Femte vinthundstråden!

Fjärde starten och fjärde vinsten för säsongen. Otroligt tun
20180622_164918.jpg
g bana, hård vind och ösregn och lite åska...
 
Tränar nån av er hemma? Vi kommer ju att köra raksträcka på vår åker här hemma, och jag funderar lite på olika lösningar.

Sambon är utbildad inatt dra trasa (Vad sjutton heter det på svenska? Den där maskinen som drar trasan i lc?) och vi har både maskin, trasa, lina och trissor.

Våra springer oftast på rundbana, där trasan släpps då hundarna kommit i mål. I lc sitter ju trasan kvar på linan och jag fullkomligt avskyr det. Hundarna trampar på linan, vissa trasslar in sig och skadar sig. Våra stora hundar får panik av linan och snurrar in sig ännu mer.

Hur kan man lösa det? Kanske det går att trasan sitter så löst att den lossnar då hunden biter tag? Då finns risken att den lossnar mitt under loppet.

Ett annat alternativ är att linan närmast trasan är tejpad typ en meter, eller så sitter det en tjock lina närmast trasan.

Själva trasan kommer inte att gå via trissor, så det underlättar ju en del.

Finns det andra lösningar?

Jag har bara någon enstaka gång varit med om att hundarna trampar på linan efter harstopp, men det ska inte hända. Man får inte köra haren för nära hundarna på slutet och det behöver finnas trissor efter harstoppet som ger stabilitet till linan. En lite tyngre trasa ger också stabilitet. På slutet måste piloten/trasföraren dra ifrån hundarna lite innan linan stoppas. Ligger trasan helt still och linan är sträckt när hundarna kommer fram till trasan, samt att trasan inte är för fjäderlätt, så ska det mycket till att de ska hamna i tråden eftersom den ligger sträckt intill marken. Men det går nog inte helt att undvika.

Idealet är ju också om hunden inte kan bita tag i trasan, men många lyckas ju med det trots munkorg.
 
Jag har bara någon enstaka gång varit med om att hundarna trampar på linan efter harstopp, men det ska inte hända. Man får inte köra haren för nära hundarna på slutet och det behöver finnas trissor efter harstoppet som ger stabilitet till linan. En lite tyngre trasa ger också stabilitet. På slutet måste piloten/trasföraren dra ifrån hundarna lite innan linan stoppas. Ligger trasan helt still och linan är sträckt när hundarna kommer fram till trasan, samt att trasan inte är för fjäderlätt, så ska det mycket till att de ska hamna i tråden eftersom den ligger sträckt intill marken. Men det går nog inte helt att undvika.

Idealet är ju också om hunden inte kan bita tag i trasan, men många lyckas ju med det trots munkorg.
Mina biter absolut tag och drar iväg med haren. Det är det som är problemet. Två som drar och snurrar runt. Man får typ klippa bort remsor ur munnen. Vi kör australienska munkorgar.
 
Broms på linan?
Ja självklart. Men man kan ju liksom bara bromsa åt ett håll. Min hoppar på trasan, biter fast och skakar. Sen springer hon runt. Och skakar och har jätteskoj. Det gör ganska många hundar.

Sen räcker det ju att hunden trampar på linan, börjar dra ock skaka och lyckas få in lina mellan tårna eller nåt.
 
Ja självklart. Men man kan ju liksom bara bromsa åt ett håll. Min hoppar på trasan, biter fast och skakar. Sen springer hon runt. Och skakar och har jätteskoj. Det gör ganska många hundar.

Sen räcker det ju att hunden trampar på linan, börjar dra ock skaka och lyckas få in lina mellan tårna eller nåt.

Men då skulle jag jag säga att banan behöver konstrueras annorlunda. Det ska inte vara naturligt att dra trasan åt fel håll.
 
Men då skulle jag jag säga att banan behöver konstrueras annorlunda. Det ska inte vara naturligt att dra trasan åt fel håll.
Men va? Trasan stannar. Hundarna når trasan, tar i och springer framåt, åt sidan o.s.v. Och det är väl självklart att inga säkra trissor i världen håller linan på plats efter det. Hur konstruerar du banan annorlunda?

Mina springer inte lc, vi springer raksträcka.
 
Men va? Trasan stannar. Hundarna når trasan, tar i och springer framåt, åt sidan o.s.v. Och det är väl självklart att inga säkra trissor i världen håller linan på plats efter det. Hur konstruerar du banan annorlunda?

Mina springer inte lc, vi springer raksträcka.

Jag pratar inte om LC, utan om rakbana på gräs. Om hundarna i så stor utsträckning som du skriver drar trasan åt fel håll så måste ni se över säkerhet t.ex. med trissor en bit bakom trasstopp, stoppskynke, eller pilotens placering. För det har nog bara hänt någon enstaka gång att hundarna försöker dra trasan åt fel och där är det lätt åtgärdat med broms eller väldigt tungdragen maskin.

Jag kan se om jag kan rita en bild hur vi monterar rakbana.
 
Jag pratar inte om LC, utan om rakbana på gräs. Om hundarna i så stor utsträckning som du skriver drar trasan åt fel håll så måste ni se över säkerhet t.ex. med trissor en bit bakom trasstopp, stoppskynke, eller pilotens placering. För det har nog bara hänt någon enstaka gång att hundarna försöker dra trasan åt fel och där är det lätt åtgärdat med broms eller väldigt tungdragen maskin.

Jag kan se om jag kan rita en bild hur vi monterar rakbana.
Tack! Stoppskynke vore kanske något... Problemet är väl att man måste lämna ganska gott med utrymme mellan trasstopp och skynke för att undvika att de kraschar. Och då finns dedär metrarna med lina där och då spelar det ju ingen roll. Alternativt har vi tänkt att trasan göms och vi kastar fram en lös trasa. Detta kräver dock en extra person och vi är ju högst två sådär till vardags.

Hur gör dom på lc för att undvika detta? Jag förstår verkligen inte hur det kan lösas med varken tissor eller spänd lina. Jag vill inte att hunden ska kunna trampa på trissor heller.
 
Jag pratar inte om LC, utan om rakbana på gräs. Om hundarna i så stor utsträckning som du skriver drar trasan åt fel håll så måste ni se över säkerhet t.ex. med trissor en bit bakom trasstopp, stoppskynke, eller pilotens placering. För det har nog bara hänt någon enstaka gång att hundarna försöker dra trasan åt fel och där är det lätt åtgärdat med broms eller väldigt tungdragen maskin.

Jag kan se om jag kan rita en bild hur vi monterar rakbana.

Ett alternativ är så klart också att byta munkorg till en med mindre glesa hål eller modifiera munkorgen med tejp där hunden suger in trasan.

Många plastmunkorgar har mindre hål, men de brukar vara så mjuka att det nog inte hjälper om man har en hund som vill bita i trasan även med munkorg. Min biter rakt igenom plastkorgen så det går hål så det funkar t.ex. inte alls på henne utan där måste jag ha stålkorg.
 
Tack! Stoppskynke vore kanske något... Problemet är väl att man måste lämna ganska gott med utrymme mellan trasstopp och skynke för att undvika att de kraschar. Och då finns dedär metrarna med lina där och då spelar det ju ingen roll. Alternativt har vi tänkt att trasan göms och vi kastar fram en lös trasa. Detta kräver dock en extra person och vi är ju högst två sådär till vardags.

Hur gör dom på lc för att undvika detta? Jag förstår verkligen inte hur det kan lösas med varken tissor eller spänd lina. Jag vill inte att hunden ska kunna trampa på trissor heller.

Jag kan rita sen hur det ser ut hos oss så kan du klura på om det kan vara värt att prova. Jag har faktiskt aldrig varit med om att de drar åt fel håll med trasan. Någon enstaka gång med unghundar men då är det alltid åt sidan och med sträckt lina.
 
Ja de står på linan, men linan är sträckt och trasan ligger still så det oroar jag mig inte alls för. Vi har aldrig haft någon skada på hundarna till följd av linan. Men det kan ju så klart hända, det är ju inte idiotsäkert. Men det är väldigt liten risk.
Men det är just det där jag vill undvika! En hund har linan mellan tårna och den andra drar iväg/upp med trasan. Eller hunden drar upp trasan själv och står på linan. Jag vill att hunden har noll kontakt med linan från början till slut.
 
Men det är just det där jag vill undvika! En hund har linan mellan tårna och den andra drar iväg/upp med trasan. Eller hunden drar upp trasan själv och står på linan. Jag vill att hunden har noll kontakt med linan från början till slut.

Jo, jag förstår det. :) Men med rätt förutsättningar så är risken minimal att skada uppstår. Det är därför jag försöker föreslå saker som kan göra att trasan ligger kvar och att hundarna inte drar iväg med den. Vi kör ofta hundarna en och en utan munkorg så att de ska få ta trasan ordentligt och inte ens då far de runt med trasan, utan det enda hållet som de vill dra trasan åt är mot starten, men det är ju lätt att hindra.
 
Jo, jag förstår det. :) Men med rätt förutsättningar så är risken minimal att skada uppstår. Det är därför jag försöker föreslå saker som kan göra att trasan ligger kvar och att hundarna inte drar iväg med den. Vi kör ofta hundarna en och en utan munkorg så att de ska få ta trasan ordentligt och inte ens då far de runt med trasan, utan det enda hållet som de vill dra trasan åt är mot starten, men det är ju lätt att hindra.
Ah då funkar dina hundar annorlunda än hundarna på våra träningar. Vår närmaste rundbana är 30 mil bort så vi drar mest lc träningar på vår klubb och våra hundar springer bara raksträcka. Mina och många fler blir så ivriga att de liksom snurrar runt och hoppar och drar iväg åt olika håll med trasan. Jag som drar träningar hade gärna hittat nåt säkrare alternativ men jag lyckas inte.

Speciellt vår irländare (Grey) är riktigt proffs på att trassla in sig och få panik... På rundbana finns ju ingen lina så där finns inget problem heller.
 
Jag tror inte dina whippar är så annorlunda mot svenska. Vi har både långsamma som mina och fartvidunder efter Supersonichundar som springer på greyhoundtider på rundbana. Vi har inga problem med linan skulle jag säga. Problemet för de snabba hundarna hos oss är bromssträckan, men det är en hanteringsfråga för piloten.

Vår lösning kanske inte alls passar er eftersom man behöver vara tre person, en som släpper, en som kör och en som fångar in hunden. Men jag lägger in en bild iallafall. Förutom själva banan så är det jätteviktigt hur piloten kör. Trasan måste hinna stanna iallafall någon sekund eller två innan hundarna når fram så att hundarna hinner se att trasan ligger still när de bromsar för att ta trasan och trasan får inte stoppas för nära skynket. Trasan måste också vara så pass tung att den tvärnitar vid harstopp så att linan behålls sträckt. Vid flera hundar har vi också alltid lika många lösa trasor liggande vid harstopp.

92C3CCB7-5482-48A5-AA3C-FD620A464A3E.jpeg


Den nedre bilden visar alltså trasans stopp framför skynket.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 694
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 299
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 906
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp