Bukefalos 28 år!

Femte vinthundstråden!

280 m på 20.25. Men hon är ju inte fullt återställd efter skendräktighet (hade/har mjölk). Ändå snabbast av kullsyskonen:love:. Vi kommer absolut att komma ner i certtider i slutet av sommaren.

Sprang en runda med en hane som springer cert och hon knuffade till honom riktigt snyggt för att komma närmare trasan:up:

Anmälde lite sådär plötsligt henne till 280m race 23.7:nailbiting:
 
Lycka till med tidtagningen! Gaia sprang sin första tid på 280 m på 23:65 :rofl:. Men till Gaias försvar så var hon skendräktig och det var första gången ur startboxen. Hon har heller inte lärt sig kurvtekniken än. På lördag ska hon få sin första tid på 320 m.

Rättelse: Hon sprang 295 m på 23:65. Dock fortfarande väldigt långsamt. :D Och på lördag blir det första tiden på 350 m.
 
280 m på 20.25. Men hon är ju inte fullt återställd efter skendräktighet (hade/har mjölk). Ändå snabbast av kullsyskonen:love:. Vi kommer absolut att komma ner i certtider i slutet av sommaren.

Sprang en runda med en hane som springer cert och hon knuffade till honom riktigt snyggt för att komma närmare trasan:up:

Anmälde lite sådär plötsligt henne till 280m race 23.7:nailbiting:

Duktig hund! :) Spännande med racedebut!

Men jobbigt med skendräktighet! Gaia är den första hund som jag har haft som blir skendräktig och det sinkar ju ganska mycket har jag märkt. Hon blir extremt loj och ofokuserad från ca. 3 veckor efter löp fram till "valpning". Hormonerna gör att hon blir väldigt mjuk och tappar muskler.
 
Duktig hund! :) Spännande med racedebut!

Men jobbigt med skendräktighet! Gaia är den första hund som jag har haft som blir skendräktig och det sinkar ju ganska mycket har jag märkt. Hon blir extremt loj och ofokuserad från ca. 3 veckor efter löp fram till "valpning". Hormonerna gör att hon blir väldigt mjuk och tappar muskler.
Min har grymma muskler, men är lite långsam bara. Hon ska ändå steriliseras till hösten så nästa säsong borde gå bättre.
 
Gaia ur bur för första gången på Åkers, 320 m. :) Lite snabbare snittfart än förra veckan, 23:98 sek. Man ser ju dåligt själv, men en kompis som satt i tornet bredvid trasföraren berättade att det finns mycket tid att hämta i kurvorna. Hon är väldigt fladdrig och yvig.

 
Kan inte bestämma mig :angel:
Satsa på vintertäcke (grå) direkt eller på något av regntäckena + tröjan?? Allt från sofa dog wear.
IMG_20160714_190107_zpsxbxrteu9.jpg
 
Kan inte bestämma mig :angel:
Satsa på vintertäcke (grå) direkt eller på något av regntäckena + tröjan?? Allt från sofa dog wear.
IMG_20160714_190107_zpsxbxrteu9.jpg

Tröjan längst ner till höger är väldigt praktiskt när det börjar bli lite kyligt, men inte så kallt att det behövs ett tjockt täcke. När det gäller de andra täckena handlar det nog om vad hunden gillar och behöver. Är han frusen? Rör han sig ute mycket på vintern eller håller han sig ganska still? Min ena har ett Back-on-track-täcke som sitt tjockaste täcke, men oftast går hon under vintern i ett softshell av samma modell som tröjan längst ner till höger. Min andra är en fryslort och vill gärna ha något varmar.

Med hanhund måste man även tänka på hur täcket går under magen, så att inte hunden kissar på det.
 
Tröjan längst ner till höger är väldigt praktiskt när det börjar bli lite kyligt, men inte så kallt att det behövs ett tjockt täcke. När det gäller de andra täckena handlar det nog om vad hunden gillar och behöver. Är han frusen? Rör han sig ute mycket på vintern eller håller han sig ganska still? Min ena har ett Back-on-track-täcke som sitt tjockaste täcke, men oftast går hon under vintern i ett softshell av samma modell som tröjan längst ner till höger. Min andra är en fryslort och vill gärna ha något varmar.

Med hanhund måste man även tänka på hur täcket går under magen, så att inte hunden kissar på det.

Ja jag har tänkt på allt det men kan ändå inte bestämma mig :D:angel: jobbigt!!
 
Kan inte bestämma mig :angel:
Satsa på vintertäcke (grå) direkt eller på något av regntäckena + tröjan?? Allt från sofa dog wear.
IMG_20160714_190107_zpsxbxrteu9.jpg
Jag skulle kört på de två nedersta, fast jag har nog lite väl mycket salukitänk och ser mest hur jobbigt det grå skulle kunna bli runt bakdelen.
När det gäller vintertäcken från Sofa så är det här min favorit på hemsidan (av bilderna att döma):
2235_detail_titul.jpg
 
Ja jag har tänkt på allt det men kan ändå inte bestämma mig :D:angel: jobbigt!!

Med tanke på säsongen så skulle jag nog ha köpt tröjan och ett regntäcke. Han är ju inte färdigvuxen än och kommer ha hunnit växa till sig mer när det är dags att tänka på vintertäcke. Vintertäcket på bilden känns dessutom väldigt mycket som ett "stadstäcke", så om han behöver ha något även i skogen så skulle jag ha valt ett mer praktiskt täcke (den dagen det är dags för vintertäcke, vilket förhoppningsvis dröjer sisådär 5 månader). :)
 
Med tanke på säsongen så skulle jag nog ha köpt tröjan och ett regntäcke. Han är ju inte färdigvuxen än och kommer ha hunnit växa till sig mer när det är dags att tänka på vintertäcke. Vintertäcket på bilden känns dessutom väldigt mycket som ett "stadstäcke", så om han behöver ha något även i skogen så skulle jag ha valt ett mer praktiskt täcke (den dagen det är dags för vintertäcke, vilket förhoppningsvis dröjer sisådär 5 månader). :)

Ja det är sant, men det är ju inte direkt billigt med täcken där ifrån +frakt så det var mer att jag skulle köra på vintertäcket direkt. Men det blir som du säger för tidigt nu. Hade behövt ett fodrat regn och ett vinter men då stiger priset rejält :angel: och tröjan, och ett ofodrat :D
 
Ja det är sant, men det är ju inte direkt billigt med täcken där ifrån +frakt så det var mer att jag skulle köra på vintertäcket direkt. Men det blir som du säger för tidigt nu. Hade behövt ett fodrat regn och ett vinter men då stiger priset rejält :angel: och tröjan, och ett ofodrat :D
gör som mig och sy egen tröja annars? Mycket billigare ;)
 
Har bestämt mig för tröja+regntäcke nu :angel:

Men då blev det jobbigt ändå. De två översta från sofa och de undre från dg. Gillar tröjan mer från sofa och täcket från dg men tänker inte betala frakt från två ställen..
IMG_20160715_105612_zpsybthz7do.jpg
 
Gaia har blivit opererad för grus i dojan idag.

Jag märkte i fredags att Gaia rörde sig lite konstigt i skritt på vägen hem från skogen och började misstänka att hon hade fått problem med ryggen igen. Jag började genast banna mig för att jag inte hade tagit det lugnare under hennes skendräktighet med tanke på att ligament kring bäcken osv mjukas upp. På kvällen bler det dock klart att det inte var ryggen, då hade hon börjat halta rejält. Jag kände igenom henne i över en timme utan att hitta något.

På lördag morgon ligger jag och tittar på hennes tass och ser att en trampdyna har en mörk prick och att hon är lite röd och inflammerad. Jag började pilla på pricken och efter ett tag så lossnar en bit som visar sig vara en liten sten och under så var det ett litet hål in i trampdynan. Under helgen så svullnade tån upp rejält och i måndags gick vi till veterinären. Några röntgenplåtar konstaterade att det fanns två små saker i trampdynan, en ganska nära hålet och en högre upp. Så vi fick en tid till onsdagen - alltså idag - för att operera bort dem.

Allt gick bra. Veterinären lyckades få ut gruset med minimal påverkan på trampdynan. Det tråkiga är att vi missar ett LC- prov som vi är anmälda till på Strömsholm. Jag hade verkligen sett fram emot det då jag själv gick på Strömsholm i två år och har ridit mycket på Österängen där provet är. Dessutom har Gaia börjat komma i riktigt bra form. Men, men ... det är inte hela världen. Viktigare är att tassen hinner bli bra tills vi ska fjällvandra om två veckor. :)


Bakben eller bandyklubba?
 
Gaia har blivit opererad för grus i dojan idag.

Jag märkte i fredags att Gaia rörde sig lite konstigt i skritt på vägen hem från skogen och började misstänka att hon hade fått problem med ryggen igen. Jag började genast banna mig för att jag inte hade tagit det lugnare under hennes skendräktighet med tanke på att ligament kring bäcken osv mjukas upp. På kvällen bler det dock klart att det inte var ryggen, då hade hon börjat halta rejält. Jag kände igenom henne i över en timme utan att hitta något.

På lördag morgon ligger jag och tittar på hennes tass och ser att en trampdyna har en mörk prick och att hon är lite röd och inflammerad. Jag började pilla på pricken och efter ett tag så lossnar en bit som visar sig vara en liten sten och under så var det ett litet hål in i trampdynan. Under helgen så svullnade tån upp rejält och i måndags gick vi till veterinären. Några röntgenplåtar konstaterade att det fanns två små saker i trampdynan, en ganska nära hålet och en högre upp. Så vi fick en tid till onsdagen - alltså idag - för att operera bort dem.

Allt gick bra. Veterinären lyckades få ut gruset med minimal påverkan på trampdynan. Det tråkiga är att vi missar ett LC- prov som vi är anmälda till på Strömsholm. Jag hade verkligen sett fram emot det då jag själv gick på Strömsholm i två år och har ridit mycket på Österängen där provet är. Dessutom har Gaia börjat komma i riktigt bra form. Men, men ... det är inte hela världen. Viktigare är att tassen hinner bli bra tills vi ska fjällvandra om två veckor. :)


Bakben eller bandyklubba?

Usch då, hoppas det läker ihop snabbt!
 
Jag kunde inte låta bli att göra lite jämförelser idag... Mest för att Ebrah fascinerar mig så mycket hela tiden.

Här är Ebrah till vänster, moster Wahidah till höger. Ska bli intressant att se om Ebrah är ännu mer lik Wahidah när hon blir 3 år (det är vad W är på bilden). Syns ju att de är släkt iaf ;)
13697003_676243355857381_4129472609544440894_n.jpg


Sedan ett litet minikollage på mina tre ljusa.
13820768_676258105855906_1971473487_n.jpg

Uppe till vänster: Zala. Till höger: Wahidah. Nere: Ebrah.
Zala är ju min första saluki, Wahidah är dotter till henne, så Ebrah är barnbarn till Zala. Jag upplever att Ebrah är mest lik Wahidah i huvudet, men mer lik Zala i kroppen.
Annat kul är att Zala hade en vit fläck, som en triangel i nacken. Wahidah hade en vit rand i nacken och Ebrah har även hon en vit triangel i nacken. Ebrahs är mindre än Zalas men är men hörnen pekar åt samma håll osv :p

Mentalt så är Ebrah just nu extremt lik Wahidah, men jag har hela tiden sagt att jag tror att Wahidah blev vad Zala skulle ha blivit om Zala haft en bättre uppväxt. Zala hade jag dessutom bara under tiden hon var äldre och Wahidah blev inte gammal. Jag är nyfiken på om det kommer bli så att Ebrah är som både Zala och Wahidah, fast på olika sätt beroende på var i livet hon befinner sig. Det kommer ju tiden utvisa.

Det hela kan sammanfattas med att jag är löjligt glad åt att ha "min" salukilinje hemma i alla fall. (Aysu är dessutom halvbror till Wahidah, samma pappa). Känns lagom nördigt och fint :angel: Kan sitta länge och ofta med jämförelser, kolla upp släktingar för att jämföra dem i så små detaljer som möjligt osv. Längtar till utställningen nästa helg då jag kommer få träffa många av dem!
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 038
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 219
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 682
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
306
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp