Bukefalos 28 år!

Granne tigger sprit

Som sagt, en enda påringning hos ts sen är det polisen som gäller för att få stopp på kvinnans "ofredande". Det är en extremt.
TS pratar i "vi"-form. Grannarna har tröttnat och bland grannarna finns de som haft 10-tal påringningar. Grannarna ställer sig frågande till hur de ska gå vidare. Det är inte en enskild händelse mot en person. Hade TS fått en påringning och kanske någon enstaka granne fått en påringning, ja då vore inget problem.
Tycker du läget varit annorlunda om det vore den med 10 påringningar som startat tråden och också pratat i "vi"-form?
 
Hur agerar man mot andra jobbiga grannar?

Säg att du bor granne med några skitungar. De tycker det är jätteroligt att ringa på hos folk och sen springa iväg. De gör det hos flertalet grannar, vid olika tider och upprepade gånger. Ni säger till barnen men de slutar inte, ni pratar med föräldrarna men inget händer.
Ni är inte utsatta för våld och hot, men det blir snabbt tröttsamt med busringningar på dörren. Speciellt tidigt/sent.

Vad gör ni? Gillar läget för att det ju inte funkade att prata med dom? Försöker prata med dom igen och igen och igen och igen? Står ut för att dom är ju bara barn som inte vet bättre och ingen skada är ju skedd? Eller tar ni kontakt med soc/polisen för att något ska hända så ni slipper buset?

Eller säg att det är någon med ett funktionshinder som inte förstår att man inte får ringa på dörrklockorna i trappen för att man vill höra hur de låter? Jag skulle aldrig försöka få bort personen för det, det är sånt man får ta och det är lätt när man vet att personen inte förstår bättre.

Busungar hade jag inte accepterat men polisen hade knappast varit rätt instans och de hade knappast brytt sig om det bara var vanligt "bus" och inte systematiska trakasserier, jag var själv inte helt oskyldig till olika pojkstreck som liten heller för den delen.
 
Som sagt, en enda påringning hos ts sen är det polisen som gäller för att få stopp på kvinnans "ofredande". Det är en extremt.
Men stopp nu. Det är ju inte bara hos TS som det gäller. Som jag har uppfattat det så önskar TS MED grannar att få ett stopp på hela sprittiggeriet. Inte bara hos TS. Då handlar det ju inte om en gång.
Om kvinnan har varit hos flera och upprepade gånger återkommit trots avvisningar men "bara" varit hos TS för att hen inte råkat vara hemma så blir ju inte problemet mindre ringa?
 
Eller säg att det är någon med ett funktionshinder som inte förstår att man inte får ringa på dörrklockorna i trappen för att man vill höra hur de låter? Jag skulle aldrig försöka få bort personen för det, det är sånt man får ta och det är lätt när man vet att personen inte förstår bättre.

Busungar hade jag inte accepterat men polisen hade knappast varit rätt instans och de hade knappast brytt sig om det bara var vanligt "bus" och inte systematiska trakasserier, jag var själv inte helt oskyldig till olika pojkstreck som liten heller för den delen.
Det handlar fortfarande inte om att vilja få bort en person, det handlar om att vilja få stopp på ett beteende.

Hade någon med funktionshinder systematiskt busringt så skulle jag prata med personens förälder/vårdare så de får ha mer koll. Jag hade inte tagit ett evigt busringande.

Dock ganska trist att jämföra någon med funktionshinder med en alkoholiserad människa som säkerligen vet att beteendet inte är okej och säkert också skäms för sitt beteende. Varför idiotförklara henne och tro att hennes beteende är okej i hennes värld? Hon hade troligtvis inte betett sig så om hon var nykter och beroendet har tagit över helt. Då är det inte rätt väg att gå att hålla henne i handen och fortsätta nerför stupet. Det stjälper mer än hjälper.

Angående polisen så är det nog tillräcklig att springa hos folk ett tiotal gånger när de tydligt sagt nej. Är kvinnan berusad kan hon bli omhändertagen enligt LOB, fast mest troligt är att polisen tar henne hem, om hon inte är såpass berusad så de anser att hon behöver övervakning.
 
Eller säg att det är någon med ett funktionshinder som inte förstår att man inte får ringa på dörrklockorna i trappen för att man vill höra hur de låter? Jag skulle aldrig försöka få bort personen för det, det är sånt man får ta och det är lätt när man vet att personen inte förstår bättre.

Busungar hade jag inte accepterat men polisen hade knappast varit rätt instans och de hade knappast brytt sig om det bara var vanligt "bus" och inte systematiska trakasserier, jag var själv inte helt oskyldig till olika pojkstreck som liten heller för den delen.
Snälla Jämför INTE alkoholism med funktionshinder även om det klassas om sjukdom!!
 
Jag skulle aldrig försöka få bort personen för det, det är sånt man får ta och det är lätt när man vet att personen inte förstår bättre.
Såvitt jag förstått vill de att kvinnan ska sluta med sitt beteende. Inte att hon ska bort därifrån. Sedan kan det bli så ändå tillfälligt, om hon åker iväg på behandling.
 
Ja, hon har bara varit hos mig en gång, hur många gånger tycker du att det ska gå innan det är ok att agera? Hade det varit bättre att grannen, där hon varit 10 gånger agerar?

Sedan säger du att jag känner henne, vilket jag inte gör. Jag vet var hon bor och hur hon ser ut, men har aldrig pratat med henne förrän hon ringer på min dörr. Du påstår också att hon inte har någon historia av våldsanvändning, vilket varken du eller jag vet någonting om. Hon har inte varit otrevlig vid dörrknackning (än), men vi har ingen aning om hur hon är som påverkad av alkohol.

Du skriver också;
"Jag invänder inte mot att myndigheter kanske bör kontaktas utan mot syftet som är inte att hjälpa kvinnan, utan endast att få bort henne."

Jag varken kan eller vill engagera mig i en okänd grannes sjukdom. Även om det var möjligt har jag svårt att se att hon skulle vilja ta emot min hjälp. Därför är mitt mål att få slut på dörrknackningen (som är störande för oss grannar), vilket jag i sin tur hoppas leder till att hon får hjälp.

Kan knappast vara störande för dig med tanke på att hon ringde på vid en normal tidpunkt, inte var otrevlig och inte alkoholpåverkad. Och du talar om att nästa gång hon ringer på hos dig ringer du polisen och anmäler henne för ofredande.

Att hota med polisanmälan under sådana förhållanden tycker jag snarast tyder på det omvända.
 
Kan knappast vara störande för dig med tanke på att hon ringde på vid en normal tidpunkt, inte var otrevlig och inte alkoholpåverkad. Och du talar om att nästa gång hon ringer på hos dig ringer du polisen och anmäler henne för ofredande.

Att hota med polisanmälan under sådana förhållanden tycker jag snarast tyder på det omvända.
Missar du vad inlägget handlar om med flit? Det är ett GEMENSAMT problem. Det är inte bara TS som har problemet det är ett grannproblem. Men TS får kanske inte engagera sig förrän damen ringt på hos henne 10 gånger?

Säg att någon startar en tråd om att det bor en oansvarig hundägare i området. Hunden har bitit flera hundar. Den har inte bitit ts hund. TS undrar hur de kan agera för att få hundägaren att sluta släppa hunden lös.
Då skulle ditt svar alltså (enligt den här trådens logik) vara: "Hunden har ju inte bitit din hund så varför ska du ringa till polisen? Den kan ju inte ha stört dig"
För man får inte ställa en fråga som rör grannskapen, eller vänkretsen, om man inte personligen blivit rejält utsatt?
 
Kan knappast vara störande för dig med tanke på att hon ringde på vid en normal tidpunkt, inte var otrevlig och inte alkoholpåverkad. Och du talar om att nästa gång hon ringer på hos dig ringer du polisen och anmäler henne för ofredande.

Att hota med polisanmälan under sådana förhållanden tycker jag snarast tyder på det omvända.
Ursäkta... Nu har jag läst kapp tråden och du FÖRSVARAR visst denna människas beteende???
Jag har levt tillsammans med en alkoholist, och kan bara säga att det är en HJÄLP att anmäla denna person! Barn ska INTE behöva utsättas för detta! Inte heller andra personer.
En alkoholist behöver vård, oavsett om de själva förstår det eller inte.
Att INTE agera hjälper inte vederbörande
 
Snacka om att alkoholism är stigmatiserande, ni kanske inte tycker att hon får visa sig alls för barnen kan ju bli skrämda och de vuxna tycker ju att hon är så obehaglig? Och framförallt får hon inte tilltala någon för då är det polisen direkt!

Såklart lite överdrivet men på er låter det som att ni anser något åt det hållet.
 
Snacka om att alkoholism är stigmatiserande, ni kanske inte tycker att hon får visa sig alls för barnen kan ju bli skrämda och de vuxna tycker ju att hon är så obehaglig? Och framförallt får hon inte tilltala någon för då är det polisen direkt!

Såklart lite överdrivet men på er låter det som att ni anser något åt det hållet.
Hur tycker du att grannarna ska göra?
 
Snacka om att alkoholism är stigmatiserande, ni kanske inte tycker att hon får visa sig alls för barnen kan ju bli skrämda och de vuxna tycker ju att hon är så obehaglig? Och framförallt får hon inte tilltala någon för då är det polisen direkt!

Såklart lite överdrivet men på er låter det som att ni anser något åt det hållet.
och på dig låter det som att det är helt finfint att en alkoholist springer runt i grannskapet för att tigga pengar/sprit.
Ingen har dryftat ett ord om personens drickande i sig. Det handlar ENBART om att de inte vill att damen fortsätter ringa på och tigga sprit.
 
Ursäkta... Nu har jag läst kapp tråden och du FÖRSVARAR visst denna människas beteende???
Jag har levt tillsammans med en alkoholist, och kan bara säga att det är en HJÄLP att anmäla denna person! Barn ska INTE behöva utsättas för detta! Inte heller andra personer.
En alkoholist behöver vård, oavsett om de själva förstår det eller inte.
Att INTE agera hjälper inte vederbörande
Nu tänkte jag skriva något taskigt, men låter bli. Nog dags för mig att lämna tråden känner jag innan den urartar helt.
 
Hur tycker du att grannarna ska göra?

Jag skall bara svara på detta också.

Svår fråga, vad som skett hos dem är väldigt svårt att säga utifrån det ts skriver, det hon refererar till är uppgifter vars värde inte går att bedöma.

Det som däremot nu står helt klart är att ts själv inte på något sätt trakasserats eller ofredats av kvinnan. En enda påringning och förfrågan utan otrevligheter och i nyktert tillstånd kan omöjligt vara det, det måste du väl hålla med om?

Att i ett sådant läge hota med polisanmälan om kvinnan ringer på en gång till tyder snarast på att trakasserierna är riktade åt andra hållet.
 
Snacka om att alkoholism är stigmatiserande, ni kanske inte tycker att hon får visa sig alls för barnen kan ju bli skrämda och de vuxna tycker ju att hon är så obehaglig? Och framförallt får hon inte tilltala någon för då är det polisen direkt!

Såklart lite överdrivet men på er låter det som att ni anser något åt det hållet.
Hon får väl vara vart som helst UTOM på andas tomter, hustrappor osv där de redan bett henne gå. Upprepade gånger.

Åter igen. Det handlar inte bara om TS utan hela grannskapet.
 
Snacka om att alkoholism är stigmatiserande, ni kanske inte tycker att hon får visa sig alls för barnen kan ju bli skrämda och de vuxna tycker ju att hon är så obehaglig? Och framförallt får hon inte tilltala någon för då är det polisen direkt!

Såklart lite överdrivet men på er låter det som att ni anser något åt det hållet.
Faktiskt så är det något åt det hållet jag tycker. Alkoholism är obehagligt som bara den och ju mer tillåtande man är desto större friheter tar sig
alkoholisten. Du som förälder avgör vad dina barn skall få se. Det beslutet skall ingen missbrukare ta ifrån dig. Ute i samhället är det svårt att påverka situationen men det egna hemmet skall vara en fredad plats.
 
Jag skall bara svara på detta också.

Svår fråga, vad som skett hos dem är väldigt svårt att säga utifrån det ts skriver, det hon refererar till är uppgifter vars värde inte går att bedöma.
.
Du svarade inte, du slingrade dig. Konstigt om alla frågor här måste vara personliga för att andra uppgifter inte går att värdera. Så om grannen har problem på jobbet så kan inte tråden ges ett svar, grannen måste skriva tråden?

Men såhär då. Ett rakt svar kan vi väl få från dig?
I en situation har ett 10-tal grannar problem med en person som ringer på och ber om pengar. De har pratat om vad de ska göra. De har försökt få personen att sluta. Vi vet inte hur många påringningar enskild person fått men det rör sig mellan 1-15 stycken per person. De har pratat med personen, de har pratat med personens make. Finns ingen hyresvärd eller störningsjour att ringa.
Gruppen tycker beteendet är ett problem då det ibland händer på opassande tider och för att de inte vill ha påringning av en person som tigger när de bett personen sluta flera gånger. Personen är vuxen utan funktionshinder.

Grupper frågar dig,. Vad kan vi göra nu för att få slut på BETEENDET?
 
Jag skall bara svara på detta också.

Svår fråga, vad som skett hos dem är väldigt svårt att säga utifrån det ts skriver, det hon refererar till är uppgifter vars värde inte går att bedöma.

Det som däremot nu står helt klart är att ts själv inte på något sätt trakasserats eller ofredats av kvinnan. En enda påringning och förfrågan utan otrevligheter och i nyktert tillstånd kan omöjligt vara det, det måste du väl hålla med om?

Att i ett sådant läge hota med polisanmälan om kvinnan ringer på en gång till tyder snarast på att trakasserierna är riktade åt andra hållet.
Grannarna kan polisanmäla tillsammans. TS ensam har inte så mycket att polisanmäla.

Jag vet inte om du tror att t ex jag vill att kvinnan ska polisanmälas för att straffas? För att stötas ut? För att jag tycker att grannarna ska jävlas med henne?

För det gör jag inte.

Men om man går runt och tigger sprit och dessutom upprepade gånger, så är man rätt långt gången i sitt missbruk. Kvinnan kan själv inte sätta stopp för det. Hon måste stoppas. Myndigheter behöver träda in, polis och socialtjänst. Det grannarna kan göra för att hjälpa kvinnan är att uppmärksamma myndigheterna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 270
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Rie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp