Femte vinthundstråden!

Hjälp LC-kunniga! Var iväg på lc-prov i helgen som gick åt fanders och nu vet jag varken in eller ut. Värmde upp Arcano i god tid innan start och vi fick vara två stycken som släppte honom för att han var så taggad på att komma iväg. Därefter sprang han 200 m innan han ställde sig bredvid en funktionär på fältet.... och där fick jag hämta honom. De på fältet påstod att han sprungit ojämnt och saknat power hela vägen och själv hittar jag inga fel. Han travade helt rent bredvid mig när vi skulle av fältet och jag hittar inga trasiga tassar/klor eller varma områden och han visar inte att han har ont om jag känner igenom honom. Vi har löptränat en del inför tävlingen och inte heller då har han visat tecken på smärta. Han tvekade när han skulle lägga sig ned i soffan när vi kom hem i lördags, så det är nog någonting som är fel och som kanske funnits en stund utan att vi märkt det.

Nu är min undran om jag ska vända mig till veterinär eller fysioterapeut för att gå igenom honom? Spontant känns fysioterapeut som ett starkare kort eftersom jag tror det är någonting muskulärt som bråkar. Någon som varit med om något liknande?

I övrigt håller jag på att förbereda mig mentalt på att min hund börjar bli gubbe och att tävlingskarriären är slut efter nästa säsong (om det ens blir någon mer tävling för honom). Vilken trevlig sport LC är! Jag uppskattar verkligen att det går att småprata med vem som helst och att vinthundsägarna är så trevliga kring fältet :) Det känns sorgligt att komma ifrån sporten eftersom det inte blir något nytt hundköp här på ett antal år, men så småningom hoppas jag att det blir en ny tävlingshund till mig :love: . Det tar nog ett par år bara att fundera ut om jag ska hålla fast vid galgo eller testa en annan vinthundsras.
 
Hjälp LC-kunniga! Var iväg på lc-prov i helgen som gick åt fanders och nu vet jag varken in eller ut. Värmde upp Arcano i god tid innan start och vi fick vara två stycken som släppte honom för att han var så taggad på att komma iväg. Därefter sprang han 200 m innan han ställde sig bredvid en funktionär på fältet.... och där fick jag hämta honom. De på fältet påstod att han sprungit ojämnt och saknat power hela vägen och själv hittar jag inga fel. Han travade helt rent bredvid mig när vi skulle av fältet och jag hittar inga trasiga tassar/klor eller varma områden och han visar inte att han har ont om jag känner igenom honom. Vi har löptränat en del inför tävlingen och inte heller då har han visat tecken på smärta. Han tvekade när han skulle lägga sig ned i soffan när vi kom hem i lördags, så det är nog någonting som är fel och som kanske funnits en stund utan att vi märkt det.

Nu är min undran om jag ska vända mig till veterinär eller fysioterapeut för att gå igenom honom? Spontant känns fysioterapeut som ett starkare kort eftersom jag tror det är någonting muskulärt som bråkar. Någon som varit med om något liknande?

I övrigt håller jag på att förbereda mig mentalt på att min hund börjar bli gubbe och att tävlingskarriären är slut efter nästa säsong (om det ens blir någon mer tävling för honom). Vilken trevlig sport LC är! Jag uppskattar verkligen att det går att småprata med vem som helst och att vinthundsägarna är så trevliga kring fältet :) Det känns sorgligt att komma ifrån sporten eftersom det inte blir något nytt hundköp här på ett antal år, men så småningom hoppas jag att det blir en ny tävlingshund till mig :love: . Det tar nog ett par år bara att fundera ut om jag ska hålla fast vid galgo eller testa en annan vinthundsras.

Jag kan inget om LC, men vet först och sen fysio skulle jag säga.
 
Hjälp LC-kunniga! Var iväg på lc-prov i helgen som gick åt fanders och nu vet jag varken in eller ut. Värmde upp Arcano i god tid innan start och vi fick vara två stycken som släppte honom för att han var så taggad på att komma iväg. Därefter sprang han 200 m innan han ställde sig bredvid en funktionär på fältet.... och där fick jag hämta honom. De på fältet påstod att han sprungit ojämnt och saknat power hela vägen och själv hittar jag inga fel. Han travade helt rent bredvid mig när vi skulle av fältet och jag hittar inga trasiga tassar/klor eller varma områden och han visar inte att han har ont om jag känner igenom honom. Vi har löptränat en del inför tävlingen och inte heller då har han visat tecken på smärta. Han tvekade när han skulle lägga sig ned i soffan när vi kom hem i lördags, så det är nog någonting som är fel och som kanske funnits en stund utan att vi märkt det.

Nu är min undran om jag ska vända mig till veterinär eller fysioterapeut för att gå igenom honom? Spontant känns fysioterapeut som ett starkare kort eftersom jag tror det är någonting muskulärt som bråkar. Någon som varit med om något liknande?

I övrigt håller jag på att förbereda mig mentalt på att min hund börjar bli gubbe och att tävlingskarriären är slut efter nästa säsong (om det ens blir någon mer tävling för honom). Vilken trevlig sport LC är! Jag uppskattar verkligen att det går att småprata med vem som helst och att vinthundsägarna är så trevliga kring fältet :) Det känns sorgligt att komma ifrån sporten eftersom det inte blir något nytt hundköp här på ett antal år, men så småningom hoppas jag att det blir en ny tävlingshund till mig :love: . Det tar nog ett par år bara att fundera ut om jag ska hålla fast vid galgo eller testa en annan vinthundsras.
Säger detsamma, Vet först sedan Fysio isåfall något måste t.ex. röntgas.
 
Hjälp LC-kunniga! Var iväg på lc-prov i helgen som gick åt fanders och nu vet jag varken in eller ut. Värmde upp Arcano i god tid innan start och vi fick vara två stycken som släppte honom för att han var så taggad på att komma iväg. Därefter sprang han 200 m innan han ställde sig bredvid en funktionär på fältet.... och där fick jag hämta honom. De på fältet påstod att han sprungit ojämnt och saknat power hela vägen och själv hittar jag inga fel. Han travade helt rent bredvid mig när vi skulle av fältet och jag hittar inga trasiga tassar/klor eller varma områden och han visar inte att han har ont om jag känner igenom honom. Vi har löptränat en del inför tävlingen och inte heller då har han visat tecken på smärta. Han tvekade när han skulle lägga sig ned i soffan när vi kom hem i lördags, så det är nog någonting som är fel och som kanske funnits en stund utan att vi märkt det.

Nu är min undran om jag ska vända mig till veterinär eller fysioterapeut för att gå igenom honom? Spontant känns fysioterapeut som ett starkare kort eftersom jag tror det är någonting muskulärt som bråkar. Någon som varit med om något liknande?

I övrigt håller jag på att förbereda mig mentalt på att min hund börjar bli gubbe och att tävlingskarriären är slut efter nästa säsong (om det ens blir någon mer tävling för honom). Vilken trevlig sport LC är! Jag uppskattar verkligen att det går att småprata med vem som helst och att vinthundsägarna är så trevliga kring fältet :) Det känns sorgligt att komma ifrån sporten eftersom det inte blir något nytt hundköp här på ett antal år, men så småningom hoppas jag att det blir en ny tävlingshund till mig :love: . Det tar nog ett par år bara att fundera ut om jag ska hålla fast vid galgo eller testa en annan vinthundsras.

Det är svårt att råda. Om jag själv hade haft stark misstanke om att det är muskulärt så hade jag valt att gå till min fysio i första hand. Men då gäller det ju att man har en fysioterapeut som man har förtroende för och som man vet inte hittar på några konstigheter, utan som hänvisar till veterinär om hen misstänker att det kan vara något som bör kollas upp av veterinär innan ev. behandling.

Jag var med om en liknande sak som du när jag var på provet i Mariestad för knappt 1,5 månad sedan (förutom att Gaia fullföljde). Kontentan av det hela var att Gaia måste ha haft en skada i långa ryggmuskeln redan innan provet. Hon sprang väldigt begränsat och det var tyvärr först under det andra loppet som jag kunde se hur illa det var. Något var jättefel - så pass fel att jag inte begriper att domarna inte noterade det vare sig under det första eller det andra loppet. Hos fysioterapeuten några dagar senare så konstaterades att hon hade en ordentlig muskelinflammation i långa ryggmuskeln. Nu hade jag mina misstankar på förhand då hon hade liknande problem vid ett tillfälle som ung. Jag valde därför att gå till fysioterapeuten (som undersökte och behandlade henne även förra gången) före veterinären.

Jag förstår hur du tänker angående ålder. Gaia fyller 6 år i slutet av december, så jag måste ju ta med i beräkningen att både läkning och uppbyggning går långsammare. Vi ska köra ett program med mycket massage, styrka, bakbenskontroll och elasticitet under vintern och sedan träffa fysioterapeuten igen i slutet av januari för att stämma av hennes status. Känns hon bra så ska vi öka på träningen med regelbunden avstämning innan eventuell start nästa år. Är det inte helt bra så får vi nöja oss med lösspring, skogen och gos. Trots allt hoppas jag ju få tio år till med henne och vill inte riskera onödiga kroppsliga besvär när hon blir äldre.
 
I söndags sprang Santo sitt 3e LC-prov, och det gick visst väldigt bra! En 4e placering med cert :bump: Nu är säsongen slut så vi ser fram emot nästa!

22228643_10214747986720309_1038681762546645969_n.jpg


22365345_10214747987200321_6988753156172069633_n.jpg


22366792_10214769669822373_7592278403760715171_n.jpg
 
Vi var på Whippetklubbens officiella utställning igår. Vi hade med oss Stella 5 månader och Vilja 6 år.

Stella var först ut och slog till med att bli bästa tikvalp 4-6 månader, dom var 7 stycken :banana:
Sen gick hon mot hanvalpen som vann sin klass på 5 stycken. Och då vann hon också :D:D:banana::love:
Så hon blev BIS babyvalp :love:

22853220_10154836225185588_4483567837122807329_n.jpg


Vilja som mest följde med för skojs skull fick Excellent (till min förvåning :o) i öppen klass. Ena uppfödaren hjälpte mig att visa henne :)
Hon tycker om ögonkontakt :angel:

22789131_10154836226150588_1906603101808407912_n.jpg


Lite fler bilder

22815620_10154836225145588_2249273235880058698_n.jpg

22894434_10154836225090588_2881990501080919034_n.jpg

22886259_10154836225250588_5013743834467955533_n.jpg
 
Jag funderar på valp så småningom och tittar lite på svenska whippetar ur racelinje.

Finns det någon databas med resultat? Jag vet att racingen inte är under fci i sverige, Men nånstans måste man ju kunna se tider för olika sträckor, hälsoundersökningsresultat, stamtavlor o.s.v. whippetarchives är inte det jag söker utan jag vill ha något annat.

I Finland ligger ju racingen under fci så allt finns i kennelklubbens avelsdatabas samt i vinthundsklubbens databas. Finns nåt sånt hos er?

För mig är det viktigt att kommande valpen har en pålitlig stamtavla (inga öststatshundar eller andra risker för greyhoundmix), hälsotestade (hjärta ul, ögon lysta samt rygg o höfter röntgade).

Dessutom ska den ju vara snabb...
 
Jag funderar på valp så småningom och tittar lite på svenska whippetar ur racelinje.

Finns det någon databas med resultat? Jag vet att racingen inte är under fci i sverige, Men nånstans måste man ju kunna se tider för olika sträckor, hälsoundersökningsresultat, stamtavlor o.s.v. whippetarchives är inte det jag söker utan jag vill ha något annat.

I Finland ligger ju racingen under fci så allt finns i kennelklubbens avelsdatabas samt i vinthundsklubbens databas. Finns nåt sånt hos er?

För mig är det viktigt att kommande valpen har en pålitlig stamtavla (inga öststatshundar eller andra risker för greyhoundmix), hälsotestade (hjärta ul, ögon lysta samt rygg o höfter röntgade).

Dessutom ska den ju vara snabb...
Nu får du säkert bättre svar av de som håller på med sporten/rasen själv, men har du kikat på http://hundar.skk.se/hunddata/index.aspx ? Där finns hälsoresultaten som reggas hos SKK samt tävlingar, jag såg att iaf LC resultaten reggas. :) Det är väl vår motsvarighet till Koiranet!
 
Tack, men jag är alltså inte intresserad av lc. Vilken whippet som helst kan springa lc med cert.
Ja? Jag skrev väl inget om det heller, förklarade bara att jag sett att iaf LC resultaten reggades. Sen kan du ju söka själv på en hund så är det ju lätt att se om de resultat du är intresserade av reggas.
 
Ja? Jag skrev väl inget om det heller, förklarade bara att jag sett att iaf LC resultaten reggades. Sen kan du ju söka själv på en hund så är det ju lätt att se om de resultat du är intresserade av reggas.
Men de resultaten reggas inte där. Det är därför jag söker en databas där dessa resultat förs in. Eller missförstod jag dig nu?
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 430
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 188
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 803
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp