Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det så, brukar oftast vara så. Jag längtar till vi kan ta bilder med våra ögon och sen visa för andra, det hade varit häftigt. :up:

Eller hur! Elakast är ändå min mobilkamera som har något slags vidvinkel-läge där allting ser pluttigt, långt bort och föga imponerande ut :cautious: :D
 
Eller hur! Elakast är ändå min mobilkamera som har något slags vidvinkel-läge där allting ser pluttigt, långt bort och föga imponerande ut :cautious: :D

Är fotot taget med mobilkamera ? Imponerande i så fall :).
Mjo, jag håller med om att det kan se fjuppigt ut i 2D. Blir ju intressant när vi kan fota i 3D och 360 grader och sen se allt i VR som att vi vore på plats igen :)
 
Är fotot taget med mobilkamera ? Imponerande i så fall :).
Mjo, jag håller med om att det kan se fjuppigt ut i 2D. Blir ju intressant när vi kan fota i 3D och 360 grader och sen se allt i VR som att vi vore på plats igen :)

Haha, nädå, det är taget med min DSLR med ett fast 50mm men i 2 sekvenser för att få lite mer panorama.

Jag ser ju att det finns mängder med grymma fotografer som verkligen lyckas fånga den där spektakulära känslan så jag gör mitt bästa för att härma efter :D Men det krävs ju lite övning och jag önskar att jag hade haft mer tid och möjlighet att träna på, nu blir det mest fokus på skidorna och kameran får liksom bara haka på.

VR hade varit/kan säkert bli coolt men jag föredrar nog tanken på mina 2D bilder och att få spendera mycket tid in the moment istället. Brorsan kör mycket med Go Pro så vi får lite av båda världar när vi är ute och åker ihop tycker jag :)
 
@Septicemia Hur funkar goproen? Går det att fota med den eller bara filma? För att fota, går det att trycka på en knapp på den bara (medan den är monterad på en så att säga) eller måste man ha den framför sig? Hur är batteritiden?

Säkert asdumma frågor men jag bjuder på det :up:.
 
Haha, nädå, det är taget med min DSLR med ett fast 50mm men i 2 sekvenser för att få lite mer panorama.

Jag ser ju att det finns mängder med grymma fotografer som verkligen lyckas fånga den där spektakulära känslan så jag gör mitt bästa för att härma efter :D Men det krävs ju lite övning och jag önskar att jag hade haft mer tid och möjlighet att träna på, nu blir det mest fokus på skidorna och kameran får liksom bara haka på.

VR hade varit/kan säkert bli coolt men jag föredrar nog tanken på mina 2D bilder och att få spendera mycket tid in the moment istället. Brorsan kör mycket med Go Pro så vi får lite av båda världar när vi är ute och åker ihop tycker jag :)

Tänkte väl det :) . Att få sån där skärpa i det ljuset kändes stört omöjligt med en mobilkamera :D.

Förstår att du vill ha med en riktig kamera när du är i alperna. Hade du kameran i en vanlig ryggsäck eller nånting smidigare ? En DSLR är ju lite otymplig att ha med sig tyvärr.

Inget kan ju ersätta verkligheten än så länge :).
 
Eller hur! Elakast är ändå min mobilkamera som har något slags vidvinkel-läge där allting ser pluttigt, långt bort och föga imponerande ut :cautious: :D
Vilken mobil har du?
Min tar helt okej bilder, nästan bättre än systemkameran emellanåt. :angel:

@Septicemia Hur funkar goproen? Går det att fota med den eller bara filma? För att fota, går det att trycka på en knapp på den bara (medan den är monterad på en så att säga) eller måste man ha den framför sig? Hur är batteritiden?

Säkert asdumma frågor men jag bjuder på det :up:.
Det går både att fota och filma med GoPro. Du måste välja fotoläget först om du vill fota. :)
Batteritiden varierar nog lite från modell till modell, min dör efter 15min om man filmar kostant, annars håller den ett bra tag.

Här är en gammalt foto jag tagit med min GoPro, bjuder på den är från februari 2014. :p
26732567_1891272520903585_846431134_o.jpg
 
Vilken mobil har du?
Min tar helt okej bilder, nästan bättre än systemkameran emellanåt. :angel:
Seriöst ? Bilderna på min Samsung S6 ser ut som skräp i jämförelse med min kamera och då är det inte ens en DSLR, utan en kompakt kamera. Visserligen en dyr sådan men ändå.
Vilket har gjort att jag nästan aldrig fotar med S6:an förutom möjligtvis selfisar.
 
Seriöst ? Bilderna på min Samsung S6 ser ut som skräp i jämförelse med min kamera och då är det inte ens en DSLR, utan en kompakt kamera. Visserligen en dyr sådan men ändå.
Vilket har gjort att jag nästan aldrig fotar med S6:an förutom möjligtvis selfisar.
Vilket syftar du på med "seriöst"? :confused:
 
Tänkte mer på om du hade någon jämförelse ? För det förvånar mig.
Min Samsung S6 anses ju ha en av dom bästa kamerorna på mobiltelfoner. Men ändå är det långt efter en riktig kamera.
Nej jag har inga jämförelsebilder, varken med nya systemkameran eller nya mobilen. Min gamla systemkamera tog mycket bättre bilder än den nya gör. Sen spelar objektiven in också, visst mobilen är väl kanske inte bättre än fast 50mm eller teleobjektiv men med standardobjektivet är den faktiskt för mig, stundtals bättre (mobilen alltså).

Sen spelar det in också vem som är bakom kameran, en bra fotograf kan ta bra bilder med en "dålig" kamera, medan en amatör tar inte så bra bilder med en proffsig kamera osv.
 
Nej jag har inga jämförelsebilder, varken med nya systemkameran eller nya mobilen. Min gamla systemkamera tog mycket bättre bilder än den nya gör. Sen spelar objektiven in också, visst mobilen är väl kanske inte bättre än fast 50mm eller teleobjektiv men med standardobjektivet är den faktiskt för mig, stundtals bättre (mobilen alltså).

Sen spelar det in också vem som är bakom kameran, en bra fotograf kan ta bra bilder med en "dålig" kamera, medan en amatör tar inte så bra bilder med en proffsig kamera osv.

Ja, såklart fotografen spelar stor roll. Men när jag har fotat på kameran och mobilen och sen förstorar upp dom på datorn så är det nästan skrämmande hur stor skillnad det är till kamerans fördeln. Men ska man bara posta bilder på instagram/fb och ej förstora bilderna spelar det ju såklart inte nån större roll.
Största fördelen med mobilen enligt mig är väl att man kan fota de tillfällen man inte har med sig kameran.
 
Ja, såklart fotografen spelar stor roll. Men när jag har fotat på kameran och mobilen och sen förstorar upp dom på datorn så är det nästan skrämmande hur stor skillnad det är till kamerans fördeln. Men ska man bara posta bilder på instagram/fb och ej förstora bilderna spelar det ju såklart inte nån större roll.
Största fördelen med mobilen enligt mig är väl att man kan fota de tillfällen man inte har med sig kameran.
Jag fotar mest med mobilen, så egentligen inte konstigt att jag lärt mig den bättre än systemkameran (vi bråkar fortfarande om vart fokus ska vara, är någon inställning jag ej hittat än eller orkat leta efter). :p
 
Jag fotar mest med mobilen, så egentligen inte konstigt att jag lärt mig den bättre än systemkameran (vi bråkar fortfarande om vart fokus ska vara, är någon inställning jag ej hittat än eller orkat leta efter). :p

Ja det är väl största nackdelen systemkameror. Min kamera har världens bökigaste menysystem om man jämför med telefonen :p.
 
Canon är bäst om ni inte redan har objektiv till ett annat märke, det finns mängder med fina Canonobjektiv till bra pris på begmarknaden att köpa till efterhand som intresset utvecklas. Nikon kommer som nummer två, andra fabrikat förutom dessa två finns det mycket mindre till.

Säger den som fotar med Canon ;) Den som kör Nikon säger tvärtom.

Till TS skulle jag säga att Canon/Nikon handlar helt om tycke och smak och vad man är van vid. Samt en del skillnader som är helt oväsentliga för en 13-åring med sin första kamera :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 256
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 061
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp