Bukefalos 28 år!

***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Nu har jag sett filmen, var tvungen att gå in på en dator då gick det, är van att kunna kika på smartphonen..

Han är jätte fin, jag har alltid drömt om att ha en guling någon gång!!

Men han är lite seg i benen om du frågar mig. Både traven, som för övrigt är taktmässig och fin, och galoppen behöver kvickas upp för att få honom på bakbenen. Såg tex i första fattningen på filmen så lät du honom häva sig in i galoppen och det är ett big no no, redan där har du tappat baken! Bryt direkt vid sådan fattning och kräva att han ska fatta med energi. Mycket övergångar och rejäla tempoväxlingar, kräv reaktioner på en gång, se till så att han svarar snabbt både fram och tillbaka. Använd även tempoväxlingar i skolorna, tex öppna och sluta på volt i olika tempon både i galopp och trav är jätte jobbigt men jätte nyttigt.
Detta är några tips som jag just nu kan komma på.:)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Det ser inte ut som att han kommer igenom ryggen helt. Är han lite låst i länden? Vore intressant att höra vad en Et/kiropraktor skulle säga.

Jag tror också att du skulle kunna få honom starkare och därmed kvickare om du jobbade bommar samt hoppade stuts några gånger i veckan. Tycker man lättare kommer åt svagheter genom sådant arbete än att sitta o mala övergångar på dressyrbanan. (Även om man självklart måste träna på dessa också)
Ett annat sätt att få dem att vakna till (iaf min:D) är att kräva en omedelbar reaktion på skänkeln. Svarar han inte direkt så ge honom ett rapp på skinkan o släpp tyglarna. Beröm o klappa om honom innan du tar tyglarna när han flyger framåt. Gör om några gånger så han blir lite mer på tårna o sen rider du på den energin du skapat. Då kan du rida på både framåt o ta tillbaka. Viktigt bara att du inte hamnar i bromsläge igen utan verkligen tänker framåt o energi hela tiden.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jätte kul att se och kul att höra din tränares komentarer!!:d Men jisses vad känslig han är för spöt.:)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ja de där med spö är så hemskt tycker han. Jag har varit dålig på att använda de och när jag plockade fram de i somras så kickade han vart enda gång jag petade på honom:banghead: så de har ändå blivit bättre haha
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Verkligen supertrevliga att titta på :d
Ni ser tillfreds ut - båda två ;) förstår att du inte vill sitta av =)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Fin han är! Tycker också det är intressant att höra tränaren:D
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack:) De är så himla bra att kunna lyssna och titta på träningen igen när man filmar. Men att det ska va så svårt att rida haha
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

KL
Träningsfilm från igår.
https://www.youtube.com/watch?v=5FYndw3pjQk

En del bra, en del kasst. Måste lära mig att rida vänsteröppnor..jag blir så trött på mig själv när jag ser filmen. Snacka om att sabba för hästen..:wtf: Men fick väldigt bra tips och idag fick jag till nästan lika bra vänsteröppnor som högeröppnor.

Jag måste också bli mycket mer noggrann med att förbereda en rörelse. Tex inte bara kasta mig iväg i en öppna eller förvänd galopp o byte utan ta en långsida innan och stämma av takt o tempo först

Bytena är fina och har potential att få riktigt hög kvalitet.

Trampa skulle hon verkligen inte göra idag utan ville helst kasta av matte då.:cautious:
(Idag kunde hon dock trampa igen utan större problem...gäller tydligen att välja rätt dag.)
Filmen är ganska lång och jag förstår om man inte orkar mata sig igenom hela.:D
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Hon är verkligen jättefin, det kommer att gå superbra för er, tror jag! Väldigt roligt att se er!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ni är jättefina tillsammans, hästen är helt underbar. Det absolut trevligaste av allt tycker jag är att du alltid skriver så ödmjukt om din häst, som om hon vore en av dina bästa vänner. :)
Gilla!:up::up:
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tusen tack för otroligt fina ord! Oj, jag blev helt rörd. Men du har helt rätt, hon är min "bästa vän" och "a dream come true".:) Hyser en stor kärlek till henne som jag drömde om och längtade efter under många år.

Min filosofi är att min häst i princip alltid är en spegelbild av min ridning. Hon gör så gott hon kan utifrån förutsättningar.:)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

*KL

Kort film från sadellöst pass med Ninya fredagen 30/8:
http://www.youtube.com/watch?v=AWE06BpVEEU&feature=youtu.be

Hon var (och är fortfarande) lite snubbligare än vanligt i början av passet och känns inte riktigt lika framåt. Dök upp ungefär samtidigt som jag lade märke till att hon var nyverkad/omskodd så jag tror det har med det att göra. I vilket fall känns hon lika mjuk (eller lika stel :angel: ) som vanligt och i slutet känns hon himla trevlig ändå :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tusen tack för otroligt fina ord! Oj, jag blev helt rörd. Men du har helt rätt, hon är min "bästa vän" och "a dream come true".:) Hyser en stor kärlek till henne som jag drömde om och längtade efter under många år.

Min filosofi är att min häst i princip alltid är en spegelbild av min ridning. Hon gör så gott hon kan utifrån förutsättningar.:)

håller jag helt med om och det är därför jag tycker ni är så fina och din inställning till din häst parat med din kompetens och hur fint du har tagit fram henne, är ngt jag kan annamma och tror på, därmed eloge och min respekt till er.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Åh, jag säger verkligen det här i all välmening för jag tycker att ni ser himla trevliga ut tillsammans. Men om du skulle få ordning på dina händer och inte sitta och "ratta runt henne" så mycket med dem så skulle du få en helt annan känsla på henne! Skulle kunna bli hur bra som helst! :) Du verkar ju väldigt ambitiös och verkligen vilja framåt, men ni kommer att stanna vid en viss nivå om du fortsätter att rida så mycket med dina händer som du gör. Jag tror inte att du är hård i handen, men du styr och rider väldigt mycket med den ändå. Prova att sätt ett spö mellan tummarna så får du rätt handställning. Även om du kommer att känna att det hindrar och "låser" dig ett tag så måste du tänka att det är den ridningen du behöver lära dig för att ni ska komma vidare. Lycka till! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 982
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag har skitsvårt få in rutiner, jag har vissa saker jag gör samma varje dag men det har tagit en livstid få till dom :cool::p På jobbet...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cewe
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
19 20 21
Svar
405
· Visningar
24 946
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 090
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp