Fjordingtråd nr 3

Nu har det varit skruttigt underlag ett tag eftersom det blev frost helgen som var. Och temperaturen har i stort sett varit under nollan sedan dess.

Mina hästar är fortfarande oskodda (hovslagare är bokad sedan tidigare) så ridningen har varit ganska begränsad.
Lite skönt att ha en lat-vecka, men igår gjorde jag lite kul i form av tömkörning av Isak och Dixie.
Jag har köpt en ny liten loksele; den passar båda killarna för dagen men kommer troligen att bli för liten när de blivit äldre men det är en trevlig sele för invänjning, tömkörning och jobb med linor och svängel (inte Isak, då, som ju är satt för vagn och därför inte behöver mer lin-arbete).
Håller ögonen öppna efter en bröst/maratonsele i ponny, som Isak behöver få innan jag ska köra honom mer "på riktigt". Har ju vintern på mig att hitta en - antingen en lite "flottare" begagnat eller en ny till rimligt pris.
 
Som ni redan vet så är jag inte riktigt klok.
Mitt nästa träningsprojekt är att börja köra par.
Reggie och Yngve är ju ganska drag-vana vid det här laget (även om Reggie behöver lite mer tid förstås).
Och nu ska jag snart åka och titta på en begagnad fyrhjulsvagn som har både stång och enbetsskaklar.
Vet inte riktigt vikten på vagnen, men den är nog rätt tung så den lämpar sig inte helt för enbetskörning med de där grabbarna (har dock nytta av den som enbetsvagn också till nordistravaren).
Men, och här undrar jag om @Efwa har några jättekloka synpunkter, det är ju lämpligt att hästarna är vana att ta i ordentligt i drag för att inte den ena ska åka snålskjuts på den andra.
Risken är antagligen störst att Yngve fuskar, eftersom Reggie har en mer energisk skritt i alla fall.
Att köra i skritt och lugn trav på skapligt plant underlag (det finns några backar men de är inte så branta) med något för tung vagn (inte så tung att de storknar, uppenbarligen, behöver undvika de lite brantare backarna) borde väl vänja dem vid att ta i ordentligt? Så länge man inte ställer krav, utan liksom frågar, och ser till att det inte är så brant?

Båda är som sagt körda i enbet. Yngve är tävlad två gånger i sportkörning vilket kvalat upp honom till LA. Reggie är tävlad en gång och misslyckades i dressyren pga osäkerhet för domarbilen men klarade precisionen bättre; behöver som sagt mer körning i enbet men han är inte rädd för vagn och är väl styrbar.
 
För min del har det varit rätt lugnt den senaste tiden. Dåligt väder, brist på motivation och en massa sista minuten-ändringar av arbetstider har lagt käppar i hjulet :down: Letar som bäst efter nytt jobb lite närmare hemorten så jag ska slippa en timme bara i bilande fram och tillbaka varje dag. När man åker hemifrån kl 7 på morgonen och kommer hem kl 16 blir det lite dåligt med ork emellanåt.

Tintin har ridits och det har gått rätt bra den senaste tiden, jag har bara dåligt samvete för att jag inte är en duktigare ryttare, men vi tränar vidare. Idag blev det mest bara hästmys och manklipp, hade tänkt rida men Tintin var oren på vänster fram. Gissar på en liten sträckning, jag är så trött på leran nu :banghead:
 
Men, och här undrar jag om @Efwa har några jättekloka synpunkter, det är ju lämpligt att hästarna är vana att ta i ordentligt i drag för att inte den ena ska åka snålskjuts på den andra.
Risken är antagligen störst att Yngve fuskar, eftersom Reggie har en mer energisk skritt i alla fall.
Att köra i skritt och lugn trav på skapligt plant underlag (det finns några backar men de är inte så branta) med något för tung vagn (inte så tung att de storknar, uppenbarligen, behöver undvika de lite brantare backarna) borde väl vänja dem vid att ta i ordentligt? Så länge man inte ställer krav, utan liksom frågar, och ser till att det inte är så brant?

Båda är som sagt körda i enbet. Yngve är tävlad två gånger i sportkörning vilket kvalat upp honom till LA. Reggie är tävlad en gång och misslyckades i dressyren pga osäkerhet för domarbilen men klarade precisionen bättre; behöver som sagt mer körning i enbet men han är inte rädd för vagn och är väl styrbar.

Nu är jag verkligen inte så bevandrad i par-delen av körningen men vi har ju några på kurserna som man ju lär sig lite.
Våra ston vi hade körde vi ju i par men mer på hobbynivå och tävlade inte.

Som kuriosa kan också nämnas att min medryttares mor för någon vecka sedan satte ihop sitt drömpar. Sina två väldigt körvana ston.
De var några stycken och det var tur för en av stona tyckte det var väldigt otäckt de första stegen och det tog lite tid innan hon blev helt lugn. Sedan var det ju inga problem.
Vi som människor tycker ju att det är lika och den ena tyckte också det men detta sto kände alla olikheter och reagerade på det tills hon fattade att det inte var farligt.
Istället för skaklar är det stång (det vet vi ju) men för en häst kan det kännas väldigt annorlunda. Den rör sig på ett annat sätt också, ”hänger” från bröstan och sedan är det nästan ”fritt” på andra sidan.

Bara så man har sådant i tanken. Man ska vara förberedd på att de kan reagera på sådant man aldrig tänkt sig. Även om de alla var närvarade och snabba var de väldigt förvånade över reaktionen.

För hobbykörning hemma rekommenderas en våg som svänglarna sitter i. Det är för att de som är lite latare inte ska komma undan. Vågen är en jättesvängel som sträcker sig från mitten av bakänden på ena hästen till mitten av bakänden på nästa häst. Sedan sitter svänglarna på ändarna där.
Det betyder att om en häst slackar så spänns dens draglinor för att den lite piggare hästen drar fram sin del av vågen och bak den andras.
På detta sätt behöver man inte hela tiden tjata på den lata och riskera att den pigga tar åt sig och man slipper en äveransträngning på den som drar hela lasset. Detta kan man tänka på när man inte kör med skygglappar; att den pigga hästen kan ha svårt att förstå att drivningen inte gäller just den.
Våra lärde sig men vågen var en viktig detalj för våra hästar ändå. För tjat är aldrig kul till vardags. Till träning i en halvtimme eller tävling så tycker jag att det kan vara ok.

På tävling har man inte våg eftersom hästarna ska gå lika ändå och då får man helt enkelt passa på dem hela tiden och lära dem att gå lika. Dessutom är det fult att ha både våg och svänglar som guppar runt och fular till uttrycket.

Det var lite iallafall. Rent allmänt.
 
Nu är jag verkligen inte så bevandrad i par-delen av körningen men vi har ju några på kurserna som man ju lär sig lite.
Våra ston vi hade körde vi ju i par men mer på hobbynivå och tävlade inte.

Som kuriosa kan också nämnas att min medryttares mor för någon vecka sedan satte ihop sitt drömpar. Sina två väldigt körvana ston.
De var några stycken och det var tur för en av stona tyckte det var väldigt otäckt de första stegen och det tog lite tid innan hon blev helt lugn. Sedan var det ju inga problem.
Vi som människor tycker ju att det är lika och den ena tyckte också det men detta sto kände alla olikheter och reagerade på det tills hon fattade att det inte var farligt.
Istället för skaklar är det stång (det vet vi ju) men för en häst kan det kännas väldigt annorlunda. Den rör sig på ett annat sätt också, ”hänger” från bröstan och sedan är det nästan ”fritt” på andra sidan.

Bara så man har sådant i tanken. Man ska vara förberedd på att de kan reagera på sådant man aldrig tänkt sig. Även om de alla var närvarade och snabba var de väldigt förvånade över reaktionen.

För hobbykörning hemma rekommenderas en våg som svänglarna sitter i. Det är för att de som är lite latare inte ska komma undan. Vågen är en jättesvängel som sträcker sig från mitten av bakänden på ena hästen till mitten av bakänden på nästa häst. Sedan sitter svänglarna på ändarna där.
Det betyder att om en häst slackar så spänns dens draglinor för att den lite piggare hästen drar fram sin del av vågen och bak den andras.
På detta sätt behöver man inte hela tiden tjata på den lata och riskera att den pigga tar åt sig och man slipper en äveransträngning på den som drar hela lasset. Detta kan man tänka på när man inte kör med skygglappar; att den pigga hästen kan ha svårt att förstå att drivningen inte gäller just den.
Våra lärde sig men vågen var en viktig detalj för våra hästar ändå. För tjat är aldrig kul till vardags. Till träning i en halvtimme eller tävling så tycker jag att det kan vara ok.

På tävling har man inte våg eftersom hästarna ska gå lika ändå och då får man helt enkelt passa på dem hela tiden och lära dem att gå lika. Dessutom är det fult att ha både våg och svänglar som guppar runt och fular till uttrycket.

Det var lite iallafall. Rent allmänt.

Tack för tips! Våg har jag mest hört talas om för fyrspann men så som du beskriver det, låter det ju som en smart idé för par också!

Har sett på kurs också (min enda körkurs hittills...) hur man jobbade med ett par för att få dem att dra jämnt och det är ju som du säger: tjat är tråkigt i vardagen....

Självklart är detta inget jag kommer att ge mig på utan sällskap/medhjälpare, nej!!!!!
tömkörning i par känns som en bra början för att få dem att vara helt OK med att gå tillsammans, gärna lägga ut lite koner och svänga en hel del.

Helt klart ett långtidsprojekt, men något slags utveckling måste man ju försöka ha att se fram emot...

Idag har jag tömkört både Isak och Dixon, båda har varit duktiga. Ska bli kul så småningom när det är dags att sätta Dixon för vagn, det blir väl i vår/sommar tror jag, efter en hel del mer tömkörning och så linor och svänglar och släpa och lösa skaklar. Tur jag har en benägenhet att samla på mig grejer...
 
Har varit lite dött på nyhetsfronten här, men idag hade jag äntligen ridlektion igen! Har ju haft lite av en höstpaus pga hovproblem. Anyway, började lektionen med att berätta om hur sned jag känner mig i sadeln, höger galopp är svår att fatta, höger varv är över huvud taget svårt. Tränare kikade, hmm-ade och funderade lite. Fick order att trampa ner si, vrida höften så, tänka såhär, och voilà, satte vi några riktigt bra högerfattningar! Jättenöjd! Hovarna börjar så sakteliga se ut som framhovar igen, känns också bra.

Nu till något helt annat: tolka efter häst. Ifall det skulle dyka upp snö här - inte helt troligt men kan ju inträffa - hur bygger jag på bästa sätt en tolksele? Har ingen sele eller så, men det borde väl räcka med brösta/förbygel och sadel egentligen? Tolkade rätt ofta efter min gamla fjordhäst, men till henne hade vi en loksele, så det var nog den vi använde...
 
Nu till något helt annat: tolka efter häst. Ifall det skulle dyka upp snö här - inte helt troligt men kan ju inträffa - hur bygger jag på bästa sätt en tolksele? Har ingen sele eller så, men det borde väl räcka med brösta/förbygel och sadel egentligen? Tolkade rätt ofta efter min gamla fjordhäst, men till henne hade vi en loksele, så det var nog den vi använde...

Brösta (brukar ta selens) fungerar fin fint. Linor på det sedan. Det jag däremot alltid är noga med är att ha något över rumpan som håller upp linorna, ifall tolkaren ramlar. Det är ju inte full garanti men om hästen håller sig i riktning och inte går bakåt så fungerar det riktigt bra.
Jag tar ett grimskaft eller liknande och knyter upp linorna. Men, det är viktigt att de ligger i rätt dragvinkel när de är slappa så linjen inte blir för bruten.
 
Brösta (brukar ta selens) fungerar fin fint. Linor på det sedan. Det jag däremot alltid är noga med är att ha något över rumpan som håller upp linorna, ifall tolkaren ramlar. Det är ju inte full garanti men om hästen håller sig i riktning och inte går bakåt så fungerar det riktigt bra.
Jag tar ett grimskaft eller liknande och knyter upp linorna. Men, det är viktigt att de ligger i rätt dragvinkel när de är slappa så linjen inte blir för bruten.

Utmärkt, tack! Vet ju inte om Alva tycker att det är en lika bra idé som jag, men hon brukar vara med på de flesta påhitt..
 
Brösta (brukar ta selens) fungerar fin fint. Linor på det sedan. Det jag däremot alltid är noga med är att ha något över rumpan som håller upp linorna, ifall tolkaren ramlar. Det är ju inte full garanti men om hästen håller sig i riktning och inte går bakåt så fungerar det riktigt bra.
Jag tar ett grimskaft eller liknande och knyter upp linorna. Men, det är viktigt att de ligger i rätt dragvinkel när de är slappa så linjen inte blir för bruten.

Lysande idé!
Syrran kommer nog och hälsar på en kortis i jul, och hon vill tolka om det finns snö (rena lotteriet men ibland händer det ju). Bröstor av olika längd har jag ju så det borde inte vara något problem att slänga på framför sadeln. Och så en longerlina med hake i båda ändar, klart!

Vädret igår var för övrigt lite bättre än yr hade spått: det regnade bara lite och verkligen inte hela dagen.
Var ute och tömkörde Isak och Dixie varsin sväng, ganska lagom. Bra träning för båda att vara ute och traska ibland; Isak kan ju det här, men Dixie har ju inte behövt jobba så många gånger än.
 
Fortsatt skruttigt underlag för ridning...
lite underkylt regn idag följt av lite snöfall, inte riktigt optimalt...

Så jag har kört Yngve en kort tur i skritt och lite trav, fungerade OK men aningen halt. Bra att jag hade bestämt mig för att bara jobba en kortis, med andra ord.

Tömkört Dixon och Isak, båda killar har skött sig utmärkt.
Behöver titta mer aktivt efter en bröstsele i stl ponny, så jag kan köra Isak mer för vagnen.
Letade upp mina draglinor (rep med kätting) så jag ska börja "skrämma" Dixon lite, eller rättare sagt vänja honom vid dem.

Det ser ut att fortsätta vara lite skumt underlag imorgon också, vilket innebär gott om tid att tömköra.

Jag har semester kommande vecka och hovslagaren kommer onsdag, torsdag och fredag så därefter ska det väl bli mer ridning och "riktig" körning.
 
Här är det väldigt lugnt just nu. Jag har varit förkyld så Tintin har fått ha ledigt. Igår var vi ute på en skön promenad och det uppskattade vi båda. Men detta väder.. :wtf: Snöstorm en dag, 6 plusgrader nästa, snö och regn om vartannat. Knöligt, lerigt och isigt om vartannat. Försöker få tag i hovslagare som kan slå på Tintin vinterskor, innan dess lär vi knappast få något vettigt gjort när man får halka sig fram mellan hage och stall. Hagen inte lika bedrövlig som tur är.
 
I morgon får vi hit en instruktör som riktar in sig på hantering, toleransträning och lite mer åt det hållet än just ridning :) känns himla skönt då jag är så less på alla krav på att man ska skynda på så med ridningen och utvecklas på det stadiet.
Med Lasso känns det i nuläget som att jag hoppar över väldigt mycket viktigt om jag sätter igång med ridningen. Vi är inte riktigt trygga med varandra än och han är typen med myror i brallan som lätt glömmer bort att matte hänger i andra änden av grimskaftet. Vi har kommit en bra bit på vägen sen han flyttade hit men har en del kvar att lära varandra. Med min ridrädsla i botten så är det här ett måste för att det inte ska bli fel.
Så bara hoppas att hon och jag har samma synsätt men det verkar så :)
Hon är inriktad på kallblod och brukskörning dessutom så kanske lite hjälp med det i framtiden också skulle passa bra :angel:
 
Åååh, vilken jädrans bra dressyrträning jag hade nyss! Jag jobbar stenhårt på min sits (sitta rakt/mer på vänster sittben då jag lutar lite åt höger i "neutralläge") och på att vara mer följsam i handen, och båda sakerna har blivit mycket bättre. Kanske hinner ladda upp någon videosnutt ikväll. Efter gårdagens pass i ridhuset där vi främst tränade på förvänd öppna och sidvärts i skritt, var Alva riktigt flitig, mjuk i kroppen, lyhörd. Idag växlade vi mellan stark inåt/utåtställning på liten volt, på galoppfattningar (där jag ska sitta still och inte kasta fram överlivet), samt avslutade med trav-halt-ryggning-trav. Ryggningen är fortfarande i sin vagga, så att säga, men idag lyckades vi rygga riktigt, alltså diagonal fotförflyttning. Ellet hur man nu säger på svenska. :D
 
Nu har de skor på sig.

Isak och Dixie är tömkörda lite till, och mer ska det bli.
Isak och Dixie har fått prova "vuxenstorlek" av loksele och lokorna är lagom men bukgjorden för lång. Dock inget att hetsa upp mig över så länge de är så här unga; tror faktiskt att båda kommer att växa i Tärnsjö-lokselen. Så bra, då.
 
Nu har de skor på sig.

Isak och Dixie är tömkörda lite till, och mer ska det bli.
Isak och Dixie har fått prova "vuxenstorlek" av loksele och lokorna är lagom men bukgjorden för lång. Dock inget att hetsa upp mig över så länge de är så här unga; tror faktiskt att båda kommer att växa i Tärnsjö-lokselen. Så bra, då.

Och mina här äntligen fyrbroddsskor. Det går inte att ta sig upp för backar med tung vagn och endast trakterad.
Här har medryttaren fått gå i varje backe vid halka. Nu kommer det inte vara några problem alls.
 
Jag orkade lägga upp film. :p
Här är en från häromdagen när Alva och hennes stora bruna kompis fnattade loss vid utsläppet:


Och här är en från träningen idag, här syns övningen med överdriven ställning på volt, samt lite galopp.

 
Vi är på gång igen! Men åh vad det kan kännas i kroppen att man inte ridit på länge och fortfarande är lite seg efter förkylningen!

Tintin har som sagt fått ha det rätt lugnt den senaste tiden, min tränare red igenom honom i förrgår för att kolla läget så att säga. Jag trodde att vi skulle ha en seg och stel häst som utgångsläge, men det var snarare tvärtom faktiskt. Det har tydligen varit helt bra med lite vila med andra ord! Det enda som tagit stryk är kondisen, men det får vi träna upp vartefter bara.

Idag blev det bara skrittjobb för min del, fick en hel hög med tips och bra saker att tänka på. Det är kul, men vilket finlir det blir emellanåt.. Korrigera bakdelen, se till att bogarna håller sig på stället (Tintin slänger gärna ut sina bogar och fuskar istället för att jobba) och hålla tempo samt ställning. Samtidigt som man ska se till att han svarar ordentligt på hjälperna och inte blir seg. Och lite sidvärtsrörelser på det (mest öppnor och slutor) för att hålla honom smidig i sidorna. Sånt pysslar vi med just nu :)

Fick se en liten snutt filmad när jag red, och det är roligt när man ser framsteg jämfört med när vi filmade förra hösten. Både jag och hästen har gått framåt, jättekul! Inga wow-moment precis men känslan är bättre, hästen mer musklad och stabil och jag själv har fått bättre sits. Det går inte snabbt men det går åt rätt håll. Bara jag får filmen skickad till mej och uppladdad nånstans så kan jag visa. Borde försöka leta rätt på den från förra hösten också, så att man får jämföra.

På lördag får Tintin sina vinterskor. Det kommer att underlätta en hel del. Hoppas på lite vinterväder också så hade det varit perfekt :)
 
För tillfället mest bara suckochstånk pga inte helt underhållande väder.
Lite ridning men inget märkvärdigt. De flesta pållar lunkar på i sin vanliga trall, hoppas på lite revolution till helgen (ridkurs).
 
Red ett riktigt bra pass med Tintin idag! :love: Mjuk och fin häst, inte stel eller seg eller tung i handen. Mycket övergångar mellan skritt och trav med fokus på att få honom alert för hjälperna. När jag fått till hur mycket energi och tempo som behövdes så gick det fint :) Red övergångarna på stor ändvolt och sen skänkelvikning i trav längs långsidorna, gick betydligt bättre än senast. Hoppas det håller i sig, Tintin är superrolig att rida när han är sådär fin! Känns som både han och jag tagit ett steg framåt och fått lite bitar att falla på plats i ridningen.

Efteråt blev han skodd, så nu har vi vinterskor med snösulor runtom. Behövdes verkligen, Tintin var så nöjd över att känna att det greppade bättre under hovarna. Länge sen han varit sådär framåt till och från hagen. Men vad gör man när det är svårt att få tag i hovslagare.. Har inte funnits många att välja på från början, flera som slutat eller minskat på arbetet och en nejd som är väldigt hästtät.
 
Var iväg på träning för instruktör med Jenta och Yngve igår.
Bra träningspass, mest trav.
Det börjar bli betydligt bättre kvalitet och bärighet med båda nu; takten ren och stadig nästan vilka övningar vi än gjorde. Tempoväxlingar av ganska bra kvalitet (men inte ökad trav utan som "bäst" mellantrav) med tydlig steglängdsskillnad, samling ner mot skritt. Samling i skritten mot tramp, övergång till trav i det tempot innan hästarna fick länga ut lite. Yngve har lättast, av de två, för samling mot tramp i skritten, håller takten och börjar trampa på. Jenta är lite "latare" med bakbenen där men det tar sig.
Nu börjar det likna något med dem båda, som sagt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 331
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 544
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp