Femte vinthundstråden!

Glömde uppdatera om racet. Hon sprang 280m på 20.21, vilket är en ganska dålig tid. Fastbsen såg hon knappt nåt av luren, eftersom de snabbare hundarna var så långt före. Säkert och bra race ändå. Ettan och tvåan sprang på tiden 18 nånting. Raceavlade...

Nästa race är bättre eftersom hon kommer att starta med lika snabba whippar som henne själv.

Det är ett aber när de får springa mot så snabba hundar att de inte har någon chans till traskontakt. Duktigt av henne att ändå pinna på!
 
Tror vi klarar oss nu :angel:

Softshell raincoat, dubbel fleecetäcke och tröja!
IMG_20160727_211500_zpspjcqmazb.jpg
 
Därför har vi just snigellopp.

Men det är ju ändå ett aber att det överhuvudtaget ska behöva inträffa.

I Sverige har vi inte indelning mellan certlopp och snigellopp, utan endast klassindelning (undantag SM och divisionslopp, men det kan man alltid välja att avstå från). Där tävlar inte hunden innan den har klassats in och det gör den i licensloppen där man sätter hunden mot jämnstarka stödhundar. Syftet är att hunden ska få en så korrekt inklassning som möjligt samt att hunden inte ska behöva känna sig usel eller riskera gena över railen på grund av dålig traskontakt. Det tycker jag är bra. Jag har själv sett på min äldste vad dålig traskontakt kan göra för psyket. Det är skit, rent ut sagt.
 
Men det är ju ändå ett aber att det överhuvudtaget ska behöva inträffa.

I Sverige har vi inte indelning mellan certlopp och snigellopp, utan endast klassindelning (undantag SM och divisionslopp, men det kan man alltid välja att avstå från). Där tävlar inte hunden innan den har klassats in och det gör den i licensloppen där man sätter hunden mot jämnstarka stödhundar. Syftet är att hunden ska få en så korrekt inklassning som möjligt samt att hunden inte ska behöva känna sig usel eller riskera gena över railen på grund av dålig traskontakt. Det tycker jag är bra. Jag har själv sett på min äldste vad dålig traskontakt kan göra för psyket. Det är skit, rent ut sagt.
Ja det är ju det rätta systemet. Så gör man om man tävlar för greyhoundklubben. Men tyvärr har finska vinthundsklubben dåliga regler. Nästa säsong ska jag skaffa licens också för gr-klubbens tävlingar.

Jag låter min springa ensam utan korg ibland för att hon ska få lyckas riktigt ordentligt.
 
Lite roligt, min tant Corinne ska få träna tillsammans med Svenska Juniorlandslaget i Juniorhandling. De tyckte Corinne var ett utmärkt val, envis, mattig och gör inget gratis. :p Men hur snäll som helst som tur. ;) Nu får jag jobba på att Corinne ska stå snyggt fritt, var bara typ 6 år sedan hon stod i en ring senast. :p
2hn9cua.jpg
 
Jag gick ju anlagsprovet i viltspår med Vilja förra hösten och nu har jag fått arslet ur och anmält till en kurs i öppen klass.
Det är fyra tillfällen med start om en vecka, det blir nog kul :D

Vi ska ha med oss egna snitslar och det har jag aldrig använt mig av så jag fick sätta mig igår och göra några stycken :p
Dom ska tydligen vara i olika färger också för att markera olika saker (typ vinkel, bloduppehåll, raksträcka) så jag hoppas att det räcker med dom jag gjorde.

13937820_10153666051615588_1604739564360695394_o.jpg

13938337_10153666088205588_8657387423669448554_n.jpg
 
Tant Corinne följde med ungdomarna idag ut i skogen, höll igång hela tiden över stock å sten i 2h. Sedan blev det viltspår för hela slanten, Corinne har inte spårat på ca 3 år men spårade som om hon inte hade gjort något annat, dessutom tog hon några simvarv i sjön helt frivilligt. ;)
Insåg mitt i allt när Corinne ställde upp sig snyggt för en gångs skull att hon nu har varit frisk från alla muskelinflammationer i 6 månader. :up: Hjärtat klappar lite extra för denna whippetdam :love:
14063758_1508380412521503_8074500616366597916_n.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 042
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 420
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 093
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp