Bukefalos 28 år!

Förbjudet att ha häst ensam.

Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

*knapplån*

När kommer det en lag som talar om hur många tag man ska ta med borsten innan hästen kan anses som ren…?

Skämt åsido så tycker jag att det vore bättre om man satsade på rådgivning och utbildning istället. Jag tror inte att man kommer åt de som missköter sig genom att stifta lagar på lagar på lagar. Däremot borde det bli lättare att gripa in när djur far illa.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Om det här förslaget nu går igenom, vilket jag både hoppas och inte hoppas, så betyder det INTE att hästarna måste få en HÄSTkompis, utan det kan lika gärna vara en gris eller ett får, men det står också i förslaget att det kan vara mycket social kontakt med människor. Alltså måste man inte skaffa en till häst, eller hyra in hästen hos någon annan, utan antingen är man helt enkelt vara mycket hos hästen, eller så får man skaffa ngt annat djur. Helst betesdjur står det dock.

Så alla som får panik och tror att man måste lägga ut flera tusen på en till häst, så är det inte.

Visste själv inte det här innen jag läste förslaget i tidningen NOGA.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Solis skrev:
*knapplån*

När kommer det en lag som talar om hur många tag man ska ta med borsten innan hästen kan anses som ren…?

Skämt åsido så tycker jag att det vore bättre om man satsade på rådgivning och utbildning istället. Jag tror inte att man kommer åt de som missköter sig genom att stifta lagar på lagar på lagar. Däremot borde det bli lättare att gripa in när djur far illa.
Men när ska man gripa in? Det är därför lagarna ska finnas, en gräns för dumheten! Ingen ska kunna skylla på att man inte visste bla bla. Du är skyldig att informera dig om vad som gäller.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

B0ll skrev:
Denna lagen kanske stämmer men djurskyddsmyndigheten brukar ju alltid fixa ihop så skumma regler ... :S
Lit svårt att säga ngt sånt när DSM bara funnits ett par år o ännu inte kommit men så många stora regeländringar. Men eftersom du verkar så säker ge gärna ett par exempel!!!
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Är det staten som skall komma med detta eller hästorganisationerna?
Om organisationerna fixat detta i god tid hade ev de nya reglerna inte behövts.
Många av ägarna till ensamhästar hör dock till en grupp som är svåra att nå.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag tycker det är fel att man måste skapa lagar om precis allting. Vi är experter på lagar och byråkrati i det här landet, men när ska folk egentligen tänka. De allra flesta av oss vet redan hur vi ska sköta våra hästar. De som inte kan ta hand om sitt djur på ett vettigt sätt tvivlar jag på att man kommer åt på det här sättet. Vi har ju nu, nästan alla vid det här laget tror jag, haft tillsyn av våra stall och hästar. Det vore väl alldeles utmärkt om dessa inspektörer kunde bidra med tips och råd istället för att agera poliser och i många fall också ta ganska mycket betalt för det...
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

peter_lundin skrev:
Bara för att allt inte är bra när det gäller folk så skall vi skita i djurskyddet o låta alla tokar göra vad dom vill:confused:
Jämförelsen är korkad o irrelevant o bara en ursäkt för dålig djurhållning.
PL

Yes Sir!! :bow:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Det senaste jag läste var att det inte var 14000 hästar som är ensamma utan att det är 14000 hästägare i Sverige som bara äger en häst. Det betyder ju inte att alla dessa hästar står ensamma. Siffran blir lite missvisande.
Jag äger själv bara en häst men har två till i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Det surras så mkt!
Saxat från konsekvensanalysen.

Ca 14 000 hästar eller 5,3 %
av alla hästar i Sverige hålls
på anläggningar med endast
en häst enligt en rapport från
Jordbruksverket2.
2 ”Kartläggning och analys av hästverksamheten i Sverige” från 2005

PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag tycker siffran 5,3% låter hög.

Jag känner hundratals hästar och ingen av dom går själv.
För några år sedan visste jag några stycken men inte en endaste nu...vad jag vet.

Och med tanke på hur många stora anläggningar det finns (ridskolor, stora travstall mm) så borde ju var och varannan privathäst stå ensam tycker jag.

*räknar men får inte ihop det*;)

Men det kan ju vara på annat sätt på andra ställen i landet. Jag bor relativt nära flera stora städer. Längre ut på landsbyggden kan det ju vara en helt annan hästhållning som gäller.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Ute på landet är det lättre att bara skaffa en häst o stoppa in den någonstans utan att det blir ngn direkt kostnad.
Uppskattningen är gjord av SCB o de bör veta vad de håller på med även om det naturligtvis finns felkällor o decimalen skulle jag inte lita på.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

5% betyder vart 20:de häst.
Bullshit skulle jag tro. De flesta hästar finns nog på ställen med flera. Och om jag räknar dom jag känner som har en häst. En häst ensamt hemma så finns det några ja. Men, men dom hästar står i lantmiljö och har grannens hästar typ på andra sidan vägen eller i hagen brevid.
Så bullshit som det mesta som kommer från DM.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Detta kommer inte från DSM utan från SCB men du vet säkert bättre!
Bara att lägga ut ditt material här så får vi se om det håller bättre än SCBs.
Men visst undersökningen är gjord per fastighet så vissa har säkert andra hästar direkt i närheten o andra inte, det går inte att läsa ut från den här undersökningen.
Att man har en häst hemma behöver inte innebära att grannen har en.
Alla protester tyder väl på att det måste finnas en hel del riktiga ensamhästar.
Om det är färre än vad undersökningen visar så är det väl bara bra, färre hästägare som får problem.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

MrsScabtree skrev:
Ja det stämmer, hoppas detta går igenom! E n häst är en häst och ska hållas på så vis att dess naturliga behov kan gynnas på bästa möjliga sätt! Jag har aldrig förstått mig på folk som bara har en enda häst på en gård och anser att den inte på något vis "lider av detta"..:bump:
Jag håller med om att de FLESTA hästar ska gå tillsammans med fler hästar.
Jag har nyss skaffat sällskap till min häst, han trivdes bra med att vara ensam om han inte behövde stå i hagen hela dagen.

Jag har sett flera hästar som inte kan stå med flera hästar. (Ja de finns faktiskt)

En häst som hette/heter? Taffy kunde inte vara tillsammans med andra hästar han stod i ett stort stall til att börja med men han var alldrelses galen, han gick då med flera andra hästar men bröt sig ut ur hagen eller hoppade ut, han kunde även ge sig på andra hästar och var fackitskt ricktigt elak mot de andra hästarna.
Ägarna flyttade honom till ett mindre stall där han fick gå själv. De gick bra den första veckan (cirka). Han skötte sig bra i hagen (offtast) men i boxen så sparkade han sönder boxväggen som va ca 1 dm tjock där de stod en annan häst på andra sidan.

Ägarna började fundera på om han inte tyckte om andra hästar eller om de var dom de berodde på.

Ägarna bestämmde sig då att bygga en box i däras gamla lada och flytta hästen dit.
De blev en annan häst då. Hur lugn som hellst inredningen var orörd och han blev som en hund.

De här är väl ett ganska extremt fall. De finns hästar som är väldigt lågrangiga och bir helt enkelt ut mobbade!
Försök att tänka så här.
Vi människor tycker inte om alla andra människor, endel håller sig gärna borda från andra människor. Så är de med hästar också!

Skulle de inte komma lag på box? De tycker jag mer om men de är inte alla hästar som kan stå i box.
Min häst t.ex. kan inte stå i stor box. Han är en stor d-ponny men står nästan i en c-ponny box.

Så de finns lite "udda hästar" också!
De var bara hmm, ganska många rader från mig.!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Redhorsefarm skrev:
5% betyder vart 20:de häst.
Bullshit skulle jag tro. De flesta hästar finns nog på ställen med flera. Och om jag räknar dom jag känner som har en häst. En häst ensamt hemma så finns det några ja. Men, men dom hästar står i lantmiljö och har grannens hästar typ på andra sidan vägen eller i hagen brevid.
Så bullshit som det mesta som kommer från DM.
Ja men om det är färre än 5% så är det ju bara bra och det betyder att färre än DSM tror kommer att få problem. Så det är ju jättebra om de flesta redan lever upp til lagen. På vilket sätt tycker du att andelen ensamma hästar idag påverkar riktigheten i lagförslaget?

Men din definition är väl att allt som kommer från en myndighet är fel.

Själv brukar jag värdera det som våra myndigheter har att komma med, en del är dåligt och en del är bra. Det måste vara jobbigt att alltid se problem och alltid vara så arg.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Carpe_Diem skrev:
Jag hatar spiltor och anser att de borde förbjudas helt.
Alla hästar ska röra sig på något sätt; hage eller under sadel eller i skrittmaskin. Alla hästar ska också gå i skogen minst tre dagar i veckan. Allt detta är viktigt, men vissa saker anser jag har högre prioritering än vissa andra.


Om vi nu ska ta hänsyn till alla undantag.. Låt då spiltorna få vara kvar.. och tillåt nybyggnation av dem!!! Det finns hästar som mår bättre i spilta än i box (en del vävare slutar med sin ovana och blir lugnare och harmoniska i spilta).

Med detta vill jag: Skapa bra lagar, fler lagar :devil: och se till att de följs. Idag har iaf jag inte svårt att följa lagarna och vill det sig så får jag väl lov att argumentera om dispans om jag sitter med ett undantag..
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Man kan med statestik bevisa precis vad man vill bevisa.
Och med forsknig verifera vad man tycker.
Sen kan man låta verkligheten vara likare och anpassa efter det. Men då får man inte tycka och då spricker deras grej.
Eftersom du ändå är här, säg, är det inte så att veterinärer dödar fler hästar av felbehandling än hästar som dödas av att de går för sig själva?
Om det är så, vore det inte bättre att förbjuda veterinärer? än ensam hästar?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Om du har någon statistik på antalet hästar som dör av felbehandling så får du gärna presentera den. Jag har bett om ett förtydligande när du kommit dragandes med ngt enstaka fall som jag inte kände till men det har blivit lika tyst varje gång.
Hur det än är så tror du knappast på ngn annan än dig själv o där verkar det inte finnas några som helst tvivel.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Knapp.

Men det skulle fortfarande vara lagligt att ha dom inne i ensambox 24 h per dygn? Visst...
Flyinge skulle ju till fängelse utan att pasera gå i så fall! :p
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 026
Senast: tanten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 607
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 244
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Börja rida
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp