Flygplanskraschen

Malmö aviation följer den regeln sedan tidigare. Alla amerikanska flygbolag måste göra på det viset.
Ja antar att det finns många som redan gör det och fler som kommer börja med det. Den jag pratar med har en anhörig som jobbat på Ryanair så de kanske också kör med det.
 
Men även om en pilot inte får lämnas ensam i cockpit så är det väl bara att oskadliggöra personen som är där? Tvivlar på att en sån regel skyddar mot tokiga människor, dom hittar bara på nåt annat.
 
Du har nog rätt, det kanske förresten känns ännu värre när man får reda på att piloten tagit livet av dem.. Konstigt att de avslöjat det redan med förklaringen "han andades normalt". Andas man verkligen normalt när man medvetet styr planet mot en bergvägg? De måste väl ha nån mer info som de inte släpper? Kan han inte fått en stroke eller liknande och varit oförmögen att agera?

Jag tänker typ "psykisk kollaps". Den förklaringen räcker gott och väl för mig, tycker jag. Varför ska vi frossa i detaljer?

Om det är värre eller inte för de dödas anhöriga, är ju omöjligt att veta.
 
Men även om en pilot inte får lämnas ensam i cockpit så är det väl bara att oskadliggöra personen som är där? Tvivlar på att en sån regel skyddar mot tokiga människor, dom hittar bara på nåt annat.

Om man verkligen vill krascha och planerar för det ja, men om det bara är ett "infall" kan det nog hjälpa att där är någon som bara finns där.
 
Varför kan man inte ha kameror som skickar information ner till marken med bilder och ljudupptagning som sparas tills flighten är över? Precis som övervakningskameror i butiker och på banker? Det verkar så himla ineffektivt att det knappt går att göra en ordentlig utredning när man inte ens kan skylla på att lådorna är borta.
Har ju säkert med teknik och störningar att göra. Man ombeds ju stänga av mobilen i ett visst läge för att undvika störningar t.ex.
 
Angående den hemska flygplanskraschen i alperna. Hur kommer det sig att man fortfarande endast kan ta hjälp av de svarta lådorna för att veta vad som hänt? Till och med när planet kraschar på marken verkar det ju vara problematiskt att få en klar bild om vad som hänt. Hur är det möjligt att utvecklingen inte kommit längre? De svarta lådorna har ju funnits med sen flygtrafiken började.

Varför kan man inte ha kameror som skickar information ner till marken med bilder och ljudupptagning som sparas tills flighten är över? Precis som övervakningskameror i butiker och på banker? Det verkar så himla ineffektivt att det knappt går att göra en ordentlig utredning när man inte ens kan skylla på att lådorna är borta.

Det måste vara fruktansvärt för anhöriga att aldrig få något svar på vad det var som egentligen hände.
För inte så länge sen såg jag ett program om flygkrascher, där pratade de om ett förslag att man kunde ha kameraövervakning av cockpit för att spela in exakt vad piloterna gör. Vet inte när det kommer att införas men det lär nog göras så småningom.
 
På Facebook finns en massa nya (antagligen) sidor om piloten :( Onödigt tycker jag men folk kanske har behov av att starta såna.
 
Eftersom den som sitter i cockpit aktivt måste förhindra piloten att komma in, så är nog sjukdom av fysisk sort uteslutet.

Enligt utredarna försökte kaptenen med desperat våld ta sig in i cockpit.
Den som sitter i cockpit behöver inte alls aktivt förhindra någon att komma in.
Som konsekvens av 9/11 är cockpitdörrar numera låsta, och kan bara öppnas inifrån.
Detta för att hindra passagerare att storma sig in dit.

Så det är fullt möjligt att få den aktuella situationen med en ensam pilot som t.ex fått en stroke.
 
Den som sitter i cockpit behöver inte alls aktivt förhindra någon att komma in.
Som konsekvens av 9/11 är cockpitdörrar numera låsta, och kan bara öppnas inifrån.
Detta för att hindra passagerare att storma sig in dit.

Så det är fullt möjligt att få den aktuella situationen med en ensam pilot som t.ex fått en stroke.

Nej, dörrarna på den här planmodellen öppnas automatiskt om man slår in en kod och ingen från cockpit aktivt med ett reglage hindrar att dörren öppnas.

En video som visar hur det fungerar (kodvarianten visas sist):
 
Den som sitter i cockpit behöver inte alls aktivt förhindra någon att komma in.
Som konsekvens av 9/11 är cockpitdörrar numera låsta, och kan bara öppnas inifrån.
Detta för att hindra passagerare att storma sig in dit.

Så det är fullt möjligt att få den aktuella situationen med en ensam pilot som t.ex fått en stroke.
Om de bara kan öppnas inifrån, borde det ju betyda att någon alltid måste sitta där. Även när planet står på marken. Låter som ett extremt klumpigt och resursödande säkerhetssystem, även för att vara inom flyget.
 
Så det är fullt möjligt att få den aktuella situationen med en ensam pilot som t.ex fått en stroke.
Något som talar emot fysisk inkapacitering är att autopiloten av allt att döma (kontrollerad stabil flygning hela vägen) aktivt ställts om från höjd- och kurshållning till sjunk.
Även jag tycker att det känns tvivelaktigt att som den franske åklagaren gå ut med ett så tydligt uttalande om vad som hänt, innan FDR har hittats.
 
Något som talar emot fysisk inkapacitering är att autopiloten av allt att döma (kontrollerad stabil flygning hela vägen) aktivt ställts om från höjd- och kurshållning till sjunk.
Även jag tycker att det känns tvivelaktigt att som den franske åklagaren gå ut med ett så tydligt uttalande om vad som hänt, innan FDR har hittats.

Det finns stöd för det. Piloten satte autopiloten på 30 meters höjd och släppte sedan inte in kaptenen.

http://forum.flightradar24.com/thre...transponder-of-4U9525-and-found-some-more-dat

Även om jag också tycker det är för tidigt att gå ut med namn på piloten och uttala sig tvärsäkert...
 
Den som sitter i cockpit behöver inte alls aktivt förhindra någon att komma in.
Som konsekvens av 9/11 är cockpitdörrar numera låsta, och kan bara öppnas inifrån.
Detta för att hindra passagerare att storma sig in dit.

Så det är fullt möjligt att få den aktuella situationen med en ensam pilot som t.ex fått en stroke.

Det scenariot hade de tänkt ut en lösning för. Inte det som verkligen hände. Det är mer svårlöst.
 
Det scenariot hade de tänkt ut en lösning för. Inte det som verkligen hände. Det är mer svårlöst.

Det är två olika aspekter av säkerhet som ställs mot varandra. Det är ju en höjning av säkerheten som gjordes efter 9/11 som skapade den här säkerhetsluckan istället.

Vi skyddar oss hela tiden mot faror som vi känner till. Det vi inte kan förutse skyddar vi oss inte mot.

"Det är sannolikt att något osannolikt inträffar" -Aristoteles
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 654
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 028
Senast: MJLee
·
M
Träning Jag vet inte vilket tålamod jag egentligen har med min nya herre som funnits på gården i knappt 3 veckor. Jag vet att det är en kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 315
Senast: Casteloro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp