Förbjudet att ha häst ensam.

Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Två olika saker, fel miljö och psykiskt lidande. Ingen automatik.
Miljö kan vara godkänd enligt myndighet men för häst helt förkastlig. Fel miljö enligt samma myndighet kan vara idealisk för hästen.
Och kan du vara säker på att hästen lider psykiskt eller är det en term från human vården som är överflyttad? Är hästens "störningar" psykologiska eller rent av "instiktiva"?
Sen bör du som alla andra beakta att vi inte talar om andra namngivna personer på forumet.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Ok, så här är det! Begår du brott och plågar dina djur antingen av okunskap eller illvilja så händer det just inte mycket. Du kan få böter och i värsta fall blir du av med tillståndet att hålla djur. Här och ingen annanstans kan myndigheterna gå in och stämma i bäcken. Inför straff och då menar jag riktiga staff till djurplågare. Istället koncentrerar man sig på att hitta fel där det kanske inte finns. Vi är nog det mesigast folket i världen, vi kan komma undan med vanvård eftersom ingenting händer men jäklar om boxen är några centimeter för liten.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag talar om ditt tidigare nick, eller är det fel?
Som kriterium på att hästar mår dåligt använder man oftast beteendestörningar som tex krubbitning o vävning.
Lite etologi vore inte helt fel men knappast ngt som du kan ta åt dig med tanke på din åsikt om alla som försöker skaffa sig kunskap.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Straffmässigt ligger vi knappast lägre än de flesta länder när det gäller vanvård o djurplågeri. En fungerande tillsyn o klara regler är i min värld bättre än dålig tillsyn o sen höga straff om man på ett sent stadium råkar komma på vanvårdarna. Har man oklara regler minskar dessutom chansen att de skall fällas.
Straffskalan för djurplågeri höjdes faktiskt till två är fängelse för ett tag sen, även om det inte skagit igenom är det än markering mot domstolarna som helt klart sett milt på den här typen av brott.
Dessutom har de lågprioriterats på utredningsnivån.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Etologi är bara en term.
Kännedom om hästar och deras beteende ligger jag på nivå världsklass.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

PÅ något sätt förvånas jag inte av ditt svar o jag tror inte ens att det är en gnutta ironiskt!
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Nä det är bara så.
Ständigt förvånas jag över att så många som jobbar så högt innom hästnäringen kan så lite.
En bov är nog att de flesta har inlästa kunskaper och vet vad som står skrivet. Men alla kan inte flytta detta till verkligheten.
Det finns nog inte många kvar som har gått den långa vägen och handgripligen genom alla situationer lärt vad som sker. Därför är tyckandet så stort. Man vill att det ska vara på det sättet man tycker. Man sitter hemma i rummet och bestämer hur det ska vara.
alla dessa nya hovläror som popar upp överallt. Man vet sen århundranden hur det bör vara. Sen görs det på olika sätt beroende på var. Men den som tittar på hästen och låter den vara rättesnöret kan sköta hovar bra. Att sjukfall behöver annat är en annan sak. Men även där så ser man lite för ofta tryckande istället för praktik. Man talar om en sak och gör annat utan att se.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag berättar här ett exempel ur min verklighet. Hästälskare nr 1 kommer in i mitt stall och säger, - Vad skönt för hästarna att stå inne i ett svalt stall när det är 30 grader varmt och broms ute. Hästälskare nr 2 kommer in i stallet, - Stackars hästar, ska dom inte få vara ute när det är sommar och sol? Härinne är det ju mörk och ute växer gräset i sommarhagen. Så båda vill hästarnas bästa och båda tycker olika, see my point?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Vintern som var har inte haft motsvarande sen krigsåren enligt gubbarna. En vinter man skulle kunna tänka sig tillbringa på playan.
Om man då lämnar hästarna i sin hage och åker bort. Ställer en storbal 350 kg i mitten.
Hur länge tycker ni att kan man vara borta?
1. Inte alls, hästarna ska ha vatten utburet så fort det fryser i spannen. Finns ingen vatten i hagen.
2. Mer än 2 veckor, 2 hästar i hagen har foder rätt länge.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Kan du svara rakt på följande frågor

1. Anser du att det finns okunniga hästägare i Sverige?

2. Om du svarat ja på fråga 1. Skall dessa okunniga ägare få sköta sina hästar helt utan inblandning från myndigheter eller andra.

Svara nu på frågorna och inget annat!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Hördu lille vän, du säger inte åt andra vad dom ska svara på eller inte.
Ja alla människor får sköta sina göranden utan inblandning från myndigheter.
Stat, kommun mm. är tillsatt av medborgarna för att sköta vissa gemensamma saker. Dom är service åt oss.
Men idag är medborgaren så korkad att han inte kan snyta sig själv utan ska ha hjälp av mamma till det. Och med påföljden att makten har tagit över och gjort medborgaren till slav.
Om du vill överlämna allt åt andra, gör det. Men tala inte om för andra att de ska göra lika.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Rebeccah skrev:
Jag tittade nyss på nyheterna, där de sa att det nu är förbjudet att ha en häst ensam. Man får då antagligen böta eller fängelse. (?)

Är det någon här som har sin häst ensam? Se till att skaffa en polare till den snarast, det är onödigt att böta..

Jag tycker att det är bra. Varför ska hästarna behöva gå ensamma när de är flockdjur? Allt för ofta åker man förbi hästar som står i en liten fyrkantshage och stirrar, ser helt apatiska ut. De leker aldrig, de rör knappt på sig. Jag tycker inte att det är snällt.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Inte behöver hästarna vatten dygnet runt men nog tycker jag att kravet på vatten 2 ggr per dygn är helt berättigat liksom kravet på daglig tillsyn.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Redhorsefarm skrev:
Vintern som var har inte haft motsvarande sen krigsåren enligt gubbarna. En vinter man skulle kunna tänka sig tillbringa på playan.
Om man då lämnar hästarna i sin hage och åker bort. Ställer en storbal 350 kg i mitten.
Hur länge tycker ni att kan man vara borta?
1. Inte alls, hästarna ska ha vatten utburet så fort det fryser i spannen. Finns ingen vatten i hagen.
2. Mer än 2 veckor, 2 hästar i hagen har foder rätt länge.
Vad vill du ha sagt med det inlägget?

Jag trodde du ville att allt skulle vara upp tilld en enskilde hästägaren. Anser han att det är lämpligt att åka bort i 2 veckor utan tillsyn så skall väl ingen jävel hindra honom från det?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Alla skall få göra precis som dom vill efter eget "omdöme". Rimmar dock dåligt med Anttis syn att all utom han själv är okunniga idioter, det borde följaktligen bara vara Antti som får göra som han vill, ingen annan.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

kenneth skrev:
Jag berättar här ett exempel ur min verklighet. Hästälskare nr 1 kommer in i mitt stall och säger, - Vad skönt för hästarna att stå inne i ett svalt stall när det är 30 grader varmt och broms ute. Hästälskare nr 2 kommer in i stallet, - Stackars hästar, ska dom inte få vara ute när det är sommar och sol? Härinne är det ju mörk och ute växer gräset i sommarhagen. Så båda vill hästarnas bästa och båda tycker olika, see my point?

Hästälskare nr 3 skulle säga: Stackars hästar som inte själva får välja om de vill vara ute eller inne! Varför sätter ni inte upp en ligghall i sommarhagen? Då kan de som vill vara ute och äta gräs och njuta av solen och de som vill kan stå inne i skuggan...

För övrigt är det självklart att alla hästar ska ha sällskap av andra hästar. Ta en flockuppfödd häst och lämna den ensam ska ni få se en som får panik oavsett hur många människor eller getter eller åsnor det finns i hästens närhet. Sen kan det finnas exemplar som har tillräckligt starkt psyke att kunna överleva utan andra hästar, men det betyder inte att de mår bra av det.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: tanten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp