Gör jag helt galet nu?

Qodrofenia

Trådstartare
Fick min grovfoder analys i dag :crazy: och den var väl inte det roligaste jag sett i mina dar.Vi tar eget hö så att byta ut det går inte..

Och nu har jag setat och räknat och räknat och slitit mitt hår.

Hästen kräver en kvot på 8 eller mer för att hålla hullet. ingen tabellhäst alltså..

Nu har jag fått till det så jag har fått till en kvot på 8.2 med hjälp av soja 400g lusern 2.5 kg och hö 9 kg och 15g mineraler.
844.0 protein och mj 102.9 blir det då.

Nu till min fråga.Han har svårt att hålla hullet i fjol räknade jag honom på 7.1 i kvot men det räckte lixom inte.han är ganska nervöst lagd och gör nog av med mer energi än jag räknade på och föll då ur eftersom det nog tog mycket energi att omvandla proteinet till energi i stället.(är jag ute och cyklar här?)

Frågan är om jag gör rätt i att sätta honom på så mycket soja och på den här kvoten.Han väger ca 550 kg. och är ett vbl.
Och jag vet att soja inte är bra ur miljösynpunkt Men han är inte matgladast i sverige heller är himmla rädd om jag stoppar i för mycket volym att han börjar rata lusernen för det har han gjort förr.Vill ju samtidigt ge honom så mycket tuggtid som möjligt . förra året lade jag till ett ½ kg betfor och öste på till 3 kg lusern(mer åt han inte) och då tog han sig sakta men säkert efter att ha fallit ur.:confused: jag sänkte alltså kvoten och då tog han sig?? varför då?

Det känns lite som om jag är lite ute på djupt vatten och simmar med den här hästen för jag får lixom inte till det riktigt känns det som.Får för mig att proteinet inte är problemet utan snarare att han gör av med massor med energi och få sedan ta av proteinet för att tillgodo se sig behovet. kan det vara så? och hur gör jag bäst? sänker kvoten eller? törs jag det ? hur gör ni andra? hjälp?
Är det någon som förstår mitt svammel öht? :p
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Om han åt tre kilo lucern förra året kan du inte räkna på tre kilo i år med? Det finns andra proteinkoncentrat än just soja. Har du tittat på några av specialfoderna för antingen avel eller sport hästar? Visst en säck kostar en hel del men ofta räcker det med ett par hundra gram för dessa foder har hög koncentration
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Visst jag skulle kunna ge 3 kg lusern ..men det är på härsken att han äter upp..Jag vill ju som sagt täcka upp så mycket som möjligt med grovfoder eftersom det är snällare mot magen.Frågan är vilket annat protein fodermedel man kan ge som inte ger så stor volym.Finns väl inget på maknaden som slår sojan innehålls mässigt?
Och samtidigt måste det ju vara ekonomiskt försvarbart oxå..Jag provade att lägga till mustang protein 90 (heter väl så nu för tiden?) då blev det 1 kg av den och fortfarande 200 soja. och 2.5 lusern och 9 kg hö, sammanlagt blir det en kvot 8.1
Ska han äta det blir min foderkostnad det dubbla. :( och då är jag sådan som inte heller gillar blandfabrikat utan vill ha så "ren" foderstat som möjligt utan att hålla på att hattifnatta med en massa färdigfoder hit och dit som innehålla ditten och datten.
Fast jag kanske är dum som tänker så :o
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag helt galet nu?

Jag resonerar som så att är det hull han behöver så öka MJ.
Jag har en lättfödd typ så han ska ha hög kvot. Lite MJ.

Vad har ditt hö för värden?
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

såg att du hittat dem..och ja jag kommer bli gråhårig i förtid. :o
Visst mj Men det får ju inte bli på bekostnad av musklerna heller.. hur högt törs man lägga mj igentligen.Den här hästen har aldrig varit fet någonsin i hela sitt liv.
Hö ts 84
smältbart råprotein 32 g/foder
Energi 8.0 Mj/kg foder

CA 2.0 g/kgfoder
P 1.6 g/kg foder
Mg 0.9 g/kg foder
K 14.8 g/kg foder
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag helt galet nu?

såg att du hittat dem..och ja jag kommer bli gråhårig i förtid. :o
Visst mj Men det får ju inte bli på bekostnad av musklerna heller.. hur högt törs man lägga mj igentligen.Den här hästen har aldrig varit fet någonsin i hela sitt liv.

Jag tycker att du resonerar lite tokigt. En svårfödd häst ska ha mkt energi i förhållande till proteinet. Då blir kvoten låg. En kvot på åtta måste vara alldeles för högt för en sådan häst. Den passar bättre till min superlättfödda ponny.
Hur kan man tillföra energi på bekostnad av muskler?:confused:
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Jag svammlar..han behöver mer muskler oxå han byggs om till ridhäst ..och han har inte lätt på den fronten heller.. är det bättre om jag lägger honom lägre på proteinet då menar du? och höjer mjn? han höll sig ju inte förra året på en kvot på 7.1 och året innan inte på en kvot på 6.1 på 7.1 blev han dessutom tunn över rumpan.Jag vill ju att han ska tillgodo se sig så mycket som möjligt av både mj och protein.

Jag har stödfodrat honom hela sommaren och nu håller han sig går på bete dagtid..nu önskar jag mer muskler som han ser ut nu.
Lär väl vara tydlig oxå eftersom detta är buke.. tänderna kollas på klinik och han har inte mask enligt kolla masken.
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag helt galet nu?

Om jag gör så här då.. 10 kg hö och 2 kg lusern då får jag en kvot på 6.3
mj 101.0
protein 640.0
Är det vettigare? då täcker jag ju upp med endast grovfoder.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

jag är inte så van vid att räkna foderstater till olika hästar även om jag vet hur man ska göra rent teoretiskt.

Men jag brukar strunta i kvoten. Den krånglar bara till det. Det viktiga är att hästen får de proteiner och den energi den behöver.
Sedan har du ganska så låga värden på ditt grovfoder. Även om man bör ge så mkt grovfoder som möjligt så går det kanske inte alla ggr.
Jag har själv ett varmblod hemma. Han behöver ganska mkt av både proteiner och energi och dessutom äter han inte enorma mängder. Jag ger honom ibland kraftfoder för att få ihop det. Annars hade han inte haft lust att äta tlllräckligt. Betfor är också jättebra om man vill öka energin.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Det som är galet är att du fokuserar för mycket på kvoten. Se till att han täcker sitt behov framförallt (som verkar ligga ganska högt). Han verkar behöva mycket mj för att hålla hull (svårfödd kan han nog räknas till, låter det som). Se bara till att välja rätt fodersorter som håller nerverna i schack (de foderslag du tänkt dig låter bra ur den synvinkeln). Och räkna inte för exakta siffror på foderstaten är mitt råd. Lägg honom på ett överskott och reglera med tiden.

Var jag du, skulle jag ge
-mer hö, 9 kg är ganska lite även fast du har lusern också. Är han kinkig kan du hålla den till den mängden, men då kan det behövas ett kraftfoder samt mer lusern.
-Och tryck i hästen så mycket lusern det går, pelletsform om det underlättar för aptiten.
-Och ge lite soja/annat proteinkoncentrat, men kanske inte fullt så mycket som 400 g. Jag rekommenderar krafft protein, dyrt med drygt. :p Och effektivt och bättre ur miljösynpunkt än sojamjöl.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

en viktig fråga är ju hur mycket hö han max kan äta och anpassa foderstaten efter det. En svårfödd häst svarar ofta bra på olja (extremt energitätt)- särskilt om man inte kan ge havre för "pigghetseffekten". Begränsningar på olja finns dock, för att inte störa tarmfloran.

Och en kommentar till soja kontra miljön - visst är det bra om du kan byta ut en del av sojan mot t ex raps - men att välja ett proteinkraftfoder för att minska miljöbelastningen kräver ju att man kollar vad det (Krafft protein etc) är gjort av - många gånger är det ju just baserat på soja och lucern...
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Du har en riktigt jobbig häst i matväg. Han behöver inte bara lägga på sig lite fett utan han behöver även muskler.

Vissa hästar kan reagera negativt på en hög kvot och inte lägga på sig (dessa brukar tom tappa hull om de står på en hög kvot). Risken är dock att om du lägger dig på en för låg kvot så blir han bara fetare men bygger inga muskler.

Så med tanke på tempramentet på din häst så hade jag valt följande:
Lucern
Kraft protein
Kraft Rehab (kan göra underverk på vissa svårfödda hästar)
Betfor
Olja

Har du svårt att få honom att äta lucernet så kan man ta en skvätt betfor/melass på för att få honom att äta upp allt.

Kvoten hade jag försökt att hålla runt 7.

Lite extra e-vitaminer kan man också ge (se upp dock så att du inte får för mycket).

Mvh

Tora
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Potatisprotein. Inte mest soja. I KP:

Helt rätt. Fel av mig. Jag menade kanhända mer generellt, att det är en bra idé att kolla råvaruinnehållet på proteintillskottsfodren man köper, inte bara KRafft.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Du kanske blandade ihop den med deras pluss grön som består huvudsakligen av soja.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

Vissa hästar kan reagera negativt på en hög kvot och inte lägga på sig (dessa brukar tom tappa hull om de står på en hög kvot). Risken är dock att om du lägger dig på en för låg kvot så blir han bara fetare men bygger inga muskler.
Lite huvudet på spiken tror jag.för det var nog detta som hände i våras. kvoten var för hög och han föll ur jag sänkte kvoten och han tog sig någorlunda.

Nu har jag räknat lite till. och får väl ihop det skapligt kanske om jag ger honom 10 kg hö och 3 kg lusern per dag.
Så står han på 800 protein och 111.5 i mj kvoten blir då 7.1 Och jag får då mineralkvoterna oxå ok .frågan är om jag får i honom det här .Vad fasiken gör jag om han inte äter upp?Jag har svårt att få tag i kraffts sortiment oxå. 6 mil enkel väg till närmsta åf. kan få tag i hippos ..mustang och fidergi på närmre håll samt spanmål betfor mm..Om han inte äter upp är det klokt av mig då att kanske ta bort ett halv kg lusern och lägga till nått annat? betfor kanske? för att höja mj då han ligger högt på proteinet redan som det är.

Nu är han iof matgladare sen vi fyttat hit ut och äter bra mycket bättre än han gjorde tidigare..Men man vet ju aldrig han kan ju börja fjompa sig med maten igen.Och han är betydligt lugnare ..att sätta honom på spannmålsbaserat är som att ge sig själv en resa ut i vargaland utan att be om det först.
fodermedel som funkat är just lusern.. soja.. vetekli gick någorlunda han höl sig på backen i allafall och betfor.Ju mer grovfoder jag proppar i honom desto lugnare blir han.. vilket är logiskt ur psykisk synpunkt på den här hästen.Ju mer han har att göra desto bättre verkar han må..sen ska man få honom att äta allt oxå :crazy: och jag vill ju inte tillbaka till där vi var för två år sedan när han stövlade omkring som om han hadde eld i baken dagligen.
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

i förra stallet innan vi flyttade ut hit fick jag om jag trugade i honom 8-9 kg hö och ett kg lusern om dagen och då pratar vi vintermånaderna med -15 grader som standard. Nu har jag fått i honom som max 10-12 kg hö dagligen och 3 kg lusern som max oavsett väderlek.Han äter inte hack så gärna så det är pellets jag ger uppblött. 13 kg hö har jag fått i honom två ggr under de tre år jag haft honom, men då var det -35 grader ute.

Knäpp hästen står sig inte på bete heller så han äter som standard även lusern och hö på sommaren och nu tro det eller ej så stoppar han trots betet i sig 5-6 kg hö nattetid plus 1½ kg lusern.. så äta kan han.. det ska bara passa herrn..
på vintern får jag vara glad om han äter 4 kg hö över natten och 1 kg lusern..
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

är potatisprotein snällare mot magen? än sojaprotein? vad är max gränsen på potatisproteinet? soja ligger väl på 100 g per /100 kg kroppsvikt per dag?
 
Sv: Gör jag helt galet nu?

är potatisprotein snällare mot magen? än sojaprotein? vad är max gränsen på potatisproteinet? soja ligger väl på 100 g per /100 kg kroppsvikt per dag?

Tycker fortfarande att du krånglar till det.
Varför ens fundera på att åka flera mil bara för att köpa ett visst märke?
Om du nu har fodermedel som fungerar som lusern, soja och betfor så är det kanske bättre att hålla sig till dem. Lite olja också för att öka energin mer kanske också är en ide.

Det finns "tusen" trådar här om soja - kraffts protein med mer eller mindre intensiva diskussioner.

Kraffts protein innehåller inte bara potatisprotein utan citat från deras hemsida

"Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfetthavre)
Kli av skalad havre
Korn
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Lysin
Metionin"

Jag vet inte varför det skulle vara snällare mot magen än vad soja är.
Det är ett försäljningsargument för att sälja fodret. Soja är ett lättsmält koncentrat med bra proteinsammansättning.
Alla koncentrat har en maxgiva per utfodringstillfälle. Detta för att tunntarmen ska hinna spjälka och ta upp bla eller kanske framförallt stärkelsen och aminosyrorna innan de rinner vidare till grovtarmen.

Du kan alltså bara ge 100 g soja/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Men en hel del mer per dygn. Vad mostvarande mängd är för KP vet jag inte. Men det är ju utblandat med tex lusern så mängden borde vara ngt större.

OBS Jag har egentligen inte ngt emot KP. Jag gav det till våra hästar för några år sedan med bra resultat.
Men det känns onödigt att betala en massa pengar för en uppblandad produkt när man kan köpa bättre proteinkvalite till lägre pris. Nu har ju Krafft kompenserat detta gnm att tillföra de viktigaste aminosyrorna men ändå.

Hur mkt du ska ge och vilken kvot du ska lägga dig på osv vill jag däremot inte råda dig till. Det är jag mer osäker på.
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag helt galet nu?

Ja jag vet att jag krånglar till det..Jag vill bara hästens bästa och det är inte lätt att hålla honom fin i kroppen trots alla ansträngningar jag gör.

"Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfetthavre)
Kli av skalad havre
Korn
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Lysin
Metionin"
Det är lite sånt här jag vill undvika. Massor med grejer i ett fodermedel när det finns andra alternativ som är både billigare och renare.För om han inte skulle klara av KP.n hur ska jag då veta vad det är han reagerar negativt på när fodret innehåller massor med olika saker. Nu såg jag ju oxå att det innehåller både korn.. havre mm vilket gör att det går bort.Jag vill inte ut och flyga..trivs bättre på marken om man säger så ;)

Hur skulle du balansera upp det med de fodermedlen jag har att tillgå ..soja lusern hö betfor olja ..Om jag skulle ge 10 kg hö och 3 kg lusern och han slutar äta ..vad skulle du göra då först och främst för att förhindra att han rasar i kroppen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 506
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 733
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Min pålle vill inte ta sig i hull! Hon är pigg och glad och verkar inte lida märkbart, men några kilo till hade inte skadat alls. Hon...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 968
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp