Flygplanskraschen

Det är två olika aspekter av säkerhet som ställs mot varandra. Det är ju en höjning av säkerheten som gjordes efter 9/11 som skapade den här säkerhetsluckan istället.

Vi skyddar oss hela tiden mot faror som vi känner till. Det vi inte kan förutse skyddar vi oss inte mot.

"Det är sannolikt att något osannolikt inträffar" -Aristoteles

Precis. Fast skyddar man sig mot det man vet om och som är sannolikt, så är det sannolikt att det osannolika inträffar mer sällan.

Att en av de två som anförtros ansvaret för alla helt överger sitt uppdrag och mördar alla, tror jag är svårt att skydda sig emot emot. Annat än genom de tester som görs redan idag.
 
För inte så länge sen såg jag ett program om flygkrascher, där pratade de om ett förslag att man kunde ha kameraövervakning av cockpit för att spela in exakt vad piloterna gör. Vet inte när det kommer att införas men det lär nog göras så småningom.


Tekniken finns redan. Det anvands av NASA for att folja vad austronaterna gor ... senast anvandes det i gar fran Kennedy Space Center i Florida. De streamar det direkt till kontrollrummet i Cape Canaveral, men det kan antingen sparas i en till "svart lada", streamas, eller ga ut med fordrojning.

Har sager de att han hade en mental sjukdom, antagligen "serious depression". Om jag forstar saken ratt hade han en sjukskrivning fran en docktor for dagen nar han krashade planet.
 
Fast det där var då rejält kast med stor sten i glashus. Hennes egen rapportering från skogsbranden i somras var då allt annat än välbalanserad.

Jag har ingen aning hur hennes rapportering från skogsbranden såg ut (och tycker väl inte de händelserna är riktigt jämförbara heller) men det var det här debattinlägget jag höll med om. Känns som om media liksom inte kan dölja sin upphetsning inför den här katastrofen...
 
Jag har ingen aning hur hennes rapportering från skogsbranden såg ut (och tycker väl inte de händelserna är riktigt jämförbara heller) men det var det här debattinlägget jag höll med om. Känns som om media liksom inte kan dölja sin upphetsning inför den här katastrofen...

Jag håller med henne i sak men tyckte väl att det kändes märkligt när det kom från henne.
 
Tekniken finns redan. Det anvands av NASA for att folja vad austronaterna gor ... senast anvandes det i gar fran Kennedy Space Center i Florida. De streamar det direkt till kontrollrummet i Cape Canaveral, men det kan antingen sparas i en till "svart lada", streamas, eller ga ut med fordrojning.

Har sager de att han hade en mental sjukdom, antagligen "serious depression". Om jag forstar saken ratt hade han en sjukskrivning fran en docktor for dagen nar han krashade planet.

Fast det där fattar inte jag. Att man blir sjukskriven gör ju inte att man inte får jobba? Jag har själv avbrutit sjukskrivningar för att jag känt att jag mår bättre på jobbet än hemma. Och varför skulle han ordna en sjukskrivning för att sen ta livet av sig själv och 150 personer? Känns mystiskt.
 
Och redan går det snack om på Facebook att han har konverterat till islam... Suck, hetsjakten mot muslimer når tydligen aldrig nån gräns.
 
Fast det där fattar inte jag. Att man blir sjukskriven gör ju inte att man inte får jobba? Jag har själv avbrutit sjukskrivningar för att jag känt att jag mår bättre på jobbet än hemma. Och varför skulle han ordna en sjukskrivning för att sen ta livet av sig själv och 150 personer? Känns mystiskt.

Här tror jag inte sjukskrivningen var från pilotens sida, utan från läkarens sida... Läkaren ansåg inte att han var "fit" för uppdraget iom sin sjukdom och då kan vi ju kanske tom tro att det handlar om depression igen. Deprimerade människor tänker irrationellt, de hör inte hemma i ett flygande plan (ibland inte ens som passagerare) DÄRAV sjukskriver läkaren honom och tror då att han inte ska ut och flyga. Germanwings (eller vad de nu heter) har gått ut med att de visste om att han va "deprimerad" i perioder och KRÄVDE därför läkarbesök av honom där de skulle hinna "fånga upp" honom innan han gick in i en depression igen, i detta fallet så blev det ju inte så, då piloten "struntade" i detta och jobbade TROTS sjukskrivning...
 
exact, sjukskrivningen var LAKAREN som ansag att piloten var FOR SJUK for att flyga ett plan med passagerare. Personligen vill jag hellre att lakare bedommer om piloter ar friska nog att flyga ... Atminstone har i USA har piloter en arlig "medical" da de inte bara har en lakare som gar over kroppen, men dar de har flera, typ A-4 ark med fragor som maste besvaras ocksa.
 
Här tror jag inte sjukskrivningen var från pilotens sida, utan från läkarens sida... Läkaren ansåg inte att han var "fit" för uppdraget iom sin sjukdom och då kan vi ju kanske tom tro att det handlar om depression igen. Deprimerade människor tänker irrationellt, de hör inte hemma i ett flygande plan (ibland inte ens som passagerare) DÄRAV sjukskriver läkaren honom och tror då att han inte ska ut och flyga. Germanwings (eller vad de nu heter) har gått ut med att de visste om att han va "deprimerad" i perioder och KRÄVDE därför läkarbesök av honom där de skulle hinna "fånga upp" honom innan han gick in i en depression igen, i detta fallet så blev det ju inte så, då piloten "struntade" i detta och jobbade TROTS sjukskrivning...
Det läkarintyget borde gått direkt till AG, med en kopia till piloten
 
Precis ... jag ar inte helt klar over om det var arbetsgivarens lakare eller en privat lakare, eller om "privacy" lagar i Tyskland gjorde att det inte kunde raporteras. Som jag forstar det var han mycket, mycket arg, vilket var ett storre problem an att han var depremerad. Han hade rivit sonder lakarintyget som sa att han var "unfit to fly" just den dagen.

Har i USA tittar myndigheterna nu pa hur man kan forandra bade 'mandatory' lakarbesok och flygplan for att forsoka forhindra sadana har handelser.

Under de sista 20, eller sa, aren har de allra flesta flygplans krasher hant for att nagon pa planet tvingat ner det. Inte pa grund av mekaniska eller data 'failure'. Sa fragan blir hur man forhindrar en sjuk manniska att anvanda ett flygplan fyllt med manniskor som ett vapen.
 
I Tyskland är allt väldigt mycket privat. Typ inget är offentligt och nått du måste uppge. Det finns tom en lag som säger du får inte fråga vad din kollega tjänar. Just den bråkas det mycket om nu då det gör att kvinnor har svårt att löneförhandla. Och det är ramaskrier över att det evtl blir tillåtet, just för att då vem som helst får veta någon oerhört privat (i tyskens ögon då). Det ägnades tex ett helt debatt tv-program om den lagens vara eller inte vara här om dagen. Inte ens telefonnummer är offentliga här, ännu mindre adressuppgifter osv. Inte ens reg nr på bilar osv är offentligt. Det var ju därför fotbollsproffset Marco Reus kunde köra utan körkort i 7 år utan att åka fast, fast han åkt dit för fortkörning minst 5 gånger (fartkameror varje gång). Just för att sådana register inte är offentliga och det kan kollas av gemene polis.
 
Tekniken finns redan. Det anvands av NASA for att folja vad austronaterna gor ... senast anvandes det i gar fran Kennedy Space Center i Florida. De streamar det direkt till kontrollrummet i Cape Canaveral, men det kan antingen sparas i en till "svart lada", streamas, eller ga ut med fordrojning.
Själva tekniken är inte så avancerad, utmaningen ligger mer i logistik och skalbarhet. När NASA streamar (nära)realtidsvideo gör de det från en enda luftfarkost, på hög höjd, under en begränsad tidsperiod, och i princip utan ekonomiska begränsningar. Dessutom kan de bygga in videoströmmen i en befintlig ström med länkad dubbelriktad datakommunikation. Att göra det från uppåt 20 000 trafikflygplan, kontinuerligt, på jämförelsevis låg höjd, i jordens alla hörn, med begränsande ekonomiska ramar, är en annan slags utmaning.
 
Forvisso ... men lika avancerat som NASA behover man inte gora det. Har har man tydligen diskuterat lange att satta in kameror i cockpit. Det storsta pilot forbundet har (enligt CNN och BBC America) lange sagt nej till det, utav flera olika orsaker och flygbolagen har sagt nej av ekonomiska orsaker.
 
Flygplan kan ju "flyga själva", dvs manövreras från marken helt utan ombordvarande pilot. Man kunde ha en lösning där planets kontrollsystem helt sätts ur spel och planet landas automatiskt, från marken, på närmast lämplig flygplats. Det ska alltså heller inte gå att kraschas från marken, utan enda alternativet är en total blockering av ombordvarande instrument och planet går ner för landning självt. Allt som krävs är att vald flygplats ser till att landningsbanan är tom.

Det är absolut ingen omöjlighet och skulle omöjligöra såväl kapningar som självmordskrascher.

Men allt sånt här kostar enorma summor pengar som flygbolagen knappast är villiga att satsa - på vartenda flygplan i trafik. Den svarta lådan är en annan absurt omodern företeelse som lätt skulle kunna bytas ut mot bättre och modernare varianter ... som kostar pengar.....
 
Vad tänker du på där...?
Jag menar, att man inte behöver en signalerande låda i flygplanet för att kunna spåra upp och hitta ett kraschat plan (i havet t.ex.) . Man kan ganska lätt hitta min mobiltelefon via satellit. Det måste finnas tusen gånger mer effektiva sätt att följa och spåra flygplan utan att behöva scanna med sökinstrument och komma väldigt nära inpå för att fånga upp signaler. Man ska också kunna följa vad som sker i cockpit utan att behöva hitta bandinspelningar på platsen efter en krasch. Osv. Jag är övertygad om att tekniken finns. Vi kan följa satelliter som är på väg att lämna vårt solsystem!
 
Jag menar, att man inte behöver en signalerande låda i flygplanet för att kunna spåra upp och hitta ett kraschat plan (i havet t.ex.) . Man kan ganska lätt hitta min mobiltelefon via satellit. Det måste finnas tusen gånger mer effektiva sätt att följa och spåra flygplan utan att behöva scanna med sökinstrument och komma väldigt nära inpå för att fånga upp signaler. Man ska också kunna följa vad som sker i cockpit utan att behöva hitta bandinspelningar på platsen efter en krasch. Osv. Jag är övertygad om att tekniken finns. Vi kan följa satelliter som är på väg att lämna vårt solsystem!
Det är ju rätt mycket information du får genom de svarta lådorna (för det är ju inte bara en i varje kärra)
Kabintryck, värden från en uppsjö av instrument löpande och sist men inte minst ljudupptagningen från piloterna .
Med tanke på hur många kärror som samtidigt befinner sig i luften skulle nog etern bli överfull av information. + att lådorna är relativt billiga jämfört med att bygga upp ett komplett trådlöst övervakningssystem för alla kommersiella flygplan.worldwide
Position, fart o höjd har vi idag löpande på alla de som har sina transpondrar påslagna.
 
Jag menar, att man inte behöver en signalerande låda i flygplanet för att kunna spåra upp och hitta ett kraschat plan (i havet t.ex.) . Man kan ganska lätt hitta min mobiltelefon via satellit. Det måste finnas tusen gånger mer effektiva sätt att följa och spåra flygplan utan att behöva scanna med sökinstrument och komma väldigt nära inpå för att fånga upp signaler. Man ska också kunna följa vad som sker i cockpit utan att behöva hitta bandinspelningar på platsen efter en krasch. Osv. Jag är övertygad om att tekniken finns. Vi kan följa satelliter som är på väg att lämna vårt solsystem!
Absolut, men det är ett par olika spår. Lokaliseringen är en bit, där finns absolut saker att göra. Implementeringen är inte så förtvivlat kostsam heller, det går att utnyttja befintliga datalänkar, och informationen behöver varken vara kontinuerlig eller i realtid. Jämförelsen med att hitta en mobiltelefon är inte helt rättvis, eftersom den bygger på att din telefon har en upprättad dataförbindelse. Satelliten ser inte telefonen, det är telefonen som ser satelliten (GPS) och skickar platsdata vidare via marknätet. Och jämförelser med rymdfarkoster är tyvärr inte heller helt rättvisa, som jag skrivit innan.
I svarta lådor, flight data recorders, är det som landsbygdsbo skriver en stor mängd parametrar som samlas in - i praktiken mer än ett hundratal kanaler, med rätt hög upplösning. Det är inte nödvändigt att överföra den dataströmmen i realtid, men det är oerhört värdefullt att ha möjlighet att lägga pusslet efter ett haveri för att kunna bygga bort felkällor.
Pilotlösa fjärrstyrda trafikflygplan är nog inte långt borta, men jag tror att ett av de största hindren är passagerarnas tillit. Hur irrationellt det än kan låta så är jag nog själv litet tveksam till att åka utan pilot. :angel:
 
Jag menar, att man inte behöver en signalerande låda i flygplanet för att kunna spåra upp och hitta ett kraschat plan (i havet t.ex.) . Man kan ganska lätt hitta min mobiltelefon via satellit. Det måste finnas tusen gånger mer effektiva sätt att följa och spåra flygplan utan att behöva scanna med sökinstrument och komma väldigt nära inpå för att fånga upp signaler. Man ska också kunna följa vad som sker i cockpit utan att behöva hitta bandinspelningar på platsen efter en krasch. Osv. Jag är övertygad om att tekniken finns. Vi kan följa satelliter som är på väg att lämna vårt solsystem!

Ja, tekniken finns!

Här där jag är nu så träffar vi en massa intressanta människor en av dom är en ex-stridspilot från det franska landet - han berättade att det finns satelliter som pingar alla flygplan ungefär var tionde minut. Detta spelas in och sparas en viss tid av den som "äger" satelliten. Han hade en extremt intressant och trovärdig teori om MH370 planet.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 652
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 027
Senast: MJLee
·
M
Träning Jag vet inte vilket tålamod jag egentligen har med min nya herre som funnits på gården i knappt 3 veckor. Jag vet att det är en kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 315
Senast: Casteloro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp