Bukefalos 28 år!

Gör jag helt galet nu?

Sv: Gör jag helt galet nu?

Hur skulle du balansera upp det med de fodermedlen jag har att tillgå ..soja lusern hö betfor olja ..Om jag skulle ge 10 kg hö och 3 kg lusern och han slutar äta ..vad skulle du göra då först och främst för att förhindra att han rasar i kroppen?

Jag hade gett soja och olja, sojan om du behöver få upp proteinet och oljan för energin.

Jag hade också provat att lägga honom på en lägre kvot, runt fem hade jag börjat med.
Vissa hästar är inte varken svårfödda eller lättfödda utan krångelfödda;) det är alla de hästar som inte fungerar på "normal" kvot mellan protein-energi utan behöver betydligt mycket mer av det ena.

Det kan vara så att han behöver ligga på en lägre kvot för att han inte ska omvandla proteinet till energi utan att han får tillräckligt med energi av fodret och istället kan använda proteinet till att bygga muskler.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Hur skulle du balansera upp det med de fodermedlen jag har att tillgå ..soja lusern hö betfor olja ..Om jag skulle ge 10 kg hö och 3 kg lusern och han slutar äta ..vad skulle du göra då först och främst för att förhindra att han rasar i kroppen?

Om jag ska vara ärlig så har jag lite svårt för de höga siffrorna. Jag är inte van vid det. Jag tycker att han äter jättemkt jämfört med mina hästar. Men varmblodet är pensionerad sedan lång tid, fullblodet rids inte så mkt och inte lillponnyn heller. Min egen är att på bantning och ska ha så lite som möjligt.

Så för mig är 800 g protein och 111,5 MJ massor av mat. Men det kan säkert stämma. Jag menar inte alls att det är fel. Men jag har på ngt sätt ingen känsla för vad man ska plocka bort.

Men om man "struntar" i värdena och bara tänker så beror det väl först på vad han inte vill äta. Sedan hade jag nog sett till att energin var så hög som möjligt. Det verkar på din beskrivning som om det är det han gärna får för lite av. Nu innehåller ju lusern och ditt hö ung lika mkt energi så jag hade nog lagt till betfor och olja som ersättning för det han inte äter av det andra i första hand. Om det sedan är mkt han inte äter så hade jag fyllt på med lite soja. Soja och olja blir ju små mängder som de brukar få i sig.

Men det är så jag hade gjort och ungefär så jag ibland gör med vårt varmblod.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

kanske ska inflika att jag inte ger de vanliga lusernet som de flersta ger utan teknosans lusern.
som ligger på 10,5 mj och 160 smrp per kg foder.
Lusernet är det han kan slarva med först och främst..

tycker det låter vettigt som du säger jag provar med hö och lusern först och håller han sig inte så tar jag bort lite av lusernet och lägger till betfor och olja och ev soja för att ersätta proteinet som han inte äter från lusernet.

Jag förstår oxå att du tycker det är kopiösa värden. och mycket mat. men första året jag hadde honom låg ca 500 smrp skulle jag tro och då var han otroligt tunn i överlinjen.Då var det inte jag som räknat och han släppte inte vinterpälsen fören långt in i maj.Jag fick hem honom i februari 06och det kändes lite som om det var sviterna av för lite protein innan han kom till mig.
så här såg han ut då
27787534.jpg

så här såg han ut i maj i år.(första dagen på gräs)
27568929.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag helt galet nu?

tycker det låter vettigt som du säger jag provar med hö och lusern först och håller han sig inte så tar jag bort lite av lusernet och lägger till betfor och olja och ev soja för att ersätta proteinet som han inte äter från lusernet.

Tycker jag också verkar som ett smart alternativ. Hellre lägga på olja än betfor med tanke på mineralkvoten (både lusern och betfor är Ca-rika).

Skönt att du hittat hans individuella näringsbehov! För han ser ju jättefin ut på betesbilden! :)
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

tack.. har kollat igenom mina papper..
vintern 06-07 åt han 581.4 smrp och 89.4 mj kvot 6.5 höjde senare..
vintern 07-08 åt han 728,5 smrp och 119.4 kvot 6.1 höjde till 7.1 blev väl sisådär.
vintern 08-09 åt han 892.1 smrp och 110.7 mj kvot 8 eller ja på våren då och tog sig.. innan hattifnattade jag lite upp och ner utan direkt resultat.. kanske hadde jag för bråttom och väntade inte ut honom riktigt.men det var först när jag lade till betfor och i stort sätt fritt på lusern som det hände nått. ser nu i pappren att jag inte alls sänkte kvoten utan höjde den något nu sista vintern fram mot vårkanten..*så går det när man förlitar sig på sitt dåliga minne :o
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Hej!

Du verkar ha det riktigt jobbigt..

Min fundering är om du inte kan hitta någon med bättre hö att byta med. Det brukar ju drälla av stackare med lättfödda hästar som har ett alldeles för bra hö.

Annars vet jag inte vad du ska göra. Det är svårt när dom inte VILL äta mer och ändå ser ut som spjälstaket..

/ Lavinia
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Jag tycker att du resonerar lite tokigt. En svårfödd häst ska ha mkt energi i förhållande till proteinet. Då blir kvoten låg. En kvot på åtta måste vara alldeles för högt för en sådan häst. Den passar bättre till min superlättfödda ponny.
Hur kan man tillföra energi på bekostnad av muskler?:confused:

Fast att ha en högre kvot är inget konstigt. Många svårfödda är av någon anledning betydligt finare på en lite högre kvot. Jag har testat det på mina egna flera gånger. Samma MJ, men olika kvot. Och gång på gång så har de musklat sig bättre osv, och helt enkelt verkat fungera/trivs optimalt på en högre kvot. (Dvs 7-8 i kvot, istället för 6).

Över 8 har jag inte sett göra varken till eller från dock.

Du kan ju utan problem ha ett högt MJ och en hög kvot. Och t ex 120 MJ med kvot 6 och 120 MJ med kvot 8 ger synlig skillnad på de hästar som trivs bäst på högre kvot.

(Jag höjer med flit kvoten om den är 'för låg', just därför)

Andra hästar fungerar bäst på en lägre kvot, men det är som sagt inte ovanligt med de där som tycks behöva 'det lilla extra' i protein/kvotväg.
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag helt galet nu?

Hej!

Du verkar ha det riktigt jobbigt..

Min fundering är om du inte kan hitta någon med bättre hö att byta med. Det brukar ju drälla av stackare med lättfödda hästar som har ett alldeles för bra hö.

Annars vet jag inte vad du ska göra. Det är svårt när dom inte VILL äta mer och ändå ser ut som spjälstaket..

/ Lavinia

Fast det där höet är en mardröm för en lättförd rackare. Det har ganska normalt MJ, men en låg kvot. Och då måste man höja kvoten, och när man då ska lägga på protein får men extraMJ på köpet. Sen nånstans blir man gråhårig och hästen tjock, typ..

Så det är inte eftertraktat av de som har svårfödda. Den enda kategori det eg passar riktigt bra för är de som tycker att 10 kg hö/dygn är vad de tänker äta, punkt - MEN som glatt äter kraftfoder. Då höjer man hyfsat enkelt kvoten och får de saknade MJ med. Hur vanliga sådana är vet jag inte dock, mina pipiga har dessvärre varit pipiga med kraftfoder med, så jag har hamnat i samma sits som TS.

Dock, hitills har jag lyckats 'omvända' dem med lite trixande, och fått dem att öka på sitt grovfoderätande. Tack och lov.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Det är mkt möjligt att det är så.

Jag tror nog fortfarande att det viktigaste är att de får så mkt energi (och proteiner) de behöver. En del verkar bara räkna på kvoten om du förstår vad jag menar. Om man då tror att en svårfödd häst måste ha en hög kvot så kan det bli så att den får för lite energi.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Ah, du tänkte så. Jo absolut, det blir ju helfel. Utan man måste ju kolla MJ först och kvot sen så att säga.

Men om jag har hö med en kvot på 6, MJ-behovet täcks på 15 kg, hästen kan tänka sig äta 14 kg. Så då lägger jag på ett proteinrikt kraftfoder, för att ge de sista MJ, och samtidigt höja kvoten. Men tittar man bara på det ena blir det ju lätt knas, och kanske är lätt hänt. Jag vet ju vad mina behöver, så jag knåpar bara in det, sen fyller mitt excelblad i resten, och jag kollar på balansen. Men jag börjar ju alltid med MJ.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

jag är inte så van vid att räkna foderstater till olika hästar även om jag vet hur man ska göra rent teoretiskt.

Betfor är också jättebra om man vill öka energin.

hur räknar man rent teoretiskt själv? jag har bara lagt in på HC men undrar vilka värden jag ska jämföra för att få fram kvoten??? är det protein kontra energi? hur delar jag isåfall?
hur är det man ska jämföra Ca o fosfor, oxå ngn kvot va?

vad ger mest energi/kilo betfor, havre, olja?
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

hur räknar man rent teoretiskt själv? jag har bara lagt in på HC men undrar vilka värden jag ska jämföra för att få fram kvoten??? är det protein kontra energi? hur delar jag isåfall?
hur är det man ska jämföra Ca o fosfor, oxå ngn kvot va?

vad ger mest energi/kilo betfor, havre, olja?

För att få fram kvoten dividerar du proteinet med energin.

Man ska ge mer kalcium än fosfor. Om du dividerar kalcium med fosfor ska det bli mellan 1,2 - 1,8 enligt Hästens näringsbehov och utfodring. Om man ger kalcium från grovfoder som ex lusern och betfor så kan kvoten utan problem vara högre.

Olja innehåller mest energi per kg ca tre ggr så mkt som spannmål. men man kan inte ge för mkt på en gång.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

För att få fram kvoten dividerar du proteinet med energin.

Man ska ge mer kalcium än fosfor. Om du dividerar kalcium med fosfor ska det bli mellan 1,2 - 1,8 enligt Hästens näringsbehov och utfodring. Om man ger kalcium från grovfoder som ex lusern och betfor så kan kvoten utan problem vara högre.

Olja innehåller mest energi per kg ca tre ggr så mkt som spannmål. men man kan inte ge för mkt på en gång.

tack för bra svar, och även ni andra i andra trådar, nu börjar jag lära mig hur jag ska räkna, ska bara hitta ponnyns rätta kvot och MJ som passar honom.

1 DL olja är väl ganska lagom?
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Jag brukar alltid försöka fylla upp behovet med grovfoder först.Helst både mj och protein och lägger sedan till om det behövs.Kvoten är det sista jag tittar på.att behoven täcks är väl en självklarhet.Det är ju därför man räknar öht kan jag tycka. så man vet att hästen får i sig det den behöver.Dock är ju min ingen tabellhäst det är det ju få som är.så den rekomenderad mängden mj/protein står han sig inte på.Men jag tror att jag hittat där han står sig bäst.även om det kan verka som om det är jätte mycket i vissas ögon.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 513
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 744
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Min pålle vill inte ta sig i hull! Hon är pigg och glad och verkar inte lida märkbart, men några kilo till hade inte skadat alls. Hon...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 975
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp