Flytta till Göteborg

Mina föräldrar bor i Partille, tar typ 7 min med pendeln in till stan :) Har dock ingen aning om lägenheter, hyror osv då jag själv aldrig bott där men det är ett mysigt "samhälle" med bra förbindelser in till stan. Finns även ett stort centrum med shoppingcenter etc.
 
Lånar en gammal tråd!

Ska flytta till Göteborg till hösten pga studier. Någon som vet något om Pennygången/Högsbohöjd (eller är det Högsbo?) :)
 
Lånar en gammal tråd!

Ska flytta till Göteborg till hösten pga studier. Någon som vet något om Pennygången/Högsbohöjd (eller är det Högsbo?) :)

Jag har bott där och tycker att det är helt okej. Det är relativt enkelt att ta sig med 16-bussen därifrån in till stan, Rudalen med motionsspår ligger i anslutning till högsbohöjd och den lokala affären har iaf ett basutbud.

Tidigare har det varit relativt stökigt, men de håller ju på att försöka renovera upp Pennygången så jag skulle tippa på att det är mycket bättre nu än när jag bodde där :)

Med det sagt så är det kanske inte det häftigaste området men verkligen inget dåligt ställe :)
 
Jag har bott där och tycker att det är helt okej. Det är relativt enkelt att ta sig med 16-bussen därifrån in till stan, Rudalen med motionsspår ligger i anslutning till högsbohöjd och den lokala affären har iaf ett basutbud.

Tidigare har det varit relativt stökigt, men de håller ju på att försöka renovera upp Pennygången så jag skulle tippa på att det är mycket bättre nu än när jag bodde där :)

Med det sagt så är det kanske inte det häftigaste området men verkligen inget dåligt ställe :)

Vad skönt att höra! Det som är A och O för mig är att det ligger nära (vilket för mig innebär cykelavstånd på max 20 min ca) Sahlgrenska och Chalmers och att det är lugnt. Jag vill inte bo i något stökigt område, vill ha lugn och ro hemma och inte störas av massa fester eller annat stök. Sen tycker jag det verkar ligga ganska mysigt med lite natur i närheten. Något som gör mig skeptisk, men samtidigt lockar väldigt mycket, är den låga hyran på 2500 (1 rum och kokvrå), den får mig att tro att det måste vara något fel på stället :cautious:
 
Något som gör mig skeptisk, men samtidigt lockar väldigt mycket, är den låga hyran på 2500 (1 rum och kokvrå), den får mig att tro att det måste vara något fel på stället :cautious:


Har du kollat så att det inte är ett rivningskontrakt i och med den billiga hyran och med tanke på att de håller på med renoveringar? Alternativt att det ska renoveras och hyran höjas?

Jag tänker också att du kanske inte kan räkna med att det är helt lugnt, det är trots allt en del uttråkade moppekids som bor där ;) men det är inte stökigt jämt på något sätt :)
 
Har du kollat så att det inte är ett rivningskontrakt i och med den billiga hyran och med tanke på att de håller på med renoveringar? Alternativt att det ska renoveras och hyran höjas?

Jag tänker också att du kanske inte kan räkna med att det är helt lugnt, det är trots allt en del uttråkade moppekids som bor där ;) men det är inte stökigt jämt på något sätt :)

Nej, det har jag inte. Skulle jag bli erbjuden lägenheten (sista anmälningsdag är idag, och jag är beräknad som nr 11-25 i kön, så har inte jättestora chanser), så får jag ringa SGS och höra hur det står till med renoveringen.

Att där är lite liv kan jag leva med, men jag vill att man som regel kan plugga och sova i lugn och ro :) Och det vore ett stort plus om man kanske kan få ha cykeln ifred också ;)

Någon som har koll på Kaverös, närmare bestämt Dirigentgatan? Samt Kungsladugård (Birgittagatan)?
 
Lånar en gammal tråd!

Ska flytta till Göteborg till hösten pga studier. Någon som vet något om Pennygången/Högsbohöjd (eller är det Högsbo?) :)

Jag bor på en av "gårdarna" (Idas gård, Amandas gård etc) som är adresser precis intill pennygången och här är det superlugnt dygnet runt. Går man över till pennygången (vilket tar typ en minut) kanske det är livligare men det är verkligen inget farligt område. 9 minuter till Sahlgrenska och 12 till Chalmers, med buss dvs. Tror den billiga hyran kan bero på låg standard, det har varit mycket prat om renovering och hyreshöjningar.
 
Nej, det har jag inte. Skulle jag bli erbjuden lägenheten (sista anmälningsdag är idag, och jag är beräknad som nr 11-25 i kön, så har inte jättestora chanser), så får jag ringa SGS och höra hur det står till med renoveringen.

Att där är lite liv kan jag leva med, men jag vill att man som regel kan plugga och sova i lugn och ro :) Och det vore ett stort plus om man kanske kan få ha cykeln ifred också ;)

Någon som har koll på Kaverös, närmare bestämt Dirigentgatan? Samt Kungsladugård (Birgittagatan)?

Aha, det är mest Stena Fastigheter som renoverar men jag antar att det är värt att kolla upp oavsett.

Angående Kaverös så tycker jag att det är tråkigt, men det har nog att göra med att jag föredrar Högsbohöjd ;) Annars är det ju inte helt olikt. Går att ta spårvagnen till Frölunda torg fort och det tar ju inte alltför lång tid att ta sig in till stan heller (det finns trots allt tre linjer att välja mellan). Det är ju även nära till Ruddalen och inte jättelångt till Änggårsbergen heller. Huruvida det är stökigt eller ej vet jag däremot inte.

Kungsladugård däremot älskar jag! I det området runt birgittagatan är det lugnt, vad jag vet. Enda som kan störa är fotbollsplanen och om de nu får igenom att ha belysning på sent på kvällarna ;) Det går ju att åka spårvagn både från Vagnhallen/Klippan och Mariaplan så det finns ju några alternativt. Resvägen in till stan är väl säkert ungefär detsamma med vagnen som från Högsbo. Det enda som kan vara meckigt (beroende på hur kinkig en är) är att ta sig till Chalmers/Sahlgrenska kommunalt i och med att du behöver byta för att komma dit. Men vill du bo lite närmare stadsliv så att säga så är Kungsladugård verkligen att föredra framför Högsbohöjd och Kaverös. Runt Mariaplan finns kafeer och restauranger som är bra, på Chapmans torg finns en (iaf förut) ok mataffär, bibliotek och annat :)
 
Aha, det är mest Stena Fastigheter som renoverar men jag antar att det är värt att kolla upp oavsett.

Angående Kaverös så tycker jag att det är tråkigt, men det har nog att göra med att jag föredrar Högsbohöjd ;) Annars är det ju inte helt olikt. Går att ta spårvagnen till Frölunda torg fort och det tar ju inte alltför lång tid att ta sig in till stan heller (det finns trots allt tre linjer att välja mellan). Det är ju även nära till Ruddalen och inte jättelångt till Änggårsbergen heller. Huruvida det är stökigt eller ej vet jag däremot inte.

Kungsladugård däremot älskar jag! I det området runt birgittagatan är det lugnt, vad jag vet. Enda som kan störa är fotbollsplanen och om de nu får igenom att ha belysning på sent på kvällarna ;) Det går ju att åka spårvagn både från Vagnhallen/Klippan och Mariaplan så det finns ju några alternativt. Resvägen in till stan är väl säkert ungefär detsamma med vagnen som från Högsbo. Det enda som kan vara meckigt (beroende på hur kinkig en är) är att ta sig till Chalmers/Sahlgrenska kommunalt i och med att du behöver byta för att komma dit. Men vill du bo lite närmare stadsliv så att säga så är Kungsladugård verkligen att föredra framför Högsbohöjd och Kaverös. Runt Mariaplan finns kafeer och restauranger som är bra, på Chapmans torg finns en (iaf förut) ok mataffär, bibliotek och annat :)

Frölunda torg, Ruddalen och Änggårsbergen - är det ställen man vill ha nära till? Aldrig hört talas om dem :p

Lägenheten på Birgittagatan kommer jag med stor säkerhet inte få - beräknad väntetid är 55 månader och jag har 24... Men har anmält mig i alla fall, och är bra att känna till stället inför framtida lägenhetsbyten!
 
Frölunda torg, Ruddalen och Änggårsbergen - är det ställen man vill ha nära till? Aldrig hört talas om dem :p

Vill och vill. Torget är typ en stor galleria med de första vanliga affärerna, så det är ju om en tycker det är viktigt. Samt att det finns två större gymanläggningarr där :) Rudalen är samma motionscentralen som från Högsbo - finns elljusspår, isbana och dylikt. Änggårdsbergen är ett relativt stort område med stigar - så vill du ha trevliga promenader är det absolut inte fel att bo nära. Men ja, allt handlar ju om vad en gör å fritiden typ.
 
Jag har fått en studentlägenhet på Guldheden i Göteborg, någon som har något att säga om området? Ska plugga på Sahlgrenska och Chalmers om jag har förstått rätt, så har väl nära dit i alla fall :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 871
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 727
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp