helt skilda saker och det senare kräver sin kvinna/man.
 
Japp, det är det värsta jag vet, folk som stirrar på sin igenväxta mark och säger "jag tänkte kanske skaffa några får". Dom tror allvarligt att får lever på tuvtåtel och sly och blir väldigt förvånade och förbannade när de får slaktavräkningen och lammen väger 9 kilo slaktade. Fast det är ju inte deras hållning det är fel på utan fel djur, blöt sommar och så vidare. Få läser på om vad får faktiskt behöver för att växa bra. Folk inser inte att man inte kan ha djuren på samma mark år efter år för parasiternas skull, fast man slentrianmässigt avmaskar sin häst "för det ska man ju". Nej hu vad jag kan gå igång på sånt. Att "ha några får" och att vara lammproducent är två helt skilda saker och det senare kräver sin kvinna/man.

...Man kan faktiskt vara "hobbyproducent" också, och skapa "bra" resultat.

Jag har allmogefår i genbank, ganska småvuxna enligt rasbeskrivningen, och skickade en "KRAV-post" (18 lamm + två utslagstackor) till SCAN i Linköping i höstas. Alla djur klassades som R (flera +, någon -), fettprocenten låg rätt på alla, medelvikten i gruppen var 18,5, minsta lammet hade slaktvikt 15,4, största 23 kg. Då hade jag inte möjlighet att välja lamm ur ett slaktmognadsperspektiv, utan det här var de lamm som "skulle bort", övriga var sålda som livdjur, och ett hemslaktades.
Året därförinnan, så fick jag tre stycken lamm klassade U! Det borde inte vara möjligt enligt vissa förstå-sig-påare, men det är det.

Men ska man få bra resultat, så måste man ge fåren (och lammen) MAT! Alltså ett grovfoder som passar till fåren, och kraftfoder efter behov (räkna foderstat), samt anpassade mineraler. Man behöver se till att hygienen runt utfodringen är god, ta träckprov och eventuellt avmaska, samt sköta betena.

Det går alltså, att få goda resultat även i en mindre besättning (ca 20 tackor), som är Allmogefår i genbank (eller för den delen t.ex. Gute, Finull eller Ryafår t.ex.), följa genbanksreglerna och ändå ha friska och välvuxna lamm.
Mina avelsdjur är i genomsnitt, helt utan att jag gör något urval på storlek, märkbart större än de flesta djur jag sett i rasen.

Det handlar om mat, som sagt, och att förstå att man kan inte få vettiga resultat genom att slänga åt fåren grovt hästhö, och avstå från att ge kraftfoder och mineraler "för det är inte naturligt"...
 
Grattis till U-lamm. Det är sällan man ser bland de som bara håller några för de är mysigt. Ett kvitto på att man gör rätt och sina djur mår bra.
 
Länge sedan jag var inne. Har läst en del på Fåravelsförbundet och funderat på att lösa medlemskap, oavsett om det blir får eller inte. Kanske kan man hoppa på några kurser föreläsningar om det kommer några sådana. Ser att det finns en del fårproducenter häromkring som jag hoppas kunna besöka och prata med. Har hittat mycket matnyttigt som jag läser på om. Blir det får blir det tidigast nästa år. Att byta betesplats är förmodligen inget problem. Tyvärr står redan åkermarker runtomkring och växer igen, vi är nästintill ensamma att sköta åkrarna, så jag tror att man kan arrendera marken.

Tack för alla svar. Återkommer nog med frågor när de dyker upp några :)
 
Hur pass känsliga är får respektive getter för knott?
Det har kommit ganska mycket knott här nu. Grannarna har både får och kor, men deras mark är till stor del öppen betesmark, ungefär som min vall. Jag har blivit försenad i mina får-/getplaner, för jag ska låta dra om elen till mina uthus (blivande får/get-boende) först.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 097
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 941
Senast: cirkus
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 519
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp