Förbjudet att ha häst ensam.

Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Allt du behöver göra är att läsa på Buke. Där kommer det in då och då fall. Många om felbehandlade men ingen jag sett om skador av ensamhet.
Statestik, ingen har frågat mig om mina hästar. Alltså finns dom inte med i statestiken. Alltså är statestiken fel. Frågar jag polaren om hans hästar är räknade så är dom inte det. alltså ännu större fel i statestiken.
Man bevisar vad man vill, inte vad som är verklighet.
Verkligheten kan vara åt båda hållen, fler eller färre. Men det viktiga är att man kör med bluff från myndigheter.
Bluff från myndigheter är idag så vanligt att man kan utgå från att allt de säger är bluff.
Peter och vargen.
Dvs. allt som kommer från myndighets håll ska bestridas.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Redhorsefarm skrev:
Statestik, ingen har frågat mig om mina hästar. Alltså finns dom inte med i statestiken. Alltså är statestiken fel. Frågar jag polaren om hans hästar är räknade så är dom inte det. alltså ännu större fel i
Lär dig vad STATISTIK är innan du kritiserar den. Statistik innebär inte att hela populationen är medräknad. Det ger vissa felkällor med det brukar inte statistiker hymla med.

Är du mot kravet på sällskap för hästar för att du tycker det är OK att ha hästar ensamma eller är du mot för att kravet kommer från en myndighet?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

ush vilka dåliga vibbar jag får när jag läser dina inlägg, människor som du skrämmer mig faktiskt!

"allt som kommer från myndigheterna ska bestridas" Hur ser din värlsdbild ut? Hur anser du att samhället med dess individer ska fungera? Styret i sverige är folkvalt ochvi har således uppdragit åt dessa människor att reglera vad vi får och inte får göra i samhälet, allt för att så många individer ska må så bra som möjligt. Man behöver inte alltid hålla med och många tänjer därför lite på lagen utan att för den skull hamna i fängelse.

Sen finns det ju dessa människor som du ,som ser varje enskild lag som ett personligt påhopp, som hårdnackat tror att sitt sätt är det enda riktiga trots att betydlit mer kunniga människor påstår annat.

Det måste vara väldigt jobbigt att vara som du, att alltid vara så arg och bitter på allt och alla, och egentligen borde man väl tycka synd om dig ( och dina hästar) men faktiskt så blir jag bara rädd och trött, det är hopplöst att argumentera med dig eller dina likasinnande för ni lyssnar inte på någon annan än er själva, ty ingen annan kan ju ha rätt, inte experterna, inte individerna och framförallt inte myndigheterna.
Och vet du, det komiska i hela situationen är ju att lagarna som du så hett föraktar är skapade just för sådana som dig, som totalt saknar den moral och det sunda förnuft som de allra flesta människor trots allt har, och som skulle göra världen till en bättre plats om alla hade.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Jag måste ändå hålla med Redhorsefarm. Det är väl bra om alla hästar har sällskap men det är inte det som är det sorliga i den här soppan. Det hemska är svenskarnas önskar att vara övervakade och stå under förmyndare. Svenskar är ett sorgligt folk när det gäller att lagstifta om allt som byråkrater kan hitta på. Berätta för en dansk om vilka lagar vi har så skrattar dom ihjäl sig. Nu skall vi inte ens kunna hoppa upp på cykeln och cykla till badstranden eller stallet utan att vara kriminella?!!! Det finns flera kilo blanketter att fylla i om man vill bygga ett stall!! Bort med förmyndarsverige. Jag tycker att om någon vanvårdar sina djur så ska dom i finkan. Den enda lag jag tycker att man ska lagstifta om är att folk är tvunga att använda sunt förnuft!!! Har dom inte (vilket många tyvärr verkar sakna) så kan dom väl ställa sig under statens förmynderi.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Det är en fördom bland danskar att Sverige skulle ha fler regler och lagar än Danmark. Det är helt enkelt inte sant men danskarna gillar att se sig själva som friare.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

:Men alla nu då som har en ensam hingst? En vuxen hingst brukar ju inte kunna gå ilag med andra hästar direkt. Det kan ju bli slagsmål på liv och död! :o Menar de då att man ska skaffa sej en häst till som ska gå i en hage bridvid och inte göra nånting? Och alla som blir tvingade att köpa en häst till och inte har tid att ta hand om dem? De kommer bara gå i en hage och inte göra nånting, en fullt frisk häst vill jobba och inte gå i en hage. Eller har jag helt fel?:cool:
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

kenneth skrev:
Jag tycker att om någon vanvårdar sina djur så ska dom i finkan. Den enda lag jag tycker att man ska lagstifta om är att folk är tvunga att använda sunt förnuft!!! Har dom inte (vilket många tyvärr verkar sakna) så kan dom väl ställa sig under statens förmynderi.
Hur skulle en domstol eller för den del en djurskyddsinspektör kunna tolka vad som är sunt förnuft? Tror du inte det finns risk för väldigt skiftande bedömningar och därmed rättsosäkerhet om den enda lag som fanns var sunt förnuft.

Och definiera sunt förnuft!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

det är just det jag menar, om folk hade haft sundt förnuft hade inte alla dessa lagar och regler behövts.
Jag håller med om att vi är ett riktigt blankett-land men det har faktiskt ingenting med lagarna att göra utan är ett kapitel för sig som mycket väl kan diskuteras. Lagar däremot uppkommer ju p.g.a att människor uppenbarligen saknar sunt förnuft, som i denna fråga. Om alla som hade häst hade använt både hjärta och hjärna så hade det inte stått ensamma hästar i stall och hagar och därför hade just denna förtydling av djurskyddslagen aldrig blivit aktuell.

Vidare är det så att om vi ska döma folk för vanvård (som du önskade) så måste vanvården vara reglerad i lag, vi kan ju inte gärna döma folk på rent godtyckliga grunder, detta strider även mot legalitetsprincipen RF 1:29 som kräver författningsstöd.

Som jag sa innan , ingen hellre än jag skulle önska att vi slapp lagstifta samt reglera allt ner på misnta smådetalj men när jag läser inlägg som dessa av redform, ja då förstår jag att vi måste, och visst det är sorgligt!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Grålly skrev:
Har kanske skrivit på fel sätt, ursäkta mig. Jag tycker att hästar ska ha andra hästkompisar, men vissa hästar idag har precis som du säger stått ensamma för länge. Och vissa av dessa hästar som stått ensamma länge mår bättre av att vara ensamma. Vet hästar som stått ensamma länge, och när man sattit ihop de med andra hästar så har de sprungit iväg när en annan häst kommit nära. Dessa hästar har då tytt sig helt till människorna, och det var då försent att sätta ihop de med andra hästar. Lagen är inte dum i sig, men många hästar som aldrig varit med andra hästar klarar helt enkelt inte av det. DÄRFÖR tycker jag att denna lag inte ska bli av. Alla hästar är olika, och jag tycker att en sån här lag skulle anpassas efter den enskilda hästen. Vi säger att 99% mår bättre av sällskap, och 1 % inte. Då ska dessa 99% ha sällskap, men dem 1% som inte mår bättre av det, ska inte ha sällskap. Jag tycker alltså att hästen ska ha det så bra som möjligt, och blir detta en lag så tar man inte hänsyn till alla hästar. Då visar man klart och tydligt att hur bra dessa 1% mår, det skiter man i, för det är bara 1% av 100! Förstår du?


Vi fick en häst till stallet för ett tag sen. 5 år, har aldrig gått med andra hästar sen han avvandes från sin mamma. Han blev ihopsläppt med mitt stora sto och en valack. Först fattade han ingeting och sprang igenom staketet. Sen vågade han iallafall stanna kvar i hagen. Vi gjorde så att han fick gå varannan dag med mitt sto och varann med valacken. Den andra hästen i hagen jämte. Sen fick han gå med båda två efter några dagar. Det tog kanske 2 veckor sen var dom bästa kompisar alla tre. Och nu är han super kär i mitt sto och blir jätteledsen när hon går.:love: Man kan inte lämna honom själv i hagen längre för han är rädd att dom andra inte kommer tillbaka.

Så ger man det lite tid så går nog de flesta att vänja vid hästsällskap igen.

/Maria
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Sammet skrev:
Hmm ids inte läsa igenom hela tråden men jag kan tycka att (om nu detta inte var ett aprilskämt) så är det bättre att göra igenom lag om daglig utevistelse än en polare.

Håller helt och hållet med!
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Behövs ingen världsbild, räcker att se på nyheter.
Som dom här beslagen av servrar. Först på begärna av Ryssland sen på begäran av USA. Och i båda fallen har dom brutit mot grundlags skyddat material.

Problemet är inte djurskyddet vilket jag så ofta har framhållit. Utan att det finns så många fullständigt obildbara människor som ska ha häst.
Är man så dum att man inte kan ta reda på om häst är ett flock djur eller inte, utan behöver en lagtext som säger detta så ska man ha cykel, och glöm inte hjälmen. Inte för att den skyddar några vitalare delar.

Statestik ja. Om man väljer materialet från ett län med mycket tätorter med kollekitv stall så minskar andelen ensama hästar. Väljer man ett län med glesbyggd så ökar andelen ensama hästar.
Man kan alltså bevisa vad man vill.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Redhorsefarm skrev:
Är man så dum att man inte kan ta reda på om häst är ett flock djur eller inte, utan behöver en lagtext som säger detta så ska man ha cykel, och glöm inte hjälmen. Inte för att den skyddar några vitalare delar.
Jo jag håller med om att man inte skall ha häst om man saknar kunskap.

Det jag inte förstår är hur okunniga skall hindras från att ha häst om vi inte har lagar eller myndigheter?
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Finns inget som hindrar någon från att skaffa kunskap.
Men att lita till lagtext är fel.
För lagen skrivs som jag har tjatat om, av tyckande. Varje häst är en individ, kan man arten så kan man fixa lösningen. Kan man inte arten så hjälper ingen lagtext.
Vad som händer nu är att man är PK om man anser att djur är lika med människan. För vi har råd med det. Djur har inga känslor. Den kan känna med nervsystemet ja, men de kan inte "känna". Du kan stå brevid en häst och skära halsen av den medans dom andra betar runt. Dom bryr sig inte. Du kan skjuta kattungar ett par meter framför honkatten och den ligger kvar och kurrar, den känner inte.
Det är dom svaga individerna med egna psyk problem som vill göra djuren till att stå på samma nivå. Man vill införa sitt tyckande på alla andra.
Och använder statsapparaten till det. Man använder staffskalan för att tvinga folk att göra som man själv "tycker".
I förlängningen kan det bli at nån som inte böjer sig blir satt på gatan och dess egendom tvångs omhändertaget. I teori kan man ta någons liv för att den inte har samma livsåskådning. Men man litar på att folk backar av när hoten om straff blir tillräckliga.
Man måste vara realist. Empati har inget med detta att göra. Också ett fullständigt förstört ord genom PK användning.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Menar du att ett djur i fel miljö inte kan må psykiskt dåligt?
Om du gör det är det verkligen dags för dig att skaffa kunskap!
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Tycker du att myndigheterna skall skita i dålig djurhållning?
Om inte, hur skall man göra ngt åt det utan att har regler som talar om var gränsen går.
Eller lider du liksom Antti av en panisk noja för myndigheter i kombination men en tro att alla andra är okunniga idioter?
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Vad som är bra miljö för mig, min familj och mina djur är något jag måste komma fram till och utan inlägg från tyckare i kosym som inte vet vad som är fram och bak på en häst. Är det ingen som tycker att det är fel när myndighetspersoner kryper omkring i mitt stall med linjal och måttband för att "försäkra" sig om att mina hästar "mår bra"???
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Dessutom tror jag inte att hästfolk är okunniga idioter, men jag vet att det jobbar sådana på vissa myndigheter.
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Knapplån. Här har delvis diskuterats som om alla djurskyddsproblem skulle bero på nyblivna okunniga djurägare men i min värld är djurägare av den gamla stammen som tror att de vet vad de håller på med o tappat kontrollen ett lika stort om inte större problem.
Nybörjarna är oftast villiga att lyssna o ta åt sig men det är den senare gruppen absolut inte, för dem är myndighetspersoner bara idioter som gör allt för att komma åt dem, hur illa det än ser ut anser dessa att det är just de som har den perfekta djurhållningen.
PL
 
Sv: Förbjudet att ha häst ensam.

Skall alla andra också själva få avgöra vad som är ok?
Tror du att det inte existerar några djurskyddsproblem?
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 987
Senast: tanten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp