***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Verkligen mitt i prick vad jag själv upplever också. Att jag använder händerna mycket utan att för den skull vara hård. Det är ju det att hon är både rätt stel och framför allt sned i hela kroppen (hon skjuter rumpan till vänster/trampar in mer med vänster bakben hela tiden - någon cm i skritt, 5-10 cm i trav och går som en sluta i högergaloppen - även utan ryttare). Så för att få henne så jämn och rak som möjligt så blir det väldigt mycket petande för att parera henne. Krävs dock mycket mindre i slutet av passen, så helt tokigt ute är vi inte iaf.

Jag försöker fila ner på mitt handanvändande, jag har åtminstone blivit mjukare och mindre yvig än förut. Men jag/vi är inte där att jag kan rätta till henne när hon är sned eller försöker skjuta ut någon kroppsdel utan att förstärka alls med handen på något sätt. Använder dock inte bara handen då, utan det brukar vara i kombination med skänkel och/eller vikt/sits. Men framför allt i slutet på passen så fortsätter jag lätt att pilla mer än jag borde trots att det inte behövs egentligen.

Provade faktiskt något varv med spöt mellan händerna igår. Men det var innan jag "fått ordning" på Ninya och jag kom snabbt fram till att det var oerhört störande. Men jag ska ge det en ordentligare chans något annat pass, fast då i slutet istället.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack Mackan! Dina ord ska jag leva på idag.:)

Lite kuriosa. Hedwig går under epitetet " Cortezhingsten" varje gång jag tränar för LW.:D
Första gången hon såg henne o frågade om stammen sa hon " Herregud..här kommer det in en häst som ser ut som en hingst efter Cortez så är det ett STO efter D-Day!?"
Så när vi kommer på tal (genom min tränare som har henne som ordinarie tränare) så refererar hon till "Cortezhingsten" o då vet LW direkt vilka vi är...

Nu sist när jag värmde upp på galoppbanan bredvid ridbanan ropade hon glatt: " Oh..är det Cortezhingsten..vad trevligt!" Hahaha:D
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Känner lite likadant själv om min häst, hon är också mitt livs stora (häst)kärlek.
Det tar längre tid med vår utbildning än för ett proffs, men vi gör det tillsammans. Har samma tänk som du att hästen går inte bättre än man rider den. (vilket i mitt fall inte alltid är bra...) :)

Hur tycker du att det är att rida för L.W? Lite sugen på att prova då hon kommer till ett ställe nära mig ibland?
(ursäkta för ot)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Allt som försöker rätta till ett invant beteende är störande, det är en vanesak :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Har du provat att göra en brygga mellan tyglarna? Dvs att du håller båda tyglarna i båda händerna och därmed inte kan bredda mellan händerna. Sjukt jobbigt men det som är bra med det, för utom att händerna flaxar mindre är att jag känner hur störande mitt flaxande är för den andra handen. Jag rider så under perioder.

Igår sa min tränare till mig att jag måste skärpa mig med min hand om jag vill komma upp i klasserna. Ingen i MsvB rider med händerna i magen. :meh: Och det är nog det bästa sättet att få mig att skärpa mig, för dit vill jag, och hellre förr än senare. Hästen kan ju grejerna redan.:o
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Du och Hedwig är så fina. Ibland tänker jag att jag och den hästen jag rider skulle kunna vara nästan lika fina om jag skulle rida henne lite mer. Planen är att trappa upp under vintern men hon är ju lektionshäst så helt så där fin som Hedda är blir hon aldrig. Plus att hon är ganska rak i bakbenen och lång (men det låtsas vi inte om).. Men till MsvC duger hon bra just nu!

Jag tycker det är roligt också att se träningsfilmerna på er efter att ha kollat på några tävlingsfilmer. Det går nästan att ta på känslan som du har från träningen och som folk skriver: det märks verkligen att ni gillar varandra. Härligt!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag sällar mig till fanklubben! :)
Men jag har varit kär i Heddan sedan första bilden jag såg på henne för jättemånga år sedan då hon var unghäst. :love:
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag red för en holländska som tjatade in ett mantra i mig som jag försöker komma ihåg varje gång jag sitter och joxar för mycket med handen - Never try to fix the problem with the horse with the hand. Det är inte händerna som ska se till att hon går rakriktad, jag tror snarare att du ibland gör lite motsatt effekt när du "rattar" så mycket som du gör.

Ta det från en som själv gärna vill handrida - det ÄR obekvämt som fan att rida med brygga eller spö mellan händerna, och det för att vi är vana att kunna lösa våra problem på det sättet. Men för att du ska komma till nästa steg i din ridning så får du nog bita i det sura äpplet och ta dig igenom det på det obekväma sättet. Så mycket av det man gör fel med händerna gör vi helt omedvetet. Samma holländska hade som grej att alltid uppmärksamma mig när jag använde min innerhand felaktigt, och det var sissodär 200 gånger oftare än jag själv trodde att jag gjorde.

Du kommer känna dig låst och stel, och det blir du ju! Från att använda de verktyg som du är van vid! Dags att hitta nya verktyg, du är tillräckligt duktig för att reda ut det :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

+ Amanda_F och MissFideli

Ja att det känns jobbigt att hindra ett invant beteende förstår jag ju såklart. Men ansåg att då hindrade det mig för mycket för att vara värt det (just då, tror även det är lättare/bättre att prova det senare under ett pass åtminstone första gången), framför allt jobbigt att hålla i spöt lagom hårt så att jag inte spänner handen för mkt och inte heller glider med händerna längs spöt.

Brygga känns som en bättre grej för mig, har faktiskt försökt tidigare men kom inte ihåg hur man gjorde med tyglarna (har någon en bild? hittar ingen tydlig när jag googlar).

Själv har jag ju inga direkta tävlingsmål. Men det ständiga målet är att bli bättre så jag kan göra stackars hästen så mycket rättvisa som möjligt. Och där är ju händerna högst relevanta ändå ;)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Känner lite likadant själv om min häst, hon är också mitt livs stora (häst)kärlek.
Det tar längre tid med vår utbildning än för ett proffs, men vi gör det tillsammans. Har samma tänk som du att hästen går inte bättre än man rider den. (vilket i mitt fall inte alltid är bra...) :)

Hur tycker du att det är att rida för L.W? Lite sugen på att prova då hon kommer till ett ställe nära mig ibland?
(ursäkta för ot)

Visst är det så och vi får ju göra så gott vi kan utifrån våra förutsättningar.:)

LW är nog en av de bästa tränare jag har ridit för. Hon lyckas nästan alltid få det svåra att kännas enkelt.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack! Tycker att du verkar himla duktig med hästen du rider. Är det en ridskolehäst? I sånna fall är det riktigt bra jobbat! Hedwig har jag haft sen hon var tre år så vi är ju nästan som ett gammalt gift par..:D Ibland blir vi lite sura på varandra men oftast så gillar vi varandra mycket!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Hon (den bruna) är ridskolehäst ja. Men på en ridskola där man måste rida lite bättre för att få rida. Hon som har stallet är stenhård på det för att spara hästarna. Men det är inte helt lätt ändå, jag rider 2-4 pass i veckan på hästen och sen går hon ju 5-7 pass med andra också (om jag inte får spelet och betalar för att rida henne varje dag, vilket jag gjorde i våras en vecka).

Sen har jag en medryttarhäst också ju (stor snygg svart sak), men det är inte alltid lätt det heller. Där är det typ bara mina tävlingsdagar som är heliga riddagar för mig, resten bestämmer ägaren när hon vill rida honom, så får jag det som blir över.

... men jag ser det här som det året jag lär mig så startsträckan för min nya häst som jag troligen köper under sommar/höst nästa år inte ska bli så fasligt lång. Jag har inget emot att saker tar tid, men kan jag betala för att lära mig först på en annan häst är det lika bra. Nu går ju alla pengar till ridning och mindre till stallhyra och hovslagare och sånt...
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag brukar ta änden av höger tygel med vänster långfinger, och tvärtom, så att den inte stör den befintliga tygelfattningen. Har tyvärr ingen bild på det men det löser sig säkert för dig. Har hört folk som tar kring fler fingrar men det tycker jag blir för tjockt i handen, det är obekvämt nog ändå...
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Bra möjlighet att få tävla ändå trots att man inte har egen häst.:)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Annars har kyra ett av dom bästa tipsen.. nämligen ett handtag på sadeln.. Från Kyras 10 tips.

4. Sitt kvar i sadeln
Om hästen blir stark och framtung gäller det för ryttaren att kunna sitta kvar - utan att låta sig dras framåt, ur sadeln. Stabil blir du genom en korrekt sits, där du använder magmusklerna och har optimala vinklar i kroppen.
Tygellängden sätter ramen för hästen och visar hur lång den får bli i sin kropp.
- Du kan tänka att din hand är som en inspänningstygel som ger hästen en viss längd. Men tyglarna får inte bli så korta att hästen inte kan bära sig mellan hand och skänkel, säger Kyra.
När hästen har fått sin ram gäller det för ryttaren att vara stilla med handen. För att inte röra för mycket på händerna kan du ta hjälp av en rem mellan ringarna i sadeln, som du trär in ett par fingrar i.
- Om hästen drar framåt håller du emot och säger "bär dig själv" med underskänkeln. Men du får inte dra bakåt i tyglarna.
En bra grej med remmen i sadeln är även att du måste hålla handen, och därmed din tyngdpunkt, ganska låg. Blir handen för hög kan hästen lätt dra dig ur balans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 448
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har skitsvårt få in rutiner, jag har vissa saker jag gör samma varje dag men det har tagit en livstid få till dom :cool::p På jobbet...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: cewe
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 691
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 828
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp