Flytta till Göteborg

Finns en grupp säljes/bytes lägenheter i göteborg på FB, den är bra. Kan även lägga till dig i en säljes/köpes för Ale(dock inte lägenheter men kan gå bra via den med)

=)
 
Jag bor i Högsbohöjd och det är ett jättetrevligt område enligt mig! Bor med min pojkvän i hans studentlägenhet som han hyr via SGS studentbostäder. En etta på 38 kvadrat med riktigt kök osv. Ligger i ett "vanligt" hus dvs det bor inte bara studenter i huset.
 
Till flera av mina "mitt-i-stan"-älskande vänners stora förtret är jag bosatt i Kortedala sedan ett gäng år tillbaka och utan flyttplaner! Älskar att det är nära till naturen, mestadels låga tegelhus, en kvart in till stan (fast visst lite längre nu när de har pimpat nya sträckan, 20 minuter tror jag) och linjerna tar mig till alla delar av stan utan byte. Bra mataffärer i närheten.. Tja, jag trivs helt enkelt! Dessutom prisvärda boenden.

Ja, och nära till Bergsjöbadet med! :

dsc_0204_51eae6199606ee640768161a.jpg


Har också bott i Guldheden, himla trevligt och även Johanneberg. Backa trivdes jag också i men det har varit lite mer tumult där sen jag flyttade därifrån. Lugnare på min tid :) Har vänner som när de bodde här, bodde kring Gamlestan och Kviberg och trivdes jättebra där med (ligger före Kortedala, nu under stor ombyggnad med både hus och vagnslinjer).
 
Har bott i Mölnlycke, trivdes bra där! Grön express gick ofta till Gbg, även tåg fanns. Jag stod i kö ett år och fick sen 1a hands kontrakt på en 2a på 67 kvm för 4.500 eller något sånt i månaden.
 
Jag har bott i Bergsjön, hade inga problem alls utan bodde i lugnt hus, vettigt hyresbolag och bra grannar,trivdes.
Anledningen till flytt var pga. mina arbettstider och brist på sömn då jag kom hem på natten om jag jobbade sent på helger och nästan fick gå upp samma tid som jag la mig, inte alltid smidigt med oregelbundna arbetsttider och inte ha körkort tyvärr, väntetider som ställde till det.

Bor i Mölndal, mitt i centrum och har tidigare bott i annat område i Mölndal men det var en historia som var riktigt hemsk, FET VARNING FÖR MITT FD. HYRESBOLAG, det gick långt, längre och slutade i hyresnämden och en horribel historia med många olika saker.
Pm för närmare info. om vilket företag.

Trivs i Mölndal, bra med kommunikationer (tåg/spårvagn/bussar) lite snällare hyror än Gbg och mysigt.
Dock ska ju hela centrum byggas om, har påbörjats lite så en bullrig tid att vänta men det kan jag ta.

Även jag kan försöka hjälpa till "på plats" med annonser i affärer osv. om någon vill, så hör av er Bukeandan funkar även i värmen såklart :bump:
 
Backa trivdes jag också i men det har varit lite mer tumult där sen jag flyttade därifrån. Lugnare på min tid :)

Jag bor där nu och kan säga att det beror väldigt mycket på var man bor även inom områdena. I mina kvarter märks ingenting och jag är exempelvis absolut inte orolig för att gå hem själv från bussen på natten (eller snarare inte mer orolig än någon annanstans i stan). Trivs utmärkt här, nära till centrum, stall, universitetet och jobb. Och ett väldigt fräscht område.

Bodde i Mölnlycke innan och trivdes där också, gick snabbt att åka in till centrum med expressbussen och även där lätt att ha häst i närheten.
 
Jag bor där nu och kan säga att det beror väldigt mycket på var man bor även inom områdena. I mina kvarter märks ingenting och jag är exempelvis absolut inte orolig för att gå hem själv från bussen på natten (eller snarare inte mer orolig än någon annanstans i stan). Trivs utmärkt här, nära till centrum, stall, universitetet och jobb. Och ett väldigt fräscht område.

Bodde i Mölnlycke innan och trivdes där också, gick snabbt att åka in till centrum med expressbussen och även där lätt att ha häst i närheten.

Jag ska förtydliga - mer skriverier om tumult än just de åren jag bodde där. Var givetvis skriverier före med.

Jag var aldrig orolig då, och inte nu heller när jag hälsar på vänner i olika delar av Backa. Är för visso väldigt sällan orolig var jag än är. Precis som du säger är det olika inom alla områden och alla ställen överlag. Många anser att alla ställen utanför centrum är livsfarliga. Jag anser att alla ställen där det finns folk är potentiellt livsfarliga ;)
 
Instämmer md Frokennorlin, människan är ju det farligaste däggdjuret så kan inte annat än hålla med till 100%, sen kan man ju försöka att undvika situationer eller be om dem om man vill med i och för sig.
Med sunt förnuft kommer man långt, man kan bo i lugnt område med fel granne, eller område som har rykte men ha lugna bra grannar med.
 
Inte ett enda vettigt svar på blocketannonsen. Hur gör man för att få tag i något då?

Är bra sugen på att köpa bostadsrätt istället. Men det lär ju inte vara så enkelt att få lån när man planerar att byta heltidsjobb mot tre års studier :/
 
Inte ett enda vettigt svar på blocketannonsen. Hur gör man för att få tag i något då?

Gör event på FB, bjud in alla kontakter och be alla dela det.
Svara på blocketannonser som finns.
Sänk dina krav (bara ett allmänt tips, en kan ju ha något lite sämre ett litet tag)
 
Gör event på FB, bjud in alla kontakter och be alla dela det.
Svara på blocketannonser som finns.
Sänk dina krav (bara ett allmänt tips, en kan ju ha något lite sämre ett litet tag)
Dessvärre känner jag typ ingen där borta, och folket som skulle gå med på att dela har antingen samma vänner som jag eller känner bara folk här uppe :( Har fått min fb-annons delad av flera vänner men det har inte gjort nån skillnad.

Svarar på alla annonser vars hyra jag har råd med. Dessvärre betyder det i de flesta fall att jag måste lämna katterna hos mamma 2h bort, och då känns det nästan värt pendlingstiden ändå. Har hittills bara fått svar som sagt att personen håller på att gå igenom annonssvaren :(
 
Åh jag ska också flytta till Göteborg och har samma problem :( Letar även efter en stallplats till nya hästen.
Har ingen möjlighet att betala över 10 tusen för en lägenhet och sedan en stallplats på flera tusen :(
Nå om du hittar något sätt att få tag på en lägenhet så tips gärna :)
 
Åh jag ska också flytta till Göteborg och har samma problem :( Letar även efter en stallplats till nya hästen.
Har ingen möjlighet att betala över 10 tusen för en lägenhet och sedan en stallplats på flera tusen :(
Nå om du hittar något sätt att få tag på en lägenhet så tips gärna :)

Om du ska ha en någorlunda rimlig hyra, stallplats och inte på tok för långt att åka till stallet så skulle jag nog satsa på någon av kranskommunerna till Göteborg. Typ Kungälv, Ale, Kungsbacka, Lerum, Mölnlycke.

Ska du plugga/jobba inne i stan?
 
Vad bör en sån annons innehålla?
Jag har ju dessutom en lägenhet precis utanför Uppsala att "byta" med, ska jag ta med det också? Tänker att det kanske finns nån från Gbg som ska plugga här, och så kan man låna varandras bostäder :D

Jag och min sambo bytte hans etta mot en fin tvåa för några år sedan via lägenhetsbyte.se. Funkade jättebra, rekommenderas! Bor i nordöstra göteborg och har hyfsad koll på de flesta områden om du har några frågor.
 
Om du ska ha en någorlunda rimlig hyra, stallplats och inte på tok för långt att åka till stallet så skulle jag nog satsa på någon av kranskommunerna till Göteborg. Typ Kungälv, Ale, Kungsbacka, Lerum, Mölnlycke.

Ska du plugga/jobba inne i stan?

Jag ska jobba vid oljehamnen (?). Iallafall på Hisinge sidan. Tills vidare får jag bo hos killen som bor inne i stan, men skulle uppskatta att ha eget, då det känns lite väl tidigt att flytta ihop i en liten etta :/
Jag har kollat lite kring Kungälv, verkar finnas mycket, frågan är dock hur många ovettiga ställen det finns..
 
På Hisingen (Kärra, Säve och åt det hållet) finns det gott om stall, och när det kommer till boende så är Hisingen ett av områdena där det kan gå att hitta något. Både bor och har häst här och trivs väldigt bra med båda delarna.
 
Den här tråden ska jag följa, jag planerar flytt ner till Göteborg framåt sommaren så det är ett tag kvar, men för mig som norrlänning är det en bit bort och jag har dålig koll på staden :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 860
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp