Gottebord till Jul

Jahupp formarna jag använde till peanut buttercups var för små dropp jag fick inre ens plats med lager två.

Blir till att göra i långpanna istället och äta upp de som står i kylen. Helt ok misstag enligt mig :p
 
Gottebord är ett måste till jul! Men i år blir det bara vi och min pappa som firar och pappa äter dessutom inte godis, så jag orkar inte fixa en massa. Lite Rocky Road kanske. Men några köpta klassiker måste alltid finnas - Romerska bågar(ljusa!), Gröna kulor och Wienernougat t ex.
 
Sätt ugnen på 180 grader. Sprid ut några dumlekolor (utan papper) på bakplåtspapper på en plåt. Sätt in i ugnen i 5 min. Låt svalna.

Jag har inte provat än men det låter gott :)
Låter amazing och något jag faktiskt skulle orka med å engagera mig i i år.
Inte ens orkat sätta upp julbelysning i år för jag inte orkat kånka fler saker uppnå mer i källaren.
 
Jag fattar inte hur man gör fudge! I receptet stod det att man skulle koka upp till 125 grader, hälla i smör och låta puttra 2 minuter. Det blev typ såssmörja av det.. går det koka om eller är det papperskorgen som gäller?
Hur ska man egentligen göra för att lyckas?

Jag gjorde detta receptet.
http://tidningenhembakat.se/bloggar/fredriks-fika/vit-chokladfudge-med-polkagrisar/

Aldrig gjort fudge förut och den här tråden gjorde mig tveksam eftersom det inte stod något om något rörande.

Men jag följde receptet ändå och den blev perfekt i konsistensen och supergod :)
 
Låter amazing och något jag faktiskt skulle orka med å engagera mig i i år.
Inte ens orkat sätta upp julbelysning i år för jag inte orkat kånka fler saker uppnå mer i källaren.
Jag kan rekommendera pepparkakscookies med skumtomtar också. Lite mer jobb men ändå väldigt enkelt.

Sätt ugnen på 175 grader. Ta en färdig pepparkaksdeg och dela den i ca 24 bitar. Ta en påse skumtomtar och klipp varje tomte i två bitar. Ta en bit deg och baka in en tomtehalva i degen så att den täcks, forma till en boll och lägg på plåt. Gör så med alla degbitar. Platta till bollarna något och grädda i ugnen ca 7-8 min (och ät under tiden upp de tomtar som inte gick åt ;)). Låt svalna.
 
Den här gången blev fudgen kanon! Tror jag tog den av värmen för tidigt förra gången. Den här gången hade jag termometer.
Nu ska jag göra chokladkola med ingefära!
 
Jag kan rekommendera pepparkakscookies med skumtomtar också. Lite mer jobb men ändå väldigt enkelt.

Sätt ugnen på 175 grader. Ta en färdig pepparkaksdeg och dela den i ca 24 bitar. Ta en påse skumtomtar och klipp varje tomte i två bitar. Ta en bit deg och baka in en tomtehalva i degen så att den täcks, forma till en boll och lägg på plåt. Gör så med alla degbitar. Platta till bollarna något och grädda i ugnen ca 7-8 min (och ät under tiden upp de tomtar som inte gick åt ;)). Låt svalna.
Tar tyvärr för lång tid. Jobbar för långa schift för att orka med sådana saker och jobbar fram till jul.
 
Gjorde färdigt gräddchokladkolan idag. Har kvar att göra Snickers, wienernougat, fudge, knäck, nougatrutor och olika sorters ischoklad.
 
Hittade ett recept på snabb fudge med kondenserad mjölk som jag tänkte prova.

Som återkoppling från förra året pepparkakscookies med skumtomtar i :yuck:
 
Vi satsar på ett palmoljefritt gottebord i år. Lät så bra. Men gillar man choklad och framförallt praliner visade det sig vara lättare sagt än gjort.

Så tyvärr går Alladin, Paradis, Geisha och de andra bort som vi annars brukar ha, bort. :´(
Någon kanske har ett tips? Det är ju inte så att vi absolut måste ha en chokladask, men det hör ju liksom till.

After Eight verkar i alla fall inte ha, så den åker fram.
Knäck, kola, tomteskum, lite smågodis, brysselkex och kärleksmums blir det.
Färdigskalade hassel och valnötter.
Granngårdens polkagrisar (hallon/lakrits) är gudomliga, så två strutar har inhandlats!

Julmust och Marsalavin lär också stå på gottebordet. :O
Sedan får det nog räcka.
Allt som hamnar där har en fantastisk förmåga att försvinna. Kanske har fel sorts bord? Absorberande.
 
Har hittills i år gjort:

mintkakor
nougatrutor (vet någon var man får tag i palmoljefri nougat? Måste man göra själv kanske?!)
polkagrisknäck
pepparkaksknäck
knäck med lakritspulver
pepparkakor
strykande åtgång

Jag tycker att det roligaste är att få tillverka och provsmaka godiset veckorna innan jul.

Jag vill alltid (utom när jag tänker på folks tänder...) ha knäck till jul. Nougatrutor vill jag också ha. Baka pepparkakor är också viktigt, även om de kanske inte äts så mycket.

Marabou Non stop original är det godaste köpegodiset vi brukar ha.

Jag gör minst en sats "kokoschoklad a la bounty" varje jul. Inget godis jag själv är så förtjust i, men det är övriga familjens favorit.
 
Har hittills i år gjort:

mintkakor
nougatrutor (vet någon var man får tag i palmoljefri nougat? Måste man göra själv kanske?!)
polkagrisknäck
pepparkaksknäck
knäck med lakritspulver
pepparkakor
strykande åtgång

Jag tycker att det roligaste är att få tillverka och provsmaka godiset veckorna innan jul.

Jag vill alltid (utom när jag tänker på folks tänder...) ha knäck till jul. Nougatrutor vill jag också ha. Baka pepparkakor är också viktigt, även om de kanske inte äts så mycket.

Marabou Non stop original är det godaste köpegodiset vi brukar ha.

Jag gör minst en sats "kokoschoklad a la bounty" varje jul. Inget godis jag själv är så förtjust i, men det är övriga familjens favorit.

Nougatrutor lät väldigt gott, det ska testas!
 
Nu är planen för årets Gottebord satt och den ser ut såhär:

Ischoklad m russin
Vit ischoklad m pepparkakssmak
Saffransmandlar
Saffranskolakakor
Kola m havssalt
Hallontryffel
Peanut butter Cups
Vit chokladtryffel m saffran och apelsin
Polkamaränger
Knäck vanlig
Polkaknäck
Brysselkex
Tomteskum
After Eight
Pepparkakor

De första 8 ska jag försöka göra veganska :nailbiting: De sista 3 köps men resten blir egenproduktion

Har en hel del att göra känner jag :o:D
 
Nu är planen för årets Gottebord satt och den ser ut såhär:

Ischoklad m russin
Vit ischoklad m pepparkakssmak
Saffransmandlar
Saffranskolakakor
Kola m havssalt
Hallontryffel
Peanut butter Cups
Vit chokladtryffel m saffran och apelsin
Polkamaränger
Knäck vanlig
Polkaknäck
Brysselkex
Tomteskum
After Eight
Pepparkakor

De första 8 ska jag försöka göra veganska :nailbiting: De sista 3 köps men resten blir egenproduktion

Har en hel del att göra känner jag :o:D


Du behöver inte ha tråkigt dessa dagar före jul! :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp