Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns lite skönt att det inte bara är jag i alla fall.. :p
De låter lika - Floyd älskar ju också att söka och jobba med näsan och han gör det självständig och så fint. Och så gärna :p

Vilka linjeövningar har du kört med henne?

Jag har aldrig tränat linjer på det här sättet tidigare (han är ju så ung än), utan gjort linjer genom att först ha jobbat upp ett målområde med typ först närsök, sedan markering, och först efter det börjat bygga på en linje. Dock har jag alltid backat ifrån målområdet när jag längt och inte längt linjen framåt så att säga.. Då har det gått bra och jag tycker att han har haft fin förståelse för linjerna och kommandot.
Men igår fanns inte det kvar i alla fall :p

Han är rätt hormonell nu, har inte börjat lyfta på benet ännu men markerar jättemycket framförallt över Laddas kiss, så jag gissar att det kan vara det som stör lite också.

Ja, då verkar de lite lika. Jag gillar ju egentligen det här att de är uthålliga och självständiga i söket och det är ett av mina primära kriterier för en bra hund, men tja.... jag vill ha liiite att säga till om i alla fall. Och hormoner kan ställa till med en hel del i apporteringen. En väns tik rullade sig på sin and halvvägs tillbaka på ett prov när hon var skendräktig, och då var det en riktigt bra hund egentligen. :D

Vi har verkligen haft bebisnivå på linjerna för jag varit så rädd att förstöra dem. Så här i efterhand har det kanske inte varit så himla bra för den hunden funkar som bäst när det blir lite svårt och hon får tänka lite... jag har kört efter många naturliga linjer, typ åar, murar, stigar, kanter på åkrar osv, och så har jag haft med henne ut när jag lagt den, så hon vetat att den funnits där. Sedan har vi ökat svårigheterna runt om, typ längre avstånd (genom att backa, precis som du), eller störande dummys längs med linjen, eller vad det nu kan vara, men jag har alltid velat att hon ska ha sett att den finns där åtminstone en gång för att verkligen uppmuntra till raka linjer. Kör jag på det upplägget så kan de sedan vara dolda, eller flera på rad, eller längre bort, eller närmre, då gör hon det jättebra. Men om hon av någon anledning är osäker på att det faktiskt ligger någon där så går näsan på och hon går inte rakt ut, så det är själva skicket som tveksamheten ligger i tror jag. Samma sak för när hon inte har en rak linje som stöd att förhålla sig till, t ex. om jag vill skicka rakt ut på ett fält och inte längs med kanten/muren/ån/vad det nu är.

Det känns liksom som att hon inte längre har kopplingen mellan "ut" och "spring rakt så långt du kan tills jag säger något annat", men jag minns att hon gjorde så när hon var yngre, så där är det nog jag som förstört någonting...
 
Det känns liksom som att hon inte längre har kopplingen mellan "ut" och "spring rakt så långt du kan tills jag säger något annat", men jag minns att hon gjorde så när hon var yngre, så där är det nog jag som förstört någonting...
Inte riktat direkt mot dig utan en allmän reflektion kring det här med linjer. Men jag upplever att många hundar får lite problem med långa linjer när det börjas blåsa stoppsignaler. Dirigeringen går fint men just det här att hunden är på väg ut, för att sen bli stoppad, tycker jag ofta verkar påverka viljan att springa ut. Framförallt om det är något som en inte nött in tidigare i andra sammanhang utan liksom kör hårt på att få till ett bra stopp ut (eller in, det verkar få många att tappa fart vid avlämningarna). För oss har det påverkat mycket att Svansson är en rätt osjälvständig hund så har jag väl börjat blåsa stopp så sölar han hela vägen, stannar till och kollar så han inte missat något och för att få stöttning längs vägen. Det kanske bara är jag som hänger för mycket med osjälvständiga hundar som bara väntar på en signal, men ja, jag tycker mig se tendensen relativt ofta.
 
Inte riktat direkt mot dig utan en allmän reflektion kring det här med linjer. Men jag upplever att många hundar får lite problem med långa linjer när det börjas blåsa stoppsignaler. Dirigeringen går fint men just det här att hunden är på väg ut, för att sen bli stoppad, tycker jag ofta verkar påverka viljan att springa ut. Framförallt om det är något som en inte nött in tidigare i andra sammanhang utan liksom kör hårt på att få till ett bra stopp ut (eller in, det verkar få många att tappa fart vid avlämningarna). För oss har det påverkat mycket att Svansson är en rätt osjälvständig hund så har jag väl börjat blåsa stopp så sölar han hela vägen, stannar till och kollar så han inte missat något och för att få stöttning längs vägen. Det kanske bara är jag som hänger för mycket med osjälvständiga hundar som bara väntar på en signal, men ja, jag tycker mig se tendensen relativt ofta.

Håller med helt! Har aldrig blåst stopp på ett skick ännu, just på grund av det du skriver.
 
Ja, då verkar de lite lika. Jag gillar ju egentligen det här att de är uthålliga och självständiga i söket och det är ett av mina primära kriterier för en bra hund, men tja.... jag vill ha liiite att säga till om i alla fall. Och hormoner kan ställa till med en hel del i apporteringen. En väns tik rullade sig på sin and halvvägs tillbaka på ett prov när hon var skendräktig, och då var det en riktigt bra hund egentligen. :D

Vi har verkligen haft bebisnivå på linjerna för jag varit så rädd att förstöra dem. Så här i efterhand har det kanske inte varit så himla bra för den hunden funkar som bäst när det blir lite svårt och hon får tänka lite... jag har kört efter många naturliga linjer, typ åar, murar, stigar, kanter på åkrar osv, och så har jag haft med henne ut när jag lagt den, så hon vetat att den funnits där. Sedan har vi ökat svårigheterna runt om, typ längre avstånd (genom att backa, precis som du), eller störande dummys längs med linjen, eller vad det nu kan vara, men jag har alltid velat att hon ska ha sett att den finns där åtminstone en gång för att verkligen uppmuntra till raka linjer. Kör jag på det upplägget så kan de sedan vara dolda, eller flera på rad, eller längre bort, eller närmre, då gör hon det jättebra. Men om hon av någon anledning är osäker på att det faktiskt ligger någon där så går näsan på och hon går inte rakt ut, så det är själva skicket som tveksamheten ligger i tror jag. Samma sak för när hon inte har en rak linje som stöd att förhålla sig till, t ex. om jag vill skicka rakt ut på ett fält och inte längs med kanten/muren/ån/vad det nu är.

Det känns liksom som att hon inte längre har kopplingen mellan "ut" och "spring rakt så långt du kan tills jag säger något annat", men jag minns att hon gjorde så när hon var yngre, så där är det nog jag som förstört någonting...

Ja, det uthålliga och självständiga söket är guld - när de gör det på min uppmaning :D

Intressant! Hur gammal är din nu igen?

Det är så svårt alltså, det är sååå lätt hänt att de slår på näsan när de inte är helt hundra... Jag gissar att vi bara måste nöta tecken, så att han aldrig tvekar på vad han ska göra. Men jag tycker det är svårt att veta vad man ska göra när de går över i sök :confused: Vad gör du i en sådan situation?


Inte riktat direkt mot dig utan en allmän reflektion kring det här med linjer. Men jag upplever att många hundar får lite problem med långa linjer när det börjas blåsa stoppsignaler. Dirigeringen går fint men just det här att hunden är på väg ut, för att sen bli stoppad, tycker jag ofta verkar påverka viljan att springa ut. Framförallt om det är något som en inte nött in tidigare i andra sammanhang utan liksom kör hårt på att få till ett bra stopp ut (eller in, det verkar få många att tappa fart vid avlämningarna). För oss har det påverkat mycket att Svansson är en rätt osjälvständig hund så har jag väl börjat blåsa stopp så sölar han hela vägen, stannar till och kollar så han inte missat något och för att få stöttning längs vägen. Det kanske bara är jag som hänger för mycket med osjälvständiga hundar som bara väntar på en signal, men ja, jag tycker mig se tendensen relativt ofta.

Ja, så tror jag också! Det var ju precis det som hände oss igår.. :down: Jag blåste ju stopp för att han inte skulle fortsätta självbelöna sig med att söka, men effekten blev ju i stället att han blev osäker på om han verkligen skulle ut.

Vi har blåst stopp på inkallning en del dock, just för att få ner farten lite... :angel:
 
Herregud. Aysus brorson, han som vann på sin LC-debut förra helgen, han är död nu... Ägaren hade släppt ut hundarna på tomten, som vanligt. När de lite senare skulle in så var hunden död på marken. Obduktionen visade ingenting. Nu ska organ iväg till laboratorium för analys...

Så jäkla hemskt att jag inte kan hitta ord för det. Han var så ung! Han skulle ju ha måånga år framför sig och få vara med på många fler lure courisng-tillfällen. Tänker på hur det skulle varit om mina damer lämnat mig en vecka efter deras första tävlingar... så mycket kul och underbart vi gjort efter det som i sådana fall skulle ha blivit ogjorda... Och just att inte veta vad som hänt. Jag önskar att det fanns något jag kunde göra för hans ägare nu, för att underlätta, men det gör nog inte det :(
 
Men jag tycker det är svårt att veta vad man ska göra när de går över i sök :confused: Vad gör du i en sådan situation?
Går det att ta bort självbelönandet, typ att det står någon som plockar dummy/fågel när han inte söker på din signal? Tänker att det ska vara antingen dina dirigeringar som gäller tills du säger något annat - och det är bara sök som gäller (vid dirigeringsarbete) när du ber om det? Tänker att du istället för att krångla med linjerna gör det tydligt när det ska sökas/inte sökas? Vet inte om det är en väg som kan fungera eller om det ställer till mer problem, men kanske kan vara värt att fundera på? :)
 
Går det att ta bort självbelönandet, typ att det står någon som plockar dummy/fågel när han inte söker på din signal? Tänker att det ska vara antingen dina dirigeringar som gäller tills du säger något annat - och det är bara sök som gäller (vid dirigeringsarbete) när du ber om det? Tänker att du istället för att krångla med linjerna gör det tydligt när det ska sökas/inte sökas? Vet inte om det är en väg som kan fungera eller om det ställer till mer problem, men kanske kan vara värt att fundera på? :)

Hm, jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar?

Jag tror att det blir svårt att ta bort självbelönandet, det är själva sökandet i sig som är självbelönande för honom lika mycket som att hitta något. I dagsläget jobbar han intensivt i samma område i 3-4 minuter innan jag lägger ut närsöksdummyn t ex..
Det har hänt ett par gånger att han börjat söka på linjerna (utöver igår), men ännu har han inte fått någon belöning i form av att hitta dummie eller fågel i alla fall.
Jag tror att han helt enkelt inte riktigt har förståelse för att "ut" betyder "spring rakt fram tills jag säger något eller tills du springer på en dummy". Samtidigt vill jag ju verkligen inte ta bort hans förmåga att tänka själv - skickar jag snett och han får dummien i sidvind typ så vill jag ju att han ska sno runt och ta den.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra när han viker av från linjen? Ofta är han ju typ 50-60m bort då. På kortare håll än så, så håller han i regel linjen.
Jag vill inte stoppa honom mera efter gårdagens bakslag, även om det effektivt får stopp på sökandet.
 
Ah, jag tänkte inte så långt som till att enbart sökandet är belönande för honom @AraSlei utan tänkte att det är självbelönande iom att han hittar saker. Men ja, är han nöjd bara med att nosa runt blir det ju trixigare.

Ett alternativ då är väl att vänta med stoppsignaler på utvägen och helt enkelt utöka linjen meter för meter tills ni kommer upp i de avstånden du vill innan du börjar kräva annat av honom? :)
 
Jag har haft plåtning hela förmiddagen i dag, produktbilder som jag har lurat med två kompisar på (plus tvingade min man att ställa upp som modell :D) och de har stora hundar. Ena har weimaraner och andra har dalmatiner och auisse. Jag är ju rätt svag för den där dalmatinern alltså, men varför måste stora hundar vara så... stora? Hur får man plats med dem? Hur trasiga knän får jag egentligen om de springer in i mig? Hur orkar man ens plocka upp flera kilo bajs per dag!?

Min bekvämlighetsgräns när det gäller hundar går vid ganska precis 10 kilo :cautious:
 
Ah, jag tänkte inte så långt som till att enbart sökandet är belönande för honom @AraSlei utan tänkte att det är självbelönande iom att han hittar saker. Men ja, är han nöjd bara med att nosa runt blir det ju trixigare.

Ett alternativ då är väl att vänta med stoppsignaler på utvägen och helt enkelt utöka linjen meter för meter tills ni kommer upp i de avstånden du vill innan du börjar kräva annat av honom? :)

Söka är det bästa som finns, om man frågar Floyd. Letar man tillräckligt länge så hittar man alltid något, typ :p

Ja, det blir inga stoppsignaler på utvägen förrän han gör säkra, långa linjetag :)
Precis, det är ju så vi gjort tidigare. Jobbat med att bygga upp målområde först, använt samma plats vid varje träning och längt avstånden långsamt. När det suttit har vi successivt flyttat över och gjort samma (men med kortare uppbyggnadsfas) på andra platser.
Innan igår har han gjort superfina linjetag, vi hade t om börjat med helt dolda.
Men det blir bara att backa nu och nöta grundträning och teckenförståelse :) förhoppningsvis har det inte satt för mycket spår i skallen på honom..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 147
Senast: zassoo
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
547
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 144
Senast: ako
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp