Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Septicemia Hur funkar goproen? Går det att fota med den eller bara filma? För att fota, går det att trycka på en knapp på den bara (medan den är monterad på en så att säga) eller måste man ha den framför sig? Hur är batteritiden?

Säkert asdumma frågor men jag bjuder på det :up:.

Jag är inte särskilt haj på Go Pro men som jag fattat det så går det utmärkt att fota, alltså ta rena stillbilder. Det går också att connecta till iphone (förmodligen androids med) så att du kan fota med Go Pro'n via telefonen.

Min bror tycker det är enklare/roligare att filma och sedan frysa bilden i redigeringsprogram i stället för att fota med kameran men det är nog en smaksak. Ska höra med honom om övriga frågor, jag har väldigt dålig koll på Go Pro själv :p Det verkar vara ett väldigt lättanvänt och kul system, nästan inga knappar och väldigt intuitivt.

Det jag kom att tänka på nu är väl att om en filmar så är den rätt ljuskänslig. Visserligen är skidbackar extrema för alla kameror med mycket kontraster och snabba skiftningar mellan ljus och skugga men brorsan slår alltid av kameran när vi når skuggiga partier för att det blir för mörkt för att ge vettiga bilder. Jag antar att det har att göra med inställningarna som han har valt innan han krängt på kameran på hjälmen.
 
@Septicemia Hur funkar goproen? Går det att fota med den eller bara filma? För att fota, går det att trycka på en knapp på den bara (medan den är monterad på en så att säga) eller måste man ha den framför sig? Hur är batteritiden?

Säkert asdumma frågor men jag bjuder på det :up:.
Det går att fota med GoPro, jag kunde fota via min telefon så behövde inte ta loss den för att fota. Batteritiden är jättebra, på min iallafall. Haft igång den och filmat över 2 tim ridturer utan problem, och då var det ändå bra batteri kvar.
 
Jag har en Honor 8. Är ingen telefonfantast så kameran är det sista jag bryr mig om när det gäller mobiler. Gillar min systemkamera bättre ;)
Honor 8? :eek: Aldrig hört talas om, är den bra som mobil annars då, om vi bortser från kameran?
Själv är jag en sådan mobilnörd som vill ha en bra kamera också då den allt som oftast är med. :angel:
 
Honor 8? :eek: Aldrig hört talas om, är den bra som mobil annars då, om vi bortser från kameran?
Själv är jag en sådan mobilnörd som vill ha en bra kamera också då den allt som oftast är med. :angel:
Har du inte hört talas om Huawei då ? Dom har ju blivit rättså stora på mobilmarknaden nu :).
Är du ute efter ny mobil och bästa kameran är det Pixel 2 som gäller.
 
Tänkte väl det :) . Att få sån där skärpa i det ljuset kändes stört omöjligt med en mobilkamera :D.

Förstår att du vill ha med en riktig kamera när du är i alperna. Hade du kameran i en vanlig ryggsäck eller nånting smidigare ? En DSLR är ju lite otymplig att ha med sig tyvärr.

Inget kan ju ersätta verkligheten än så länge :).

Åtminstone så tar inte min mobil så bra bilder.

Jag använder en Dakine Mission Photo Backpack till allt möjligt, skidor, mtb, ridning m.m. Tror den är 25 eller 30 liter. Kameran är fullformat, med tunga teleobjektiv (ca 8 kg om allt ska med, försöker oftast hålla mig runt 5) så det blir ju lite vikt och väskan behöver vara stadig. Stort plus för att den inte skriker "stöldbegärlig utrustning" :up:

Eftersom att jag är lite dum i huvudet tycker inte jag att det är särskilt jobbigt alls att släpa på min kamera alls, fast många runt mig menar att det är knäppt :D
 
Honor 8? :eek: Aldrig hört talas om, är den bra som mobil annars då, om vi bortser från kameran?
Själv är jag en sådan mobilnörd som vill ha en bra kamera också då den allt som oftast är med. :angel:

Det är Huawei som är tillverkaren, androidsystem i mjukvaran.

Typisk mellanklass-modell som jag fick gratis när jag förlängde mitt abonnemang för ett år sedan och är faktiskt supernöjd. Den klarar sig minst 2 dygn på batteriet om jag använder den normalt, snabbladdad och bra processorkraft. Skärmen är skarp och verkar tålig. Kameran är klart godkänd men ingen wow-faktor (om det nu går att få med en telefon).
 
Åtminstone så tar inte min mobil så bra bilder.

Jag använder en Dakine Mission Photo Backpack till allt möjligt, skidor, mtb, ridning m.m. Tror den är 25 eller 30 liter. Kameran är fullformat, med tunga teleobjektiv (ca 8 kg om allt ska med, försöker oftast hålla mig runt 5) så det blir ju lite vikt och väskan behöver vara stadig. Stort plus för att den inte skriker "stöldbegärlig utrustning" :up:

Eftersom att jag är lite dum i huvudet tycker inte jag att det är särskilt jobbigt alls att släpa på min kamera alls, fast många runt mig menar att det är knäppt :D

Häftig och snygg kamera väska :).
För mig som inte har några lösa objektiv utan en kamera med "allt-i-ett" så känns den lite overkill. Jag brukar ha kameran runt halsen när jag äre ute och vandrar osv. Men då hänger och slänger den så mkt och har jag den i väskan är det lite bök med att packa upp å ur den när man ska fota. En magväska hade varit optimalt :D
 
Kameran är klart godkänd men ingen wow-faktor (om det nu går att få med en telefon).
Jag är rättså imponerand över Pixel 2`s bilder. Men jag är övertygad om att ställer du den mot en riktig kamera så bleknar den. Mobilkameror ger bara "OK" bilder i dagsljus enligt min erfarenhet.
 
Det är Huawei som är tillverkaren, androidsystem i mjukvaran.

Typisk mellanklass-modell som jag fick gratis när jag förlängde mitt abonnemang för ett år sedan och är faktiskt supernöjd. Den klarar sig minst 2 dygn på batteriet om jag använder den normalt, snabbladdad och bra processorkraft. Skärmen är skarp och verkar tålig. Kameran är klart godkänd men ingen wow-faktor (om det nu går att få med en telefon).
Se där ja, alltid lär man sig något nytt. :up:
 
Häftig och snygg kamera väska :).
För mig som inte har några lösa objektiv utan en kamera med "allt-i-ett" så känns den lite overkill. Jag brukar ha kameran runt halsen när jag äre ute och vandrar osv. Men då hänger och slänger den så mkt och har jag den i väskan är det lite bök med att packa upp å ur den när man ska fota. En magväska hade varit optimalt :D

Känner igen släng-faktorn vid vandring! Jag har snickrat ihop en anordning med en liten kameraväska och S-krokar som jag fäster i axelremmarna och avbärarbältet till vandringssäcken för easy access. Fult men funktionellt! Borde gå att lösa i snyggare format till mindre kameror :up:
 
Jag är inte särskilt haj på Go Pro men som jag fattat det så går det utmärkt att fota, alltså ta rena stillbilder. Det går också att connecta till iphone (förmodligen androids med) så att du kan fota med Go Pro'n via telefonen.

Min bror tycker det är enklare/roligare att filma och sedan frysa bilden i redigeringsprogram i stället för att fota med kameran men det är nog en smaksak. Ska höra med honom om övriga frågor, jag har väldigt dålig koll på Go Pro själv :p Det verkar vara ett väldigt lättanvänt och kul system, nästan inga knappar och väldigt intuitivt.

Det jag kom att tänka på nu är väl att om en filmar så är den rätt ljuskänslig. Visserligen är skidbackar extrema för alla kameror med mycket kontraster och snabba skiftningar mellan ljus och skugga men brorsan slår alltid av kameran när vi når skuggiga partier för att det blir för mörkt för att ge vettiga bilder. Jag antar att det har att göra med inställningarna som han har valt innan han krängt på kameran på hjälmen.
Den här videon är filmad med en GoPro Hero 3 en solig sommardag, om jag inte missminner mig har de blivit bättre med de senaste versionerna, är sugen på att uppgradera mig.
 
Jag är rättså imponerand över Pixel 2`s bilder. Men jag är övertygad om att ställer du den mot en riktig kamera så bleknar den. Mobilkameror ger bara "OK" bilder i dagsljus enligt min erfarenhet.

Jag är nog för ointresserad av mobilkameror för att kunna uttala mig alls om dem. Den jag har tar liksom bra bilder men eftersom jag inte riktigt har något att jämföra med så vet jag bara att jag är fullt nöjd med just den :)
 
Säger den som fotar med Canon ;) Den som kör Nikon säger tvärtom.

Till TS skulle jag säga att Canon/Nikon handlar helt om tycke och smak och vad man är van vid. Samt en del skillnader som är helt oväsentliga för en 13-åring med sin första kamera :)
Det tycker jag inte, jag har haft båda och det är lättare att hitta begagnade objektiv till Canon, särskilt Canons L-telen är väldigt bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
@RedHyuuga Nu har jag ju inte en Go Pro själv eller ens riktig koll på vilken modell min bror använder utan det var bara ett exempel hämtat från vår skidresa :) Jag tror som sagt inte att en får så stora problem med ljuskänslighet i miljöer eller under förhållanden som inte är lika extrema, det är säkert beroende av vilken videokvalitet som eftersträvas också.
 
@RedHyuuga Nu har jag ju inte en Go Pro själv eller ens riktig koll på vilken modell min bror använder utan det var bara ett exempel hämtat från vår skidresa :) Jag tror som sagt inte att en får så stora problem med ljuskänslighet i miljöer eller under förhållanden som inte är lika extrema, det är säkert beroende av vilken videokvalitet som eftersträvas också.
Likadant jag kan bara återspegla erfarenheter från den modellen jag har, men jag vet att de modeller som släppts efteråt är bättre. Har sett några videos, men har inga personliga erfarenheter om vad det är som gör att de upplevs bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 275
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 065
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 860
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp