Femte vinthundstråden!

Santos nya måttbeställda täcke är äntligen här! :love:
249819639aa74089171dc7a6f7464fe6b190cc30acad762168ec94098555607084d5bb2e.jpg
 
Jag har tänkt lite på det här med överaktivering.
Släpper ni era hundar lösa varje dag? Finns det risk för överaktivering om de får springa lösa så ofta?
 
Jag har tänkt lite på det här med överaktivering.
Släpper ni era hundar lösa varje dag? Finns det risk för överaktivering om de får springa lösa så ofta?

Mina whippar går lösa hemma på gården i flock på 7-10 hundar varje dag tills de själva vill gå in (vilket är typ efter 2 minuter nu på vintern:angel:). Det är dessutom alltid lösa när vi är ute och går/springer/cyklar/rider (vilket vi gör dagligen) förutom när vi tränar drag. + att vi tränar både whippetrace och rundbana när det är säsong. så dom är nog väldigt överaktiverade i så fall :D

Nä men skämt å sido, för mina är det så vardagligt att vara lös att det i sig inte är nån aktivitet eller vad man ska säga. Men för en hund som inte är lös så mycket som mina kanske det är en större grej. Jag tror dock inte du behöver vara rädd för att överaktivera när det bara handlar om lösspring. :)
 
Mina whippar går lösa hemma på gården i flock på 7-10 hundar varje dag tills de själva vill gå in (vilket är typ efter 2 minuter nu på vintern:angel:). Det är dessutom alltid lösa när vi är ute och går/springer/cyklar/rider (vilket vi gör dagligen) förutom när vi tränar drag. + att vi tränar både whippetrace och rundbana när det är säsong. så dom är nog väldigt överaktiverade i så fall :D

Nä men skämt å sido, för mina är det så vardagligt att vara lös att det i sig inte är nån aktivitet eller vad man ska säga. Men för en hund som inte är lös så mycket som mina kanske det är en större grej. Jag tror dock inte du behöver vara rädd för att överaktivera när det bara handlar om lösspring. :)

Haha härligt!
Det kvittar om jag släpper mina lösa varje dag eller 2ggr i veckan, dom springer och busar som dårar ändå. Det är mer det jag syftar på, om det slår över till att dom blir odrägliga av ett par lugna dagar sedan :D
 
Tja jag kan nog inte säga något eller bidra med något, Tant Corinne har aldrig varit en sprallig whippet, springa är så otroligt onödigt enligt henne (men det hade varit roligt med en whippet som gillar att springa). :p
Ligga i soffan hela dagarna och gå på kattlåda hade varit nice enligt henne. :rofl:
 
Jag har tänkt lite på det här med överaktivering.
Släpper ni era hundar lösa varje dag? Finns det risk för överaktivering om de får springa lösa så ofta?
Lösa varje dag från 8 veckors ålder (är tanken)... Undantaget är om vi åker på resa där det blir omöjligt eller om det behövs koppelvila pga skada. Dagen innan större LC-tävlingar håller jag dem också i koppel, och jo, är det för halt ute så släpper jag inte heller... nåja. Jag har aldrig märkt av något tecken på överaktivering pga lösspring, däremot blir det ett helt annat lugn hemma när de sprungit jämfört med om jag bara tröttat ut dem med koppelpromenad och någon mental träning.

Jag hatar koppelpromenader, så jag försöker att varje dag ta långpromenader där hundarna kan vara lösa i princip hela tiden.
 
Jag måste komma med ett smått meningslöst inlägg, men vill prata med någon som förstår mig. :D Jag såg nämligen just bild på en hundras jag inte kände till och föll lite pladask för :love: nämligen strävhårig galgo espanol. Har läst lite i denna tråd, men förstår även via googling att den inte är jättevanlig. Om ni råkar veta att det finns någon i Norrbotten som brukar ställas ut, hojta vänligen till, så kan jag åka och spana på någon utställning. :)
 
Jag måste komma med ett smått meningslöst inlägg, men vill prata med någon som förstår mig. :D Jag såg nämligen just bild på en hundras jag inte kände till och föll lite pladask för :love: nämligen strävhårig galgo espanol. Har läst lite i denna tråd, men förstår även via googling att den inte är jättevanlig. Om ni råkar veta att det finns någon i Norrbotten som brukar ställas ut, hojta vänligen till, så kan jag åka och spana på någon utställning. :)
Några Hot Isle hundar borde kanske ställas ut i närheten? :) Tyvärr känner jag inga med Galgos men jag kan inte mer än hålla med, den strävhåriga är ju för fin. :love:
 
Jag måste komma med ett smått meningslöst inlägg, men vill prata med någon som förstår mig. :D Jag såg nämligen just bild på en hundras jag inte kände till och föll lite pladask för :love: nämligen strävhårig galgo espanol. Har läst lite i denna tråd, men förstår även via googling att den inte är jättevanlig. Om ni råkar veta att det finns någon i Norrbotten som brukar ställas ut, hojta vänligen till, så kan jag åka och spana på någon utställning. :)

Strävhårig galgo espanol is the best! Givetvis är jag helt opartisk och slänger med lite bilder på min galgopojke från kennel O'Gradis ;)
Galgon är en väldigt trevlig och mild hund och mitt hundägande har aldrig varit så okomplicerat som det är just nu. Alla jag träffar på tycker jag har en väldigt trevlig hund - även om många tycker att han är ganska ful. En liten kille har vid ett tillfälle sagt att han är söt.... Har ingen koll på galgos norrut, men kan höra med min uppfödare om hon känner till några i dina trakter? Galgofolket brukar vara väldigt trevliga och de hade inga problem med att övertala mig att skaffa rasen :D Nackdelen med just min galgopojke är att han är enorm och mäter nästan 80 cm i mankhöjd, det gör att han inte har en suck mot små tikar på LC-fältet om det är en bana med mycket svängar. Ett litet tips, i ditt ställe hade jag nog hellre åkt på LC och spanat istället för utställning, det brukar vara trevliga tillställningar där man dessutom får se hundarna i sitt esse.




Nytrimmad på sista bilden (brukar strippa ned allt utom skägget två gånger om året)
 
Strävhårig galgo espanol is the best! Givetvis är jag helt opartisk och slänger med lite bilder på min galgopojke från kennel O'Gradis ;)
Galgon är en väldigt trevlig och mild hund och mitt hundägande har aldrig varit så okomplicerat som det är just nu. Alla jag träffar på tycker jag har en väldigt trevlig hund - även om många tycker att han är ganska ful. En liten kille har vid ett tillfälle sagt att han är söt.... Har ingen koll på galgos norrut, men kan höra med min uppfödare om hon känner till några i dina trakter? Galgofolket brukar vara väldigt trevliga och de hade inga problem med att övertala mig att skaffa rasen :D Nackdelen med just min galgopojke är att han är enorm och mäter nästan 80 cm i mankhöjd, det gör att han inte har en suck mot små tikar på LC-fältet om det är en bana med mycket svängar. Ett litet tips, i ditt ställe hade jag nog hellre åkt på LC och spanat istället för utställning, det brukar vara trevliga tillställningar där man dessutom får se hundarna i sitt esse.




Nytrimmad på sista bilden (brukar strippa ned allt utom skägget två gånger om året)

Visst har väl du bytt namn? :) Jag kände igen din fina galgopojke men kände inte igen namnet Lime.
 
Jag måste komma med ett smått meningslöst inlägg, men vill prata med någon som förstår mig. :D Jag såg nämligen just bild på en hundras jag inte kände till och föll lite pladask för :love: nämligen strävhårig galgo espanol. Har läst lite i denna tråd, men förstår även via googling att den inte är jättevanlig. Om ni råkar veta att det finns någon i Norrbotten som brukar ställas ut, hojta vänligen till, så kan jag åka och spana på någon utställning. :)

Fullständigt meningsfullt inlägg tycker jag! :)

18/3 har vinthundklubben utställning i Boden och 16/7 i Råneå.
Det hålls även några lure coursing-prov i norr. 10/6 arrangeras ett prov någonstans i Västerbotten, 20/8 i Bjurholm (i anslutning till svvk-utställning) och 16/9 är det prov i Boden. Om du inte hör något härifrån så kan du alltid kontakta avdelningarna och fråga om det är galgos anmälda.
 
@Lime Men såå fin! :love: Låter ju som en himla trevlig hund. Tack för ett bra tips om LC, jag har precis lagom avstånd till Älvsbyn för en dagsutflykt. :) Och har länge tänkt att jag vill göra, dessutom. Jag ska läsa lite mer på rasklubbsidor och sånt nu i kväll.
 
Fullständigt meningsfullt inlägg tycker jag! :)

18/3 har vinthundklubben utställning i Boden och 16/7 i Råneå.
Det hålls även några lure coursing-prov i norr. 10/6 arrangeras ett prov någonstans i Västerbotten, 20/8 i Bjurholm (i anslutning till svvk-utställning) och 16/9 är det prov i Boden. Om du inte hör något härifrån så kan du alltid kontakta avdelningarna och fråga om det är galgos anmälda.

Kanonbra! Jag var ju faktiskt på vinthundutställningen för ett år sedan, men då hade jag spanandet inställt på whippet och italiensk vinthund, så jag har ingen aning om det ens deltog någon galgo av något hårlag.
 
// Nackdelen med just min galgopojke är att han är enorm och mäter nästan 80 cm i mankhöjd //

Glömde detta, håhå, problemet är väl att jag gillar små hundar (och djur överlag), men hann tycka att en vinthund(stik) på cirka 60 cm måste vara okej, innan jag läste detta. :D
 
Alltså det slår lite slint i mitt huvud, har alltid trott att Salukis är jättehundar men dina tjejer är ju bara 10cm högre än min whippa. :laugh:
Haha! "Vanligtvis 58-71cm" säger rasstandarden. Jag träffade en gång en som velat ha saluki men köpt whippet för att de var mindre. Hon köpte hanhundar. De var nästan precis lika stora som min dåvarande saluki :p (ja, de var för stora, precis som så många andra är)
 
Glömde detta, håhå, problemet är väl att jag gillar små hundar (och djur överlag), men hann tycka att en vinthund(stik) på cirka 60 cm måste vara okej, innan jag läste detta. :D

Ingen fara! När de rullar ihop sig så blir hur små som helst! :)





(Men när de sträcker ut sig tvärs över sängen blir de desto mer utrymmeskrävande - men det gäller även whippet och italienare. :angel:)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 792
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp