Bukefalos 28 år!

Föräldrar och barn *spinoff*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

reykurboy skrev:
*lånar knapp*

Det här var ju spännande att läsa.. Haär så tycker alla att det är ok med egen tid, att man måste få lite tid själv osv. I en annan tråd på senior tyckte flera att det var alldeles bedrööövligt att trådskaparen ville gå på restaurang en helgkväll.... För man skulle minsan ta hand om barnen 24 timmar om dygnet!

Märkligt... :smirk:

Tänk att så var det inte alls!!!

Det handlade om en mycket speciell situation nämligen en 14 åring som ville vara med sin pappa varje helg och inte ville att de skulle bjuda hem folk och inte verkade det som om hon hade eget umgänge heller.Ganska tvärtom vad många 14 åringar uppvisar.Det framkom också att bioföräldrarna var oense och hade kommunikationsproblem.Vidare framkom att en bonusmamma fanns i bilden och hade egna önskningar som påverkade pappans umgänge med sin dotter.

Då spekulerade några i att flickan kanske inte mådde bra.

Och är det så,att barnen inte mår bra så då tycker jag iallafall att det är löjligt att ens fundera på restaurangbesök.

Har man däremot friska trygga barn så är det väl både nyttigt och nödvändigt att ha egna intressen.

Jag förstår att du syftar på mig och Inte_Ung.Och att påstå att vi två skulle avstå från allt av intressekaraktär för våra barns skull är ju helknäppt.Men jag vågar nog påstå att vi vet vad vi gör i det här avseendet.

// Åsa
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

reykurboy skrev:
*lånar knapp*

Det här var ju spännande att läsa.. Haär så tycker alla att det är ok med egen tid, att man måste få lite tid själv osv. I en annan tråd på senior tyckte flera att det var alldeles bedrööövligt att trådskaparen ville gå på restaurang en helgkväll.... För man skulle minsan ta hand om barnen 24 timmar om dygnet!

Märkligt... :smirk:
Men man kan göra massor av saker.
Bara barnen har fått det de behöver först.
Har det blivit så dumt att barnen behöver tas om hand 24 timmar/dygn, så har barnet något problem.
Om barnet för övrigt är friskt, så beror det på att något behov inte är uppfyllt.
Då så måste man uppfylla det behovet först, innan man kan gå på krogen.
I det läget så har man ett problem som behöver lösas.
När det problemet är löst, då så kan man gå på krogen - inte förr.

Mina barn har fått sina behov tillfredställda.
Så jag har tid att göra annat än att ta hand om dem.
Just nu så är 14-åringen hos en kompis som har FF och där så har de tjejmiddag som de har ordnat själva.
Hon har fått alla sina behov tillfredställda och sysslar nu med egna nöjen på egen hand.
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Luff skrev:
Speciellt som det är samma personer som verkar tillbringa massor med tid med egna intressen då barnen är parkerade framför tv o dator......
Vad är det för fel på att sitta framför en dator?
Vi gör det ju just nu.
De googlar efter information till sina intressen och umgås med internet-vänner precis som vi.
Sonen producerar dessutom animerad film och redigerar videofilmer, han är 10 år.
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

I svenska familjer jobbar nästan alltid båda föräldrarna utanför hemmet, av egen vilja eller av ekonomisk och/eller socialpolitisk nödvändighet. Det innebär att det inte blir särskilt mycket tid över för barnen. Väljer man då som förälder att i det läget ägna mycket av den knappt utmätta fritiden åt golf, ridning, tjejmiddagar, träning eller vad det nu kan vara så kommer barnen givetvis i kläm. Prioriterar man egna intressen framför barnens så är man egoistisk. Om man ägnar mycket av barnens vakna tid åt dem, eller då finns tillgänglig för dem, kommer saken givetvis i ett annat läge: då finns det utrymme för egna intressen/aktiviteter, men inte annars!

Som förälder måste man inse att baren kommer först.Man kan inte leva samma liv som innan man fick barn. Men åren går fort, och snart är barnen stora och man får åter tid över för egna intressen.
Att säga att man blir en bättre förälder om man får s k "egen tid" eller att man ägnar "kvalitetstid" åt baren är rent ut sagt bullshit! Barn behöver tid - det är kvalitet för dem. En förälders lott är att uppoffra sig sig för barnens bästa. Man behöver inte bli martyr för det, det räcker med att bli vuxen!
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

det är fritt fram att ta åt sig om du vill det!
Grejen var ju den (i andra tråden) att trådskaparen framstod som så hemsk som ville gå på restaurang. Men nu tänker inte jag diskutera henne mer iallafall....

Som sagt var det inte du som skrev något i stil med att det var någon som inte ens kunde gå på toa ifred på en herrans massa år när de fått barn och att det fick man finna sig i.... Då anser jag nog att det gått för långt!
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Inte_Ung skrev:
Sonen producerar dessutom animerad film och redigerar videofilmer, han är 10 år.
:eek: Wow! Jag som inte ens kan lägga in en bild på datorn....
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Mabuse skrev:
Har man som förälder rätt att ha egna intressen?

Jag har trott att det är så, men har här på Buke fått lära mig att föräldrar ska leva för sina barn. Så, hur är det, lever ni helt och hållet för barnen, eller har ni en identitet utöver det? Har ni vänner och intressen utöver det ni kan dela med era barn?

Om man nu skaffar barn i tron att allt ska vara EXAKT som innan barnskaffandet, då är det nog lika bra att strunta i att skaffa några.

Lite intressant att denna tråden kommer upp egentligen, för problemet i samhället är ju knappast att föräldrar är FÖR engagerade och har FÖR mycket tid med sina barn.

Historiskt sett är vi nog ganska långt åt andra hållet på den skalan....tyvärr.
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

lenae skrev:
Som förälder måste man inse att baren kommer först.Man kan inte leva samma liv som innan man fick barn. Men åren går fort, och snart är barnen stora och man får åter tid över för egna intressen.
Att säga att man blir en bättre förälder om man får s k "egen tid" eller att man ägnar "kvalitetstid" åt baren är rent ut sagt bullshit! Barn behöver tid - det är kvalitet för dem. En förälders lott är att uppoffra sig sig för barnens bästa. Man behöver inte bli martyr för det, det räcker med att bli vuxen!

Självklart måste man som förälder inse att barnen kommer först! :D

Barn behöver självklart tid, men inte ALL sina föräldrars tid. Jag tycker att det är viktigt att de vuxna gör saker utan sina barn. Speciellt om man vill vårda sin relation, behöver man göra saker på tu man hand ibland.

Ju fler vuxna barnen är trygga med, desto bättre. Det behöver nödvändigtvis inte alltid vara mamma och pappa. Det kan vara släktingar, barnvakter eller annat. Ingen kan naturligtvis ersätta föräldrarna, men att då och då göra saker utan sina barn är utvecklande och närande för hela familjen. :)
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Sjukt att behöva starta en tråd om ngt så självklart?!

Barn är INTE meningen med livet!
Barn är EN DEL av livet!

För vissa är d inte ens det, och d ser till att förbli utan.
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

"Att säga att man blir en bättre förälder om man får s k "egen tid" eller att man ägnar "kvalitetstid" åt baren är rent ut sagt bullshit! Barn behöver tid - det är kvalitet för dem. En förälders lott är att uppoffra sig sig för barnens bästa. Man behöver inte bli martyr för det, det räcker med att bli vuxen!"

Sedan när blev alla människor likadana?
Slutar en människas rätt till egna behov när h*n skaffar barn?
Måste d behoven gå i ström med barnens?

Det finns människor som på ngt knepigt sätt är lyckliga med att helt leva genom sina barn och givevis så finns även deras motpart!
Om man nu är en individ med stort behov av att få "egentid" för att det är enda sättet att ladda batterierna på så måste man ju givetvis få ha det.
Den individen kanske rent av kan ge sina barn MER kvalitetstid därutöver än en moraliserande, fördömmande och äckelpräktig curlingförälder som hela tiden finns i sina barns närhet - i tron om att h*n ger sina barn bästa tänkbara kvalitetstid och uppväxt.
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Prio nr 1 för mig är familjen.
I min familj finns jag, min sambo och våra tre barn. Vi har alla behov av att få göra sånt vi tycker om.
Jag har lagt av med hästarna, inte pga barnen utan pga min fibromyalgi och en nackskada. Det är en stor sorg att jag inte kan göra det jag tycker bäst om :cry: Men jag gör nu andra saker istället. I helgen var jag och en kompis till Stockholm. Jätteskönt. Barnen var hemma med sin pappa.
Eventuellt så åker jag och sambon till London under hösten, då får barnen vara hos mormor. Jag brukar också gå på yoga någon gång i veckan. Jag måste få umgås med vänner och göra saker själv - annars skulle jag bli tokig.
Min sambo spelar hockey flera gånger i veckan det är det roligaste han vet, även om det är på korpnivå.
Våra barn har inte så mycket aktiviteter, de är inte så gamla. Äldsta är bara fem år.
Hur ska jag kunna förmedla till mina barn vikten av att ha intressen, att livet inte går ut på att sitta i soffan och se på TV om jag inte har någon hobby själv? :confused:
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

lenae skrev:
Som förälder måste man inse att baren kommer först.Man kan inte leva samma liv som innan man fick barn. Men åren går fort, och snart är barnen stora och man får åter tid över för egna intressen.
Att säga att man blir en bättre förälder om man får s k "egen tid" eller att man ägnar "kvalitetstid" åt baren är rent ut sagt bullshit! Barn behöver tid - det är kvalitet för dem. En förälders lott är att uppoffra sig sig för barnens bästa. Man behöver inte bli martyr för det, det räcker med att bli vuxen!

Jag tror fast och fullt på att man blir en bättre förälder om man får ha lite tid för sig själv då och då. Jag tror även barn behöver tid ensamma med vardera förälder. Jag tror heller inte att barnen mår dåligt av att vara hos ex morfar en helg eller har en barnvakt då och då, tvärt om.

Tycker man att man "uppofrar" sig för att man ägnar sig åt barnen så tycker i alla fall jag att tänket hamnar en aning snett.

Jag skaffar barn för att jag vill umgås med dom. Om jag sen umgås när vi gör något jag gillar, bara "hänger" eller när vi hittar på nåt som de vill, det kvittar väll.
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

jag har så svårt att förstå de enorma motpolerna barn-eget liv.

När jag fick barn så fortsatte mitt liv, med den stora skillnaden att det nu plötsligt fanns två stycken till att ta hänsyn till, jag har sldrig känt det som en uppoffring eller att de har hindrat mig från att göra det jag velat, å andra sidan ändrades mina bheov när barnen kom så vissa saker som varit viktiga innan plötsligt fick väldigt underordnad betydelse. Lite mer planering och pyssel, men vill man så går det.

Som ett exempel. När barnen var tre månader tog jag med dem till Sälen och jag åkte skidor, de låg i barnvagn och sov medan jag var i backen, de passades av mamman till en av mina kompisar, på den tiden var inte mobil så vanligt, så vi hade vissa bestämda tider och platser så jag kunde kolla av att det inte var mat-dags. Mina barn kunde man i princip ställa klockan efter, men ibland kunde de ju vara hungriga fast jag var i backen och då fanns det utpumpad mjölk att ta till eller ersättning. Det gick strålande.

jag har haft med mina barn i princip överallt där det har varit läge, när de var pyttesmå så sov de ju i vagnen och man märkte dem knappt. När de blev lite äldre var de med när det var passande med barn, dvs det funkade för dem också. Och nu är de STORA och väljer själva helt och hållet (nästan!)
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Var på buke har du lärt dig det?

Jag har lärt mig (någon annanstans) att det är jätteviktigt att ha ett liv vid sidan av för att orka vara en bra förälder för barnen.

Jag har en aktiv fritid, jag är webmaster i några föreningar och tränar på gym 2-4 dagar per vecka. Det ger mig mina kickar så jag kan vara glad hemma med barnen :)
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Har aldrig hört det här men dock hört det av många i min omgivning... de tycker att jag är helt förfärlig för att jag förmodligen kommer skaffa häst i vår igen när bäbis blivit lite större... Tycker att det är riktigt konstigt att man inte längre ska kunna ha ett par timmar på egen hand... man e ju faktiskt två föräldrar?? :confused:
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Jo men frågan är väl hur ekvationen går ihop, att vara jätteaktiv och ändå påstå sig vara en mor som alltid har tid för sina barn, är pigg och alert och inte bränner ut sig.

Man kan vara en bra mor med massor av intressen hekt klart - men att predika för föräldrar som vill ha en ledig helg att dom är dåliga föräldrar när det sen visar sig att man själv är borta från hemmet 3-4 kvällar i veckan + diverse helgengagemang.

Vi är nog lika bra föräldrar allihop men en del borde kliva ner från sina höga hästar.
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Nja, både och... Min identitet har jag såklart kvar! Men tiden, den räcker för mig inte alls längre. Jag har ingen möjlighet (eller samvete) att rida regelbundet, engagera mig i föreningar som jag gjorde tidigare osv. Nu jobbar jag dessutom bara halvtid. Vi har en liten gård (och ett stort hus...) som kräver mkt tid, jag ska ha 4-5 hästar hemma i vinter och det tar ju tid. Men den mesta av tiden är barnen med och jag kan inte påstå att det är min egen hobby...

Jag räknar inte med att få vara på toa i fred, men det tar jag ;).

Jag har ändrat mig kopiöst mkt sen jag fick barn, på ett sätt, men inte alls på ett annat. Jag försöker se det som att det är en relativt kort period i livet med små barn (mina är 1,5 och 5 år), och att jag helt enkelt får sätta mina intressen åt sidan till stor del under den tiden.

Det är SVÅRT att få en bra balans!!
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Basilika skrev:
Var på buke har du lärt dig det?

I tråden om 14-åringen som bodde hos pappan varje helg. Nya sambon tyckte det var mindre kul att aldrig kunna ha gäster eller vara hemifrån en kväll, och fick höra att barn går före allt, och att föräldrar som hon är orsaken till ungdomars psykiska ohälsa.
 
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Du och flera andra som reagerat på mitt tidigare inlägg har missat min point: att föräldrar idag tillbringar väldigt lite tid med sina barn, eftersom de jobbar så mycket. Barn umgås betydligt mer med andra vuxna än med sina föräldrar - på dagis, o skolan, på fritids och vad det nu kan vara. Det är inte fler vuxenkontakter de behöver. Väljer man - eller tvingas - som förälder att jobba mycket måste man faktiskt prioritera sina barn när man är ledig, eftersom barnen behöver sina föräldrar! Det betyder givetvis inte att man inte kan anlita en barnvakt någon gång då och då. men en vuxen och mogen förälder bör kunna inse att egna hobbies och behov inte får komma före barnens. När folk talar om sitt behov av "egen tid" menar de ju tid utan barn. Det har de ju på jobbet, så vitt jag kan förstå, så varför begära det även på fritiden? Vill man ha tid utan barn får man väl avstå från att skaffa barn. För övrigt - fortare än ni tror är barnen stora, och då kan ni ha så mycket "egen tid" ni önskar. Då, om inte förr, kommer ni att fundera över era prioriteringar, ni som inte vill "ändra era liv" "bara" för at ni får barn!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Föräldrar och barn *spinoff*

Saken är den att många av dom som funderat över att få vara ledig EN helg då och då är personer som tillbringat ALL ledig tid med sina barn.
Så spånar man då över detta faktum på Buke, hur man skulle få vara barnledig lite grann.
-och blir fullständigt och totalt sågad, utskälld för att skapa barn som är förbestämda att hamna hos socialen och på psyket.

AV personer - som det sen visar sig tillbringar betydligt mindre tid med sina barn än vad man själv gör.

Och då har man blivit förolämpad intill gränsen av förtal av dessa - och andra som inte ens har bemödat sig att läsa hela tråden har hakat på.
Det är ett problem att mötas på ett forum - här gäller det att tänka efter före.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hoppas att det inte är opassande att jag klampar in här som icke-förälder, men jag såg något klokt i Facebookgruppen Heja Livet igår och...
2
Svar
25
· Visningar
2 067
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 480
Senast: Sel
·
Övr. Barn Jag vill inte ha barn själv men många andra vill ju det. Och jag har fått en så stark känsla av att när man fått barn så är man en annan...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
10 158
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 076
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp